Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mitä pelejä alle 10v lapsille?

...Super Mario Odysseystä ja Mario Maker kakkosesta...

Just olin tulossa huutamaan, että MARIO! Ja siihen kylkeen vielä Mega Mania ja vastaavia. 3D-puolelta sitten justiinsa joku Spyro, Crash Bandicoot ja vastaavat.

Kyllä Mario ja Mega Man ovat ne parhaat, joilla totuttaa joku 6-10 vuotias siihen, kuinka peliohjainta käsitellään, millaista reaktiokykyä ja koordinaatiota pelaaminen tarvitsee ja kehittää. Siitä vaan muksulle peluuseen Mario 1-3, World ja Mega Man 1-6 ainakin!
 
Just olin tulossa huutamaan, että MARIO! Ja siihen kylkeen vielä Mega Mania ja vastaavia. 3D-puolelta sitten justiinsa joku Spyro, Crash Bandicoot ja vastaavat.

Kyllä Mario ja Mega Man ovat ne parhaat, joilla totuttaa joku 6-10 vuotias siihen, kuinka peliohjainta käsitellään, millaista reaktiokykyä ja koordinaatiota pelaaminen tarvitsee ja kehittää. Siitä vaan muksulle peluuseen Mario 1-3, World ja Mega Man 1-6 ainakin!
Vanhat kunnon nes pelit :) niillä sitä itse kans aloitettiin ja super mario world oli sit jo jotain niin hienoa ja mega man on kyllä niin vaikeita :D
 
NES-aikaisia Marioita ja Mega Maneja en laittaisi vielä omalle lapselleni kun en niitä itsekään välttämättä pääsisi ongelmitta läpi. Ainakaan lapsena en päässyt ensimmäistä ja kolmatta Mariota (saati Mega Maneja) ikinä läpi ja tämän asian korjasin vasta joskus teini-iässä emulaattoreilla pelaten.

Siitäkin huolimatta että pullamössöiksi kutsuttaisiin kun ei ole noita pelannut ja pelaa nykyajan helpotettuja pelejä checkpointteineen jne. niin mieluummin tarjoan nykyaikasemmalla pelisuunnittelulla tehtyä kamaa.

Omasta pelaamisesta voin sanoa sen, että ne Mariot ja muut ei silloin menneet mutta Tropical Freezet, Celestet, Orit ja muut vaativammatkin tasohyppelyt on tullut jauhettua (Celesten pari viimeistä kenttää lukuun ottamatta) täysin läpi. Mariot ja Mega Manit on silti yhä vähän luotaantyöntäviä kun ovat niin armottomia etenemisen kanssa ja liian monesti kämmätessä joutuu täysin alkuun. Mitenpä siinä mielekkäästi hioo pelitaitojaan jotain vaikeaa kohtaa varten jos sinne pitää aina pelata koko peli uusiksi. Emulaattoreilla tosin voisi pelata lapsikin mutta ajattelin ihan ostettavia pelejä hankkia enkä alkaa emulaattoreilla säätämään. Olkoonkin että joku raspi lienee hyvinkin helppo pistää emulaattorilaitteeksi jos vain haluaa.

Taidan itse säästää nuo NES-ajan klassikot siihen, että on vähän enemmän taitoja ja/tai alkaa itse kyselemään pelattavaa aktiivisemmin. Saa sitten huomata että millaista se joskus oli kun itse aloitteli ensimmäistä kertaa.

Miettikää muuten kuinka hauskempi SMB3 olisi jos pystyisi jo pelattuja jaksoja valitsemaan maailmankartoilta ja etsimään salaisuuksia tai muuten vain kertailla kenttiä? Ilman että tarvitsee pelata ensin maailma tai pari päästäkseen sinne tiettyyn paikkaan.

Anteeksi jos meni vähän ohi aiheesta mutta tuli vain sen verran herkullinen sivujuonne nykyajan peleistä verrattuna 90-luvun peleihin.

Joku Lego-peli kai se pitänee seuraavaksi laittaa ehdolle. Ellen sitten testaa miten sujuu Link's Awakening. Ollaan jo testattu sillä lailla että itse pelailin ja vähän katselin että olikos se sopiva edes noin nuorelle. Alussa ainakin vielä aika mietoa kamaa mutta onhan tuossakin jo vähän enemmän valikoissa säätöä sun muuta, johon ei ole lapsi tottunut. Tähän mennessä hallussa on ollut Crafted Worldin kautta suuntanapit, hyppy, hyökkäys ja heitto & tähtäys. Jaksonkin osaa kyllä itse laittaa ja liikkua maailmankartalla.

Varmasti löytyy enemmän pelattavaa kun on ikääkin enemmän. Ja mikä tärkeintä, kun taidot karttuu. Ne kyllä karttuukin yllättävän nopeasti vaikka alussa saattaakin olla ettei edes vähän isomman rotkon yli uskalla edes yrittää hypätä mutta eipä siinä kauaa mene kun hypähtelee jo liikkuvien tasojen välillä.

Sen jutun olen huomannut että lapsi ei ole tainnut kertaakaan tehnyt sitä mitä 90-luvulla teki tosi monet lapsesta aikuiseen: kun hahmon halusi hyppäävän niin joko sitä ohjainta tai itseään hypäytti myös ilmaan. Muistan kyllä itse tehneeni sitä.
 
Täällä 8v tykkää Minecraftista ja sitten Super Mario Odysseystä ja Mario Maker kakkosesta. Yhdessä on myös pelailtu Lego Worldsia ja Escapist kakkosta.

Aika tarkka linja itellä mitä pelejä saa seurata. Esim omia pelejäni en juuri voi pelata pojan näkösällä.
Itsekin olen kyllä aika tarkkaa linjaa pitänyt sen suhteen mitä pelejä pelaan niin, että tuo 6-vuotias poikani vierestä seuraa. Varsinkin sen jälkeen kun tuli vain hetken kokeiltua alusta pojan nähden (ehdottomasti virhe) Death Strandingia ja kun pääsin kohtaan, jossa BT:t kohdattiin ensimmäisen kerran, tuli pojalleni suhteellisen kova pelkoreaktio, jota ei sinänsä kovin helpolla hänelle vaikuta noin muuten mistään tulevan. Lopetin pelin tietysti heti siihen, ja pyysin häneltä heti anteeksikin, että nyt iskä oli hölmö kun pelasi kyllä liian pelottavaa peliä hänen nähtensä. Sen jälkeen on kyllä tullut tiukasti pitäydyttyä Lego-peleissä yhdessä ja harvoin edes pelaan hänen nähtensä mitään yksin. Ja jos pelaan on peli jokin aidosti lapsille sopiva peli, joka on vain hänelle itselleen vielä liian vaikea, tyyliin Crash Bandicoot ja vastaavat.

Cat Quest 2:ta on myös jokin aina sitten aika pitkälle pelailtu, mutta sitten taisi vähän mennä välillä pojalle vaikeiksi ne taistelut, ja hän on mieluummin pelannut viime aikoina taas Lego-pelejä. Toki osittain varmaan myös on vaikuttanut se, kun tykkäsi niin mahdottomasti LOTR-trilogian leffoista ja kun kerroin, että meillä on siitä Lego-peli aikaisemmalle pleikkarille eli PS3:lle, niin pitihän se sitten heti kaivaa esiin, ja nyt onkin sitä pelailtu viimeiset pari viikkoa aika paljon. Ei toki pelata kuin sellaisia 0,5-1,5 tunnin sessioita päivässä, eikä toki edes ihan joka päivä.

Muuten sellainen suositus ainakin omien kokemuksien perusteella, että jos aikoo pelata Lego-peliä lapsensa kanssa ja tietää, että kyseinen peli on tehty jonkin oikean elokuvan pohjalta, niin kannattaa katsoa ensin se elokuva lapsen kanssa yhdessä. Sen jälkeen kun pelataan siitä Lego-peliä, niin tulee aika riemukasta meininkiä, kun lapsi näkee elokuvasta tutut hahmot ensinnäkin Lego-ukkoina ja -akkoina, ja monia elokuvien kohtauksia on myös muunneltu erityisesti lapsia huvittavilla vitseillä tai hassutteluilla vähän uuteen muotoon. Ainakin oma poikani on mm. näistä jutuista nauttinut suuresti Lego-peleissä. Ja kyllä niistä naurua saa usein myös iskäkin.:D
 
Viimeksi muokattu:
Joitakin vuosia sitten etusivun Retromuistelo-teksti käsitteli Kirby’s Adventure -NES-peliä. Joku, kenen nimeä en nyt pääse tarkistamaan, aatosteli tämän tasoloikan olevan ensimmäinen peli, minkä pistää lapsensa aikanaan pelamaan.

Hyvä idea, upea peli, aika täydellinen tuohon tarkoitukseen, vieläpä todella pirteällä ulkoasulla ja musiikeilla.

 
Mighty no. 9 voi olla myös hyvä lasten kanssa pelattava 3.99e nyt tarjouksessa xbox storessa.

 
Mitkä olisi kaikista helpoimpia ja simppeleimpiä pelejä 5v tytölle? Motoriikka ja nivelet on hieman normaalia huonommat sairauden takia, mutta ohjain pysyy silti kädessä. Lego Worldsin ostin ja se on muuten hyvä, mutta ehkä hieman monimutkainen vielä tällä hetkellä.

Konsolina PS5, ja plussapelit löytyy 8 vuoden ajalta, jos siellä on joku jonka olen missannut.
 
Konsolina PS5, ja plussapelit löytyy 8 vuoden ajalta, jos siellä on joku jonka olen missannut.
Hohokum tuli heti ekana itellä mieleen. Donut County ei oo ollut Plus-pelinä, mutta siitä meillä on tykätty niin kovin, että Pleikka- ja boksiversioiden 100-prosenttisen läpipeluun jälkeen vuorossa on pelin Apple TV -versio.
 
Eipä tätä voi kellekkään tässä kunnossa suositella.

Harmittava suunta kun käsittääkseni toinen peli oli ensimmäistä hieman parempi. Turhauttaa myös kuinka pienellä panoksella noista aihioista saisi ihan hyvänkin pelin. Ei mitään gotya toki mutta sellaisen että mieluusti maksaisikin.

Nyt näitä tulee lainattua kirjastosta kun ei lapsille turhan paljon sopivia pelejä kuitenkaan ole.
 
Harmittava suunta kun käsittääkseni toinen peli oli ensimmäistä hieman parempi. Turhauttaa myös kuinka pienellä panoksella noista aihioista saisi ihan hyvänkin pelin. Ei mitään gotya toki mutta sellaisen että mieluusti maksaisikin.

Nyt näitä tulee lainattua kirjastosta kun ei lapsille turhan paljon sopivia pelejä kuitenkaan ole.

Kaksi aiempaa on sentään pelattavassa kunnossa ja edellinen tarjosi jopa hieman variaatiota. Tässä tuntuu olevan yksi kenttä, jossa juostaan aina hieman eri syystä. Minitehtävätkin on tasoa "osoita tuonne".
 
Omat lapset aika rajotteisia pelien suhteen enimmäkseen robloxia, Minecraftiä, crashiä yooka laylee ja fall guysia pelaa vaikka pelitarjontaa on reilusti. Aina välillä kyselen ja näytän jos ostaisin uuden pelin mutta ei kiinnosta.

Tubesta on myös katsonut little nighmares läpipeluuta mutta ei itse uskalla sitä pelata. Mun puolesta pelatkoon mitä vaan kunhan ei ala vaikuttamaan liikaa.
 
Omat lapset aika rajotteisia pelien suhteen enimmäkseen robloxia, Minecraftiä, crashiä yooka laylee ja fall guysia pelaa vaikka pelitarjontaa on reilusti. Aina välillä kyselen ja näytän jos ostaisin uuden pelin mutta ei kiinnosta.

Tubesta on myös katsonut little nighmares läpipeluuta mutta ei itse uskalla sitä pelata. Mun puolesta pelatkoon mitä vaan kunhan ei ala vaikuttamaan liikaa.
Vähän aina tökkii tuollainen "pelatkoon mitä vaan"-asenne kun vanhempien tehtävä on nimenomaan huolehtia ikärajoista ja siitä että lapsi ei näe tai koe mitään sopimatonta. Toivottavasti tässä kohtaa kuitenki kyse on siitä että vain tulkitsen väärin ja todella koet että lapselle on ihan ok tuota Little Nightmaresia katsella.

Jotkut aikuisetkin tuota on kuitenkin sanoneet karmivaksi ja nuo muut pelit viittaa nuorempaan väkeen, joten senkin takia tuli ensiksi mieleen vain se että turhan vapaasti annetaan mediaa kuluttaa.

Tällaisessa kohtaa voi aina kysyä että onko sama tilanne myös elokuvien, sarjojen ja muiden medioiden kanssa? Aika outo myös tuo lause "kunhan ei ala vaikuttamaan liikaa". Tuosta saa kuvan että asiaan reagoidaan vasta kun vaikutuksia näkyy ("liikaa"). Mielestäni aika huono tapa tuollainen.

Omat lapset ei vielä ole kännykkäiässä, joten sieltä ja kavereiden vastaavista ei tule kaikenmaailman "grannyjä" sun muita vastaan. En kuitenkaan missään nimessä hyväksyisi tuollaisten katselemistakaan jos lapsen ikä ei riittäisi pelaamiseenkaan.
 
Vähän aina tökkii tuollainen "pelatkoon mitä vaan"-asenne kun vanhempien tehtävä on nimenomaan huolehtia ikärajoista ja siitä että lapsi ei näe tai koe mitään sopimatonta. Toivottavasti tässä kohtaa kuitenki kyse on siitä että vain tulkitsen väärin ja todella koet että lapselle on ihan ok tuota Little Nightmaresia katsella.

Jotkut aikuisetkin tuota on kuitenkin sanoneet karmivaksi ja nuo muut pelit viittaa nuorempaan väkeen, joten senkin takia tuli ensiksi mieleen vain se että turhan vapaasti annetaan mediaa kuluttaa.

Tällaisessa kohtaa voi aina kysyä että onko sama tilanne myös elokuvien, sarjojen ja muiden medioiden kanssa? Aika outo myös tuo lause "kunhan ei ala vaikuttamaan liikaa". Tuosta saa kuvan että asiaan reagoidaan vasta kun vaikutuksia näkyy ("liikaa"). Mielestäni aika huono tapa tuollainen.

Omat lapset ei vielä ole kännykkäiässä, joten sieltä ja kavereiden vastaavista ei tule kaikenmaailman "grannyjä" sun muita vastaan. En kuitenkaan missään nimessä hyväksyisi tuollaisten katselemistakaan jos lapsen ikä ei riittäisi pelaamiseenkaan.
En hirveästi perusta noista ikärajoista.
Lapsen on kuitenkin syytä tietää että ohjelmat on ohjelmia ja pelit pelejä. Esim goat simulator on 12vuotialle. En näe esim codin/ doomi pelaamisesaa itään ongelmaa En nyt silti anna kaikkea pelata ja katsoa. Tuli sitä itsekkin 7 vuotiaana pelattua resident eviliä eikä niistä muuta kun kauhu-unia tullut.
 
Viimeksi muokattu:
En hirveästi perusta noista ikärajoista.
Lapsen on kuitenkin syytä tietää että ohjelmat on ohjelmia ja pelit pelejä. Esim goat simulator on 12vuotialle. En näe esim codin/ doomi pelaamisesaa itään ongelmaa En nyt silti anna kaikkea pelata ja katsoa. Tuli sitä itsekkin 7 vuotiaana pelattua resident eviliä eikä niistä muuta kun kauhu-unia tullut.

En mäkään todellakaan ole katsonut ikinä mitään ikärajoja peleissä ja hyvin vapaasti ovat saaneetkin niitä pelata. On mullakin totta kai joku raja olemassa, mutta ne pelit ovat yleensä sellaisia joita eivät muutenkaan vielä olisi kiinnostuneita pelaamaan.

Eri mieltä asiasta saa ihan vapaasti olla enkä tästä asiasta enempää aio väitellä :D
 
En hirveästi perusta noista ikärajoista.
Aika karua tekstiä kun ne ikärajat on kuitenkin nähty tarpeelliseksi sellaisten ihmisten toimesta, jotka ovat varmasti hieman peruspulliaista enemmän näitä miettineet. Lisäksi ne on juuri siksikin olemassa että helpottaisivat vanhempien työtä: ei tarvitse olla itse testaamassa joka ikistä mediaa mikä vastaan tulee kun kannessa on annettu valmiiksi suositusikäraja.

Mielestäni on siis aika karua miten asiaan voi suhtautua noin välinpitämättömästi. Miten sitten alkoholi ja tupakka? Onko niidenkin ikärajat sellaisia ettei kauheasti "perusteta"? Ajoneuvojen liikenteessä ajamisten ikärajat? Miksi juuri pelit (tai muu media) on poikkeus (jos on)?

Lapsen on kuitenkin syytä tietää että ohjelmat on ohjelmia ja pelit pelejä.
Tämän asian ymmärtäminen ei vaadi sellaisen median kuluttamista mikä ei ikärajojen puolesta lapselle sovi. Olen minäkin kertonut että ei oikeasti voi hypätä yhtä korkealle kuin jossain tasohyppelyssä, kävellä pilvien päällä tai hyppiä erilaisten elukoiden päälle. Muistaakseni jo 3-vuotiaana ymmärsi että pelit ovat pelejä ja mikä ero niillä on tosimaailmaan. Ei vaatinut ikärajojen noudattamatta jättämistä.

Esim goat simulator on 12vuotialle. En näe esim codin/ doomi pelaamisesaa itään ongelmaa En nyt silti anna kaikkea pelata ja katsoa. Tuli sitä itsekkin 7 vuotiaana pelattua resident eviliä eikä niistä muuta kun kauhu-unia tullut.
Hankalia nämä esimerkit siinä että pitäisi tietää minkä ikäiselle tuota Goat Simuakin olet tarjoamassa. Kyllä minustakin jo helposti kymppi-ikäinen voi sitä pelata ja joustuahan on leffojenkin ikärajoissa se pari vuotta vanhemman harkinnan mukaan. Se kritiikkini koski Little Nightmaresin katselua, jonka suhteen oletin että kyseessä on reilusti sen ikärajaa nuorempi katselija.

Lisäksi sinun iässäsi se Respa oli vähän eri grafiikoilla toteutettu kuin nykyajan pelit, jotka lähentelevät paikoin realismia. Toki yhtä ahdistava se Respa oli silloinkin mutta väittäisin että kyllä se on vielä pahempi mitä realistisempi peli on. Minecraftikin kun olisi realistinen niin sekin olisi jo reilusti ahdistavampi: miettikää jotain "oikealta" näyttäviä creepereitä ja vastaavia, jotka räjäyttävät talon mukanaan.

Myöskään yksittäiset esimerkit ettei "minulle tullut mitään asiasta X" eivät voi olla mikään yleinen argumentti asian puolesta. Oma lapsesikaan ei välttämättä ole hiilikopio sinusta vaikka sinua "puolet" onkin.

En mäkään todellakaan ole katsonut ikinä mitään ikärajoja peleissä ja hyvin vapaasti ovat saaneetkin niitä pelata. On mullakin totta kai joku raja olemassa, mutta ne pelit ovat yleensä sellaisia joita eivät muutenkaan vielä olisi kiinnostuneita pelaamaan.
Ok. Saako tiedustella että minkä vuoksi olet päätynyt tähän ratkaisuun? Ei jaksa valvoa tai ei jaksa välittää? Niin pieni juttu kuitenkin kun asia on tehty periaatteessa niin helpoksi kuin vain olla ja voi. Konsoleilla voi vielä käsittääkseni laittaa rajatkin lapsen iän mukaan ja pelit ei toimi jos ikä ei riitä. Vaikeaa se ei ainakaan siis ole, joten ihmetyttää siis että mikä tällaiseen tyyliin on syynä. Osaako näin toimiva ihminen itsekään syytä selittää? Asia vain on niin?

Eri mieltä asiasta saa ihan vapaasti olla enkä tästä asiasta enempää aio väitellä :D
Joo eipä tästä sinänsä erikoisempaa väittelyä saa aikaiseksikaan. Mielestäni ikärajoista välittämättömyys vain yksinkertaisesti on välinpitämättömyyttä. En oikein keksi mitä muutakaan se voi olla kun asia on niin helpoksi tehty.

Loppukaneettina vielä että eivät ne ikärajat tietenkään mitään orjallisesti noudatettavia ole. Suosituksia käsittääkseni. Silti jos niitä edes hieman seuraa eikä anna pelata ja katsoa mitä tahansa niin homma on ok. Nyt nämä kommentit tuntuvat edustavan enemmän toista ääripäätä, jossa asiaan puututaan kenties sitten kun jotain seurauksia näkyy. Se on minusta käsittämätön tapa toimia lasten huoltajana.
 
Aika karua tekstiä kun ne ikärajat on kuitenkin nähty tarpeelliseksi sellaisten ihmisten toimesta, jotka ovat varmasti hieman peruspulliaista enemmän näitä miettineet. Lisäksi ne on juuri siksikin olemassa että helpottaisivat vanhempien työtä: ei tarvitse olla itse testaamassa joka ikistä mediaa mikä vastaan tulee kun kannessa on annettu valmiiksi suositusikäraja.

Mielestäni on siis aika karua miten asiaan voi suhtautua noin välinpitämättömästi. Miten sitten alkoholi ja tupakka? Onko niidenkin ikärajat sellaisia ettei kauheasti "perusteta"? Ajoneuvojen liikenteessä ajamisten ikärajat? Miksi juuri pelit (tai muu media) on poikkeus (jos on)?


Tämän asian ymmärtäminen ei vaadi sellaisen median kuluttamista mikä ei ikärajojen puolesta lapselle sovi. Olen minäkin kertonut että ei oikeasti voi hypätä yhtä korkealle kuin jossain tasohyppelyssä, kävellä pilvien päällä tai hyppiä erilaisten elukoiden päälle. Muistaakseni jo 3-vuotiaana ymmärsi että pelit ovat pelejä ja mikä ero niillä on tosimaailmaan. Ei vaatinut ikärajojen noudattamatta jättämistä.


Hankalia nämä esimerkit siinä että pitäisi tietää minkä ikäiselle tuota Goat Simuakin olet tarjoamassa. Kyllä minustakin jo helposti kymppi-ikäinen voi sitä pelata ja joustuahan on leffojenkin ikärajoissa se pari vuotta vanhemman harkinnan mukaan. Se kritiikkini koski Little Nightmaresin katselua, jonka suhteen oletin että kyseessä on reilusti sen ikärajaa nuorempi katselija.

Lisäksi sinun iässäsi se Respa oli vähän eri grafiikoilla toteutettu kuin nykyajan pelit, jotka lähentelevät paikoin realismia. Toki yhtä ahdistava se Respa oli silloinkin mutta väittäisin että kyllä se on vielä pahempi mitä realistisempi peli on. Minecraftikin kun olisi realistinen niin sekin olisi jo reilusti ahdistavampi: miettikää jotain "oikealta" näyttäviä creepereitä ja vastaavia, jotka räjäyttävät talon mukanaan.

Myöskään yksittäiset esimerkit ettei "minulle tullut mitään asiasta X" eivät voi olla mikään yleinen argumentti asian puolesta. Oma lapsesikaan ei välttämättä ole hiilikopio sinusta vaikka sinua "puolet" onkin.


Ok. Saako tiedustella että minkä vuoksi olet päätynyt tähän ratkaisuun? Ei jaksa valvoa tai ei jaksa välittää? Niin pieni juttu kuitenkin kun asia on tehty periaatteessa niin helpoksi kuin vain olla ja voi. Konsoleilla voi vielä käsittääkseni laittaa rajatkin lapsen iän mukaan ja pelit ei toimi jos ikä ei riitä. Vaikeaa se ei ainakaan siis ole, joten ihmetyttää siis että mikä tällaiseen tyyliin on syynä. Osaako näin toimiva ihminen itsekään syytä selittää? Asia vain on niin?


Joo eipä tästä sinänsä erikoisempaa väittelyä saa aikaiseksikaan. Mielestäni ikärajoista välittämättömyys vain yksinkertaisesti on välinpitämättömyyttä. En oikein keksi mitä muutakaan se voi olla kun asia on niin helpoksi tehty.

Loppukaneettina vielä että eivät ne ikärajat tietenkään mitään orjallisesti noudatettavia ole. Suosituksia käsittääkseni. Silti jos niitä edes hieman seuraa eikä anna pelata ja katsoa mitä tahansa niin homma on ok. Nyt nämä kommentit tuntuvat edustavan enemmän toista ääripäätä, jossa asiaan puututaan kenties sitten kun jotain seurauksia näkyy. Se on minusta käsittämätön tapa toimia lasten huoltajana.
Alaikäisten päihteiden käyttöä en ala kuitenkaan rahoittamaan ja auton saa hommata myös itse.

En pahana lapsen kehitykselle nähnyt peliä Eikä hän ole ollut siitä moksiskaan. Olen myös nuoremman 6v tytön kanssa goat simulatoria pelannut enkö nähnyt siinä mitään väärää.
Lego pelejä yrittänyt varsinkin nuoremalle mutta sitä nyt ei hirveästi pelit muutenkaan he hirveästi kiinnosta paitsi mobiilipelit. Ja onhan tuo kohta 9v joka arkipäivä monta tuntia kotona ja pääsy gamepass peleihin ja steam kirjastoon josta löytyy vaikka mitä. Toivottavasti löytää sieltä jotain mukavaa pelattavaa kun olen töissä.

Ja miksi annan en ole nähnyt että tästä olisi mitään haittaa. Tiktokin laitoin poistamaan sillä näki siellä videoita joista tuli painajaisia joka yö, niiden katsomiset kun lopetti loppui painajaiset.
 
Alaikäisten päihteiden käyttöä en ala kuitenkaan rahoittamaan ja auton saa hommata myös itse.
Ei tässä kyse ollutkaan siitä että hankkiiko auton tai päihteet vaan että noudattaako ikärajoja niiden suhteen. Mietin siis tätä pelkästään sen kautta että jos peleissä (tai muussa mediassa) ei välitä niin välittääkö muualla ja jos välittää, niin miksi pelit (tai media yleensä) on eri asia?

En pahana lapsen kehitykselle nähnyt peliä Eikä hän ole ollut siitä moksiskaan. Olen myös nuoremman 6v tytön kanssa goat simulatoria pelannut enkö nähnyt siinä mitään väärää.
Viittaisin yhä enemmän siihen Little nightmaresiin kuin Goat Simulatoriin. Äkkiseltään noissa on jo genressä suuri ero. Luultavasti ikärajassakin.

GS vaikuttaisi olevan PEGI 12 eli ainakin 9-vuotias voinee jo hyvinkin pelailla tuota.

Lego pelejä yrittänyt varsinkin nuoremalle mutta sitä nyt ei hirveästi pelit muutenkaan he hirveästi kiinnosta paitsi mobiilipelit. Ja onhan tuo kohta 9v joka arkipäivä monta tuntia kotona ja pääsy gamepass peleihin ja steam kirjastoon josta löytyy vaikka mitä. Toivottavasti löytää sieltä jotain mukavaa pelattavaa kun olen töissä.
Eihän se että tarjotut pelit ei kiinnosta tarvitse tarkoittaa sitä että pitää tarjota jotain, jota ei lapselle suositella.

Eikä myöskään pääsy Game Passiin tai muualle ole kovin pitävä argumentti sille, miksi kaikki sisältö/pelit pitäisi lapselle sallia.

Aiemmin jo mainitsin siitä että helppoa noita on rajata haluamallaan tavalla. Tai ainakin olen ymmärtänyt että olisi helppo. En ole itse tehnyt rajoitteita koska lapsilla ei ole pääsyä edes pelaamaan ellen ole katsomassa. Tai oikeastaan pelaamassa mukana, sillä nuo pelihetket on meidän yhteistä aikaa, jossa saadaan yhdessä kokea vaikkapa Mariot ja muut. Samalla itse näen mitä lapsi näkee ja voin tarpeen tullen selittää asioita, jotka saattavat tuntua jännittäviltä/pelottavilta. Bowser's Furya jännitti jo pelkän valikon ja kansikuvan takia mutta sanoi sitten lopulta että ei Bowser ollut pelissä läheskään niin paha mitä odotti. Kyseessä kuusivuotias tyyppi, jonka pelitaidot, itseluottamas ja rohkeus peleissä kasvavat koko ajan huimaa vauhtia. Uskon että sillä että välttelen "traumapelejä" (eli periaatteessa ikärajojen mukaan) on myös suuri vaikutus että tykkää hommasta ja jatkaa pelaamista.

Sen verran joustan ikärajoissa että esim. Breath of the Wildia olen näyttänyt. Samoin jopa Apex Legendsiä silloin kun olen vain lootannut ja lapsi oli kiinnostunut enemmän taivaalla näkyvästä planeetasta, kun oli silloin innostunut avaruusjutuista. Enemmän siis on kyse siitä että mitä ruudulla näkyy. Jokin God of Warkin voi olla täysin ok jos näyttää vaikka isää ja poikaa kävelemässä lumisilla vuorilla.

Pelit on täynnä hienoja hetkiä ja "kuvia", joita voi näyttää vaikka olisi K18 mutta pelattavaksi en ikinä antaisi lapselle teosta, johon ei ikä selvästi riitä. Pyrin pitämään tämän omissa käsissä niin pitkään kuin vain voin ja olemaan tarkkana mitä lapset ruudulta näkevät. Pausen kanssa saa välillä olla tarkkana kun joku pikkuihminen tulee huoneeseen jotain selittämään ja itse on pelissä juuri lahtaamassa jotain örmölaumaa :D

Ja miksi annan en ole nähnyt että tästä olisi mitään haittaa. Tiktokin laitoin poistamaan sillä näki siellä videoita joista tuli painajaisia joka yö, niiden katsomiset kun lopetti loppui painajaiset.
Selvä. Tulkitsen tästä yhä että tapasi menee reagoiden jo tapahtuneeseen sen sijaan että ennakoisit, mikä on taas oma tyylini. Jälkimmäistä pidän myös tyylinä, jota pidän ainoana järkevänä vaihtoehtona, sillä "miksi siivota jälkiä kun voi estää koko vahingon".

Pisteet TikTok-hommasta mutta senkin suhteen harjoittaisin itse enemmän sitä aktiivisempaa valvontaa kuin jälkikäteen reagointia.

Pelottaa ja ärsyttää jo etukäteen lapsen kasvaessa ja kännykän hankinnan kautta tuleva some-säätö kun sitä on niin vaikea valvoa. Rajoittaminenkin on nimenomaan sitä että on melkein sama poistaa koko sovellus. Sekään ei välttämättä auta kun jäljelle jää vielä monta muuta missä voi tulla yhtä lailla haitallista matskua vastaan.

Sitä kuitenkin toivoisi että jokainen vanhempi tekisi edes sen mitä helposti pystyy. Edes suunnilleen ikärajojen noudattaminen on näistä helpompia juttuja.

PS. En tarkoita tällä syyllistää ketään yksittäisiä kirjoittajia vaan keskustella ihan yleiselläkin tasolla. Siitä huolimatta että keskustelu sekä sai kipinän että pyöriskelee lainaamieni kommenttien ympärillä.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt keksinyt mitään muuta ketjua mainita eilen arvionsa saanutta Townscaperia, joten:


Townscaperissa rakennetaan kyliä/linnoitussaaria/kalastajatorppia ties sun mitä todella yksinkertaisesti ja näppärästi. Äärimmäisen rentoa puuhailua ja todella sympaattisen näköisestä lopputulosta tarjolla.
 
Ylös Bottom