Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kotoa löytyvät pelilaitteet

Kerran eräs kaveri silmät pyöreenä melkein pyörtyi kun kysyi (oli vielä sega gamegear) että "mitä noi lerpukat tohoo laitteesee sit maksaa" kerroin että no semmoset 300-400 markkaa, niin hyvä ettei suuttunut että "ai tommosen lerpukan takia maksat 400 markkaa :eek: . Kyseinen kaveri ei ilmeisesti sit tajunnu että se on muutaki ku vaa tyhjä muovilerpukka. Yleensä ihmiset jotka eivät ole pelaajia millään tavalla muuta ku tietää että semmonen asia on olemassa ja siinä ne istuu ja liikuttaa ohjaimel jotain, ei mee millään jakeluun että ne maksaa ja vielä se että siitä jotkut suostuu maksaa.

Yksikään peli mitä olen ostanut ei ole mulle tullut tunnetta että "ai perhana kyl täl ois saanut vaikka ja mitä muuta järkevämpää" Toki on vähä kirpassu kun sijoittaa johonki vähän kallimpaan collectors editioniin mutta sen asian unohtaa yleensä viimeistään siinä vaiheessa kun tulee himaan ja avaa sen boxin ja on että "no kyllähä tämä kannatti". Sit taas seuraava, ja seuraava ja näin ollaan menty jo vuosia eikä kaduta yhtään koska kyseessä on rakas harrastus ja mä en näe tässä mitään pahaa.
 
Ehkä tämä pelaaminen on kaikesta huolimatta vähän sellainen, ettei siihen käytettyä aikaa eikä rahaa nähdä kovin hyödyllisenä. Ainakaan ei pelaavien ihmisten silmissä. Eihän se nyt tavallaan tuotakaan mitään, mutta joskus huvittaa peleihin (tai vaikka leffoihin) käytetyn rahan kauhistelu, kun samassa lauseessa ollaan menossa illanviettoon ja ryypiskelyyn. Mieluummin ainakin itse laitan vaikka sen 100e viikossa keräilyharrastukseen kuin krapulan ja taksimatkojen kokemiseen.
 
Kerran eräs kaveri silmät pyöreenä melkein pyörtyi kun kysyi (oli vielä sega gamegear) että "mitä noi lerpukat tohoo laitteesee sit maksaa" kerroin että no semmoset 300-400 markkaa, niin hyvä ettei suuttunut että "ai tommosen lerpukan takia maksat 400 markkaa :eek: . Kyseinen kaveri ei ilmeisesti sit tajunnu että se on muutaki ku vaa tyhjä muovilerpukka. Yleensä ihmiset jotka eivät ole pelaajia millään tavalla muuta ku tietää että semmonen asia on olemassa ja siinä ne istuu ja liikuttaa ohjaimel jotain, ei mee millään jakeluun että ne maksaa ja vielä se että siitä jotkut suostuu maksaa.
En itse ole retropelaaja tai sellainen keräilijä että hankinnat maksaisivat ovh-hintoja enempää, joten minustakin 400 euroa (oho, luin väärin) on huima summa yhdestä pelistä. Ymmärrän kuitenkin sen arvon/idean kuten vaikka vanhan auton tai soittimen tai minkä milloinkin. On kuitenkin varmasti hyvin yleistä että moni ymmärtää nuo kyllä monien muiden asioiden kohdalla mutta ei pelien. Se jaksaa usein kyllä ihmetyttää että miksi joku vanha auto, oli kuinka hyvässä kunnossa tahansa, on muka jotenkin hyväksyttävämpi "rahareikä" kuin vanha keräilyharvinaisuus peleissä.

Ei siinä, itse en edelleenkään maksaisi hirveitä summia eikä ole tarvetta kerätä pelejä, jotka maksavat enemmän kuin uusina maksoivat mutta yhtä lailla siihen riittää ymmärrystä kuin muihinkin yhtä "typeriin" hommiin. Ja jos jollain riittää ymmärrys vaikka muumimuki-hommiin niin kyllä nyt helvetti täytyy sitten riittää peleihinkin.

EDIT: Eipä tuo sitten olekaan läheskään niin paha kun markoista oli kyse. Sehän olisi jotain 100 euroa. Tosin sen verran olen yhä samaa mieltä että on 100 euroa jostain vanhasta "kämäisestä" pelistä ei olisi kohde johon laittaisin edelleenkään rahani. Ehkä sijoitusmielessä jos olisi helpot voitot. Toisaalta olenkin enemmän sellainen keräilijä että "kerään" lähinnä pelejä, joita myös pelaan eikä retroiluista oikeastaan kiinnosta kokea kuin klassikot, kuten nyt pelaamani Ocarina of Time. Lienen sivistymätön moukka mutta lerppuajan peleissä en usko olevan minua kiinnostavaa kamaa. Mutta toki kuten jo kirjoitin, niin ei tuota ole mikään ongelma ymmärtää vaikka se olisi ollut se 400 euroa, kunhan ei ole minun rahojani :D

Ehkä tämä pelaaminen on kaikesta huolimatta vähän sellainen, ettei siihen käytettyä aikaa eikä rahaa nähdä kovin hyödyllisenä. Ainakaan ei pelaavien ihmisten silmissä. Eihän se nyt tavallaan tuotakaan mitään, mutta joskus huvittaa peleihin (tai vaikka leffoihin) käytetyn rahan kauhistelu, kun samassa lauseessa ollaan menossa illanviettoon ja ryypiskelyyn. Mieluummin ainakin itse laitan vaikka sen 100e viikossa keräilyharrastukseen kuin krapulan ja taksimatkojen kokemiseen.
Tämähän se juuri on. Johtuu kai siitä miten yhteiskunnassa on tietyt harrastukset varsinkin aikuiselle hyväksyttävämpiä rahankäyttökohteita kuin toiset. Ihan sama vaikka kännireissuihin menee rahat mutta auta armias jos aikuinen ihminen ostaa useamman pelin vuodessa eikä ne ole edes GTA tai änäri.
 
Viimeksi muokattu:
En itse ole retropelaaja tai sellainen keräilijä että hankinnat maksaisivat ovh-hintoja enempää, joten minustakin 400 euroa

Juu 400 euroa olisi varsin kova hinta, mutta nyt puhuttiin 300-400 markasta.
En kyllä muista oliko game gear pelit muka noin kalliita kun eikös mega drive pelit olleet noissa hinnoissa.
Tosin ainoa mega drive peli jonka hinnan muistan oli virtua racing joka oli "tarjouksessa" yli 400mk kun siinä oli se oma siru sisällä jotta saatiin ne graffat tehtyä joten se oli kalliimpi mitä muut.
 
Muistelen että kallein peli mitä olen nähnyt myynnissä joskus penskana oli 750 markkaa. Tää oli niitä Nintendon kasetteja mitkä sisälsi tyyliin 50-80 eri peliä. Osa niistä ei muistaakseni edes toiminut :rolleyes:
 
Juu ei ne kaikki gamegear pelit noin paljon tietenkään maksanut, mut muistan kyllä että maksoin batman pelistä gamegearille 350 markkaa, sekä jotkut muutmat sit oli tietenkin niitä huomattavasti halvempia. Koko laitetta ei tietenkään enää ole kun kuskasin vaihtoon köyhänä teininä kun PS1 tuli markkinoille.

400 euroa on kyl iso raha enkä tiedä maksaisinko tommosia hintoja mistään ellei kyseessä olisi joku tosi tärkee peli ja rahaa ylimäärästä. Silloinki joutuis miettii.
 
Juu ei ne kaikki gamegear pelit noin paljon tietenkään maksanut, mut muistan kyllä että maksoin batman pelistä gamegearille 350 markkaa, sekä jotkut muutmat sit oli tietenkin niitä huomattavasti halvempia. Koko laitetta ei tietenkään enää ole kun kuskasin vaihtoon köyhänä teininä kun PS1 tuli markkinoille.

400 euroa on kyl iso raha enkä tiedä maksaisinko tommosia hintoja mistään ellei kyseessä olisi joku tosi tärkee peli ja rahaa ylimäärästä. Silloinki joutuis miettii.
Ikinä en yksittäisestä pelistä tommosta summaa pulittaisi, mutta jos olisin poikamies niin tämä löytyisi olohuoneesta hinnasta välittämättä. One can only dream.. :D
 
Juu tollasta arcade kabinettia itekin haaveilen, tosin se sit vaatis jonkun miesluolan johonki eri huoneeseen tai kellariin ku ei tänne pieneen kaksioon tommosta saa, tai saa jos luopuu jostain huonekaluista.
 
Juu 400 euroa olisi varsin kova hinta, mutta nyt puhuttiin 300-400 markasta.
En kyllä muista oliko game gear pelit muka noin kalliita kun eikös mega drive pelit olleet noissa hinnoissa.
Tosin ainoa mega drive peli jonka hinnan muistan oli virtua racing joka oli "tarjouksessa" yli 400mk kun siinä oli se oma siru sisällä jotta saatiin ne graffat tehtyä joten se oli kalliimpi mitä muut.
Joo, ihan eri asia tosiaan kun se olisi enää about 100 euroa nykyrahana. Tosin kuten korjasin postaukseeni niin omia rahojani en silti laittaisi retropeliin tuonkaan vertaa.

Hankala muuten sanoa että olisiko nuo 300-400 markkaa tuntuneet yhtä vähäpätöiseltä/kohtuulliselta määrältä mitä pelien hinnat nyt, jos siis olisi ollut työssäkäyvä aikuinen tuolloin kun pelien hinnat oli tuota ja oli markat jne. Toisaalta nythän tässä on tuo 80e ovh jonkinlainen isokin kipukynnys itsellä joten ehkä tuolloin olisi ostanut vähemmän pelejä. Ja ehkä sitä pakollisen pelattavan valikoimaakin oli vähemmän..?
Ikinä en yksittäisestä pelistä tommosta summaa pulittaisi, mutta jos olisin poikamies niin tämä löytyisi olohuoneesta hinnasta välittämättä. One can only dream.. :D

Alkoi kiinnostamaan että mitenkähän noita pelien lisenssien haltijoita kiinnostaa tuollainen kokoelma pelejä :D

Yritin googlailla ja lueskellä sivuiltaan että onko jotain lisenssiä tai selitystä miten tuossa voi tulla valmiina pelejä ja vielä leffojakin mutta en mitään selitystä löytänyt. Videollakin puhuu koko ajan että tulivat mukana ja sivuilla myös mainostetaan määriä.

Eli mielenkiinnosta: miten tuo voi olla laillista?
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran vielä lisään että silloin kun mä maksoin niistä gamegear peleistä niin se ei siihen aikaan ollut retro vaan ihan "current gen" :D En minäkään nyt tästä lähtis ihan helposti maksaa retropelistä 100euroa.
 
Seuraavanlainen kattaus löytyy tällä hetkellä:

Nes
Sega Megadrive
Playstation 1
Nintendo Gamecube
Wii U (työpaikalle viety mutta kuitenkin)
Nintendo Switch
Playstation 5

Käsikonsolit:

Gameboy Color
Gameboy advance
Gameboy advance SP
Gameboy advance micro
Nintendo DS lite
Nintendo 3DS
PSP Vita

Harmillisen monesta laitteesta luopunut nuorempana rahapulassa. Erityisesti harmittaa PSP:stä luopuminen sekä kaikista peleistä ja UMD-elokuvista. Myös Castlevania-pelit tuli myytyä pois gba:lta monen muun mukana ja sekös nyt harmittaa, kun edes kohtuukuntoisen pelin hinta pahvikoteloineen pyörii sillä satkun tietämillä.
 
Seuraavanlainen kattaus löytyy tällä hetkellä:

Nes
Sega Megadrive
Playstation 1
Nintendo Gamecube
Wii U (työpaikalle viety mutta kuitenkin)
Nintendo Switch
Playstation 5

Käsikonsolit:

Gameboy Color
Gameboy advance
Gameboy advance SP
Gameboy advance micro
Nintendo DS lite
Nintendo 3DS
PSP Vita

Harmillisen monesta laitteesta luopunut nuorempana rahapulassa. Erityisesti harmittaa PSP:stä luopuminen sekä kaikista peleistä ja UMD-elokuvista. Myös Castlevania-pelit tuli myytyä pois gba:lta monen muun mukana ja sekös nyt harmittaa, kun edes kohtuukuntoisen pelin hinta pahvikoteloineen pyörii sillä satkun tietämillä.

Mä oon kaikenalisesta luopunut nuorempana ja vanhempanakin mut PSP.n onnistuin säilyttää kun siihen syntyi erityinen suhde, laite oli aikansa edellä peleissä ja UMD leffoineen ja wifit ja mitä kaikkea nannaa siinä olikaan aikaa ennen älypuhelimia, erityisesti töissä yövuorossa se oli mun paras ystävä.

Pelejä ei siihen kyl paljon ehtinyt hamstraa mitä nyt joku 10+ ja jotain pientä vielä täs lähivuosina ostanut, alkaa siihen olee jotkut pelit tosi kalliitakin. Vitan oisin halunnut ja olikin lähellä että ostin mut sit totesin et "no mulla on jo psp" ja vita jo maksaakin ihan kiitettävästi nykyään hyvä kuntoisena.
 
Ylös Bottom