Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Missä kunnon oldschool-seikkailupelit?

jeejeepete

New Member
Lueskelin tuossa jotain juttua uudesta Indiana Jones pelistä ja huomasin että se on joku ammunta/mätkintä/ajelu-sekoitus..
Tuli vaan mieleen etteikö sellaisia pelejä enää ole missä seikkaillaan, keräillään tavaraa ja jutellaan jengille esim. vanhat Indiana Jones osota-ja-klikkaa pelit ja vastaavat. Mulle ainakin kelpais joku Indy/Sam n' Max/Broken Sword/Police Quest/Day of the Tentacle tyyppinen peli, tietysti hienoilla 3d grafiikoilla ja muilla nykypäivän hienouksilla, niitten räiskintöjen viereen..
Olenko yksin ongelmani kanssa?
 
Vanhoja aikoija on todella ikävä. Nykyään pelit eivät ole enää sitä mitä ne ennen olivat. Jonkun kanssa juteltiin tuossa vuosi sitten, että The Battle of Olympus pitäisi julkaista jollekin uudelle konsolille uudelleen. Vanhat seikkailupelit, olivat paljon parempia ja haastavampia kuin mykyajan Medal of Honorit ja kränd theft autot. Shinobia tehdään PS2:lle, joten siinä on peli sinulle, I guess!
 
Et ole ainoa joka niitä kaipaa. Vanhat Indiana Jonesit loistivat, samoin Monkey Islandit, Maniac Mansionit ja Sierran eri Questit. Ja olihan näitä.

PC:lle ilmestyi juuri Syberia, joka on kunnon perinteinen seikkailupeli, ja vielä suht hyvä sellainen. Olen tässä pelaillut sitä pari päivää. Edellinen seikkailupeli taisi olla The Longest Journey. Se kannattaa ehdottomasti hankkia jostain, jos sitä ei vielä varastoistasi löydy.

LucasArts lupailee palaavansa perinteisten seikkailupelien kuvioihin Full Throttle 2:lla. Muistaakseni myös Sam & Max olisi Lucasin mukaan saamassa jatkoa. Saa nähdä mitä tästä seuraa, mutta jos pelitalo alkaa tosiaan puskea ulos kunnon vanhanajan seikkailupelejä, maailma on jälleen valoisa paikka elää. Toivokaamme parasta.
 
Tosta Full Throttlen paluusta oon lukenutkin jostain.. Siinä on huippupeli tulossa jos on yhtään edeltäjänsä veroinen!
Noista muista taas en ole kuullut, tosin eipä meillä kotona kunnon PC:tä olekaan ja PS2:kin oon antanut pois..
Full Throttlehan pitäis tulla PC:n lisäksi ainakin PleikkariKakkoselle, mahtaakohan tulla Boxille?
 
Toivottavasti tulevasta Full Throttlen jatko-osasta tulee sekä pidempi että vaikeampi kuin edeltäjästään, aikaisemman osan läpipelaamisessa kun ei reilua vuorokautta kauempaa mennyt.

Ikävä on kyllä Indiana Jones -pelejä, Loomia, Monkey Islandeja ja muita klassikoita. Amigalla oli joidenkin mielestä flopannut, omasta mielestäni taas rattoisa agenttiseikkailu Operation Stealth, jonka PC-käännös oli (kuten tuona aikana niin kovin usein) ala-arvoista kamaa.
 
Grim Fandango ja X-files taitaa olla lajinsa viimeisimpiä kuninkaita, molemmat hienoja kunnon seikkailupelejä neljän vuoden takaa. :( Tahtois vielä lisää, mutta taitaa jäädä haaveeksi uudet tuon tyypin pelit.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
Grim Fandango ja X-files taitaa olla lajinsa viimeisimpiä kuninkaita, molemmat hienoja kunnon seikkailupelejä neljän vuoden takaa. :( Tahtois vielä lisää, mutta taitaa jäädä haaveeksi uudet tuon tyypin pelit.
Grim Fandango on älyttömän vaikea peli. Tiedä sitten johtuuko se erilaisesta ympäristöstä vai esim. Monkey Islandeja on tullut niin monta, että niissä voi "tietää" ennakkoon miten joku pulma ratkaistaan..
 
Ei ole markkinoita. Kehittäminen maksaa enemmän kuin markkinoilta saatava hyöty. Täytyy kai pelinkehittäjienkin elää.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Compton
Ei ole markkinoita. Kehittäminen maksaa enemmän kuin markkinoilta saatava hyöty. Täytyy kai pelinkehittäjienkin elää.

Tuossa osuit jujun juoneen. Nykymarkkinat kun on enemmänkin Grand Theft Autolle. Vanhoja kunnon pelejä julkaistaan vielä silloin tällöin, mutta ne jäävät yleensä siihen, kun ei niille ole ostajia tarpeeksi.
 
Juu, Grim on kyllä paras peli mitä on tullu ikinä pelattua.

Just semmone siisti juoni ja sopivasti vaikeutta ja huumoria. Muistaakseni oon pelaillu läpi 6 kertaa. Se on vaan perkeleen hyvä!
 
Omassa kokoelmassani on seikkailupelejä paljon. Osa on todella hienoja kokemuksia, mutta Slash80:n kommenttiin, että X-Files olisi seikkailupelingenren viimeisiä kuninkaita en yhdy. X-Files oli videon päälle rakennettu, ja todella yksinkertainen ja helppo - toki viihdyttävä juuri sen aikaa kuin se kesti. Omassa kokoelmassa ainakin seuraavat pelit kannattaa mainita:

Grim Fandango, Dig, Sam & Max, Full Throttle, Secret of Monkey Island, Secret of Monkey Island 2, pari uudempaa Monkey Islandia, Longest Journey, Willy Beamish, Indiana Jones & Fate of Atlantis, Broken Sword 2, Blade Runner, Black Dahlia, Bad Mojo, Gabriel Knight 1-3, Space Questit, Larryt, King's Questit, muut Questit ;) jne. Onhan noita.

Vaimo on jo pitkään toivonut jotain vastaavaa olohuoneeseen alituisen mätkimisen ja tappamisen sijaan. Pahapa vaan on tyhjästä mitään nyhjäistä, kun ei noita juurikaan konsoleille ole. PS2:lle sentään tuli se Monkey Island - oliko se yhtään hyvä?

Syberian taidan hankkia, vaikka en juurikaan ko. genreen ole kajonnut viimeiseen vuoteen juuri pelien puutteen takia.

-=Pacdam=-
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan jeejeepete

Tuli vaan mieleen etteikö sellaisia pelejä enää ole missä seikkaillaan, keräillään tavaraa ja jutellaan jengille esim. vanhat Indiana Jones osota-ja-klikkaa pelit ja vastaavat.

Eihän nuo mainitsemasi pelit todellakaan ole mitään oldschool-tavaraa, vaan uusia, heikkolaatuisia haihatuksia. Oikeita seikkailupelejä (ei tosin Xboxille) löytyy esim. osoitteesta http://www.ifarchive.org/.
 
No juu, ehkei nämä ole nyt sitä aitoa "oldschoolia", mutta tarkotuksena tässä jutussa olikin vain että miksei tehdä pelejä, missä olisi kunnolla huumoria, jonkinlainen juoni ja joissa joutuisi käyttämään vähän aivojaankin. Ja esimerkeiksi otin sellaisia pelejä joita olen pelannut. Varmasti löytyy vanhempiakin seikkailupelejä, mutta kysehän oli oikeastaan siitä, miksei niitä tehdä enää nykyään.. sekavaks menee..
 
Sitten on myös Project Eden joka ei ihan point'n'click peli ole mutta aivoja siinä saa käyttää paljon enemmän kuin räiskintää vaikka onkin täysin 3rd/1st person 3D peli. Ja juontakin löytyy, luokittelisin kyseisen pelin enemmän adventuren/puzzlen ratkaisun puolelle kuin mikään shooteri.
 
Project Edenhän on todella huono peli kaikkien peliarvostelujen mukaan, mitä olen siitä nähnyt/lukenut. Itse en ole kylläkään pelannut.

Escape from Monkey Island ei ollut odotuksien arvoinen, eikä millään yltänyt aikaisempien osien tasolle.

Mutta Grim on kyllä hankkimisen arvoinen (eikä ainakaan minun mielestä hirveän vaikea)
 
Itse rakastan noita "old school" seikkailupelejä eli juuri näitä Sam n Max Hit the Road, Monkey Islandit, Police Questit, Space Questit, Day of the Tentacle, Full Throttle.

Mutta olen myös kaivannut Wing Commander, X-Wing, Tie Fighter tyylistä avaruussimua, kyllähän niitäkin on kuten Freespace (kirjoitinko oikein), mutta jotenkin nuo vanhat avaruussimut iskivät minuun paljon paremmin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight
Project Edenhän on todella huono peli kaikkien peliarvostelujen mukaan, mitä olen siitä nähnyt/lukenut. Itse en ole kylläkään pelannut.
Johtunee varmaan siitä että pelissä joutuu tosissaan miettimään miten ratkaista asioita että pääsee eteenpäin, sen sijaan että ampuis vaan kaiken mikä liikkuu, mistä arvostelijat eivät ehkä pitäneet.... :)
Omasta mielestäni peli on tyylikäs ja suht hyvä leveldesign etenkin jos pitää semmosesta fifth elementh tyylisistä rakennuksista, pelattavuus jne hyvä, mutta pirun vaikea vaikka loogisia ongelmat onkin. Kannattaa napata jostain ale-laatikosta mielestäni.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan jeejeepete
Tosta Full Throttlen paluusta oon lukenutkin jostain.. Siinä on huippupeli tulossa jos on yhtään edeltäjänsä veroinen!
Noista muista taas en ole kuullut, tosin eipä meillä kotona kunnon PC:tä olekaan ja PS2:kin oon antanut pois..
Full Throttlehan pitäis tulla PC:n lisäksi ainakin PleikkariKakkoselle, mahtaakohan tulla Boxille?

http://www.teamxbox.com/gameinfo.php?id=413 Eli full throttle ainakin pitäis tulla. Boxille siis.

Itse pidin eniten Day of Tentaclesta... Simon the Sorcerer 2 tuli myös pelattua läpi.
 
Ylös Bottom