Vastaus: Mitä realistisempi, sitä... parempi?
Ajatellaanpas tästä realismista kun puhe on niin uudessa Skyrimissä on lapsia hahmoina, heitä ei voi tappaa eikä vahingoittaa muutenkaan, jos olen oikein lukenut.
Fallout 3ssa myöskin oli tämä "ongelma" jos räjäytti sen kaupungin jossa A-bomb oli niin lapset mystisesti jäivät henkiin. Siis mitä ihmettä, eivät lapset ole mitään kuolemattomia siinä missä muutkaan.
Itseäni riepoo ajatus siitä että, jos haluaisin olla ultimate bad ass mofo joka lahtaisi kokonaisia kyliä, raiskaisi hevoset ja söisi lapset....eiku. ( <--- Huumoria älkää ottako itseenne.) niin haluan myöskin pystyä tekemään juuri näin.
Siis siihen että koko kylä on tyhjä tämän jälkeen.
Tuo lasten tappaminenhan pelissä olisi suunnilleen yhtä hävytöntä, kuin kertoa vauvavitsejä. Vauvavitseissäkään ei ole mitään hauskaa. Vai onko? Jos katsoo tuota Päivän vitsi -topicia parin vuoden takaa, niin ainakaan suurimman osan mielestä ei ole. Ja ne loput nauravat katketakseen, eivätkä meinaa saada naurultaan edes henkeä.
Mutta siis samaa videopelitabuutahan tuo on, kuin se, että natseilla ei oikeastaan missään pelissä pääse pelaamaan. Vaikka kuinka huudetaan realismin ja tasa-arvon perään, niin silti lähes kukaan ei haluaisi olla natsi, edes pelissä. En nyt muista mikä pelilafka se oli, jonka tuottajalta kysyttiin mahdollisuutta pelata natseilla 2. MS -aiheisessa pelissä. Vastasi vain, että he eivät edes halua tehdä peliä sellaiselle ostajakunnalle, joka haluaisi pelata natseilla.
Yllä myös mainittiin tuo nykyinen räiskintätrendi, jossa laukaus-laukaus-sarrrrrja -osumastakin voi parantua muutaman sekunnin huililla. Etenkin tiimipohjaisiin, oli apurit sitten AI- tai co-op-hahmoja, sopisi huomattavasti paremmin tuo mm. Operation Flashpointissa oleva parantumissysteemi, jossa lääkintämiehen täytyy tulla sitomaan haavat. Lopullisestihan se ei paranna, mutta pystyy taas jatkamaan taistelua. Ja jos hahmo vuotaa riittävän kauan, niin kuolema koittaa verenhukan muodossa. Tietenkin nämä minä vs. the world -räiskinnät ovat sitten asia erikseen, vaikkakin tavallaan kyllä kaipaan medpack/burana/painkiller -pelejä, kuten Max Paynea.
Tuossa kun itsekin tulin aiemmassa viestissäni maininneeksi tuon GTA-realismi -sanaparin, niin aloin miettimään asiaa eteenpäin. Olisiko mitenkään edes mahdollista toteuttaa sellaista open world -toimintapeliä jossa tappamisesta tosissaan rangaistaisiin? Siis periaatteessa Splinter Cell -hengessä, eli ruumiit voisi kenties tarvittaessa piilottaa, mutta useampia tappoja tehdessä konnien lisäksi myös poliisit lähtisivät pelaajan perään, eivätkä lopettaisi etsintää loppu pelin aikana. Tämä vaikeuttaisi peliä joillakin todella paljon, mutta hiljaisesta etenemisestä palkittaisiin. Tarinan tietenkin pitäisi yrittää tarjota sellainen kehys, ettei tappaminen olisi missään kohtaa välttämätöntä. Olisiko se jonkinlainen aarteenmetsästysreissu, kenties pakeneminen rikospaikalta tjsp...?
Myös vanha klassikkotoive on esmes fantasiapeli, jossa hahmon jokainen raaja olisi siten erillinen, eli jos intron aikana vastaan tuleva örkki löisi vasemman ranteesi irti, niin se sitten myös olisi irti lopun peliä. Toki pelimekanismin pitäisi olla sellainen, että mokomat ikävät tapahtumat olisi helposti vältettävissä, mutta vahingon tapahduttua pelaajaa oikeasti rangaistaisiin siitä. Välttämättä ei edes tarvitsisi koskea muuhun kuin käsiin, sillä ilman toista jalkaa eteneminen voisi olla hivenen kankeaa ja hidasta. Räiskinnöissä voisi toki olla niin, että juokseminen hidastuisi loppupelin ajaksi, jos jalkaan napsahtaa, mutta ei kokonaan lopettaisi peliä.
Joku jolta löytyy Pelit-lehteä riittävän pitkältä ajalta, tai suurempi Google-attribuutti kuin minulta, voi etsiä ja linkata sen NNirvin kolumnin vuodelta nakki ja lihapulla, jossa puhuttiin pelien realismista. Homman juju taisi olla se, että realistinen peli tuskin tarjoaisi enempää tarinaa kuin sen, että ohjataan hahmoa jonka ainoa tehtävä on löytää vessa jossa halkiintua kahteen osaan. Sitä olisi pelien realismi, eikä mitään yhden miehen sotaa yön pimeydessä. Kuka sitten haluaisi sellasta pelata, onkin toinen asia.