Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Last House On The Left (2009)

JayAr

New Member
Remake Wes Cravenin ohjaamasta samannimisestä elokuvasta 70-luvulta. Juoni noudattelee alkuperäisen kaavaa.

Olen aina pitänyt kauhuelokuvista. 70-luvun Halloween ja Manaaja tekivät minuun pikkupoikana suuren vaikutuksen ja kai sitä säväriä haen vieläkin kauhugenrestä. Jotenkin tämä nykyinen kauhuelokuvien sadistinen, väkivallan tirkistelyllä (Hostel, Saw jne.) mässäilevä suuntaus oikean tarinan sijaan häiritsee minua niin paljon, että ajattelin oikein avautua uuden threadin muodossa. Muutenkin tämä kauhuelokuvien koko remake-genre on mielestäni melko turhahko suuntaus. En oikeastaan muista nähneeni yhtään remakea joka mielestäni olisi ollut alkuperäistä parempi lukuunottamatta John Carpenterin The Thingiä.

Last House on The leftin juonen voi oikeastaan ilman spoilereita tiivistää näin: kaksi tyttöä joutuu väkivaltaisen jengin sieppaamaksi.

Oliko tämän elokuvan sanoma se, että mikäli lähimmäisiäsi kohdellaan väkivalloin ja vain epäilet löytäneesi syylliset niin tämä oletus oikeuttaa äärimmäisen brutaaliin kostoon ja jopa aiempaa väärintekoa mahdollisesti julmempaan sadismiin? Elokuvan loppu oli mielestäni jo vastenmielisen sadistinen pilaten elokuvan rytmiä. Vai oliko sanoma se, että äärimmäisissä tilanteissa tavallisetkin ihmiset kykenevät äärimmäisiin hirmutöihin? Tätä edellistä se ei ehkä ollut koska mielestäni nämä "uhrit" menivät paljon pidemmälle kuin itse pahantekijät.

Vastenmielinen elokuva ja silti katsoin loppuun. Kummallista.
 
Vastaus: Last House On The Left (2009)

Elokuvan faneille on pakko mainostaa seuraavaa pätkää kuin; Eden Lake.

Huomattavasti Last House On The Left-elokuvaa vaikuttavampi ja valitettavasti myös huomattavasti ahdistavampi tapaus. Suosittelen kuitenkin katsomaan pätkän ihan kokemuksen takia, itse en ole oikeasti törmännyt vastaavanlaiseen pätkään joka oikeasti aiheuttaisi näinkin kovia vihan ja inhon tunteita. Edenin jälkeen LHOTL ei enään tunnu missään.
 
Vastaus: Last House On The Left (2009)

Elokuvan faneille on pakko mainostaa seuraavaa pätkää kuin; Eden Lake.

Huomattavasti Last House On The Left-elokuvaa vaikuttavampi ja valitettavasti myös huomattavasti ahdistavampi tapaus. Suosittelen kuitenkin katsomaan pätkän ihan kokemuksen takia, itse en ole oikeasti törmännyt vastaavanlaiseen pätkään joka oikeasti aiheuttaisi näinkin kovia vihan ja inhon tunteita. Edenin jälkeen LHOTL ei enään tunnu missään.

Näin Eden Laken ja pidin siitä jonkin verran sen lohduttomuuden takia. Näin siinä myös jonkinverran vaikutteita The Deliverance/Syvä Joki elokuvasta. Varsinkin alussa kun roolihenkilö halusi mennä metsään "koska se on vielä siellä." Syvä Joki alkaa juuri samoin. Eden Lakessa ja LHOTleftissä on samoja elementtejä mutta minusta juuri tuo aiempi spoilereihini sijoittama kommentointi sijoittaisi LHOTleftin ehkä enemmän samaan sarjaan Takenin ja Bronsonin Death Wishin kanssa kuin Eden Laken?

LHOTLeft oli melko keskinkertainen kauhuelokuva. Se mikä minuun teki kuvottavan vaikutuksen oli
tuo "hyvien" omankäden oikeutta jakaneiden tuottama tarpeeton ja aiemmat hirmuteot ylittänyt sadismi. Varsinkin loppu oli mielestäni aika turha enkä oikein ymmärrä miksi elokuva piti lopettaa noin?

Kai se on sitä kun halutaan aina mennä pidemmälle ja pidemmälle. Itse kaipaisin kunnon tarinaa tuollaisten "Tätä muuten ei oo kukaan vielä teheny ennen!!!" lopetusten sijaan.
 
Vastaus: Last House On The Left (2009)

Kai se on sitä kun halutaan aina mennä pidemmälle ja pidemmälle. Itse kaipaisin kunnon tarinaa tuollaisten "Tätä muuten ei oo kukaan vielä teheny ennen!!!" lopetusten sijaan.

Tässä olet täysin oikeassa. Mutta japanilaisten kopioimisen sijasta ovat amerikkalaiset omaksuneet itselleen tämän "shokki-efekti"-genren(Hostel, Saw, tämä jne.). Eivätkä ne oikeastaan olekkaan muuta kuin joukko yhä shokeeraavampia kohtauksia samanlaisten kohtausten perään. Se mikä mielestäni erottaa Edenin tästä joukosta on se että näille ahdistaville kohtauksille on oikeasti luotu oma taustatarina ja ne ovat osaltaan jopa perusteltuja mainion hahmo kerronnan ansiosta.

Myös tässä Last Housessa hahmot rakennettiin loistavasti, etenkin perheen lääkäri isä teki varsin onnistuneen näyttelijä suorituksen, mutta:
Juuri mainitsemasi moraaliton lopetus ei minunkaan mielestäni sopinut ollenkaan suhteellisen fiksujen ihmisten toimintaan. En tiedä oliko tämä siinä leikatussa versiossa(itse näin leffan Unrated version) mutta juuri se leffan mikroaaltouuni-lopetus meni mielestäni jo totaalisen yli. Leffa olisi toiminut vallan loistavasti ilmankin tätä kohtausta... Edenissä taas hahmoja, pääpahis pentua pohjustettiin todella loistavasti ja sen ilkiteot olivat mielestäni oikean tuntuisia henkilön mielentilassa ja siksi elokuva tuntui niin vaikuttavalta.
 
Vastaus: Last House On The Left (2009)

Kaikkiaan Viimeinen talo vasemmalla elokuva suuri ja järkyttävän lisäksi erittäin huolestuttavaa episodi. Ehdotan, sitten taas, ottaa Hanhi vähän hieno kokemus valossa se, että itse asiassa, en ole millään tavoin mielikuvitusta mennä yli vertailukelpoinen pätkään joka todella aiheuttaa tällaisia vakavia halveksuntaa ja tuntemuksista kammo . Eden jälkeen LHOTL enää tuntea anythi
 
Ylös Bottom