Uusi sukupolvi, uusi ketju, vanhat tekijät vertailuja tekemässä. Ensimmäisenä portista ulos tulee Digital Foundryn Battlefield 4 -vertailu, joka onkin mielenkiintoista luettavaa ja katsottavaa.
Heti kärkeen kissaksi pöydälle on nostettu totta kai PS4- ja Xbox One -versioiden se suurin numeraalinen ero eli renderöintitarkkuus. PS4-version natiivitarkkuus on 1600x900, kun Xbox One on edellisen sukupolven tapaan "vain" 1280x720. Puhtaasti pikseleiden lukumäärässä PS4-versio ottaa heti tiukan niskalenkin n. 50 prosentin ylivoimallaan. Suurempi pikselimäärä tekee varsinkin sähkölinjojen kaltaisista ohuista viivoista selvästi siloitellumpia Sonyn alustalla.
Vaan tilanne ei ole kuitenkaan ihan niin yksiselitteinen. PS4:n skaalaus 1080p-tarkkuuteen tekee kuvasta kovin pehmeän, ja lisäksi PS4-version kuva on jostain selvästi hailakampi.
PS4:llä "kuvaan tuo lisää elopainoa" - niin kuin TUHOMURSU sen sanoisi - HBSA eli horizon-based ambient occlusing, joka Xbox One -versiosta tyystin puuttuu.
Eroa löytyy myös teksturoinnissa, joka on välillä jopa parempaa Xbox One -versiossa, etenkin kun PS4:llä tekstuurit latautuvat joskus hieman myöhässä.
Ruudunpäivitys on kummallakin konsolilla periaatteessa 60 fps yksinpelissä, mutta PS4-versiossa yleensä on 2-4 freimiä sekunnissa enemmän kuin kilpailijallaan. Joissain paikoissa Xbox One kuitenkin pyörittää ruutua sulavammin. Moninpelissä PS4-versio yskii selvemmin, mutta Xbox Onella multiplaageria ei aikataulujen puitteissa päästy testaamaa.
Digital Foundry palaa vielä asiaan, kunhan konsoleiden julkaisuversiot ovat käsillä, mutta tällä hetkellä tilanne on kohtalaisen sekavahko. Vaan yksi asia on sentään varmaa: PC-versio on edelleen teknisesti paras, jos vaan tarpeeksi järeää rautaa löytyy.
Lähde: Eurogamer
Heti kärkeen kissaksi pöydälle on nostettu totta kai PS4- ja Xbox One -versioiden se suurin numeraalinen ero eli renderöintitarkkuus. PS4-version natiivitarkkuus on 1600x900, kun Xbox One on edellisen sukupolven tapaan "vain" 1280x720. Puhtaasti pikseleiden lukumäärässä PS4-versio ottaa heti tiukan niskalenkin n. 50 prosentin ylivoimallaan. Suurempi pikselimäärä tekee varsinkin sähkölinjojen kaltaisista ohuista viivoista selvästi siloitellumpia Sonyn alustalla.
Needless to say, there are some basic differences in image quality that need knocking on the head right away. Chief among them is the hot topic of internal resolution, where we determine that the Xbox One code is indeed running at 1280x720. If this is set in stone for release - as is likely - the Microsoft version is poised to give us the most aliasing of the two next-gen platforms by a noticeable degree, and is only a stone's throw from the sub-720p resolutions of current-gen releases. On the other hand, the PS4 version delivers a whopping 1600x900 resolution in all modes, giving it a 50 per cent lead in output pixels overall. As well as cutting down on jagged edges, this reduces the amount of pixel shimmer we see in motion on complex shaders or thin geometry, with distant power lines, scaffolding and other elements with sub-pixel elements creating unwanted flickering on Xbox One.
Vaan tilanne ei ole kuitenkaan ihan niin yksiselitteinen. PS4:n skaalaus 1080p-tarkkuuteen tekee kuvasta kovin pehmeän, ja lisäksi PS4-version kuva on jostain selvästi hailakampi.
But the differences we saw don't just stop at resolution. Both versions are treated to post-processing anti-aliasing too, seemingly equivalent to the refined, high setting on PC. However, this doesn't tell the whole story. As you may notice in our screengrabs, the actual results on PS4 lack the corresponding level of crystal clarity we'd expect of such a significant resolution boost. This should surely be a home run for Sony's console, but what is likely to be a software-based upscale to 1080p delivers less-than-stellar returns, and for better or worse leaves the Xbox One with an often crisper looking, albeit much more aliased image.
&
Similar to the Xbox 360, Microsoft's new platform seems to enforce a colour push towards the lower end, leaving us with more saturated colours and deeper blacks. It's just cause to head towards Battlefield 4's brightness settings, but in the interest of a fair test we kept this at the default 30 per cent for all platforms.
Curiously, the top end is also affected, causing the image to appear distinctly washed out, as if set to limited range. This is particularly evident on PS4, which is kept free of a comparable black push to Microsoft's platform to compensate.
PS4:llä "kuvaan tuo lisää elopainoa" - niin kuin TUHOMURSU sen sanoisi - HBSA eli horizon-based ambient occlusing, joka Xbox One -versiosta tyystin puuttuu.
However, there is discrepancy between the next-gen consoles in the PS4's use of ambient occlusion - which looks comparable to the PC's horizon-based method (HBAO) on ultra settings. This effect creates a gentle shaded halo around your character's hands and gun while approaching walls, adding a sense of depth to 3D objects that would otherwise appear flat. It's a taxing process for any platform, but curiously there's no ambient occlusion to speak of whatsoever at these points on Xbox One.
Eroa löytyy myös teksturoinnissa, joka on välillä jopa parempaa Xbox One -versiossa, etenkin kun PS4:llä tekstuurit latautuvat joskus hieman myöhässä.
Ground textures appear different during the campaign mode, with variations of the same texture being planted in the same spot. Neither one is especially greater in detail, suggesting these tiles are partially randomised, much like the soldier camo designs on our character's arms. The PS4 does on occasion suffer from a slight delay in drawing in higher textures, and likewise, the lens flare effect in some scripted driving scenes on the Shanghai level fails to materialise.
Ruudunpäivitys on kummallakin konsolilla periaatteessa 60 fps yksinpelissä, mutta PS4-versiossa yleensä on 2-4 freimiä sekunnissa enemmän kuin kilpailijallaan. Joissain paikoissa Xbox One kuitenkin pyörittää ruutua sulavammin. Moninpelissä PS4-versio yskii selvemmin, mutta Xbox Onella multiplaageria ei aikataulujen puitteissa päästy testaamaa.
Having moved ahead in terms of image quality, there's no doubt that Sony's new platform comes out on top overall in the performance metrics too. This is best demonstrated in matching sequences, such as a cut-scene on a Shanghai river where it commands a constant 2-4fps lead, and likewise during the tearing apart of a battleship. In terms of gameplay, the gap widens further during the cannister explosion on the Fishing in Baku stage, with a disparity at well above these numbers - the PS4 regaining 60fps much faster than the fluctuating Xbox One code. We see occasional XO wins in like-for-like testing too, but in our single-player tests, it is clearly the PS4 code that is in the ascendant.
Digital Foundry palaa vielä asiaan, kunhan konsoleiden julkaisuversiot ovat käsillä, mutta tällä hetkellä tilanne on kohtalaisen sekavahko. Vaan yksi asia on sentään varmaa: PC-versio on edelleen teknisesti paras, jos vaan tarpeeksi järeää rautaa löytyy.
Our observations so far reveal a clear gap in fidelity between PC and PS4, and again to Xbox One, but sub-pixel break-up aside, based on what we've seen so far, the Microsoft console manages to hold up despite the undeniable, quantifiably worse metrics in terms of both resolution and frame-rate.
Lähde: Eurogamer