Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Läppärin näppäimistön puhdistus?

Vastaus: Läppärin näppäimistön puhdistus?

Nostelen kyllä nyt tosi vanhaan aihetta mutta...
Kaveri onnistui kaatamaan kolaa puolen tölkkiä mun näppäimille, just tohon WASD kohtaan. Vähän kuivailtiiin ja ajateltiin että tää on jo varmaan ihan ok. Aamulla kuitenkin näppäimet oli tahmaiset eivätkä ne palautuneet kunnolla. Nyt siis kyselen että miten tälläsestä Asus G51J kannettavasta saa näppäimistön irti. Kuinka pahaa vahinkoa toi kola on voinut saada tähän mennessä näppäimistölle?
 
Vastaus: Läppärin näppäimistön puhdistus?

Nostelen kyllä nyt tosi vanhaan aihetta mutta...
Kaveri onnistui kaatamaan kolaa puolen tölkkiä mun näppäimille, just tohon WASD kohtaan. Vähän kuivailtiiin ja ajateltiin että tää on jo varmaan ihan ok. Aamulla kuitenkin näppäimet oli tahmaiset eivätkä ne palautuneet kunnolla. Nyt siis kyselen että miten tälläsestä Asus G51J kannettavasta saa näppäimistön irti. Kuinka pahaa vahinkoa toi kola on voinut saada tähän mennessä näppäimistölle?

Pienikin kosteus ja virran kulku näppiksessä voi sen rikkoa. Googlellahan tuon irrotuksen löytää, yleisesti noissa Asuksissa on 3 pientä nipsiä ylhäällä. Ota näppis pois ja anna olla pari päivää kuivumassa. Jos sen jälkeen ei toimi niin se on uuden ostoa.
 
Vastaus: Läppärin näppäimistön puhdistus?

Kyllähän tuon jälkeen näppäimistöä voi pitää menetettynä yleensä. Pahin virhe on käynnistää kone ennen kunnon kuivaamista ja puhdistamista mutta olet varmaan tehnyt sen jo ja jos se vielä toimii niin pahin ongelma on tahmaisen näppäimistön puhdistaminen.

Kannettavan akku kannattaa poistaa heti ensimmäiseksi. Suosittelen että pyyhit näppäimistön ensin täysin puhtaaksi kuivalla liinalla, jossa on hieman esimerkiksi alkoholipohjaista puhdistusainetta, ei liian vahvaa kuitenkaan. Sitten rakoihin voi törkkiä vaikka vanupuikolla. Näppäimistön avaaminen voi olla kannettavissa melkoinen urakka ja helposti saa hajoitettua koko laitteen lopullisesti. Itse veisin suosiolla huoltoon tuollaisen.
 
Vastaus: Läppärin näppäimistön puhdistus?

Kuinka pahaa vahinkoa toi kola on voinut saada tähän mennessä näppäimistölle?


Itse onnistuin kaatamaan limua läppärini näppäimistöön vähän aikaa sitten ja nappulat tuntui todella tahmaisilta.
Vein koneen lähistöllä olevaan tietokoneliikkeeseen huoltoon ja taas pelaa!

EDIT: Koska ollaan näköjään samasta kaupungista, niin paikan nimi oli Mikropasi, Tiedät varmaan paikan...
 
Vastaus: Läppärin näppäimistön puhdistus?

Itse onnistuin kaatamaan limua läppärini näppäimistöön vähän aikaa sitten ja nappulat tuntui todella tahmaisilta.
Vein koneen lähistöllä olevaan tietokoneliikkeeseen huoltoon ja taas pelaa!

EDIT: Koska ollaan näköjään samasta kaupungista, niin paikan nimi oli Mikropasi, Tiedät varmaan paikan...

Joo tiiän, asun parinsadan metrin päässä kyseisestä liikkestä. Muistatko yhtään mitä maksoi? Taidan viedä koneen heti maanantaina Pasille huoltoon jos liike vain on auki silloin.
 
Vastaus: Läppärin näppäimistön puhdistus?

Taisi olla jotain 50 euroa.
Hinta tietetenkin voi myös riippua siitä, paljonko näppäimistösi on likainen ja kuinka perusteellisesti sen täytyy puhdistaa.
 
Vastaus: Läppärin näppäimistön puhdistus?

Nostelen kyllä nyt tosi vanhaan aihetta mutta...
Kaveri onnistui kaatamaan kolaa puolen tölkkiä mun näppäimille, just tohon WASD kohtaan. Vähän kuivailtiiin ja ajateltiin että tää on jo varmaan ihan ok. Aamulla kuitenkin näppäimet oli tahmaiset eivätkä ne palautuneet kunnolla. Nyt siis kyselen että miten tälläsestä Asus G51J kannettavasta saa näppäimistön irti. Kuinka pahaa vahinkoa toi kola on voinut saada tähän mennessä näppäimistölle?

Tuossa näppikselle kaatuneessa nesteessä on se huono puoli että tuppaa valumaan koneen sisälle, emolevylle ym. joten pelkkä näppiksen putsaus ei juurikaan tilannetta paranna.
Sokeri ja vesikin kun johtaa sähköä joten suuri vaara piilee siinä että emolevy vioittuu joskus viiveelläkin ja sitten onkin uuden koneen osto edessä.
Tietysti koneen voi purkaa ja huuhdella esimerkiksi akkuvedellä, sen jälkeen huolellinen kuivaus. HUOM. poista CMOS-patteri ensi töiksesi!
Kokemusta on!
 
Ylös Bottom