Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskustelu

Sieltähän pitäs tulla myös halvemmat csl shifterit. Itellä on toi clubsportin v1.5 shifteri ja on pirun hyvä. H-kaaviosta vaihto sekventaalille vie n.1-2s.:)
H-kaavio on napakampi ja lyhyemmät liikeradat kuin th8a:ssa,vaik siinä ois vaihevälilyhennin.:)

Tämän takia itsellä kans tuo vaihteisto kiikarissa vielä. TH8A on täydellinen H-kaaviolla mutta kun se sekventaali ei siinä ole nopea vaihtaa eikä edes oikeastaan mistään kotoisin. Ja olikohan niin että tuo Fanatecin versio toimii sekventaalina ja H-kaaviona myös PS4:llä ratin kautta (?)... Siinä yksi syy lisää hankkia se. Nyt on kyllä vähän persaukinen kun tohon rattiin meni iso summa mutta ehkä myöhemmin sitten vaihteistokin.

Toisekseen tuo McLarenin GT-rimmi on ihan vi*un hieno ja hyvän näkönen... Niitä ei näköjään ollut saatavilla ja hintaakin on vielä toistaiseksi aika paljon et sekin kyllä pakko hankkia jossainvälissä.

Rahaa noihin kyllä palaa helposti ja äkkiä mutta uskoisin että vakavalle harrastajalle se on lähinnä sivuseikka kuitenkin.
Ja mitä nyt olen noita kuolaillut eri sivustoilla niin Fanatecilla vikoja on aika vähän, lähinnä sellasta puhetta et jotkut osat on muovia yms. ja CSL vanhan mallin ratissa hard mount ei ole tukeva kahdella pultilla. Ainahan noihin joutuu jotain diy- juttua säätämään esimerkiksi kiinnitysten kanssa.
 
Ei mennyt tuo McLarenin rimmi ESD testeistä läpi ja julkkari siirtyi "late april". Ennakkotilaajat sai kivat bonarit tästä hyvästä ja olisihan tuon QR:llä mielellään ottanut siihen 180-190e hintaan.
 
CSL Elite LC pedaalit... Kokeilkaas joku kun painatte jarrua vähän ja vedätte jalalla sivuille samalla, tuntuuo kuinka iso välys? Rupesi häiritsemään tuo millimetrin sivuttaisliike kun painaa poljinta, onko se oikein noin vai onko jossain vikaa? Paikallaan ollessa jarrussa ei ole sivuttaista välystä juurikaan.
 
Kyllä sanattomaksi vetää tämä CSL Elite PS4 vs. G29... Aivan kuin olisi lyöty renkaat alle autoon kun G29:llä ajat kivipyörillä... Veikkaisin että tuo vertauskuva kertoo sen kokonaisuuden eron. G29 on hyvä ratti mutta se ei kyllä ole vakavaan kilpa-ajoon, ei tämän kokemuksen jälkeen ainakaan. G29 on lähes täydellinen ratti tyyliin Euro Truck Simulatoriin jos haluaa halvalla hyvän.

Joutui tuota FFB laskemaan 100-> 60 kun niin helkkaristi voimaa tossa basessa eli sitä on vähän turhankin paljon. Project cars 2 testasin tossa vähän (vähän vaan! :D) ja immersive taisi olla jopa parempi asetus kun informative. Jos nyt oikeinpäin muistan nuo (esim. G29:llä noissa ei hirveesti ole eroa muussa kun voimassa), eli se toka vaihtoehto noista kahdesta.
Kaikki kanttareet ja muut tuntuu hyvin ja olettaisin ainakin tavis autolla pidon menetys tuntuu myös, sitä ei tuossa nopeassa GT3 luokan auton testissä oiekin saanut esiintymään kun GT3 limautuu tiehen ja nyt ei jaksa enempää vääntää.

Melkoinen shokki kyllä tuo kun tottunut että ratti kolisee ja kolahtelee ja jollakin tavalla ratti ei ole nopea ja yhtäkkiä se on sitä, erityisesti tuo ohjauksen "pehmeys" hämmästyttää. Tällä kehtaa yölläkin ajella kun porukka nukkuu, sen verran on hiljainen kapistus.
Thrustmasterin T300RS on aika lähellä samaa sinänsä mutta siitäkin tietyllä tavalla erottuu se että siellä on koneisto sisällä eikä että ratti olisi ns. suoraan yhteydessä rengastuntumaan... CSL Elitessä siis tuntuma on kyllä aivan 10!

E: Kiinnityksen kanssa joutui kyllä miettimään, ei sopinut hard mount pulttien reiät ja tuo normaali klamppikiinnitys ei soveltunut GT Omega ART pöytälevyyn. Ne pienet muoviset korokkeet tai vastaanottimet ratin pohjasta veke ja niillä kahdella pienemmällä ruuvilla sain kiinni tähän pöytälevyyn, mutta kun tuon ratin pohjassa on kitkakumit joten ei tämä kyllä liiku mihinkään kahdellakaan pultilla... Pysyy kyllä noillakin onneksi.
 
Viimeksi muokattu:
Huonokin puoli tuli löydettyä tosta CSL Eliten basesta, tuo rattiosan kiinnitys on vähän hölmö, vaatii ruuvin ruuvaamista rattia vaihtaaksesi. Itsehän tein tohon pienen virityksen eli otin tuon kuusio- pultin pois ja laitoin "siipi" pultin tilalle, eli saa ilman työkaluja sen auki ja kiinni. Vähän parempi. Mutta ratin kiinnitys on ainakin varma, eli ei heilu tai irtoa.

Etsinnässä olisi nyt tohon sopiva keskiö jotta saa aftermarket ratin kiinnitettyä driftausta varten... Fanatecilla on ainakin ollut sellanen pikakiinitysjuttu sivuillaan mutta siinäkin kai joku juttu että eivät myy sitä (?).
CS-QRA-BLK-Big_05-1000x666.jpg


Toki sit on se kallis keskiö jossa napit ja kaikki mutta sille ei nyt tarvetta ole.
Kokeilin vanhaa Sparcon keskiötä tohon, kuulat ja keskiö sopisi muuten mutta itse keskiö on millimetrin liian iso... Mahtasko nuo tavalliset ebay keskiöt sopia tohon?
 
Viimeksi muokattu:
Joo toi https://www.fanatec.com/eu-en/steer...clubsport-quick-release-adapter-black-eu.html taitaa tulla samaan aikaan kun mclaren -rimmi, eli epäilen että joskus huhtikuussa

Project Cars 2 ei vielä 100% totuutta kerro CSL elitestä, koska en tiedä onko sitä vieläkään täysin implementoitu. Assettossa vielä parempi tuntuma. Ainoa miinus on mielestäni tuo P1 (default) rimmin kiinnitys kun vaatii sen ruuvin ja ainakin todella kovaa Dirttiä vääntäessä sen saa löystymään ellei junttaa todella tiukalle (ja olen saanut jo rimmin kiinnikettä tästä syystä vähän rikki). Mutta tuo metallinen quick release on aivan tajuttoman hyvä. Nopea ja uskomattoman jämäkkä. Erittäin iso syy, miksi F1 rimmi on perusrimmiä parempi on juurikin tuo metallinen quick relase. Lähtee ne viimeiset nitinät ja natinat pois ja vaihto 5sekunnissa.
 
Onko kukaan kokeillut tavallista putkiklemmaria tohon tuon ruuvivirityksen tilalle? Se nyt ainakin pitää kutinsa, tosin se ei käytä tota ruuvinreikää että voi kovassa vännössä hajota tuo muovinen kiinnitys... Perhan miksi sen pitää olla muovia ylipäänsä...
 
Onko kukaan kokeillut tavallista putkiklemmaria tohon tuon ruuvivirityksen tilalle? Se nyt ainakin pitää kutinsa, tosin se ei käytä tota ruuvinreikää että voi kovassa vännössä hajota tuo muovinen kiinnitys... Perhan miksi sen pitää olla muovia ylipäänsä...
Minkä takia pitää koittaa jotain ihme virityksiä? Jos ei orkkis kiinnitys riitä,kannattaa varmaan kahtoa peiliin.;)

Osta clubsport rimmi,ni ei tarvi muovista olla huolissaan..ja jos kiinnitys epäilyttää,sen voi hitsata kiinni baseen.;)
 
Hinta hinta hinta... Itse kyllä ostaisin aina metallisen QR:n uuden rimmin mukana. Säästää aikaa ja tulee helpommin vaihdettua lennosta rimmejä jos ei tarvitse alkaa ruuvailemaan mitää tai epäilemään kiinnityksen kestävyyttä. Fanatecin kamat on vaan suht. hintavia muutenkin niin tällä tavalla koittavat tarjota vähän edukkaampia vaihtoehtoja. Onhan siinä toki melko iso hintaero prosentuaalisesti jos McLaren rimmi on 189e ja 100e QR. Tai jos CSL base olisi ~500e sijasta 600e metallisella QR:llä.
 
Onhan tuo CSL-kiinnityssysteemi huonohko.. Melkeen Thrustmasterin systeemiä pitäisin jopa toimivampana .. Clubsport Quick release toisaalta on kyllä tosiaan loistava, enkä kyllä enää rattia ilman tuota ostaisi. Harmi ettei tullut McLaren-rimmistä sillon aikoinaan laitettua tilausta sisään, olisi ollut ihan hyvä diili kun nyt kunnon qr olisi tullut mukaan.
 
Minkä takia pitää koittaa jotain ihme virityksiä? Jos ei orkkis kiinnitys riitä,kannattaa varmaan kahtoa peiliin.;)

Osta clubsport rimmi,ni ei tarvi muovista olla huolissaan..ja jos kiinnitys epäilyttää,sen voi hitsata kiinni baseen.;)

Mietin vaihtoehtoa tuolle nykyiselle kinnitykselle ja jos käyttää vain tota mukana tulevaa rattia... Noilla kamoilla kun tosiaan on hintaa.
 
Saako Fanatecin CSL Elite PS4 rattia suoraan kiinni Wheel Stand Prohon? Olen yrittänyt löytää kuvaa basen ruuvien paikoista, jos joutuu porailemaan, en vain ilmeisesti osaa etsiä.

Ja heti löytyi Drilling Template kuvat :D Näköjään joutuu porailemaan uudet paikat.
 
Saako Fanatecin CSL Elite PS4 rattia suoraan kiinni Wheel Stand Prohon? Olen yrittänyt löytää kuvaa basen ruuvien paikoista, jos joutuu porailemaan, en vain ilmeisesti osaa etsiä.

Ja heti löytyi Drilling Template kuvat :D Näköjään joutuu porailemaan uudet paikat.

Miten mahtaa telineen vakaus enään riittää? Ihan mielenkiinnosta mietin kun tossa ratissa kuitenkin on aika kohtalaisen voimakkaat forcet ja se itsessäänkin painaa jo jonkun verran... Kannattanee ainakin kokeila ensin, koska reiätön WSP voisi vielä myydä ja hankkia vakaa teline ;)
 
Eipä se wheel stand siitä pilalle menee vaikka pari reikää porailisi lisää. Samat reiäthän käy sitten muihinkin Fanateceihin, niin voi vaikka parantaa jälleenmyyntimahdollisuuksia..

Itse ratti nyt ei merkittävästä jotain Thrustmastereita painavampi ole ja Forcejakin pystyy aina pienentämään, jos tuntuu ettei standi kestä menossa mukana. Hiphei_finland ainakin taisi käyttää wheel standin kanssa jonkin aikaa ihan ongelmitta, mutta tokihan tuosta aina enemmän irti saa jos on joku tukevampi kehikko mihin asentaa.
 
Minulla on parisen vuotta ollut Thrustmasterin T150, formulaa lähinnä tulee pelattua.

Nyt miettinyt joko polkimien päivittämistä tai koko setin päivittämistä. Nuo alkup. polkkmet tuntuvat aika leluilta, ratista ei pahaa sanottavaa kun parempaa enoo kokeillut..

Keppiä en tarvitse koska formula.

Kumpaa vaihtoehtoa suositteletta?
 
No, varmaan tiedätkin että vaihtoehtoisia polkuja on useampia, lähtien halvimmasta:
-T3PA:t polkimiksi, myydään sopuhintaan erikseen ja sopivat suoraan
-Fanatecin load cell -polkimet, joita löytyy kahdessa eri hintaluokassa. Nämä vaativat kolmannen osapuolen adapterin toimiakseen Thrustmasterin kanssa konsoleilla

Ja formulaahan olisi kiva pelata F1-ratilla, mutta siihen tarvitsisit järeämmän basen:
-T300 ja jompikumpi poljinvaihtoehto yläpuolelta (T3PA:t saa myös samassa paketissa)
-Fanatec CSL Elite PS4 ja saman valmistajan polkimet
 
Saako Fanatecin CSL Elite PS4 rattia suoraan kiinni Wheel Stand Prohon? Olen yrittänyt löytää kuvaa basen ruuvien paikoista, jos joutuu porailemaan, en vain ilmeisesti osaa etsiä.

Ja heti löytyi Drilling Template kuvat :D Näköjään joutuu porailemaan uudet paikat.

Joo pitää porata uudet reiät sekä baselle että vähän soveltaa että saa polkimet hyvin kiinni (yksi uusi reikä siihen metallirimaan). Mutta kyllä ne tuossa viritelmässä pysyvät todella tukevasti vaikka olisi mitkä forceasetukset käytössä, ei ainakaan itsellä ole ollut mitään ongelmia.
 
En nyt toistakaan paikkaa keksi missä tämän kysyisin. YP voi siirtää jos näkee tarpeelliseks.
Onko muilla jotain mutka yhdistelmää tai kokonaista rataa mitä ette vaan osaa ajaa vaikka kuinka yritätte? :D

Itselleni tulee samantien 2 paikkaa mieleen. Silverstonessa ne nopeat mutkat ennen sitä takasuoraa. Vanhan pääsuoran jälkeen.
Toinen on se Brand Hatchin eka mutka monessa pelissä sekin klassikko rata on mutta en sitä ekaa mutkaa saa juuri koskaan ajettua oikein.
 
Heh. Yleensä tuntuu, että joka radassa on aina jokin kohta mikä ei vain mene kohdilleen. Tuo Silverstonen maggotts-becketts -yhdistelmä on kyllä todella haastava saada oikein. Vähän toki alkanut hahmottua se, kun on ymmärtänyt että siinä toisessa vasemmassa mutkassa tuota yhdistelmää pitää pyrkiä yllättävänkin vasempaan laitaan tai muuten se oikea vain valuu pitkäksi/pitää hidastaa liikaa. Haastavin paikka kyllä silverstonessa.

Itselleni suurin murheenkryyni on SPA:n ykkösmutka (+vika shikaani). Vaikka muuten SPA on ihan lemppariratoja, niin hyvien aikojen ajaminen siellä on aivan tuskaa. Kämmään ykkösmutkan lähes aina jollain tavalla ja vieläkin löytyy uusia tapoja kämmätä se enkä ole varma miten se edes pitäisi ajaa. Todella masentavaa yrittää ajella aikakierroksia kun joka kerta heti kusee kierros jo ekaan mutkaan - sitten kun sen vihdoin pääsee hyvin, niin loppu pariminuuttinen onkin suht helppoa ennen tuota viimeistä shikaania, mihin sitten kädettää viimeistään ne loputkin hyvät kierrokset.
 
En nyt toistakaan paikkaa keksi missä tämän kysyisin. YP voi siirtää jos näkee tarpeelliseks.
Onko muilla jotain mutka yhdistelmää tai kokonaista rataa mitä ette vaan osaa ajaa vaikka kuinka yritätte? :D

Itselleni tulee samantien 2 paikkaa mieleen. Silverstonessa ne nopeat mutkat ennen sitä takasuoraa. Vanhan pääsuoran jälkeen.
Toinen on se Brand Hatchin eka mutka monessa pelissä sekin klassikko rata on mutta en sitä ekaa mutkaa saa juuri koskaan ajettua oikein.

Kyllä tuo Brands hatchin eka mutka on hiton vaikea aja "täysillä", kun se vielä viettää alaspäin. Samaten muuten se vika mutka toisaalta että paljonko siihen jarruttaa kun siitä voisi melkein aina ajaa lujempaakin.

SPA:n vika mutka on kyllä meh kun siinä käytetään todella paljon jarruvoimaa ja melkein aina jarrutusmatka eroaa toisistaan just sen takia kun auto viedään äärirajoille, monesti menee pitkäksi/ jä lyhyeksi se mutka.
 
Ylös Bottom