Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Bump.

Moraalinen dilemma ja tarvitaan hiukan apua jonneilta ja ikääntyneiltä herrasmiehiltä.

Pikkuveljet (10 ja 11-v) tahtoisivat joululahjaksi Black Opsin (tai uuden MW3:sen). Omasta mielestä COD on pasketta ja ostaisin (ostan) BF3:sen, mutta se on toinen juttu..

Silloin kun itse olin tuon ikäinen oli Super Mario 2:nen tainnut ilmestyä, joten en oikein osaa mieltää minkä ikäiset on sopivia pelaamaan tuollaisia pelejä. Tuli junnuna väijyttyä K-16 leffoja vanhempien suostumuksella ja ihan rehti nuorimies aikoinaan finnien alta kuoriutui. Joten onko COD sarja tai nykyiset FPS pelit liian realistisia tuon ikäisille, vai onko säännökset turhaa huuhaata? Ymmärrän K-18 rajoituksen kauhupelien/leffojen/gorepätkien/inhorealismin kohdalla, koska niistä itsekin katsottuaan/ pelattuaan näkee painajaisia. Mutta en jotenkin osaa näitä rinnastaa nykyaikaisiin ammuntapeleihin ehkä siinä määrin kuin olisi hyvä tehdä.

Onko kukaan isoveli/ vanhempi painimassa saman asian kanssa?
 
Pikkuveljet (10 ja 11-v) tahtoisivat joululahjaksi Black Opsin (tai uuden MW3:sen). Omasta mielestä COD on pasketta ja ostaisin (ostan) BF3:sen, mutta se on toinen j
Jos nyt unohdetaan se, että k18-pelin luovuttaminen alaikäiselle on lainvastaista, niin Black Ops sisältää noin nuorille sopimatonta materiaalia. En siis suosittele. Vähemmän raakoja pelejä löytyy ilman että toiminnasta tarvitsee tinkiä.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

7-vuotiaan äitinä ja noita pelejä demoista lähinnä katselleena en tosiaan suosittelisi noin pienille. 16+ vuotiaan kohdalla voisin harkita joustamista, mutta en yhtään sen aiemmin.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Onko kukaan isoveli/ vanhempi painimassa saman asian kanssa?
Oma poika 11v. sai pelata CODia (Spec Ops) koulukaveriensa kanssa verkossa muutaman kerran ja Zombie modia kotona kaveriensa kanssa. Nyt peli on kieltolistalla kun pojun jutut eivät olleet enää mitään muuta kuin sitä mitä pelissä oli tapahtunut ja pihaleikit meni pelkäksi headshotikkeluksi. Pojalla oli/on kuitenkin vain 2x2h peliaikaa viikossa. Nyt poju on vieroitettu räiskinnöistä ja pelaa taas niitä aikaisempia lemppareitaan autopelejä.
Poju saa yhä katsella isän räiskintäpelaamista silloin kun pelaan yksinpeliä tai co-oppia. Tällöin poika kyselee ja isä vastaa miksi pelissä tehdään sitä mitä siinä tehdään. Verkkopelien deathmachit eivät sovi mielestäni poikani ikäisille niistä kun ei saa minkäänlaista kuvaa oikeasta ja väärästä vaan ovat pelkkää toistensa tappamista.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

MrPako ja muut, kiitoksia nopeista vastauksista.

Suunta on vähän sama mitä itsekin uumoilin ja varsinkin ottaen huomioon kloppien harjanvarsi leikit, kun ottivat pienempinä mallia He-mannista :)

Eli peli pysyy kaupassa tai saavat pelata bäfää mun valvovan silmän alla, kun tulevat käymään. Faija kun täyttää 60 tänä vuonna, niin se ei oikein ole kärryillä mitä sen pleikan kanssa tehdään..
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Itsellä ei ole mitään mielipidettä ikärajojen suhteen, välillä saattaa ärsyttää jos kerran vuodessa ostan jonkun pelin kivijalkakaupasta ja se sattuu olemaan K-18 niin vanhempaa tarvitaan paikalle, tai tämä gamestopin kusetus että alle 18 vuotiaalle ei saa antaa käteisenä sitä rahaa jota saa kun myyt sinne pelejä. Kumminkin GTA SA-aikoihin (11v minä) äiti ei suostunut ostamaan peliä niin sitä pelattiin kaverin luona, tiesin kyllä että oli vain peli eikä niin saa tehdä oikeassa elämässä, oikean ratkaisun äiti tekikin silloin. K-16 pelejä äiti sitten ostikin jo nuina aikoina, esim. Canis Canem Edit, senkin pelin kohdalla tiesin että en voi vain mennä kouluun ja läiskiä oppilaita ja opettajia/aikuisia turpaan siellä tai ampua ritsalla.


Sitten jossain vaiheessa ikärajat tiukentuivat ja silloin tuo mainittu Canis Canem Edit:kin olisi saanut varmasti K-18 leiman, asia ei enään haitannut koska äiti oli jo aika varma että osaan erottaa todellisuuden pelistä. Tuolloin ei vielä ollut kovin tiukkaa valvontaa ikärajojen kohdalla ja parit GTA:t sain ostettua itsekkin. Nykyään ostankin sitten pelini netistä.

Eli ovathan nuo ikärajat ihan järkeviä, parissa pelissä vaan ihmetyttää että miksi tuo on K-18. Brittien BBFC-järjestelmä on mielestäni parempi kun esimerkiksi Mass Effect 2 on 15, kun täällä PEGI on laittanut sille 18.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Musta itestä kyllä välillä kyllä tuntuu että ne pelien tarkistukset sielä jossain PEGI konttorissa menee vähä niin, että ne käynnistää pelin, skippaa alkuanimaatiot ja sellaset, ja menee vähä rälläämään jonnekin. Kun hahmo tippuu joltain kalliolta/saa osuman, ja huutaa "AI S*AT*NA!", niin PEGIn herrat saman tien lätkäisee K-18-tarran pelin kanteen.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Se saako pelistä traumoja tai pahoja vaikutteita on niin ihmisestä kiinni. Olen alaikäinen ja ensimmäisen kerran pelasin K-18 merkinnällä varustettua peliä 7 tai 8-vuotiaana. Ja omasta mielestäni olen ihan normaali nuori kaikesta riippumatta.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Se saako pelistä traumoja tai pahoja vaikutteita on niin ihmisestä kiinni. Olen alaikäinen ja ensimmäisen kerran pelasin K-18 merkinnällä varustettua peliä 7 tai 8-vuotiaana. Ja omasta mielestäni olen ihan normaali nuori kaikesta riippumatta.
Pulmana onkin se, ettei tuota asiaa viitsisi lähteä kokeilemaan huvikseen. Ainakaan näin 7-vuotiaan äitinä en antaisi muksuni pelata K-18 periaatteella "Voihan se olla, ettei se saakaan traumoja...". Entä jos saa? Kenen syy se on silloin? Minun tietenkin, koska olen hänestä vastuussa. Trauma-asiat kun paljastuvat yleensä vasta jälkikäteen - joskus pitkäkin ajan kuluttua. Ja niitäkin on tietysti erilaisia; joku saa vain satunnaisen painajaisen, toinen taas voi saada jopa pysyvän paniikkihäiriötilan tms.
Näissä asioissa koittaisi aina hoitaa asiat mahdollisimman varman päälle; niin vanhempana kuin viranomaistaholtakin. Se on ihmisestä tietysti aina kiinni, mutta näissä asioissa ei oikein voi edetä yksilötasoisesti vaan täytyy tehdä yleispäteviä linjauksia. Voihan joku saada traumoja ihan aikuisiälläkin!
 
Tuossa Sunnuntain ja Maanantain välisenä yönä pelailin Modern Warfare 3:sta netissä ja törmäsin kolmeen 1999-2001 vuonna syntyneisiin pojankloppeihin, tietystihän heillä oli mikrofonit eivätkä pitäneen turpaansa kiinni sekuntiakaan, no olin eripuolella kuin he ja peli sujui itselläni oletettavasti paremmin kun aina tapon jälkeen kuului näitä sanavaraston rikkauksia ja kuulin itseäni sanottavaksi yhdeksi sun toiseksekin.

No, matsi loppui siihen ja huomasivat että olen myös suomalainen niin päättivät laittaa sanavarastonsa peliin ja ruveta huutamaan kilpaa siellä kaikenmaailman solvauksia, tuossa kohtaa nauroin kippurassa lattialla pyörien ja sen jälkeen yhden niistä äiti taisi tulla huoneeseen vähän vihaisen oloisena kun taisi kuulla kaiken minkä poika huusi, no mikki häneltä sammui äkkiä ja lähti koko matsista ja todennäköisesti kokonaan konsolilta pois.

Oikeasti vanhemmat, jos ostatte näitä pelejä sille Vili-Hermanni kullanmurullenne niin älkää nyt jumalauta antako niille myös sitä mikrofoonia, koska 99/100 tapaamastani suomalaisesta penikasta rupeaa näyttämään sanavarastoaan jossain vaiheessa.

E: Jopas tuli sekavana ulos, pahoittelen. Puhelimella tekstinkirjoittaminen ei ole erikoisalaani.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Faktahan on se, että ikärajoituksia ei laiteta kenenkään kiusaksi. Niillä on ihan tarkoituksensakin.
Kuitenkin järjellä näitä voi soveltaa omille lapsilleen / itselleen sopiviksi.
Itse pitäisin ehkä sääntönä, että suurinpiirtein jokaisessa kannessa on pari numeroa liian suuri ikäraja. K-18 = K-16 = K-14..
Poikkeuksia toki on..
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Pulmana onkin se, ettei tuota asiaa viitsisi lähteä kokeilemaan huvikseen. Ainakaan näin 7-vuotiaan äitinä en antaisi muksuni pelata K-18 periaatteella "Voihan se olla, ettei se saakaan traumoja...". Entä jos saa? Kenen syy se on silloin? Minun tietenkin, koska olen hänestä vastuussa. Trauma-asiat kun paljastuvat yleensä vasta jälkikäteen - joskus pitkäkin ajan kuluttua. Ja niitäkin on tietysti erilaisia; joku saa vain satunnaisen painajaisen, toinen taas voi saada jopa pysyvän paniikkihäiriötilan tms.
Näissä asioissa koittaisi aina hoitaa asiat mahdollisimman varman päälle; niin vanhempana kuin viranomaistaholtakin. Se on ihmisestä tietysti aina kiinni, mutta näissä asioissa ei oikein voi edetä yksilötasoisesti vaan täytyy tehdä yleispäteviä linjauksia. Voihan joku saada traumoja ihan aikuisiälläkin!

Joo ihan totta, että 7-vuotias on liian nuori K-18 pelejä pelaamaan. Mutta kyllä mielestäni 13-vuotiaasta ylöspäin voi noita K-18 pelejä pelata. Sillon luulisi nuoren jo ymmärtävän, että peli ei ole totta.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

ihmettelen, kun Bf3 on k-16, kun Happy tree friends sarjaboksi on k-18, vaikka HTF:ssä on vaan vähän enemmän verta. Luulen että elokuva-/peliyhtiöt eivät halua maksaa pelin/elokuvan testaamisesta, niin sitten lätkästään k-18 leima kylkeen. Kertokaa jos olen ihan hakoteillä.

Läheisessä peli-/sarjakuva-/elokuvakaupassa voi palauttaa pelejä, niin huomasin että siellä on AC Brotherhood k-16 ja k-18 versioina.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

ihmettelen, kun Bf3 on k-16, kun Happy tree friends sarjaboksi on k-18, vaikka HTF:ssä on vaan vähän enemmän verta. Luulen että elokuva-/peliyhtiöt eivät halua maksaa pelin/elokuvan testaamisesta, niin sitten lätkästään k-18 leima kylkeen. Kertokaa jos olen ihan hakoteillä.

Läheisessä peli-/sarjakuva-/elokuvakaupassa voi palauttaa pelejä, niin huomasin että siellä on AC Brotherhood k-16 ja k-18 versioina.

En kyl ymmärrä miks vertaat jotain HTF animaatio sarjaa ja BF3 keskenään :D Eri maissa voi olla eri ikärajoja esim. euroopan PEGI on AC:n kohalla k-18 ja mm. briteissä k-15 ja jenkkilästä en tiedä paljon siel on mut kai se oli 17+. Eihän BF3:ssa oo mielestäni hirveesti "raakoja" kohtauksia, paitsi se ku iskee moran rotasta läpi. Codissa on iha ymmärettävää, koska codien singlessä on yleensä joku raaka kohtaus mm. mw2 pistettiin K-18 kaikki alla, yhden lentokenttä tehtävän takia, jossa venäläiset tappoivat päättömästi siviilejä tarkoituksella.
 
Vastaus: Mitä mieltä olette pelien ikärajoituksista?

Ymmärtääkseni noita ikäsuosituksia ja -rajoja ei laiteta sen mukaan paljonko näkyy verta ja suolenpätkiä, vaan niihin vaikuttaa myös se, millaista asennetta peli tuo esiin vaikkapa juuri ihmiselämän suhteen.
Ja tottakai varmasti lähes kaikki pelaajat hyvinkin nuoresta lähtien ymmärtävät, ettei pelissä tapahtuvat asiat ole totta. Ei kyse ole vain siitä. Siltikin moni aikuinenkin saattaa nähdä elokuvista, peleistä tai kirjoista vaikkapa painajaisia. Ja tullaan taas myös tähän, millaista asennetta peli tarjoaa.

Minulla ei siis henk.koht. ole mitään sotapelejä tms. vastaan. Pelaan itsekin K-18 pelejä. Mutta äitinä en hyväksy ikärajoista piittaamattomuutta. K-18 -peleissä on nimenomaan ikäraja, muissa ikäsuositus. Ikäsuositusten kohdalla minusta voikin joustaa pelaajan mukaan. Ikärajan kohdalla olen paljon nihkeämpi. Ne kun eivät todella ole kenenkään kiusaksi laitettu.

Puhun asiasta mielelläni (ei onneksi huomaa...) senkin takia, että paljon näkee vanhempia, jotka eivät ikärajoista tai edes -suosituksista piittaa. GTA:kin on vain kiva pikku autopeli 10-vuotiaalle ja kyllä meidänkin Pekkaliisan pitää saada 13-vuotiaana kunnon räiskintäpeli kun naapurin kakarallakin...
On hiton hyvä tuuri, kun meilläkin muksun kaverin vanhemmat pelaavat itse ja ovat siten myös ikäsuostusasioista kiinnostuneita ja samoilla linjoilla kun mekin. Aina näin ei välttämättä ole ja se kiukuttaa.
 
Vastaus: Far Cry 4

Kiitos rap & lebe kommenteista. Juu kyllä tämä hyllyyn jää odottamaan kuten tuo gta.kin. Poika, 13, tykkää näistä hiekkalaatikkopeleistä joissa saa itse tutkia ympäristöä ja sillä tätä peliä ajattelin. Rdr on meillä toistaiseksi metsästyspelinä ilman tarinaa ahkerassa peluussa. Se lumitiikeri (jonka itse olen vuorilla nähnyt lol) on enää löytämättä. Harmillisen vähän on tuohon ikään pelejä jotka sytyttäisivät kun lastenpelit on ohi ja näitä k18 pelejä ei vielä pelata. Noh, eiköhän jotain kuitenkin löydy vielä pukinkonttiin.

OFFTOPIC
Mutta sitten täytyy muistaa myös, että uutissa näkee myös melko pahoja asioita.. Turha niitä lapsia on muovikuplan sisällä kasvattaa (mutta jokainen tyylillään). Jos joku sekoaa pelistä niin se on aivan pääkopasta kiinni. Itse annan muunmuassa oman poikani pelata hieman väkivaltaisempia pelejä, koska tiedän, että hän erottaa todellisuuden ja fiktion.

Mutta tosiaan se on ihan oma päätös, että mitä antaa lastensa pelata. Ja jos annat pelata k18 pelejä niin et riko mitään lakia siinä. Käsitääkseni nuo ikärajat ovat todellakin vain suosituksia ja niitä ei saa myydä alle esim: alle 18vuotiaille. Kyllä mua nauratti kun mun 7v tyttö ei saanut kirjastosta lainattua K8 leffaa :D

Joo, mutta jos jotain haluaa pukin konttiin ja tätä ei halua niin disney infinity on hyvä valinta.
 
Vastaus: Far Cry 4

OFFTOPIC
Mutta sitten täytyy muistaa myös, että uutissa näkee myös melko pahoja asioita.. Turha niitä lapsia on muovikuplan sisällä kasvattaa (mutta jokainen tyylillään). Jos joku sekoaa pelistä niin se on aivan pääkopasta kiinni. Itse annan muunmuassa oman poikani pelata hieman väkivaltaisempia pelejä, koska tiedän, että hän erottaa todellisuuden ja fiktion.

Mutta tosiaan se on ihan oma päätös, että mitä antaa lastensa pelata. Ja jos annat pelata k18 pelejä niin et riko mitään lakia siinä. Käsitääkseni nuo ikärajat ovat todellakin vain suosituksia ja niitä ei saa myydä alle esim: alle 18vuotiaille. Kyllä mua nauratti kun mun 7v tyttö ei saanut kirjastosta lainattua K8 leffaa :D

Joo, mutta jos jotain haluaa pukin konttiin ja tätä ei halua niin disney infinity on hyvä valinta.

Ei meilläkään todellisuutta pakoilla ja olkoon niinkuin sanoit jokaisen oma valinta mitä 'peluuttaa'. Ehkä olen aika tiukka näissä peleissä siksikin kun en itse oikeen koskaan ole ymmärtänyt miksi näihin peleihin pitää tuoda esimerkiksi tuota kiduttamista tai naistenhakkuuta, kai se vaan on siistiä vaikka raa'atkaan pelit ei mielestäni kärsisi vaikka jättäisi osan tuosta alistamisväkivallasta pois kun kyse on kuitenkin peleistä eikä historiankirjoituksesta. Olen myös jo vanha kääkkä, nelikymppinen, eli ikä tekee tehtävänsä kai se niin vaan on. Mutta kuten todettua, pakkohan näitä ei ole pelata eikä ostaa eli valinta on oma jne.

Tattista vinkistä, tsekkaan tuon infinityn mikä se on.
 
Vastaus: Far Cry 4

OFFTOPIC
Mutta sitten täytyy muistaa myös, että uutissa näkee myös melko pahoja asioita.. Turha niitä lapsia on muovikuplan sisällä kasvattaa (mutta jokainen tyylillään). Jos joku sekoaa pelistä niin se on aivan pääkopasta kiinni. Itse annan muunmuassa oman poikani pelata hieman väkivaltaisempia pelejä, koska tiedän, että hän erottaa todellisuuden ja fiktion.

Mutta tosiaan se on ihan oma päätös, että mitä antaa lastensa pelata. Ja jos annat pelata k18 pelejä niin et riko mitään lakia siinä. Käsitääkseni nuo ikärajat ovat todellakin vain suosituksia ja niitä ei saa myydä alle esim: alle 18vuotiaille. Kyllä mua nauratti kun mun 7v tyttö ei saanut kirjastosta lainattua K8 leffaa :D

Joo, mutta jos jotain haluaa pukin konttiin ja tätä ei halua niin disney infinity on hyvä valinta.
Ei, vaan pelien ja elokuvien k18 (PEGI18) ikäraja ei todellakaan ole suositus vaan kielto! Nämä tosin liittyvät juuri myymiseen/luovuttamiseen, mutta pitäisin silti kotona samoja ikärajoja. Eli en lähtisi ostelemaan 13 vuoden ikäiselle k18 peliä.


PEGI 16 yms. alemmat ikärajat taas ovat vain suosituksia (Pegi 16 on sallittu 13-vuotiaalle aikuisen seurassa). PEGI 18 taas on kielto, jossa joustoa ei ole.

Suomessa laki tuli voimaan parisen vuotta sitten.
Tällä hetkellä rikoslain mukaan se, joka antaa alle 18-vuotiaalle käyttöön K18-merkityn ohjelman tai pelin, on tuomittava sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Laki koskee kuitenkin vain julkista levittämistä eli se ei koske kodeissa tapahtuvaa pelien luovuttamista lapsille.

Moni vanhempi ei silti tiedä, että peli on lapsilta kielletty vahvojen sisältöjensä vuoksi. Pelissä (tässä GTAV) on Pegi 18 -merkintä, eli sen myyminen alaikäisille on laissa kiellettyä.

Aiemmin pelien ikäluokitukset olivat suuntaa-antavia, mutta vuoden 2012 alusta ne ovat olleet sitovia. Peliä ei saa luovuttaa ikärajaa nuoremmalle henkilölle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom