Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä ratti paras sekä kaikki muukin ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskustelu

Päädyin sitten nlr F-GT lite malliin. Ihan pätevä jakkara ja varsin tukevan oloinen.
Rattikaan ei pahemmin flexaa mitä alkuun hieman epäilin.
Ratti setiksi suositeltiin thrustmasterin T300RS, aiemmin oli etsinnässä G923 mutta parissa liikkeessä T300RS kerrottiin paremmaksi plus että sitä saa enempi kustomoitua.

Tälleen äkkiseltään ffb teho riittää 75% kun tuntuu silläkin saavan olkapäät kipeeksi F1 kahinoissa.

En edes uskalla kuvitella miten paljon potkua jossain fanatecin 8nm mallissa on kun nytkin jo käy käsiin
Kuinka isosta televisiosta pelaatte ajopelejä, jos pelaatte ratilla ja polkimilla? Next Level Racing F-GT Lite -ajotuolia olen harkinnut 55 tuumaisen television kanssa, joten tuon ajotuolin kanssa istutaan tuolin mittojen mukaan noin 170 sentin päässä televisiosta, jos ajotuolin laittaa miltei kiinni tv-tasoon.

Product Dimensions – GT Position: 175 X 75 X 127 cm, Formula Position: 164 X 75 X 94 cm
 
Kuinka isosta televisiosta pelaatte ajopelejä, jos pelaatte ratilla ja polkimilla? Next Level Racing F-GT Lite -ajotuolia olen harkinnut 55 tuumaisen television kanssa, joten tuon ajotuolin kanssa istutaan tuolin mittojen mukaan noin 170 sentin päässä televisiosta, jos ajotuolin laittaa miltei kiinni tv-tasoon.

Product Dimensions – GT Position: 175 X 75 X 127 cm, Formula Position: 164 X 75 X 94 cm
Täällä on 42 tuumainen telkkari heti rattibasen takana. Alle metri silmiin. Paras on jos saa FOVin niin lähellä oikeaa kuin mahdollista. Toisin sanoen, ruutu on siinä kohtaa missä auton tuulilasi olisi, kun ajat kojelautakuvakulmasta.

Normaalissa olohuone ympäristössä tämä on tietysti vaikeammin toteutettavissa, mutta silloinkin veisin ajopenkin niin lähellä telkkaria kuin mahdollista.
 
Täällä on 42 tuumainen telkkari heti rattibasen takana. Alle metri silmiin. Paras on jos saa FOVin niin lähellä oikeaa kuin mahdollista. Toisin sanoen, ruutu on siinä kohtaa missä auton tuulilasi olisi, kun ajat kojelautakuvakulmasta.

Normaalissa olohuone ympäristössä tämä on tietysti vaikeammin toteutettavissa, mutta silloinkin veisin ajopenkin niin lähellä telkkaria kuin mahdollista.
Kiitos vinkeistä! Täytyi selvittää, mitä tuo FOV tarkoittaa: field of view. Näinhän se on - meilläkään ei ole mahdollista erilliseen pelihuoneeseen, vaan pelit pelataan ja ajetaan paraatipaikalla olohuoneessa.

Mitä tuon FOV-laskurin antamat astemäärät tarkoittaa? Antaako laskuri siis pelikohtaisesti pelin sisäisiä asetuksia, joita voi muuttaa riippuen siitä, kuinka iso ruutu on ja kuinka kaukana siitä istuu?

Testailin ihan mittanauhan kanssa television edessä, kuinka kaukana istun, kun pelaan mitä tahansa peliä. Itse asiassa tuo 160-170 senttiä 55 tuumaisesta ruudusta on aika sopiva. Tosin PS5:n pelejä pelatessa voi grafiikoiden puolesta istua vaikka nenä kiinni ruudussa – mitään sahalaitagrafiikoita ei ole havaittavissa. :cool:

Nämä valmistajan ajotuolille antamat mitat ovat varmaankin aivan äärimittoja? Eli joku ajotuolin takajalka tai takatuki tms. on se ääripää, mihin mitta osuu, eli pelaajan silmät sijoittuvat jonnekin 150-170 sentin hujakoille. On se tarkkaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä itse määräät kuinka kaukaa ja kuinka isolla ruudulla pelaat ja tuo laskee pelikohtaisesti oikeanlaisen FOV:n, joka löytynee nykyään jo kaikista ajopeleistä, myös konsoleilla. Toki sitten vahemmissa peleissä sitä ei ole ja osassa se pitää tehdä koodista manuaalisesti (tämä pc:llä).

Esim. vaikka 55" tv ja 120 cm päästä ajettuna oikea FOV on 54 astetta project carsissa. Nämä tietty muuttuu pelikohtaisesti. Itse myös hiukan oion noissa jos se tuntuu siltä ettei ajonäkymää saa tarpeeksi hyväksi, mutta tuo laskin antaa hyvän lähtökohdan.
 
Dirt rallyjen konsoli versioista puuttuu harmillisesti fov-säätö. Samoin Assetto corsa competizionesta, johon se on ilmeisesti tulossa ensiviikon päivityksessa.
Gran turismoissakaan ei taida olla fov-säätöä? Miten lie GT7?

55” töllöllä metri oli itsellä aikalailla se raja, josta kykeni pelamaan ilman silmien kipeytymistä ja päänsärkyä. Nykyisin 65” töllöllä ruudun ja silmien välinen etäisyys on noin 120cm.
 
Viimeksi muokattu:
Aika pettynyt kyllä olen jos GT7:ssa ei ole sitä. Vähintään sitten penkin säätö pitää olla.
 
Olen tässä etsinyt listaa rateista joilla on lisenssi toimia PS5 peleissä, mutta tällaista ei vissiin ole olemassakaan? Kaiken maailman arvailulistoja ja "valheellisia" uutisia että PS5:lla toimii kaikki ratit mitkä toimii PS4:llä. Tämähän pitää vain silloin paikkansa jos pelaa PS5:lla PS4-pelejä. Tuli kivana pettymyksenä huomata, ettei Thrustmaster T500 RS toimi Assetto corsan PS5-versiossa. Googlauksen jälkeen löysin ihan ymmärrettävän perustelun kun kyseistä rattia ei enää valmisteta/myydä uutena, ei Thrustmaster ole laittanut rahaa sen lisensoimiseen uusille konsoleille, sillä ei se enää myyntiä kasvata. On mulla vielä Logitech G29 varalla, mutta sitä pitää ensin vähän huoltaa ja ruuvailla ennen kuin pääsee testaan.

Eli onko missää vahvistettua listaa rateista, mitkä toimii PS5-peleissä?

Modet voisivat päivittää ketjun otsikon koskemaan myös PS5:sta tai sitten voitaisiin luoda uusi ketju.
 
Eli onko missää vahvistettua listaa rateista, mitkä toimii PS5-peleissä?
En ole tällaista vahvistettua listaa löytänyt myöskään Xboxin puolella, mutta omaan kokemukseen pohjaten Thrustmaster TX toimii uusilla Xboxeilla ja uuden sukupolven peleillä. Sen pleikkariversio on Thrustmaster T300. Myös TMX ja T150 rateista olen kuullut että toimivat. Kuin myös uudemmat Logitechit, kuten G29 ja G920. Yksi pelikaveri itseasiassa pelaa Xbox Series X:llä formulaa G920 ratilla ja hyvin toimii.

T500 taitaa olla juuri sopivasti sitä niin sanottua vanhempaa mallia. Eli vähän kuten Logitechin G27. Nämä molemmat on julkaistu vuonna 2010. Kun taas esim. T300 on julkaistu 2014. Melkein uskaltaa sanoa, että nämä Xbox One ja PS4 -sukupolvelle julkaistut ratit toimivat myös Xbox Series ja PS5 peleissä. Varmaan siellä on poikkeuksia, mutta näiden isojen merkkien osalta luulisin, että uudemmat ratit toimivat.
Modet voisivat päivittää ketjun otsikon koskemaan myös PS5:sta tai sitten voitaisiin luoda uusi ketju.
Otsikosta voisi melkein poistaa alustan kokonaan, kun paljon on ollut ketjussa keskustelua myös Xboxin rateista ja vaikka nyt sitten PC-puolen härveleistäkin.
 
T300RS, G923, T150, T248 ja G29 taitaa myös toimia. Näitä nyt ainakin olen itse löytänyt ketjusta joissa rattien kanssa säädetään ja on mietitty PS5 sopivuutta.
Täyttä pa*kaahan tämä sonyn yhteensopivuusralli on ollut jo PS4 ilmestymisestä asti eikä sille näy loppua.

Samaa mieltä olen tuosta ketjun otsikosta, kun ratit nyt yleensä on yhteensopivia pc:n ja konsolin kanssa niin sitä on vähän ehkä hölmöä rajata.
 
Olikos tämä nyt saletisti ps5 käypä?

Tekstissä maininta että on lisensoitu, yhteensopivuus taulukossa ps4. Eikös nuo ps4 ratit pääosin toimi?

Olisiko tuossa ns. loppu elämän tuote?
 
En ole tällaista vahvistettua listaa löytänyt myöskään Xboxin puolella, mutta omaan kokemukseen pohjaten Thrustmaster TX toimii uusilla Xboxeilla ja uuden sukupolven peleillä. Sen pleikkariversio on Thrustmaster T300. Myös TMX ja T150 rateista olen kuullut että toimivat. Kuin myös uudemmat Logitechit, kuten G29 ja G920. Yksi pelikaveri itseasiassa pelaa Xbox Series X:llä formulaa G920 ratilla ja hyvin toimii.

T500 taitaa olla juuri sopivasti sitä niin sanottua vanhempaa mallia. Eli vähän kuten Logitechin G27. Nämä molemmat on julkaistu vuonna 2010. Kun taas esim. T300 on julkaistu 2014. Melkein uskaltaa sanoa, että nämä Xbox One ja PS4 -sukupolvelle julkaistut ratit toimivat myös Xbox Series ja PS5 peleissä. Varmaan siellä on poikkeuksia, mutta näiden isojen merkkien osalta luulisin, että uudemmat ratit toimivat.

Otsikosta voisi melkein poistaa alustan kokonaan, kun paljon on ollut ketjussa keskustelua myös Xboxin rateista ja vaikka nyt sitten PC-puolen härveleistäkin.
Kannattaa huomioida että xbox onen pelit, joita ei ole päivitetty series s/x versioiksi, eivät välttämättä toimi ratilla ja series s/x konsolilla aivan samoin kuin ennen, vaikka tuki periaatteessa onkin olemassa.
Ainakin joillakin Thrustmasterin rateilla on ollut eroja uuden ja vanhan konsolin välillä. Esim. Omalla Thrustmaster ts-xw:llä(tx:llä en ole ehtinyt kokeilla) Dirt rally 2.0:ssa on series s/x:llä osin löysemmät ratin palautteet ja renkaiden pidon loppumista ei saa tuntemaan samoin, kuin xbox onella.
 
Nälkä kasvaa syödessä, nyt "riginä" nlr f-gt lite.

Mielessä olisi päivittää jakkaraa ja muutama vaihtoehto olisi:

playseat trophy:

NLR F1GT:

Playseat evolution gran turismo tai pro:


Trophy kiinnostaa eniten. Tuohon NLR saisi halutessaan butt kickerin, en sitten tiedä toimiiko/saako toimimaan ps5 peleissä?
Mielipiteitä?
 
Nälkä kasvaa syödessä, nyt "riginä" nlr f-gt lite.

Mielessä olisi päivittää jakkaraa ja muutama vaihtoehto olisi:

playseat trophy:

NLR F1GT:

Playseat evolution gran turismo tai pro:


Trophy kiinnostaa eniten. Tuohon NLR saisi halutessaan butt kickerin, en sitten tiedä toimiiko/saako toimimaan ps5 peleissä?
Mielipiteitä?
Ittellä on toi Trophy, dd pron kaverina.Voin kyllä suositella vaikka hinta nyt onki ehkä aavistuksen kova.
 
Mites sitten näyttö puoli?
Kannattaako hommata näyttö ja sille teline wheelbasen taakse?
Mikä on optimikoko jos näyttä wb takana? onko 34 ok,kaareva vai normaali?

Tarkoitus pelata muutakin kuin simuja joten näytön speksaus hieman sen mukaan.
 
Mites sitten näyttö puoli?
Kannattaako hommata näyttö ja sille teline wheelbasen taakse?
Mikä on optimikoko jos näyttä wb takana? onko 34 ok,kaareva vai normaali?

Tarkoitus pelata muutakin kuin simuja joten näytön speksaus hieman sen mukaan.
Minulla on 42 tuumainen heti wheelbasen takana. Ei tunnu liian isolta. Tietysti jos olisi vaikka 34 tuumainen ultrawide niin sekin voisi toimia. Kolmen näytön setup on kuitenkin se mistä itse nyt haaveilen kun reilun vuoden olen tuolla 42 tuumaisella ajellut. Vähän jää sivut pimentoon ilman kolmea näyttöä tai tyyliin jotain 49 tuumaista ultrawideä.
 
Ylös Bottom