Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju (julkaistut ja tulevat, ex-gen vs. 8th gen vs. PC)

TT-2k

Päämoderaattori
Ylläpitäjä
Uusi sukupolvi, uusi ketju, vanhat tekijät vertailuja tekemässä. Ensimmäisenä portista ulos tulee Digital Foundryn Battlefield 4 -vertailu, joka onkin mielenkiintoista luettavaa ja katsottavaa.

Heti kärkeen kissaksi pöydälle on nostettu totta kai PS4- ja Xbox One -versioiden se suurin numeraalinen ero eli renderöintitarkkuus. PS4-version natiivitarkkuus on 1600x900, kun Xbox One on edellisen sukupolven tapaan "vain" 1280x720. Puhtaasti pikseleiden lukumäärässä PS4-versio ottaa heti tiukan niskalenkin n. 50 prosentin ylivoimallaan. Suurempi pikselimäärä tekee varsinkin sähkölinjojen kaltaisista ohuista viivoista selvästi siloitellumpia Sonyn alustalla.

Needless to say, there are some basic differences in image quality that need knocking on the head right away. Chief among them is the hot topic of internal resolution, where we determine that the Xbox One code is indeed running at 1280x720. If this is set in stone for release - as is likely - the Microsoft version is poised to give us the most aliasing of the two next-gen platforms by a noticeable degree, and is only a stone's throw from the sub-720p resolutions of current-gen releases. On the other hand, the PS4 version delivers a whopping 1600x900 resolution in all modes, giving it a 50 per cent lead in output pixels overall. As well as cutting down on jagged edges, this reduces the amount of pixel shimmer we see in motion on complex shaders or thin geometry, with distant power lines, scaffolding and other elements with sub-pixel elements creating unwanted flickering on Xbox One.

Vaan tilanne ei ole kuitenkaan ihan niin yksiselitteinen. PS4:n skaalaus 1080p-tarkkuuteen tekee kuvasta kovin pehmeän, ja lisäksi PS4-version kuva on jostain selvästi hailakampi.

But the differences we saw don't just stop at resolution. Both versions are treated to post-processing anti-aliasing too, seemingly equivalent to the refined, high setting on PC. However, this doesn't tell the whole story. As you may notice in our screengrabs, the actual results on PS4 lack the corresponding level of crystal clarity we'd expect of such a significant resolution boost. This should surely be a home run for Sony's console, but what is likely to be a software-based upscale to 1080p delivers less-than-stellar returns, and for better or worse leaves the Xbox One with an often crisper looking, albeit much more aliased image.

&

Similar to the Xbox 360, Microsoft's new platform seems to enforce a colour push towards the lower end, leaving us with more saturated colours and deeper blacks. It's just cause to head towards Battlefield 4's brightness settings, but in the interest of a fair test we kept this at the default 30 per cent for all platforms.

Curiously, the top end is also affected, causing the image to appear distinctly washed out, as if set to limited range. This is particularly evident on PS4, which is kept free of a comparable black push to Microsoft's platform to compensate.

PS4:llä "kuvaan tuo lisää elopainoa" - niin kuin TUHOMURSU sen sanoisi - HBSA eli horizon-based ambient occlusing, joka Xbox One -versiosta tyystin puuttuu.

However, there is discrepancy between the next-gen consoles in the PS4's use of ambient occlusion - which looks comparable to the PC's horizon-based method (HBAO) on ultra settings. This effect creates a gentle shaded halo around your character's hands and gun while approaching walls, adding a sense of depth to 3D objects that would otherwise appear flat. It's a taxing process for any platform, but curiously there's no ambient occlusion to speak of whatsoever at these points on Xbox One.

Eroa löytyy myös teksturoinnissa, joka on välillä jopa parempaa Xbox One -versiossa, etenkin kun PS4:llä tekstuurit latautuvat joskus hieman myöhässä.

Ground textures appear different during the campaign mode, with variations of the same texture being planted in the same spot. Neither one is especially greater in detail, suggesting these tiles are partially randomised, much like the soldier camo designs on our character's arms. The PS4 does on occasion suffer from a slight delay in drawing in higher textures, and likewise, the lens flare effect in some scripted driving scenes on the Shanghai level fails to materialise.

Ruudunpäivitys on kummallakin konsolilla periaatteessa 60 fps yksinpelissä, mutta PS4-versiossa yleensä on 2-4 freimiä sekunnissa enemmän kuin kilpailijallaan. Joissain paikoissa Xbox One kuitenkin pyörittää ruutua sulavammin. Moninpelissä PS4-versio yskii selvemmin, mutta Xbox Onella multiplaageria ei aikataulujen puitteissa päästy testaamaa.

Having moved ahead in terms of image quality, there's no doubt that Sony's new platform comes out on top overall in the performance metrics too. This is best demonstrated in matching sequences, such as a cut-scene on a Shanghai river where it commands a constant 2-4fps lead, and likewise during the tearing apart of a battleship. In terms of gameplay, the gap widens further during the cannister explosion on the Fishing in Baku stage, with a disparity at well above these numbers - the PS4 regaining 60fps much faster than the fluctuating Xbox One code. We see occasional XO wins in like-for-like testing too, but in our single-player tests, it is clearly the PS4 code that is in the ascendant.

Digital Foundry palaa vielä asiaan, kunhan konsoleiden julkaisuversiot ovat käsillä, mutta tällä hetkellä tilanne on kohtalaisen sekavahko. Vaan yksi asia on sentään varmaa: PC-versio on edelleen teknisesti paras, jos vaan tarpeeksi järeää rautaa löytyy.

Our observations so far reveal a clear gap in fidelity between PC and PS4, and again to Xbox One, but sub-pixel break-up aside, based on what we've seen so far, the Microsoft console manages to hold up despite the undeniable, quantifiably worse metrics in terms of both resolution and frame-rate.

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Onhan tuo nyt vähän perseestä x1:n suhteen...toki ero on ihan raakatehon veroinen mutta näemmä pääkehitys alustana PC suosii luonnollisesti ps4:ää kun rakenne on samankaltainen. Itse ajattelen että x1 raudasta olisi voitu repiä osin paremmin irti mutta kai se on niin että on vaan odotettava pelimoottoreiden kypsymistä ei-niin-pcmäiseen grafiikka arkkitehtuuriin.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Vaan tilanne ei ole kuitenkaan ihan niin yksiselitteinen. PS4:n skaalaus 1080p-tarkkuuteen tekee kuvasta kovin pehmeän, ja lisäksi PS4-version kuva on jostain selvästi hailakampi.

Kun katsoin aiemmin tuolta AC-ketjusta vertailua PS4 vs. PS3, niin siinä PS4 näytti joissain kohdin juuri hailakammalta väreiltään. Tietenkin tuo korostuu vierekkäisessä vertailussa, muutoin ei ehkä huomioisi ollenkaan. Mihinköhän tuo "hailakkuus" oikein perustuu? Tekniikasta tietämättömänä olisin olettanut, että olisi helpointa valita ja säätää juuri värit ja mahdolliset haasteet on muualla.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Tämä oikeastaan vahvistaa sitä viestiä mitä tuolla "konsolisota" ketjussa sanoin, skaalaus sucks. Täytyy nyt toivoa että tuo ps4:sen 900p on a) suuresta 64 pelaajamäärästä tai b) alkukankeudesta enginessä tai c) molemmista johtuva, joka korjaantuu enginen kehittyessä tuonne 1080p tasolle.

Xboxin suhteen tilanne on ollut ennakkotiedoissa vielä pahempi, ja nyt tämä arvio oikeastaan vahvistaa huhut. 720p ei indikoi että hyppäystä 1080p tasolle tapahtuu kovin helposti edes enginen kehittymisen myötä, huhuttu 900p tai 720p normina lienee todennäköisempi multiplättäreissä. Kova pettymyshän tämä on, odotin tasaisempaa kisaa.

Mielenkiinnolla täytyy odotella vahvistettua tietoa muista multiplättäreistä. Jos ps4:nkaan ei ala systemaattisesti multiplättäreissä pystyä 1080p tasolle, niin kyllä tässä herää kysymys koko uuden konsolisukupolven mielekkyydestä vrt. PC rauta.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

kopsattu toisaalta:

Xbox One vs. PS4 / Battlefield 4

Tässä vähän perspektiiviä lähinnä tuohon 720p vs 900p vääntöihin. Eli puhutaan "näin suurista" eroista.

[video=youtube;lspjyu31Joo]http://www.youtube.com/watch?v=lspjyu31Joo[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=lspjyu31Joo

edit:
Resoluution eron huomaa parhaiten "kiikari"-kohtauksessa, jossa tummien kiikareiden reunat ovat pitkiä, suoria linjoja vaaleaa taustaa vasten. Liikkeessä eroa ei juurikaan huomaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tästä BF eroista on jo toinen ketju ja siellä lainaukset osoittavat että eroja on. Huolestuttavaa xboxgonen kannalta on että kalliimpi konsoli on vertailussa se heikoin. Jos tulevissa multiplättäreissä PS4:sen reso on natiivi 1080p uskon että erot vielä korostuvat.

Tokihan muitakin syitä konsolin valintaan on kuin pelkkä peliteho. Mutta tässä tapauksessa raaka peliteho ei ainakaan puolla kalliimman konsolin hankintaa, vaan päinvastoin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tästä BF eroista on jo toinen ketju siellä lainaukset osoittavat että eroja on. Huolestuttavaa xboxgonen kannalta on että kalliimpi konsoli on vertailussa se heikoin. Jos tulevissa multiplättäreissä PS4:sen reso on natiivi 1080p uskon että erot vielä korostuvat.

Näissä kun vaan on se, että kuka pelaa samaan aikaan rinnakkain noita pelejä? Ei sitä eroa pelatessa huomaa.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Vilkkuvia reunoja/portaisuutta näkyy kyllä molemmissa mutta x1:ssä kyllä paistaa olematon reunanpehmennys ja matalempi reso :( df:n vertailukuvissa x1 kuvissa oli käytetty reunaterävöintiä joka on kyllä rumentava tekijä (siis se on jo lähdemateriaalissa..)

Kun on nykygenissä nähnyt miten hyvälaatuista 720p voi olla niin olisin tuon reson jopa hyväksynyt mutta kun 720p laatu on aika heikkoa tuossa bf4:ssa niin ei paljon lämmitä. Itseäni ei tuo toki haittaa kun en pelaa codeja tai bfää mutta kyllä tuo hallaa tekee x1 myynnille.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä mun silmään X1 versio näyttää paremmalta! PS4:n versio on suttuinen kuin GTA4 aikanaan. Joku hieronut vaseliinia linssiin?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllähän tuon Battlefield-videon osalta XOne otti eräänlaisen torjuntavoiton, sillä aikaisemmin spekuloidusta PS4:n selkeästä etumatkasta ei voida ainakaan BF4:n osalta puhua. Tosin uuden konsolisukupolven kohdalla menee varmasti pari vuotta, ennen kuin edellisen sukupolven konsoleidenkin tuoma painolasti kehityksessä selätetään, ja pelejä optimoidaan puhtaasti tehokonsoleille.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Uskoisin että tuo suttuisuus tulee juurikin skaalauksesta. Mutta mutuahan tämä.
 
Meikää häirihtee tuo PS4 version suttuisuus. Syyllinen on softapohjainen skaalaus. Hyh mitä suttua. Toki tarkempi resoluutio näkyy ja PS4 versio pyörii haisun verran paremmin mutta kyllähän tuo vaseliini häirihtee.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Huolestuttavaa xboxgonen kannalta on että kalliimpi konsoli on vertailussa se heikoin.
Niin no, onko se yksiselitteisesti kalliimpi vai tuleeko siinä vain mukana enemmän tavaraa, joka saattaisi kallistaa hintaa...

Ja heikommasta en nyt tuon videon perusteella sanoisi mitään. Molemmat näyttävät erittäin hyvältä ja lähes identtisiltä, vaikka teknisesti eroja onkin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Digitalfoundryn vertailuvideo on surkea, siinä on xbonen mustan tasot perseellään.
bonen reson ja AA:n puute näyttää hienolle.gif
Alla näkyy hyvin 720p, 900p ja 1080p ero(+erilaiset antialiasoinnit).
G8Ik2fL.png
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Suttuisuus poistunee jos/kun ps4 multiplättärit alkaa jatkossa pyöriä 1080p:llä. Mullakin pisti nuo xboxgonen sahalaitaiset nosturit kyllä silmään tuosta kuvasta, mutta muuten tuollaisen videokuvan kautta vertailu on aika hankalaa. Nuo tekstikuvaukset antaa enemmän infoa.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

muuten tuollaisen videokuvan kautta vertailu on aika hankalaa. Nuo tekstikuvaukset antaa enemmän infoa.
Eikö se ole jo aika huvittavaa, ettei eroa löydä videomateriaalista, vaan erot pitää lukea "paperilta"...
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Ei se oo lainkaan huvittavaa. En oo lainkaan varma mitä resoluutiota tuo lähtevä youtube video mulla on ja PC:n monitorissa on puolestaan oma resonsa. Kaikkien näiden väliskaalausten jälkeen olisi hyvin huvittavaa jos väittäisin oikeasti erojen olevan jotain muuta kun mitä ne näkevät jotka ajavat noita rinnakkain kahdella ruudulla.

Selvensikö?
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

PS4:n kuva on yllättävänkin suttuinen. Skaalaus ei nyt oikein natsaa. Huonommasta resoluutiosta huolimatta X1:n kuva näyttää jopa hieman yllättäen skarpimmalta. Mutta taas kerran, kun videota katsoo, niin ihan mukisematta pelaisin kummalla tahansa. Erot eivät ole niin suuria.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

Noissa videovertailuissa kannattaa muistaa sekin, ettei Youtube tue yli 30fps. Jos peli on 60fps näyttää se pakostakin Youtubessa huonommalta kuin oikealla ruudulla pelattaessa.
 
Vastaus: Julkaistut monialustapelit, PS4 vs Xbox One

PS4:n kuva on yllättävänkin suttuinen. Skaalaus ei nyt oikein natsaa. Huonommasta resoluutiosta huolimatta X1:n kuva näyttää jopa hieman yllättäen skarpimmalta. Mutta taas kerran, kun videota katsoo, niin ihan mukisematta pelaisin kummalla tahansa. Erot eivät ole niin suuria.

Eikös tuo ps4 versio pitäny olla ihan native full hd joten miksi sitä pitäisi skaalata ?
 
Ylös Bottom