Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moottoripyöräpelit

Siis oon niin myyty tän pelin parissa et oksat pois. Vihaan prätkäpeleissä kypäräkameraa/silmistä kuvattuna, mutta tässä sekin on aivan huikeaa. Kierrosajoissa jää jälkeen, mutta fiilis ja tuntuma upea. Ai että ku oli kivaa.

Tässä Zolder silmistä kuvattuna. Ei ol kypäräkamera, kun vaimentaa ääniä liikaa mun makuun.
 
Tuon saa vielä levyversiona konsoleille coolshopista oikein cooliin hintaan:
Xbox One ja PS4: 37.95
Xbox Series X ja PS5 42.95
Itse laitoin sieltä tilauksen vetämään.
 
Tuon saa vielä levyversiona konsoleille coolshopista oikein cooliin hintaan:
Xbox One ja PS4: 37.95
Xbox Series X ja PS5 42.95
Itse laitoin sieltä tilauksen vetämään.
Ite maksoin 25e pc:lle cdkeysistä, mut kerrankin peli mistä oisin voinut maksaa täyden hinnankin, sen veran olen koukissa. :)
 
Ite maksoin 25e pc:lle cdkeysistä, mut kerrankin peli mistä oisin voinut maksaa täyden hinnankin, sen veran olen koukissa. :)
Varmaan on tosiaan erinomainen ajettavuus ja muitakin kivoja ominaisuuksia, mutta pakko on silti sanoa, että noin älyttömän vähäisellä sisällöllä peli on kyllä itselleni aina automaattinen no go, vaikka kuinka laadukasta olisi tuo vähäinen sisältö. Tai no, onko ratoja kuitenkin reilusti tai muuten jotain mielenkiintoista sisältöä reilummin? Jos ei ole, niin tuo vain kahdeksan eri pyörää on sinänsä anteeksiantamattoman vähän.
 
Varmaan on tosiaan erinomainen ajettavuus ja muitakin kivoja ominaisuuksia, mutta pakko on silti sanoa, että noin älyttömän vähäisellä sisällöllä peli on kyllä itselleni aina automaattinen no go, vaikka kuinka laadukasta olisi tuo vähäinen sisältö. Tai no, onko ratoja kuitenkin reilusti tai muuten jotain mielenkiintoista sisältöä reilummin? Jos ei ole, niin tuo vain kahdeksan eri pyörää on sinänsä anteeksiantamattoman vähän.
Se on totta että niitä on todella vähän. Itsehän olen näissä (Gran Turismo, Ride jne) aina ollut sellainen, että joka kisaan pitäs saada uusi prätkä alle. Tässä ilmeisesti lähdetty ajatuksesta, että kun niitä pitää huoltaa ja tuunata niin paljon, että pyörään tulee side, ettet oikeastaan edes halua luopua siitä sun rakkaasta pyörästä. Ja en edes tiedä miksi, mutta mulle on käynyt jo niin. Hondasta tuli tosi rakas ja haluan ajaa sillä.

Urassa on 70 eventtiä ja ne missä ajetaan tekoälyä vastaan on 7 kierroksen kisoja, eli suht kauan menee läpäistä nuo.
Mut se mikä pisti merkille oli uran yläkulmassa lukeva Season 1. Eli voiko olla ajatuksena tuoda Season kans uusilla eventeillä ja uusilla pyörillä. Ja tehdä tästä sellainen live update meininki.

Ratoja ei myöskään mitään mielettömiä määriä ole, joskin kuitenkin sinällään riittävästi ja ne on hyviä ratoja ja hyvin tehtyjä:
  • Nürburgring Grand Prix, Germany (Circuit)
  • Silverstone, UK (Circuit)
  • Fuji Speedway, Japan (Circuit)
  • WeatherTech Raceway Laguna Seca, USA (Circuit)
  • Paul Ricard, France (Circuit)
  • Canadian Tire Motorsport Park, Canada (Circuit)
  • Zolder, Belgium (Circuit)
  • Bahrain International Circuit, Bahrain (Circuit)
  • Suzuka, Japan (Circuit)
  • Monsanto, Portual (Circuit)
  • Great Victora Desert, Australia (Road)
  • Passop San Marco, Italy (Road)
  • Carretera Sa Calobra, Spain (Road)
  • Atlantic Ocean Road, Norway (Road)
  • Million Dollar Highway, USA (Road)
Teistä myös reverset.

edit: Ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin nuo maantiet on oikean elämän pätkiä.
 
Se on totta että niitä on todella vähän. Itsehän olen näissä (Gran Turismo, Ride jne) aina ollut sellainen, että joka kisaan pitäs saada uusi prätkä alle. Tässä ilmeisesti lähdetty ajatuksesta, että kun niitä pitää huoltaa ja tuunata niin paljon, että pyörään tulee side, ettet oikeastaan edes halua luopua siitä sun rakkaasta pyörästä. Ja en edes tiedä miksi, mutta mulle on käynyt jo niin. Hondasta tuli tosi rakas ja haluan ajaa sillä.

Urassa on 70 eventtiä ja ne missä ajetaan tekoälyä vastaan on 7 kierroksen kisoja, eli suht kauan menee läpäistä nuo.
Mut se mikä pisti merkille oli uran yläkulmassa lukeva Season 1. Eli voiko olla ajatuksena tuoda Season kans uusilla eventeillä ja uusilla pyörillä. Ja tehdä tästä sellainen live update meininki.

Ratoja ei myöskään mitään mielettömiä määriä ole, joskin kuitenkin sinällään riittävästi ja ne on hyviä ratoja ja hyvin tehtyjä:
  • Nürburgring Grand Prix, Germany (Circuit)
  • Silverstone, UK (Circuit)
  • Fuji Speedway, Japan (Circuit)
  • WeatherTech Raceway Laguna Seca, USA (Circuit)
  • Paul Ricard, France (Circuit)
  • Canadian Tire Motorsport Park, Canada (Circuit)
  • Zolder, Belgium (Circuit)
  • Bahrain International Circuit, Bahrain (Circuit)
  • Suzuka, Japan (Circuit)
  • Monsanto, Portual (Circuit)
  • Great Victora Desert, Australia (Road)
  • Passop San Marco, Italy (Road)
  • Carretera Sa Calobra, Spain (Road)
  • Atlantic Ocean Road, Norway (Road)
  • Million Dollar Highway, USA (Road)
Teistä myös reverset.

edit: Ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin nuo maantiet on oikean elämän pätkiä.
On tuossa ehkä kuitenkin ainakin lähes kohtuullisesti sisältöä. Siinä ja siinä itselleni ehkä onko riittävästi täysihintaisena ostettavaksi peliksi. Mutta kyllä tämä kuvauksesi perusteella sen verran paljon alkoi kiinnostaa, että viimeistään ensimmäisistä kunnon aleista tulee melko todennäköisesti ostettua.
 
Tuli myös RiMS testailtu, ja arviota eetterissä.
Oli kyllä paljon parempi kuin mitä ankeat esittelyt antoivat olettaa. Toki petrattavaa jää vielä seuraaviin osiin, mutta vallan asiallinen tuotos.

KLIK!
 
Tuli myös RiMS testailtu, ja arviota eetterissä.
Oli kyllä paljon parempi kuin mitä ankeat esittelyt antoivat olettaa. Toki petrattavaa jää vielä seuraaviin osiin, mutta vallan asiallinen tuotos.

KLIK!
”Muutaman isomman remontin tai päivityksen jälkeen alkaa kuitenkin vääjäämättä kaipaamaan jonkinlaista oikopolkua tai automatiikkaa, ettei operaatioita tarvitsisi aina suorittaa yhtä pitkäpiimäisellä tyylillä. Esimerkiksi yksittäisten komponenttien vaihtaminen syvemmälle pyörän syövereihin johtaa siihen, että kaikki sen edessä sijaitsevat palikat täytyy myös irroittaa – ja ennen kaikkea kiinnittää takaisin paikoilleen ennen radalle paluuta.”

Siellähän on niitä perksejä millä tuon saa automatisoitua. Ekat perksit mitä ostin. Yksi klikkaus ja se hoitaa kaiken ruuvaamisen.
Takaisinpäin kannattaa klikata esim jarrupaloja, jolloin se asentaa kaiken sitä ennen vaadittavan samallia.
 
Ok, jostain syystä tuo perk on ilmeisesti jäänyt hankkimatta. Toki samalla voi kyseenalaistaa entistä enemmän koko ruuvausmekaniikan järkevyyden, jos siihen tarjotaan ratkaisua tuota kautta. Voisi kyseisten minipelien skippaus olla ihan vakiona.
 
Olen nyt parin viikon sisällä innostunut motocross-peleistä ja tänään tuli hommattua jo kolmas peli kokeiluun, eli Monster Energy Supercross 4. Aiemmin hankin kolmososan samasta pelisarjasta ja Mx vs. Atv All Outin, jotka olivat ihan hyviä, mutta 30 fps ja pelien kankeus rajoitti sen verran nautintoa, että oli pakko sijoittaa vielä tuohon uudempaan versioon, jossa on uuden sukupolven ominaisuudet eli lähinnä tuo välttämätön 60 fps.

Tällä hetkellä ei tunnu olevan kovin hyviä pelejä tarjolla arvostelujen perusteella, mutta nuo edellä mainitut riittävät jo aika pitkälle, jos on pakko päästä ajamaan motocross-pyörillä. Monster Energy Supercross 4 on kyllä ihan saatanallisen vaikea peli ja muutaman tunnin pelaamisen jälkeen en ole vieläkään saavuttanut Very Easy vaikeustasolla muuta kuin viimeisen sijan kisoissa. Pikku hiljaa kuitenkin taidot kehittyvät ja pääasia on, että on hauska ajaa ja varsinkin time trialeissa oman ajan parantaminen on innostavaa. En muista vähään aikaan sellaista peliä, jossa omat kierrosajat paranevat yhtä nopeasti kierros kierrokselta useita sekunteja, kun oppii paremmin hallitsemaan ajamista. Taitotaso prätkillä onkin minulla suunnilleen nollissa, joten kahden tikun kontrollien hahmottamisessa menee oma aikansa.

Yllättävän hyvin näissä Milestonen Supercross peleissä toimii fysiikat verrattuna siihen, miten muissa Milestonen peleissä on kokemukseni mukaan ollut varsin kelvottomalla tasolla. MotoGP:ssä on tosin vähän vaikea arvioida fysiikoita, kun olen siinä niin huono ja pyörä lentää ympäri, jos käy millin nurmikolla. MXGP ei ilmeisesti ole tuota Supercrossia yhtään parempi pelisarja, joten jos jollain olisi vinkata jotain muuta motocrosshenkistä peliä konsoleille, otan vinkkiä mielelläni vastaan.
 
Olen nyt parin viikon sisällä innostunut motocross-peleistä ja tänään tuli hommattua jo kolmas peli kokeiluun, eli Monster Energy Supercross 4. Aiemmin hankin kolmososan samasta pelisarjasta ja Mx vs. Atv All Outin, jotka olivat ihan hyviä, mutta 30 fps ja pelien kankeus rajoitti sen verran nautintoa, että oli pakko sijoittaa vielä tuohon uudempaan versioon, jossa on uuden sukupolven ominaisuudet eli lähinnä tuo välttämätön 60 fps.

Tällä hetkellä ei tunnu olevan kovin hyviä pelejä tarjolla arvostelujen perusteella, mutta nuo edellä mainitut riittävät jo aika pitkälle, jos on pakko päästä ajamaan motocross-pyörillä. Monster Energy Supercross 4 on kyllä ihan saatanallisen vaikea peli ja muutaman tunnin pelaamisen jälkeen en ole vieläkään saavuttanut Very Easy vaikeustasolla muuta kuin viimeisen sijan kisoissa. Pikku hiljaa kuitenkin taidot kehittyvät ja pääasia on, että on hauska ajaa ja varsinkin time trialeissa oman ajan parantaminen on innostavaa. En muista vähään aikaan sellaista peliä, jossa omat kierrosajat paranevat yhtä nopeasti kierros kierrokselta useita sekunteja, kun oppii paremmin hallitsemaan ajamista. Taitotaso prätkillä onkin minulla suunnilleen nollissa, joten kahden tikun kontrollien hahmottamisessa menee oma aikansa.

Yllättävän hyvin näissä Milestonen Supercross peleissä toimii fysiikat verrattuna siihen, miten muissa Milestonen peleissä on kokemukseni mukaan ollut varsin kelvottomalla tasolla. MotoGP:ssä on tosin vähän vaikea arvioida fysiikoita, kun olen siinä niin huono ja pyörä lentää ympäri, jos käy millin nurmikolla. MXGP ei ilmeisesti ole tuota Supercrossia yhtään parempi pelisarja, joten jos jollain olisi vinkata jotain muuta motocrosshenkistä peliä konsoleille, otan vinkkiä mielelläni vastaan.
MXGP:ssä on ulkoradat, eli sen suhteen omaan makuun mielenkiintoisempi. Oon pelannut 2, 3 ja Pro:ta jonkin verran. Ajettavuus on omastamielestä hyvä, vaatii sopivasti taitoa, mutta pysyy viihdyttävänä. Ai:n taso tosin heittelee pahasti, eri kisojen välillä. Alussa peli tuntuu vaikealle pärjätä, mutta kun oppii oikeat ajotekniikat, mutkiin, röykkyihin ja hyppyihin, sekä pysyy koko kisan pystyssä, niin myös voittoja alkaa tulemaan.
 
Pleikkarille näytti olevan MXGP Pro 80% alessa ja vähän jo houkutteli. Kokeilin huvikseni plussapelinä ollutta ensimmäistä ME Supercrossia ja olihan se aivan eri tasolla vaikeudesta kuin tuo nelonen, eli ihan inhimillinen. Ulkoradat ovat minullekin kiinnostavampia, vaikka onhan tuo Amerikan meininki myös ihan hauskaa vaihtelua.
 
Päätin eilen asentaa MotoGP 21:n PS5:lle. Edellinen pelaamani Milestonen ratamoottoripyöräily taisi olla Valentino Rossi The Game (MotoGP 16), minkä lisäksi olen Ride ykkösen pelannut platinalle ja kakkostakin jonkin matkaa. Mitä haluan sanoa on, että tasoni on joitakin vuosia sitten riittänyt konekuskeja vastaan ajeluun olemattomilla tai minimaalisilla ajoavuilla, mutta uusimpia prätkäpelejä en ollut pelannut.

Ensiaskeleet MotoGP 21:n kanssa kuitenkin murensivat noista peleistä jäljellä olleen itsetunnon totaalisesti. :D Tietysti takana on pitkähkö tauko pyöräpeleistä, mutta tuntuu kyllä silti että ajomallia on ruuvattu vielä ihan kunnolla vaikeampaan suuntaan muutaman vuoden takaisesta. Tai sitten vain ajan aivan hitosti huonommin. 16:ssa muistan ajaneeni paalupaikalle Moto3-debyytissäni sataprosenttista AI:ta vastaan, mutta tässä ei kyllä mitkään ajoavutkaan taida riittää viimeistä sijaa korkeammalle. Kai se on pakko laskea konekuskien tasoa vaikka se sieluun sattuukin. Ajelen mielelläni vaikka vain joukon jatkona, kunhan edes Moto3:n häntäpäätä vastaan pystyisi ajamaan tasapäisesti. Ei ole mikään hyvän mielen peli tämä. :D
 
Milestonella on näköjään sellainen vaihe menossa tänä vuonna, että pelien pitää olla mahdollisimman vaikeita. En ole vieläkään oppinut pärjäämään tämän vuoden Supercrossissa vaikka edellisen vuoden versiossa tulee jo välillä ylivoimaisiakin voittoja. Pääasiassa sekin on kuitenkin vaikea edelleen. Harmi vain, että fps boost tekee edellisestä versiosta niin mössöistä, että olisi sen vuoksi parempi pelata uutta versiota, mutta ei huvita ajaa aina viimeisenä. Ehkä sitä joskus oppii vielä.
 
Onko porukka pelannut Ride 4. Peli 65% alennuksessa niin pitihän se hommata, ja heti kerralla special edition niin saa season passin ja sillä 65 pyörää, 2 rataa ja 150 kisaa.

Kyllä tämä on aivan heittämällä paras moottoripyöräpeli mitä olen pelannut, 4h on nyt takana ja oikeastaan mitään motittavaa ei ole vielä löytynyt. Dualsense tuo kyllä tämmöiseen moottoripyöräpeliin rutkasti lisää tuntumaa, tässä vielä jännästi tuntee ohjaimessa kun toinen pyörä on lähellä, ei tuota Dualsensea olisi paljoa paremmin pystynyt hyödyntämään.

Tätä hieman vaivaa se sama vaiva mikä löytyy muistakin moottoripyöräpeleistä, ensimmäinen kierros on todella vaikea koska pienestäkin kontaktista kaatuu. Tässä se ei onneksi pääse turhauttamaan, koska rewind on tehty loistavasti, pystyy samantien kelaamaan takaisin juuri siihen kohtaan mihin itse haluaa.

Tämä ei keskity pelkästään rata-ajeluun vaan pelistä löytyy myös katuratoja, joukossa on myös Suomen imatranajo katurata. Tätä peliä voisi kutsua moottoripyöräpelien Gran Turismoksi, löytyy yli 170 pyörää + dlc pyörät ja 30 rataa, tuskin tässä tekeminen ihan heti loppuu.
 
Viimeksi muokattu:
Te joilla on myös Ride 3, niin mitä uudistuksia nelosessa on? Tekis mieli hommata PC sijasta pleikalla juuri liipasinten takia, mutta onko tossa pelinä juuri mitään eroa kolmoseen? Suht samat radat ja pyörät näytti olevan.
 
Hommasin myös Ride 4:n vaikka MotoGP 2020:n kokemusten perusteella en osaa ajaa moottoripyörällä. Ride 4:ssä pääsee kuitenkin eteenpäin ja kuski ei koko ajan kaatuile kuten MotoGP:ssä. Vaikeaa ohjaaminen on, kun en ole aiemmin pelannut käytännössä ollenkaan moottoripyöräpelejä eikä oikeassa elämässäkään ole ihan hirveästi tullut ajettua, joten ihan nollatasolta saa aloittaa. Oikeastaan alle nollatasolta, koska autopeleissä opitut tekniikat ovat moottoripyöräilyssä usein haitallisia.

Kokonaisuutena muutaman tunnin perusteella sanoisin, että aloittelijakin pääsee Ride 4:ssä heti ajamisen makuun vaikka sitä on moitittu vaikeudesta. Jos on kärsivällinen ja jaksaa opetella ajamaan, ei ole hätää etenemisen suhteen. Jotkut tehtävät ovat idioottimaisia, kuten omituinen pujottelu tietyllä nopeudella, mutta nekin kyllä tuntuu pääsevän läpi, jos ei halua kaikesta kultamitalia.

Graafisesti peli on aika vaisu vaikka netissä kiertää videoita sen uskomattomasta näyttävyydestä. Ei kannata siis ostaa, jos haluaa näyttävän pelin, vaikka ihan ok tuo visuaalinen puoli on. Jos tätä sanotaan moottoripyörien Gran Turismoksi niin on tämä kuitenkin vaativuudeltaan ihan eri tasolla kuin GT Sport. Helpoimmilla säädöillä ehkä ollaan samalla tasolla kuin GT Sportissa vaikeimmilla. Kuka tahansa luultavasti pärjää GT Sportissa, mutta tässä ei varmasti pärjää, jos ei jaksa opetella perusteita.
 
Te joilla on myös Ride 3, niin mitä uudistuksia nelosessa on? Tekis mieli hommata PC sijasta pleikalla juuri liipasinten takia, mutta onko tossa pelinä juuri mitään eroa kolmoseen? Suht samat radat ja pyörät näytti olevan.
Muita yhtä tyhmiä ei ollut, joten ostin itse.(kokemukset siis PS4 Ride 3 vs. PS5 Ride 4) :D
Lyhyesti, kannattiko? Ei todellakaan.

Pitkästi:
Erot kolmoseen on ihan olemattomat, en pysty oikein millään muotoa perustelemaan ostosta, paitsi ehkä 30fps vs. 60fps.

Peli ei näytä mitenkään ihmeelliseltä, ei ainakaan järin paljon paremmalta kuin PS4:lla Ride3. Sisältö on pääpiirteittäin hyvin sama. Kai sinne jokunen rata ja prätkä tullu lisää, mutta en niin prätkäfani ole, että olisin huomannut isoja eroja. Muutama uusi merkki oli, joita en edes tunnistanut. Jotenkin tuntui myös, että maantiepätkiä vähemmän ja niiden sijasta enemmän oikeita kilparatoja.

Ajomalli on lähempänä uusia Motogp pelejä, kuin vanhempia Ride pelejä. Eli aivan hullusti vaikeampia. Toki tehottomammat pyörät auttaa asiassa vähän.
Isoin ongelma on kuitenkin se, että pyörään ei saa mitään tuntumaa. Pyörä lähtee ihan ihmeellisesti liukumaan ennen kuin kaatuu, eikä siitä tule mitään infoa ohjaikeen. Ostin koko pelin siksi, että halusin päästä nauttimaan Wreckfestin ja Dirt5 lisäksi ajopeleistä uudella dualshockilla. Tuki sille on, mutta toistaiseksi onnettomin toteutus mitä olen kokenut. Sutimisesta, jarrutuksista tms. ei tule mitään infoa liipasimiin ja välillä pyörä pysyy käsissä, välillä se liukuu eikä voi tehdä mitään. Pyörällä jarrutetaan täydestä vauhdista käytännössä täysillä ennen mutkaan kääntymistä, joten edes ABS koodin ollessa päällä ei niitä tärinöitä tunne, koska ne tuntuu hyvin hennosti vain jos painaa vähän jarrua. Wreckfestissä ja Dirtissä huomaa sivuluisut ja jarrutukset suoraan ohjaimessa ja fiilis on huikea. Tässä liipasimesta tukee vain älyttömän jäykkä ilman mitään lisäarvoa.

Tekoäly on ihan älytön, kuten aina Milestonen pelissä. Mutkissa AI vetää hävyttömän kovaa jopa easyllä,mutta suorilla vauhtiero on varmaan 100km/h. Eli tekoälyn taso muuttaa vain suoranopeuksia..ei hyvä.

Kisoja urassa on paljon,mutta ei tule kertaakaan olo et pitäs ostaa uusi pyörä, viritellä sitä tai mitään muutakaan. Todella hajutonta ja mautonta. Enkä ymmärrä miksi kisojen pituuksia, rengaskulumaa jne ei voi urassa säätää itse. Kaiken lisäksi kun itsellä renkaat loppuu 1-2 kierroksessa, mutta tekoälyllä ei ollenkaan.

Eipä tälläistä sisältöä tarjoa mikään muu prätkäpeli ja edes harva autopelikään, mutta kolmosen omistavalle aivan turha ostos. Prätkäpelinä Rims on selvästi parempi, mutta siinä tökkii sisällön määrä. Tää onvähän ku Gran Turismo vs. Assetto Corsa.

Eiköhän tuota välillä tule pelattua, mutta harmittaa ostos.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom