Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä ratti paras PS4:lle sekä kaikki muukin PS4-ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskustelu

Tällä hetkellä ei kannata laittaa euroakaan kiinni elektronisiin geareihin. Korona on vienyt elektroniikkamarkkinat aivan tyhjiin (mm. PS5 loppu, näytönohjaimet loppu, ratit loppu) mikä tarkoittaa että tavara on vähissä ja hinta myös sitten pilvissä. Vaikka kuinka himottaisi niin nyt kannattaa säästää rahoja ja ajella sillä mitä on ja toivoa että syksyllä päästään viruksista eroon.

Tässä itekin katellut T300 basea tuohon toiseksi ratiksi mutta ei ole kuin powerin mainos pelkästä basesta ja valmistajalla tyhjä varasto...
 
Palaan taas vähän aiheeseen, eli mitä vikaa thrustmaster T-GT II ratissa on kun kovasti suositellaan fanatecia? Marraskuussa on black friday päivät, jos thrustmasteria saa isolla alennuksella nii miksei?
 
Palaan taas vähän aiheeseen, eli mitä vikaa thrustmaster T-GT II ratissa on kun kovasti suositellaan fanatecia? Marraskuussa on black friday päivät, jos thrustmasteria saa isolla alennuksella nii miksei?
Kirjoitin tämän saman jo aikaisemmin, mutta T-GT on niin kallis siihen nähden mitä sillä rahalla saa. Tuskin siinä varsinaisesti mitään vikaa on, mutta vajaan tonnin hintaluokassa kannattaa oikeasti jo katsella suoravetoisia ratteja, eikä hihnavetoisia. Jokusen satasen toki joutuu vielä laittamaan lisää, mutta jos on ostamassa näin kallista rattia joka tapauksessa, niin siinä vaiheessa kannattaa ehkä uhrata vielä muutama seteli lisää.

Toisaalta Thurstmasterin T300RS:llä pääset yhtälailla hihnavetoisen ratin makuun, mutta selvästi halvemmalla: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...00-RS-GT-Edition-rattipoljinyhdistelma-PC-PS3

Jos black fridayna T-GT:n hinta tippuu puoleen, niin ehkä silloin sitä voisin itse katsella ostohousut jalassa, mutta jopa silloin ottaisin luultavasti sen 450e ja säästäisin kohti suoravetoista rattia. Oli se sitten Fanatec tai joku muu.
 
Mitä T-GT:ssä on sellaista jota T300RS:ssä ei ole ? Jos hinta on tuplat niin silloin siinä pitää olla jotain todella paljon paremmin. Laadulla sitä hintaeroa ei kyllä selitetä...

Minusta siinä ratissa maksaa vain brändi hypetys eikä se loppuunsa ole parempi kuin T300RS. Jännällä tavalla näen itse kuilun juuri tässä T300RS-> DD ratit jonka välissä jokainen ratti on joko kullattu tai vain merkkinsä takia kallis (Sparco esim.)
 
Jossain tehtaalla olen nähnyt että on kaksi rakenteeltaan täysin identtistä sähkölaitetta, toisessa on vain isommat arvot tarrassa ja sitä myydään isompaan hintaan.. liekö jotain saman suuntaista T-GT II vs T300 välillä?
 
Kaikki missä lukee Fanatec on syystä vähän Thrustmasteria kalliimpaa.
Oman kokemukseni mukaan (hyppäsin juuri T300 -> CSW 2.5 rattiin) paljon laadukkaampi tuote niin sen "pitääkin" maksaa vähän enemmän.
 
Onko tuo T300rs sama, kuin Xboxin puolella TX? T-GT lienee taas aikalailla sama, kuin Xboxin TS-XW? Mikäli noin, niin se mitä noita olen ajellut ja kokeillut peräjälkeen niin ero on, kuin yöllä ja päivällä. TX on aikamoinen kolisia ja voima tuntuu lähinnä on/off tyyliseltä verraten TS-XW:hen. TX:n ohjauksen keskialueen "väljyys" puuttuu myös monesta pelistä TS-XW:llä ja voimaa lienee myös tuolla tuplaten enemmän.
TX-XW on mielestäni lähinnä sitä mitä Fanatecin CSW 2.5, mutta Thrustmaster on muovisempi ja sen vuoksi natisee ajoittain(TX natisee huomattavasti enemmän). TX-XW:n ja Fanatec CSW:n ero on aika pelikohtainen ja miten saa milloinkin omaan ajoon paremmin säädetyksi. Kummatkin erinomaisia ratteja.
Kaikesta huolimatta TX(T300rs) on ihan hyvä ratti.
Hankiiiko sitten minkä tahansa ratin, niin itse ainakin suosittelen ennen kaikkea hankkimaan Load Cell-jarrulliset polkimet.
 
Aikalailla näin. Huomataan silti sekin että kaikki xboxille tehdyt ratit on käytännössä kapeampia/ huonompia, pienemmät kääntösäteet ja vähemmän kokonaisvoimaa.

TS-XW ja T-GT on kehitysversioita TS-PC:stä joka tuotti aikanaan ihmetystä kun se sopi vain PC:lle.
 
Mitä tarkoitat tuolla alustojen välisellä erolla? Tx:ssä on toki kääntösäde pienempi, kuin t300:ssa. Voima ja rattien koot ovat mielestäni samoja ja yhtä kookkaita ratteja voi hankkia erikseenkin. Ts-xw/pc ja t-gt:n kääntösäde on on sama riippumatta alustasta. Rattien koot ovat myös samoja riippumatta alustasta. T-gt:n voimasta en tiedä, mutta jotenkin semmoinen muistikuva, että siinä on enempi voimaa, kuin ts-xw/pc:ssä.
Fanatecin eri alustojen välisistä eroista en niin tiedä.
 
PS:lle tehdyt ratit on jostain syystä karvan verran edellä ja voimaa on enempi ainakin tuossa T150 vs. TMX (ja t300 vs. TX). Kiinnostaisi itseäkin tietää että johtuuko se tosiaan konsolin eroista vai onko tässä takana joku markkinointikikka miksi xbox yhteensopivat on jäljessä.
 
T248

Uutta rattia pukkaa, mutta voi miksi Thrustmaster, miksi kaikki tehdään aina "lähes" hyvin. Rattihan on muovia. Pitäisi lailla kieltää muoviratin tekeminen nykyaikana. Tottakai forceja saadaan enemmän jos ratti on kevyttä muovia.

Muutoin kyllä näyttää varsin pätevältä setupilta ja voimanlisäys 70% kuullostaa erittäin hyvältä silläkin uhalla että muoviratti. Tämä näyttää kuin tehdyltä perus ajopeleihin kuten vaikka euro truck simulator ym.

SCS koeajossa: SCS T248
 
T248

Uutta rattia pukkaa, mutta voi miksi Thrustmaster, miksi kaikki tehdään aina "lähes" hyvin. Rattihan on muovia. Pitäisi lailla kieltää muoviratin tekeminen nykyaikana. Tottakai forceja saadaan enemmän jos ratti on kevyttä muovia.

Muutoin kyllä näyttää varsin pätevältä setupilta ja voimanlisäys 70% kuullostaa erittäin hyvältä silläkin uhalla että muoviratti. Tämä näyttää kuin tehdyltä perus ajopeleihin kuten vaikka euro truck simulator ym.

SCS koeajossa: SCS T248
Hyvää:
-kilpailukykyinen hinta
-uudet polkimet paremmilla vaihdettavilla jousilla
-lisätty FF voima
-LCD näyttö tämän hintaluokan ratissa
-magneettiset vaihdeläpät

Huonoa:
-muovinen ratti

Superhuonoa:
-ratti ei ole vaihdettavissa, kuten vähän kalliimmissa TX ja T300 rateissa on.


Tämä T248 ratti on PS4, PS5 ja PC yhteensopiva. Vastaava malli Xboxille on ainakin näillä näkymin tulossa vuoden loppuun mennessä. Tällä parivaljakolla mitä ilmeisemmin korvataan pleikkarin ja Xboxin halvemman pään Thrustmasterin ratit, T150 ja TMX.
 
Mitä hyötyä on isoista vääntövoimista ratissa? Ku jotkut hehkuttaa sitä voiman paljoutta. Itsellä g29 ja säädetty vähän miedommalle vielä, se tuntuu riittävän hyvin. Joskus ku vaihdan parempaan varmaan siinäkin säätäisin pienemmälle.. säästää ranteita..
 
Mitä hyötyä on isoista vääntövoimista ratissa? Ku jotkut hehkuttaa sitä voiman paljoutta. Itsellä g29 ja säädetty vähän miedommalle vielä, se tuntuu riittävän hyvin. Joskus ku vaihdan parempaan varmaan siinäkin säätäisin pienemmälle.. säästää ranteita..
Rankasti yksinkertaistettuna, isompi vääntövoima = tarkemman tuntuinen ohjaus. Tämä ei tarkoita sitä, että vääntövoimat pitäisi pitää täysillä. Etua isommasta voimasta saa myös pienemmillä väännöillä. Tätä voi ajatella vaikka niin, että säätövaraa on enemmän. Lisäksi on hyvin pelikohtaista milloin vääntöä haluaa enemmän, milloin vähemmän. Itse pidän esim. formulassa väännöt korkealla, koska pelin tuottama vääntövoima ei ole niin vahva. Sitten taas ACC:hen tai vaikka Automobilistaan lasken vähän forceja.

Jos ranteet ei kestä tai muuten tuntuu pahalta, niin silloin tottakai on syytä laskea forceja. Tärkeintä on se, että tuntee auton pidon ja radan yksityiskohdat ratin kautta.
 
Jotta ratista saa kaiken tuntuman ulos, pitää itse force signaalin tuottaja, eli konsoli, eli peli, säätää forcet niin isolle kun mahdollista ja vähentää ratista voimaa. Olen huomannut että moni ei löydä halvoista rateista vääntöä ja voimaa tarpeeksi. Se johtuu siitä kun säätävät vain ratista sitä, eivät sitten huomaa säätää pelistä vaikka sieltähän se itse signaali tulee ja ratti vain säätää sen palautteeksi ratille. Voimakas signaali ratille tuo yksityiskohdatkin esiin.
 
Rallissa varsinkin tykkään kevyestä forcesta, ratti ei saa olla yhtään esteenä ajamiselle tai esim. hienosäädölle kesken mutkan liipin. Autoa siellä ollaan ajamassa eikä rattia vääntämässä hampaat irvessä voimamiesten tapaan. Modernit ralliautot ovat oikeastikin aika kevyitä ajaa ohjaustehosten takia ja olisihan ne "videopelit forcet" vain oikeiden kuskien riesa, jos ne tulisi pelkän ratin kautta. Toki videopelaamisessa jotain palautetta tarvitaan, kun harvalla on tärinäbokseja tai liikkuvia penkkejä. Se on aina asioiden kanssa tasapainoilua sekä omia mieltymyksiä, oikeata totuutta FFB:n suhteen ei ole.

Rallissa muutenkin yleensä tulee paljon palautetta epätasaisuuden takia niin pienelläkin forceilla saa ihan hyvin palautetta ja nimenomaan juuri niistä oikeista ja tärkeistä asioista. Eivät mene sitten peittoon, jonkun liian voimmakkaan väännön taakse.

Rata ajossa taas itse olen vähän huonompi ja en sitä ole viiteen vuoteen kovinkaan tosissaan ajanut niin siinä menettelee vähän jäykempi ratti.

Toki oma Force-skaala muutenkin muita kuskeja kevyempi ongelmien takia. Ja on toki myös oma mieltymys muuttunut siitä, vaikka mitä se oli ekojen rattien kanssa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Silloin FFB oli myös niin uusi asia, joten onhan tässä kehitystä tapahtunut tekniikassa melkoisesti vuosien varrella.
 
Onko kenelläkään kokemusta konsoleilla Buttkickereistä tai muista täristimistä rigissä? Onko siitä hyötyä tai luoko enempi oikeata tunnelmaa?
Ajan lähinnä rallipelejä ja varsinkin Dirt 2 välittää todella vajaasti ratin kautta tärinöitä, jolloin tunnelma jää aika puolitiehen(verraten esim ensimmäiseen dirttiin tai wrc 10:in).
 
Ylös Bottom