Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metal Gear Solid HD Collection [Vita]

Baron

Well-Known Member
Näytä liitetiedosto 9534

Nimi: Metal Gear Solid HD Collection
Alustat: Playstation Vita
Genre: 3rd Person Shooter, Stealth, Action
Kehittäjä: Kojima Productions, Bluepoint Games
Julkaisija: Konami
Pelimuodot: Yksinpeli
Julkaisupäivä: 29.06.2011 (Suomi)
Ikäraja: 18

IGN arvostelu: IGN antoi 9/10.

Itse en ole koskaan pelannut Metal Gear Solid -pelejä johtuen varmaan siitä, että edellisen kotikonesukupolven kikkailin GameCubella ja nämä sitten vain jäivät väliin ja jälkeen päin en ole hypejunaan päässyt mukaan vaikka pelit sinäällään ovat aina olleet "pitää pelata läpi elämäni aikana" -listalla siellä ykkösenä ja kakkosena.

Nyt Vitan omistajana minut hemmotellaan piloille antamalla nämä pelit kuin hopeatarjottimella. Alle 20 euron välirahalla (Uncharted päätyi Gamestopiin) lähtee sellainen kesälomapaketti mukaan mökille, koneeseen, Eurooppaan, hotelliin, junaan että tuskin maltan odottaa ylihuomista julkaisua jotta pääsen omin silmin testaamaan, että onko sarja ollut vuosien aikana kaiken mölyn arvoinen. PSP:n Peace Walkerin puuttuminen tästä kokonaisuudesta ei haittaa pätkääkään sillä tässä on jo valmiiksi niin hyvä hinta/laatu/pelattavaa -suhde, että harvoin ilmeisesti tulee vastaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
On kyllä aivan mahtava, hienoa käännöstyötä tehty! Pelit eivät ole vanhentuneet tippaakaan, ja näyttävät vitan ruudulta aivan upealta. Jos joku vielä epäröi tämän oston kanssa, sanoisin että älkää epäröikö vaan ostakaa jos vita kotoa löytyy. Onneksi ennakkotilasin tämän että pääsee nauttimaan kahdesta ehkä kaikkien aikojen parhaista peleistä. Näin ne HD-remaket kuuluu tehdä!
 
Vastaus: Metal Gear Solid HD Collection [Vita]

Ainakin pikaisen testauksen perusteella MGS collectionin transfarring - systeemi toimii kyllä loistavasti, eli tallennusten siirto PS3 ja Vita versioiden välillä. Ei tarvitse kun kertaalleen valikosta linkittää tallennus pilvitallennukseksi ja sen jälkeen kaikki hoituu pelin tallennus/latausruudusta, kunhan vaan muistaa kirjautua PSN:ään. Eli todella kätevästi pystyy jatkamaan Vitalla siitä mihin jäi PS3:lla ja päinvastoin. Tallennukset voi siirtää myös Wifin välityksellä, mutta se vaatii aina alkuvalikossa kikkailua. Jokatapauksessa mitään vehkeiden yhteen kiinnityksiä usb-piuhalla ei tarvita.

Toivottavasti sama systeemi yleistyy tulevaisuudessa myös muissa peleissä yhteisten PS3 ja Vita versioiden välillä. Se saisi kyllä jatkossakin harkitsemaan samojen pelien tuplaostoa. Lisäksi hieno nähdä Vita peli, jonka fyysisen kappaleen mukana tulee printattu värillinen ohjekirja! Eipä ole muissa Vitan peleissä manuaalia näkynyt, joten harvinainen old school - meininki piristää aina mieltä :)
 
Vastaus: Metal Gear Solid HD Collection [Vita]

Ainakin pikaisen testauksen perusteella MGS collectionin transfarring - systeemi toimii kyllä loistavasti, eli tallennusten siirto PS3 ja Vita versioiden välillä. Ei tarvitse kun kertaalleen valikosta linkittää tallennus pilvitallennukseksi ja sen jälkeen kaikki hoituu pelin tallennus/latausruudusta, kunhan vaan muistaa kirjautua PSN:ään.
Kiitos tiedosta. Näin toivoinkin sen toimivan, sen verran kivasti tuo pilvitallennuksien kanssa versiosta toiseen siirtyminen toimi myös Motorstorm RC:ssä.

Valitettavasti kaikki ei ole täysin auvoista, eli jos PS3-version on ehtinyt aloittaa ilman uusinta päivitystä, Transfarring kyllä onnistuu, mutta Trophyt jäävät saamatta. Näin kävi itelle. Pitää harkita, jaksaisiko sitä aloittaa MGS2/3:n VIELÄ kerran alusta.
 
Vastaus: Metal Gear Solid HD Collection [Vita]

MGS2 pelailtu läpi, edellisestä kerrasta olikin vierähtänyt vuosikymmen. HD-paketin arvosteluissa sitä on kritisoitu paljonkin, ja näkyyhän ikä jonkun verran mm. pelin kontrolleissa. Aikoinaan Sons of Liberty oli kuitenkin hyvinkin ylistetty tapaus, ja hieno peli se onkin mielestäni edelleen. Juoni on aika hulvatonta kamaa, ja loppupuolella tulee mieleen että vähempikin häröily voisi ehkä riittää. Mutta toisaalta diggaan sitä että yksittäisen tekijän näkemys ja inspiraatio tulee läpi todella läpi. MGS2:a ei mikään tuotantokoneisto ja board meeting ollut päässyt vesittämään.

Kolmonen näyttää ja tuntuu vieläkin paremmalta, toki. Nettiarvosteluissa on järjestään valiteltu sitä, että Vitan kokoelmassa ei ole Peace Walkeria kuten PS3:n (ja kai XBOX360:n) vastaavassa. Kivahan se epäilemättä olisi ollut, mutta mielestäni valitus on ollut ylimitoitettua, koska a) vastaavanhintaisessa paketissa 3DS:lle ei ole edes MGS2:ta mukana ja b) hinta/laatu-suhde on ihan oikeasti kohdallaan.
 
Tähän alkuun heti nolo paljastus: en ole pelannyt NES-Metal Gearien ja PS1:n Metal Gear Solidin jälkeen yhtäkään MGS-peliä. Jaa no itseasiassa Peace Walkeria pelailin pari tuntia, mutta kamalat kontrollit ajoivat minut pois pelin äärestä. Erityisesti Metal Gear Solidista kyllä tykkäsin paljonkin.

No, latasinpa Vitalle tämän MGS HD collectionin. MGS 2:ta olen pelannut sen pari tuntia, ja aivan järkyttävät kontrollit luultavasti saavat minut lopettamaan tämänkin. Pelaaminen on yhtä tuskaa, vaikka peli muuten vaikuttaa todella hyvältä ja mielenkiintoiselta. No pitää yrittää MGS Snake Eateria josko siinä olisi vähän petrattu. Ehkä joku näitä pelejä aiemmin pelannut osaa selittää, miksi kontrolleita ei ole nykyaikaistettu vaikka muuten on tehty hyvää jälkeä remaken suhteen? Tulisiko pelistä liian helppo tjsp.?
 
Vastaus: Metal Gear Solid HD Collection [Vita]

Ehkä joku näitä pelejä aiemmin pelannut osaa selittää, miksi kontrolleita ei ole nykyaikaistettu vaikka muuten on tehty hyvää jälkeä remaken suhteen? Tulisiko pelistä liian helppo tjsp.?
Kun MGS3:n Subsistence-versioon tuotiin vapaasti pyöritettävä kamera (eli sama kuin MGSHD:n MGS3:ssakin), sitä nimenomaan kritisoitiin pelin helpottamisesta. Vihujen partioreittejä sun muita kun ei muutettu mitenkään, eli ne edelleen noudattivat vanhoja kiinteitä kamerakulmia.

MGS2:n kamera on HD-kokoelmassakin samaa kiinteää mallia, eli sille ei ole tässä uudisversiossa tehty mitään.
 
Jos ostaa metal gear solid 3 HD:n, siis vaan tuon kolmosen, niin saako sen vitan version käyttöön samalla jos ostaa ps3 version? Vai pitääkö maksaa tuplat jos haluaa molempiin koneisiin?
 
Vai pitääkö maksaa tuplat jos haluaa molempiin koneisiin?
Pitää. Metakiat eivät ole ns. Cross-Buy-pelejä, mutta niissä on sentään Transfarring-tuki eli pilven kautta kulkevat yhteensopivat tallennukset ja Trophyt. Tai siis PS3- ja Vita-versiolla on omat Trophy-listansa, mutta jos saa Trophyn ja siirtää tallennuksen toiselle alustalle, saa sen toisellekin tarvitsemista suorittaa sitä uudestaan.
 
OT: Tässä kyllä sonylla olisi opittavaa applelta jolla sama ostos, tietyin rajauksin, pyöriii niin ipadilla, ipodilla kuin iphonellakin. Tottakai vita on täysin eri laite kuin ps3, mutta ei huvittaisi maksaa samasta pelistä moneen kertaan.

Mgs3: subsistancen saan kätevästi kyllä Ps2 versiona joten jään odottelemaan hinnan alennusta tms. muuta plussa-tarjousta. Ei tällä niin hätä ole.
 
OT: Tässä kyllä sonylla olisi opittavaa applelta jolla sama ostos, tietyin rajauksin, pyöriii niin ipadilla, ipodilla kuin iphonellakin. Tottakai vita on täysin eri laite kuin ps3, mutta ei huvittaisi maksaa samasta pelistä moneen kertaan.
Sonyhan on tarjonnut näitä Cross-Buy-pelejä jo alusta asti, ja lisää on tulossa. MGSHD on Konamin julkaisu, ja myös päätös kahdesta erillisestä ostettavasta versiosta on Konamin. Ja kuviota tietysti vielä hämmentää se, kun Vita-versio tuli sen verran paljon PS3/X360-versioiden jälkeen vasta.
 
Vastaus: Metal Gear Solid HD Collection [Vita]

No, latasinpa Vitalle tämän MGS HD collectionin. MGS 2:ta olen pelannut sen pari tuntia, ja aivan järkyttävät kontrollit luultavasti saavat minut lopettamaan tämänkin. Pelaaminen on yhtä tuskaa, vaikka peli muuten vaikuttaa todella hyvältä ja mielenkiintoiselta. No pitää yrittää MGS Snake Eateria josko siinä olisi vähän petrattu. Ehkä joku näitä pelejä aiemmin pelannut osaa selittää, miksi kontrolleita ei ole nykyaikaistettu vaikka muuten on tehty hyvää jälkeä remaken suhteen? Tulisiko pelistä liian helppo tjsp.?

Onhan MGS2:n kontrolleissa opettelemista "nykyajan" pelaajille ja itsekin meni hieman aikaa että homma lähti luistamaan taas (on vuosia aikaa kun peliä pelasin). Ja Vitalla homma on jopa asteen vaikeampaa, sillä eihän tuntuma ihan täysin dual shockin tasolle pääse. Ja mitään tutorialia ei pahemmin tainnut olla, mitä nyt vähän alussa.

Oletan että kontrollit ovat niin tärkeä design-valinta Kojimalta, ettei sitä haluttu muuttaa. Ehkä peli olisi liian helppo tms, mene ja tiedä. Oli miten oli, niin ohjaus on vain opeteltava tai vaihdettava peliä. Osassa vanhemmista peleistä sisältää myös alkuperäisen kontrollit (MGS, RE...).

Heti lopettamista en kuitenkaan suosittele. Parasta on ottaa alun tankkerijakso extra-iisisti ja pikku hiljaa opetella kontrollit (vihut eivät ole alussa kauhean vaikeita ja ne ovat yleensä "yksin"). Samalla voi "kerätä" jotain trophy-sälää tai statseja (vihun voi esim. ampua nukuksiin, sen jälkeen "ravistella" mahdolliset kamat ja kun tarpeeksi ravistaa niin heppu herää. Sitten odottaa hieman että vihu nousee ja vihun takaa rämppää "neliötä" että vihun niskat napsahtaa).

Ja savetuksessa kannattaa muistaa, että peli tosiaan savettaa aina kentän ALUEEN ALKUUN (tulee teksti joka kertoo alueen). Voi esim. nukuttaa + listiä vihun, mennä ulos ovesta, tulla takaisin ja savettaa.
 
Ylös Bottom