Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kuinka vakavasti otettava pelaaja olet?

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Osui silmään tällainen tweet:


Itse saan tuosta jotain neljä pistettä (monia nimistä en edes tunne), mutta se ei ehkä ole tärkein pointti. Enemmän rupesin miettimään sitä, että jos oikeasti haluaisi koota listan peleistä, jonka jokaisen itseään tosipelaajana pitävän tarttisi olla kokenut tai vähintään tietää, niin mitä nimikkeitä siinä olisi?

Ainakin vähän kummastuttaa, että tuossa ylläolevassa listassa on paljon kakkosia, vaikka esim. Half-Life ja Portal ovat pelejä, joissa nimenomaan se eka osa on todellinen klassikko (vaikka toisaalta ainakin Portalin tapauksessa jatko-osa nosti rimaan käsittämättömän paljon, mutta silti se upea mekaniikka vakiinnutettiin ekassa osassa).

Mutta siis, mikä peli ansaitsee tulla mainituksi ja miksi?
 
Pikaisella laskutoimituksella saan tuosta 44 pistettä.

Mutta siis mitkä pelit ansaitsevat tulla mainituksi? Hakisin ehkä sellaisia lajityyppejä määrittäviä pelejä. Ensimmäisinä tulee mieleen Halo Combat Evolved ja Cod 4: Modern Warfare FPS peleistä. Halo määritti tietynlaiset raamit konsoliräiskinnöille. Cod 4 sen sijaan viilasi tätä kaavaa varsinkin moninpelin puolella erilaisten loadouttien ja kerättävien kokemuspisteiden muodossa. Näistähän on nykyään tullut tosi moneen nettiräiskintään ihan normi.

Yo. listalla ei ole yhtään simulaation suuntaan nojaavaa autopeliä. Sellaisen sinne nostaisin. Näistä lajityyppiä määrittäväksi voisi nostaa ensimmäisen Gran Turismon.

Kuten jo aloitusviestissä mainittu, niin listalla on paljon kakkosia. Ihan hyvin voisi olla näiden pelisarjojen ensimmäiset osat.
 
27 osumaa. Taidan vaihtaa pelaamisen pitsin-nypläykseen.. :/

Edit: Muutama löyty lisää, kun avas ton. 30 olis loppu lukema sittenkin. Taidan pysyä pelaajana sittenkin :D
 
Viimeksi muokattu:
Lista on sen verran vahvasti PC- ja Nintendo-peleihin kallellaan, että tällaiselle enimmäkseen Pleikalla pelanneelle konkarillekin tuli ”vain” 37.

Update! Näemmä en nähnyt koko listaa, joten korjattu lukema onkin 44.
 
Viimeksi muokattu:
38. Hieman hankalahan tämmöisiä listoja on tehdä, kun jokaisella tuntuu usein olevan vähän ne omat mielipiteet klassikoista.
En tiedä olenko ainut, mutta avatkaa linkki, sieltä löytyi tosiaan vielä pari riviä lisää pelejä.
 
31 pinnaa napsahti. Tuo oli vaikea siinä mielessä että siinä kysytään mitä olet pelannut? No riittääkö esim minuutin testi? Tällaiset jätin pois. Mulla oli molemmat ekat Nintendot (8 ja 16bit) sen jälkeen omistanut ainoastaan pleikkarit joten se rajasi jonkin verran. Kyllä sitä kaverin luona on lyöty halolla päähän mut ei sitä oikein viitsi laskea pisteeksi
 
28 pistettä tuli tänne, että aika hyvin. Alustoina olleet NES, PC, Playstation 1, 3, 4, 5 sekä SNES Mini.

Olen siis varsin vakavasti otettava! Kannattaa myös ottaa sanomiseni ja kirjoitukseni vakavasti! ;)
 
48 varmaa napsahti. Kahdesta en ole varma onko tullut pelattua koskaan, vaikka joku etäinen mielikuva on, että niitä ehkä on joskus hieman kokeillut, joten jätin ne laskematta. Läpi en tosin kaikkia ole noista pelannut. Itse olisin kyllä listaan laittanut huomattavasti enemmän klassisempaa tavaraa ja vähän suuremmalla alustavalikoimalla, jättää nimittäin aika ison osan peli/laitehistoriaa pois kokonaan tuo listaus. No, onhan siellä joku Galaga, joka ilmestyi mm. MSX:lle, mutta missäs C64, Amiga, Atari ST, joilla kuitenkin oli hyvin merkittävä rooli 80-luvun pelaamisessa. Ei siellä kyllä kauheasti PC-klassikoitakaan ollut. Se tietenkin taas on toinen juttu, mitä tuolla termillä "Classic Gamer" oikein haetaan. Mutta nämähän ovat näitä subjektiivisia "totuuksia" tai jotain.
 
~ 30 mitä on varmuudella pelannut. Mike Tyson's punch out herättää eniten lapsuuden muistoja, king hippo tulee mieleen.
 
32 on tullut pelattua ja joku 2-3 siihen päälle mitä vähän kokeillut jossain joskus muttei ole napannut tai ei ole ollut omana. :)
 
Listan peleistä olen viittä lukuunottamatta pelannut kaikkia.
 
31 on oma lukemani. Semi-vakavasti otettava pelaaja?

Olisin kaivannut listaan mm. seuraavia pelejä:
Super Mario Bros. (1985)
Metroid (1986)
The Legend of Zelda (1986)
Resident Evil (1996)

Kyllähän nuo mainitsemani ovat aikoinaan jopa määrittäneet kokonaisia peligenrejä (ainakin omasta mielestäni).
 
Kingdom Heartsista ykkönen ja kakkonen listalla. Joopa joo.

Minulle taisi tulla vain 22 ja otin listalle myös sellaiset, joita olen jossain tyyliin kaverilla vähän testannut. Voin myöntää suoraan että tuolla oli paljon nimikkeitä, jotka ei yksinkertaisesti kiinnosta. Tunnistin kuitenkin kaikki, joten näkisin että niiden tietäminen on tärkeämpää kuin väkisellä vääntää peliä, joka ei kiinnosta. Sekin toki lienee melko tärkeää että tietää mistä itse pitää :D

Ja kuten täällä jo sanottiin niin aika merkittäviä nimikkeitä puuttuu jos tuon oli tarkoitus olla jokin pelin "ones to know" tms.
 
48:aa olen noista pelannut. Ihan kaikkia en toki läpi asti ole pelannut, mutta vain sellaiset laskin mukaan, joita muistini mukaan pelasin vähintään tuntikausia. Suurimman osan olen myös loppuun asti kuitenkin pelannut.
 
Tämän tapaiset listat on vähän mielivaltaisesti koottuja ja tämäkin esimerkki lista on suunnattu keski-ikäisille pelaajille. En aio ottaa yhtäkään listalla olevaa peliä pelijonoon. Sain 14 nimeä listalta.
 
28 näyttäisi olevan oma pistemääräni, mutta tulosta varmaan laskee aika paljon se että en pitänyt suurimmasta osasta pelaamistani listan peleistä. Välillä se kyllä harmittaa että oma pelimaku on niin "niche" että on jopa vaikea puhua peleistä kavereille, jotka pelaavat paljon, mutta eivät ole kuulleetkaan minun pitämistä peleistä.
 
53 varmaa peliä, pari oli sellaista joita en muista onko tullut pelattua. Eipä näitä listoja kannata vakavasti ottaa. Klassikkoja listalla on kyllä paljon, mutta jos jotain alltime best listaa pitäisi alkaa koota niin tuskin kauhen moni näistä sinne päätyisi.
 
Ylös Bottom