Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moottoripyöräpelit

Onko teillä tuossa MotoGP:ssä, mikä ohjain käytössä? Vakio näppäinsäädöt? Manuaali vaihteet? Jarrut erikseen? Mitään apuja käytössä?

Nopealla testillä aika vaikealta tuntui ja ensifiilis oli kyllä aika negatiivinen, mutta katsotaan nyt, kun saa vähän enemmän kokemusta.
Xbox One controlleri, pro fysiikat, oletus näppäimet, automaattivaihteet. Jarrut pakotettu erikseen pro fysiikoilla, enkä kyllä ilman osais ajaa.

Motogp luokassa
Luistonesto (TSC) 2/4, keulimisen esto (AW) 2/4, lukkiutumattomat jarrut??? (EBS) 0/4

Moto3:ssa saa pitää kaikki nollissa, eikä perä lähde sivulle edes kuluneilla renkailla.
 
Ok.
Onkohan tuolla automaatti/manuaalivaihteiston käyttämisellä kuinka iso merkitys? Noin mututuntumalla kiihdytys tuntui selkeästi ripeämmältä manuaalivaihteistolla. Olisiko siinä ratkaisu myös suoranopeuteen?
Manuaalivaihteiston käyttö erillisillä jarruilla tuntui vaan aika hankalalta juurikin noilla vakio ohjainsäädöillä.
Onko kukaan kokeillut oikeaa sauvaa kaasuna/vartalon liikuttamiseen?
 
MotoGP13 lähtien on tekoäly ollut nopeampi kisoissa kuin aika-ajoissa. Ennen vanhaan PC:llä modeilla ne paransi tekoälyn ajat realistisemmaksi, mutta ei taida racingdepartment.com:ssa enää olla sellaista modiskeneä pelin parissa.

Itse teen MotoGP 19:ssa niin, että haen tuntumaa rataan harjoituksissa ja aika-ajoissa en hirveästi lähde väkisin yrittämään maximia, kun paalupaikka irtoaa usein liian helpolla. Ajaa vaikka yhden tai kaksi kierrosta aika-ajoissa. Vaikeustaso on sitten niin, että kisat olisi mahdollisimman hyviä ja vääntäisi Top10 sijoituksista.

Tasapainon löytäminen on kyllä hankalaa, kun tekoälyn nopeus edelleen vaihtelee eri radoilla jonkun verran.

Edit. Jossain versiossa (kenties MotoGP 16) tekoälyn ajat heitteli niin paljon, että Milestone jopa niita vähän paransi myöhemmin päivityksellä.
 
Ok.
Onkohan tuolla automaatti/manuaalivaihteiston käyttämisellä kuinka iso merkitys? Noin mututuntumalla kiihdytys tuntui selkeästi ripeämmältä manuaalivaihteistolla. Olisiko siinä ratkaisu myös suoranopeuteen?
Manuaalivaihteiston käyttö erillisillä jarruilla tuntui vaan aika hankalalta juurikin noilla vakio ohjainsäädöillä.
Onko kukaan kokeillut oikeaa sauvaa kaasuna/vartalon liikuttamiseen?
Juu ei mulla ainakaan riitä aivokapasiteetti kahdelle jarrulle ja kahdelle vaihdenapille, joista kolmea pitäisi hoitaa yhdellä sormella. :D
Tuo on semi-automatic, joten kyllä usein kiihdytyksissä vedän manuaalilla isompaa.
Tulee niin selkärangasta Milestonen tapa tehdä jarrutus, etten uskalla sörkkiä nappeja.

Nyt AI 70% alkaa olemaan kuitenkin jo todella hyvää vääntöä. Täytyy seuraavassa kisassa ajaa rento kierros aika-ajoissa ja vasta kun muut on ajanu pohjalle jotain aikaa, niin voi himmailla.
Koska niin kauan kun on perässä, tuo 70% on juuri sopiva. Joutuu ajamaan ihan äärirajoilla saavuttaakseen. Mutta sit taas kärjessä on suht helppo pysyä.

Tässä kisan kierrokset 5-8 ja oli kyllä huikeat muutamat viimeiset mutkat, kun AI pääsi ohi ja otin paikkani takaisin keula pystyssä. :D
 
Onkohan tossa hdr päällä vai pois?
Huomasin nimittäin sen, että hdr päällä näyttää oikein hyvältä ja ei ole tumma.
Mutta kun otat hdr pois, niin menee tummaksi.
Mutta kun tämän jälkeen käynnistää pelin (hdr pois päältä siis), niin on hyvä taas.
 
Onkohan tossa hdr päällä vai pois?
Huomasin nimittäin sen, että hdr päällä näyttää oikein hyvältä ja ei ole tumma.
Mutta kun otat hdr pois, niin menee tummaksi.
Mutta kun tämän jälkeen käynnistää pelin (hdr pois päältä siis), niin on hyvä taas.
Pitää muistaa, että HDR on mahdollista vain pro-versiolla.

Videossa on ko. Xbox One X ja performance-tila.
 
Voisiko tuossa olla HDR kirkkaus säädetty vain erilailla. Xboxin MotoGP 20:ssä on vakio asetuksena 1000nits käytössä. Jos muistan oikein, vaihtoehdot taisivat olla vain 1000 tai 2000nits.
 
Voisiko tuossa olla HDR kirkkaus säädetty vain erilailla. Xboxin MotoGP 20:ssä on vakio asetuksena 1000nits käytössä. Jos muistan oikein, vaihtoehdot taisivat olla vain 1000 tai 2000nits.
Juu siinä on vain off/1000/2000 ja pc:llä tosiaan menee niin, että kun laittaa offille, niin tv kyllä vaihtaa pois hdr tilasta ihan oikein, mutta kuva on todella todella tumma. Mutta sen jälkeen asetuksen ollessa offilla käynnistää pelin uusiksi, näyttää taas ihan hyvältä, joskin ei läheskään siltä miltä hdr:n kera.
 
Ehkä värisävyjen muutoksilla haluttiin realistisempaa ulkonäköä. Itselleni liian kirkkaat värit tuovat mieleen hedelmäkarkkipussit. Toisaalta tämäkin asia riippuu tv:n kirkkaus- ja kontrastiasetuksista. Minusta pelit on jo mukavan näköisiä, vaikka olen säätänyt em. mainittuja asetuksia pienemmälle.
 
Ehkä värisävyjen muutoksilla haluttiin realistisempaa ulkonäköä. Itselleni liian kirkkaat värit tuovat mieleen hedelmäkarkkipussit. Toisaalta tämäkin asia riippuu tv:n kirkkaus- ja kontrastiasetuksista. Minusta pelit on jo mukavan näköisiä, vaikka olen säätänyt em. mainittuja asetuksia pienemmälle.
Juu ja kyllähän sen tuossa videollakin näkee, että taivas on paljon luonnollisemman värinen.
En tosin tiedä miten yksi yhteen tuo video sen kanssa miltä ruudulla näyttää. Itellä ainakin kuva tummenee selkeästikin kun kaappaa videota. En ainakaan kaipaa lisää kirkkautta tähän peliin.

Oon nyt pelannut tuolla 70%:lla. Ja kisat on nyt todella jees. Ehkä nyt 2-4% vois nostaa, mutta nyt jo täytyy ajaa täysillä.
Mutta tällä hetkellä tuo vaikeustaso tarkoittaa sitä, että pyörä on pakko säätää kuntoon. Vakio säädöillä ekoissa harkoissa jään radasta riippuen 1-2sek kärkeen. Kun kolmet harjoitukset jaksaa säätää pyörää, niin lopulta otan aika-ajoissa paalun noin sekunnin erolla ja kisassa ajan täysin samoja aikoja AI:n kanssa.

Älytön ero tuolla säätämisellä ja niin loistavaa kun tämä taitaa edelleen olla ainut peli missä tuo toimii kuten kuvittelisin toimivan oikeasti. Eli kerron mun kisainssille missä mättää ja se korjaa säädöt.

Toki mulla on edelleen häntäpään pyörä alla, joten katsotaan kun siirrytään moto2:een et täytyykö nostaa. Koitin eilen yksittäisen kisan moto2:sta ja siinä ei ole mitään luistonestoa laisinkaan. Ihan hullu pyörä. Sain paalun siinäkin lähes sekunnin erolla, mutta 1-2 kierroksen jälkeen renkaat oli punaisena lämmöstä ja aloin tippumaan sijoituksia. 4-5 kierroksen jälkeen olin jo viimeisenä ja jäin 7sek per kierros. Maalissa renkaita ei ollu jäljellä ollenkaan ja yritinkin viimeiset kierrokset kuluttaa parhaani mukaan, jotta näen puhkeaako vai ei. Palkit oli nollissa, mutta ei puhjennut tms.
Yritin sitäkin säätää niin paljon kuin ehti, mutta pitoa en pyörään saanut. Voi olla et on ongelmia tiedossa jos sinne pääsen joskus.
Tuntui hullummalta ajettavalta kuin motogp, kun ei mitään apua saanut luistoon.
 
On toi moto2 kyllä uskomattoman vaikea kesytettävä. Yli tunnin säädin pyörää ja silti on tälläinen vikuroiva härkä. Oli kyllä viimeiset 4-5 kierrosta renkaat niin loppu kuin kerran pääsee, mutta tais olla tekoälylläkin kun pääsin karkuun.
Aivan käsittämättömästi pelissä on joku raja uusinnan kestolle, sillä 12 kierroksen (50%) kisa ei alkanut alusta, vaan ensimmäisen kierroksen lopusta. :S

 
MotoGP19:ssa aivan kisan lopussa tekoäly ajaa hitaammin mitä normaalisti. Kai se yrittää mallintaa, että renkaiden kuluminen vaikuttaa tekoälyn ajamiseen. Se on vain huonosti tehty, kun ei se näy ajon levottomuudessa yhtään. Lähinnä vain ajavat hitaasti ja itse onnistun aina nousemaan kahdella viimeisellä kierroksella kuluneillakin renkailla useita sijoja turhan ilmaiseksi. Hyvä vääntö kisassa päättyy nousuun podiumille tai voittoon.

Lähtöjä pitäisi kyllä treenata, jos menee hyvin niin tipun paalulta sijan 9 paikkeille ja mikäli huonosti niin sijan 18 tuntumaan. Ja tekoäly pitää nostaa lisää, kun pyörä on kehittynyt. 80% ei enää riitä.
 
Nyt alkaa moto3 kausi olemaan loppupuolella. Kolme kisaa jäljellä ja 20 pistettä eroa kakkoseen. Alkaa mestaruus olemaan jo taskussa, koska nyt pyörä on lähes täysin kehitetty ja alkaa kisat olemaan niin helppoja, että pitäisi vaikeustasoa nostaa, mutta en enää viitsi. Moto2:een sit katson paremman vaikeustason.

Mulla on jo diili Asian Honda tiimin kanssa, mutta vielä käyn kovin neuvotteluja jos pystyisinkin hyppäämään Aki Ajon tiimiin. Vähän kyllä epäilen, mutta voitot ja mestaruus voisi avata vielä paikan. Joskin en tiedä miten käy, kun on 100k purkusakko Hondalle.

Jää vaan pahasti tämä peli paitsioon, kun MudRunner houkuttais niin älyttömästi.
 
Motogp20 sai äsken päivityksen ja isoja ongelmia. Mulla kaatuu peli käynnistettäessä ja sanaa ongelmaa monella muullakin, myös konsoleilla. Niillä joilla ei kaadu on muutoin isoja ongelmia. Älkää ladatko!

 
Yöllä tuli Pc:lle päivitys ja taas toimii. Koko aamun vetänyt quick racea moto2:lla ja sillä tiimillä mihin urassa siirryn, eli joukon huonoin pyörä.

Aloitin siitä 70% AI:sta mikä mulla on ollutkin. Helppo paalu ja voitto, ei mitään ongelmaa. 80% olin paalulla enää 0,1sek turvin ja kisassa tipuin ensin kolmanneksi, mutta viiden kierroksen takaa-ajon jälkeen nousin voittoon noin puolen sekunnin turvin.

Nyt lopussa koitin sit vielä 90%, eli ”realistic” vaikeustasoa.
Aika-ajoissa ei kierros ihan osunut nappiin, mutta olin sijalla 9, eli oikein hyvä uraa ajatellen.
Mutta kisassa nousin suhteellisen helposti jo alussa kolmanneksi ja sit alkoi takas-ajo. Toiseksi viimeisellä kierroksella ohitin toisena olevan Bastianinin, mutta sieltä se tuli vikalla kierroksella ohi. Yritin viimeisessä mutkassa ohitse, mutta ei riittänyt ja jäin kakkossijasta muutaman tuhannesosan.
Ehkä paras kisa ikinä.

90% vaikeustasolla AI ajaa Kymiringillä moto2 luokassa aika-ajoissa noin 1.50.2 aikoja. Kärki siis.
Kisassa noin 1.50.1-1.50.3 aikoja, joskin paras aika oli 1.49.6, mutta se oli juurikin Bastianinillä kun tuli pitkällä suoralla imusta ohi.

Itse ajelen aika-ajoissa 1.50.7 aikoja tuolla pyörällä (Asia Honda) ja kisassa suht samoja, parhaan ollessa 1.50.2

Käytin tosin myös yli kaksi tuntia pyörän säätämiseen ja kyseisen radan vaikeiden kohtien opetteluun, joten voi olla et urassa kun ei jaksa tuollaista vaivaa nähdä, niin tuo 90% on sopiva vaikeustaso.

Kummasti tuli mielekkyyttä lisää, kun AI ei ole 2-3sek hitaampi aika-ajoissa.

Edit, testailin lisää. Huonoimman pyörän sijasta alle Marc VDS tiimin sarjan paras pyörä.
Aika-ajoissa eka yritys (Q1) samoilla säädöillä kuin huonolla pyörällä. Pyörä ei tuntunut laisinkaan niin hyvältä, eli kiva huomata ettei samat säädöt toimi eri pyörissä. Noh, menin silti sillä. Aika tasan yhdellä huonolla yrityksellä 1.49.8, eli 0,4sek nopeampi kuin ultimaattinen kierros imuavulla sillä huonolla Hondalla.
Sit Q2 ja taas vain yksi yritys. 1.48.8! Eli vielä sekunti pois. Mitä olisikaan jos jaksaisi säädöt vetää sille pyörälle.

Kisassa jo startti kertoi paljon. Huono lähtö, mutta ekaan mutkaan olin kärjessä ja avauskierroksen vedin aikaan 1.51.4...siis paikaltaan maaliviivalta lähtien 0,2sek hitaampaa kuin Hondalla paras kierros ikinä.
Kisassa aika tasaisesti 1.49.9-1.50.0 aikoja ja ylivoimainen voitto.

Huomionarvoista myös se, että AI ajaa kisat soft/medium yhdistelmällä ja kärki kymmenikössä 1-2 kuskia ajaa soft/soft. Kenelläkään ei ole ruudukossa Hardeja. (Puhutaan siis kymiringistä edelleen)
Hondalla softia oli turha pistää. Aika-ajoissa selvisi, mutta jo 1,5 kierroksen jälkeen aivan punaisena, eikä mitään pitoa. Mediumit jostain syystä jopa vielä pahemmat. Softit ei toimineet edes edessä. Kisan ajoin siis Hondalla medium/hard yhdistelmällä, jotta lämmöt pysyi kurissa ja niidenkin kanssa on ajettava ultimaattisella äärirajalla kokoajan. Pyörä luistelee ja vikuroi kokoajan.

Mutta Marc VDS:llä vedin soft/soft ja lämmöt pysyi ihan hyvin kurissa. Soft on liian pehmeä kyllä taakse, mutta vaikka kisan puolivälin jälkeen eräässä mutkassa suti herkästi ja lämmöt nousi, pystyin ajamaan erittöin varmanpäälle renkaita jäähdyttäen ja silti kovaa aikaa. Maalissa takarengas oli ihan totaalisen loppu, mutta viimeinen kierroskin oli vain noin puoli sekuntia hitaampi keskimääräistä. Lähtisin mediumeilla jos uran kisasta olisi kyse.

On kyllä huima ero pyörillä ja hienoa tosiaan ettei samat säädöt toimi kunnolla joka pyörään. Marcin pyörällä joutui jarruttamaankin ihan eritavalla, kun vauhti oli niin paljon kovempi. Marcin pyörällä vaikeustaso saisi varmaan olla 100%, mutta en jaksanut testata enää sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom