Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä ratti paras sekä kaikki muukin ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskustelu

Johan sieltä Logitechilta tuli g923, eli g29:n seuraaja.
Ja eikös nämä vanhemmatkin Logitechit, Thrusmasterit ja Fanatecit toimi ihan nätisti PS5:n ja Xbox Series -konsolien kanssa. Ainakin kaverin Logitech g920 toimi F1 2020 pelatessa ihan hyvin Series X:llä. Taitaa olla ensimmäistä kertaa niin että rattia ei tarvitse päivittää konsolisukupolven vaihtuessa, mikä on aika mahtavaa.

Itsellä ajopenkissä kytkettynä Xbox One X, joten omakohtaista kokemusta ei ole, mutta lupaan raportoida miten Thrustmaster TX toimii Series X:n kanssa kunhan sen joskus jaksan olkkarista siirtää työhuoneeseen. Tämä tapahtuu viimeistään siinä vaiheessa, kun tulee uuden sukupolven ajopeli, josta ei ole enää Xbox One versiota.
 
No niin, Thrustmaster T150 on lainattu kahdelle innokkaalle tulevaisuuden toivolle. Saa nähdä tuleeko palasina takaisin.

Onko kuulunut mitään uusista PS5-rateista?
Kaikki nykyiset ratit saa päivityksen PS5 konsolille ymmärtääkseni. Tähän T300RS semmoista ei vielä ole. Ei tosin ole oikein pelejäkään konsolilla vielä joissa rattia käyttää.
 
Itsellä ajopenkissä kytkettynä Xbox One X, joten omakohtaista kokemusta ei ole, mutta lupaan raportoida miten Thrustmaster TX toimii Series X:n kanssa kunhan sen joskus jaksan olkkarista siirtää työhuoneeseen. Tämä tapahtuu viimeistään siinä vaiheessa, kun tulee uuden sukupolven ajopeli, josta ei ole enää Xbox One versiota.
Thrustmaster TX toimii Series S:n kanssa ainakin mainiosti. Tosin Thrustmasterin käsijarru ei lähde toimimaan konsolin sammuttamisen jälkeen muutoin, kuin kytkemällä ratti uudestaan konsoliin.

WRC 9 on kyllä uskomattoman hyvä nyt ratilla, kun peli päivittyi uusille konsoleille.
 
Ja eikös nämä vanhemmatkin Logitechit, Thrusmasterit ja Fanatecit toimi ihan nätisti PS5:n ja Xbox Series -konsolien kanssa. Ainakin kaverin Logitech g920 toimi F1 2020 pelatessa ihan hyvin Series X:llä. Taitaa olla ensimmäistä kertaa niin että rattia ei tarvitse päivittää konsolisukupolven vaihtuessa, mikä on aika mahtavaa.

Itsellä ajopenkissä kytkettynä Xbox One X, joten omakohtaista kokemusta ei ole, mutta lupaan raportoida miten Thrustmaster TX toimii Series X:n kanssa kunhan sen joskus jaksan olkkarista siirtää työhuoneeseen. Tämä tapahtuu viimeistään siinä vaiheessa, kun tulee uuden sukupolven ajopeli, josta ei ole enää Xbox One versiota.
Joo, eilen sopivasti tuli ps5 talouteen, ainakin g29 + gt sport -kombo pelittää varsin mainiosti.
 
^ Siis tuo on ihan thrusmasterin oma säätö pelistä riippumatta ja ratti ilmoittaa sen ledin vilkahtamisella mikä moodi on käytössä.
1 vilkahdus 270 astetta
2 vilkahdusta 360 astetta
3 vilkahdusta 540 astetta
4 vilkahdusta 900 astetta
5 vilkahdusta 1080 astetta

Edit: Ja tuo täytyy tosiaan tehdä aina jokaisen kisan alussa radalla, koska peli itse ei mitään säätöä tarjoa.
Rattiakaan ei oikein voi syyttää sillä kaikissa muissa peleissä voi pelin alkuruudussa laittaa halutun moodin päälle ja se muistaa sen koko pelisession ajan.
Itsehän pelaan gran turismoa lukuunottamatta kaikki pelit 270 asteella joten tuo toiminto on tullut tutuksi.
Miten tuo tallentaa ton valinnan? Pitääkö painaa jotain nappia? Kyseesså siis juuri GT sport, ja vaikka teen radalla tuon valinnan ( 2 välähdystä), niin se ei pysy päällä vaan se nollautuu lähes heti. Se palautuu siis heti takaisin tuohon oletus rotaatioarvoon, joka on vissiin 3, tai 4 välähdystä. Ei sillä pysty ajaa kyllä yhtään... hittolainen
Miten tuo tallentaa ton valinnan? Pitääkö painaa jotain nappia? Kyseesså siis juuri GT sport, ja vaikka teen radalla tuon valinnan ( 2 välähdystä), niin se ei pysy päällä vaan se nollautuu lähes heti. Se palautuu siis heti takaisin tuohon oletus rotaatioarvoon, joka on vissiin 3, tai 4 välähdystä. Ei sillä pysty ajaa kyllä yhtään... hittolainen
Vastaan itselleni, sillä luulen oppineeni Turismon sielunelämää. Tein siis sen valinnan aiemmin pause päällä, mikä oli väärin. Se pitää tehdä ilmeisesti radalla/kilpailussa sanan varsinaisessa merkityksessä. Tuo on kyllä aika perseestä ruveta jossain kisassa selaamaan nappuloita ja väijymään välähdysten määrää..
 
Viimeksi muokattu:
Eipä sitä muutenkaan pitäisi saada säätää lennosta. Tuota ei minusta pitäisi voida tehdä lainkaan ollessa radalla, se kun kuuluu ratin alkusäätöihin ja pitäisi muuttua vain autokohtaisesti.
 
Eipä sitä muutenkaan pitäisi saada säätää lennosta. Tuota ei minusta pitäisi voida tehdä lainkaan ollessa radalla, se kun kuuluu ratin alkusäätöihin ja pitäisi muuttua vain autokohtaisesti.
Jep, tämä olisi niin helposti korjattavissa, jos vaan Gran Turismossa olisi asetus tällaiselle asialle ihan valikoissa, mutta ei.
 
Kyllä on järkyttävä ero tuohon T300RS rattiin mikä eilen meni pariinkin paikkkaan myyntiin. Ihan eri tavalla tuntee radan joka pompun ja pystyy oikeasti kaasulla viemään autoa. Pystyihän sitä T300 ratillakin viemään kaasun kanssa mutta se saattoi nykäistä ihan millon tahansa jompaan kumpaan suuntaan. Ja sitten ollaan varsinkin Montrealin tyyppisillä radoilla seinässä.

CSW 2.5 ei muutaman Daytonan radalla ajetun iRacing kisan perusteella nyi millään tavalla. Ei lyö tuossa T7 entryssä käsille vaikka se tärähtää samasta kuopasta joka siinä nyt edelleen on.
Asetukset hain tähän Fanatecin foorumilta melkein toimi yks yhteen.

McLaren GT3 V2 ratti on kans aika timanttinen selkeästi parempi kun hinta antaa olettaa.
Tähän pitää sit rallia varten ostaa joku pyöreä rimmi kun tuon T300RS ratin saan pois myytyä.


Fanatec_CSW.jpg
 
Huomasin itse alkujaan eroa forcejen kovuudessa, ts. auto tuntuu kuin siellä olisi jouset jotka ottaa vastaan eikä lyö pohjaan kuten vaikka logitechin rateilla joka on kuin löisi vasaralla alasimeen :D
 
Eilen tuli ekan kerra kunnolla ajeltua g29 ratilla grand turismo vitosta ps3.. ratin moottorit liikuttelee täristyttelee rattia, antaa kyllä fiilistä mutta pitäiskö sen antaa myös signaaleja auton käyttäytymisestä, radan pinnan laadusta niin että sitä voi hyödyntää saadakseen parempia kierrosaikoja ? Yritin ajatuksella tunnustella miten ratin liikkeet voi yhdistää johonkin tärkeään mutta nyt tuntui vain siltä että se luo vain fiilistä. Tai sit en vaan tajua.
 
Multa hajos poljinpedaalit T150:stä minkä ostin pleikalle vuoden alussa. Paskat pedaalothan ne olikin, jarruolijinkin sellainen tunnoton löysä paska.
No takuu oli voimasss, ja kävin palauttamassa sen poweriin, hyvitys 200e ovh hinta, vaikka ite ostin tarjouksesta 169e hintaan.

Tilalle otin T300 rs Gt edition.. ja jumalauta mikä vehje! T150:llä turismossa oli aika ponnettomat forcet, mutta tällä uudella ratilla aivan helvetin hyvät! Joutui vähän säätämään sensitiveä lisää, että jaksaa pyörittää rattia . Poljin asetelma on todella jykevä, ja jarru poljin on tismalleen kuin oikeassa autossa, sopivan jäykkä ja hyvä tumtuma. Välirahaksi jäi jotain reilu huntti, mutta erittäin tyyttväinen olen. Mielenkiinnolla odotan miltå tuntuu Assetto ja project cars. Turismo ainakin rokkaa kybällä tällä ratilla!

Se on mielestäni vähäce hassu juttu, että t300:n ollessa ilmeisesti Turismon virallinen ratti, peli ei tämänkään ratin kohdalla tallenna rotaation säätöä. Vaan joka kerta kun olet radalla, niin joudut kikkailemaan mode+nuolinäppäin sivulle komboa. Tottunut oon jo tohon, eikä sinänsä haittaa mitään, mutta eikai tuo mahottomia vaatis Turismon tekijooltä laittaa kuntoon
 
Viimeksi muokattu:
Se on mielestäni vähäce hassu juttu, että t300:n ollessa ilmeisesti Turismon virallinen ratti, peli ei tämänkään ratin kohdalla tallenna rotaation säätöä. Vaan joka kerta kun olet radalla, niin joudut kikkailemaan mode+nuolinäppäin sivulle komboa. Tottunut oon jo tohon, eikä sinänsä haittaa mitään, mutta eikai tuo mahottomia vaatis Turismon tekijooltä laittaa kuntoon
Ei se taida tallentaa niitä asetuksia millään muullakaan ratilla. Kyseessä on pelin typerä ominaisuus mihin ei ratin vaihdolla parannusta ole tiedossa.

Tuo olisi ihan pieni asia korjata jos viitsisi mutta ilmeisesti suuri osa pelaajista pelaa Gran Turismoa pädillä nii tuosta ei haloota ole vieläkään noussut jotta se korjattaisiin.
 
Multa hajos poljinpedaalit T150:stä minkä ostin pleikalle vuoden alussa. Paskat pedaalothan ne olikin, jarruolijinkin sellainen tunnoton löysä paska.
No takuu oli voimasss, ja kävin palauttamassa sen poweriin, hyvitys 200e ovh hinta, vaikka ite ostin tarjouksesta 169e hintaan.

Minä en kutsu niitä edes pedaaleiksi, ne on halpaa roskaa jotka on pakko olla mukana jotta voidaan rattia myydä. Noiden kohdalla kannattaa jo asennoitua siihen että ostaa vain ratin, eli polkimia. Toimivat kyllä ok jossain Euro truck simulator 2:ssa mutta ei muualla missä tarvitaan nopeutta ja tarkkuutta enempi.
 
Minä en kutsu niitä edes pedaaleiksi, ne on halpaa roskaa jotka on pakko olla mukana jotta voidaan rattia myydä. Noiden kohdalla kannattaa jo asennoitua siihen että ostaa vain ratin, eli polkimia. Toimivat kyllä ok jossain Euro truck simulator 2:ssa mutta ei muualla missä tarvitaan nopeutta ja tarkkuutta enempi.
Mun piti löytää iRacing että tuo realismi tuli vastaan. :D iR noussut vajaassa 2 kuukaudessa 1000 -> 1700 Fanatecin laitteilla.

Eipä ennen sitä tullutkaan ajettua kun rekkaa tai/ja rallia noin kerran viikkoon. Nykyää sitte ku on jo Fanateciin vaihtunu kaikki ajolaitteet nii viikossa on yks päivä millon ei mitää halua ajaa.
 
Muuten ihan hyvä heitto, mutta ETS2:ssa on aika surkeasti toteutettu poljinten toiminta. Siinä tuskin saa millään polkimilla kelvollista.

Se on kyllä harmi ja yksi syy minkä takia tulee padilla ajettua rekkaa, kun kaasun ja jarrun kontrollointi vaan on padilla niin paljon parempaa.
 
Viimeksi ajanut ratilla viime kesänä juhannuksen paikkeilla, nyt oli aika ottaa Thrustmaster 599FXX esille pitkästä aikaa. Pari ikävää asiaa tuli heti ilmi.

Ei riitä PS5:sen USB-paikat vaihdekepille. Ratti, kovalevy ja audiojärjestelmä vie ne kolme USB-A paikkaa. Pitäisi varmaan hommata kovalevylle USB-C kaapeli tai joku adapteri. Osa peleistä mahdollisesti tukee vaihdekeppiä myös, jos se on suoraan ratissa kiinni. Sekin olisi yksi vaihtoehto.

Toinen asia on uusi Ikeasta hankittu tuoli, josta olisi kyllä pirun hyvä pelata ajopelejä, mutta rattitelineen jalat osuu juuri tuolin jalkojen kohdalle. Ei saa rattia vedettyä riittävän lähelle. Saa nähdä onko pakko sahata rautaputket poikki telineestä ja viedä vähän sen tukevuutta pois. Tai sitten käyttää vain jotain muuta tuolia ratilla ajaessa.

Pieniä asioita, mutta ei ne ainakaan lisää motivoi käyttämään rattia.
 
Eikös tämä konsoleilla oli juuri päinvastoin. Pitää olla basessa, että toimii kaikissa peleissä?
Ainakin Fanatecilla on näin. Kaikki laitteet ratin baseen kiinni ja ratista yhdellä johdolla kaikki kiinni konsoliin.

Siinä ainoassa mallissa joka pleikkaria tällä hetkellä tukee.
 
Ylös Bottom