Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

NHL 10 Roster-päivitykset

Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset


En tiedä tarttisko mun vastata kun en NHL 10:ä aio edes ostaa, mutta ideani olisi, että yritätte saada väh. 14 rosterien tekijää ja näin ollen jokainen tekee YHDEN sm-liiga joukkueen arvot (yhdessä päätätte) ja maalivahtien varusteet oikeiksi. Tämä siis vain idea. ;)
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

En tiedä tarttisko mun vastata kun en NHL 10:ä aio edes ostaa, mutta ideani olisi, että yritätte saada väh. 14 rosterien tekijää ja näin ollen jokainen tekee YHDEN sm-liiga joukkueen arvot (yhdessä päätätte) ja maalivahtien varusteet oikeiksi. Tämä siis vain idea. ;)

Ne pitäisi kuitenkin tehdä samaan Fileen. Eli tuo aika vaikeasti toteutettavissa!
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Ne pitäisi kuitenkin tehdä samaan Fileen. Eli tuo aika vaikeasti toteutettavissa!

Ai juu, tietysti. Mutta jos olisi ollut mahollista niin olisi ollut hyvä idea ;) No muistakaa kuitenkin pistää ne TPS -pelaajat parhaiksi, koska sitä he ovat. :D
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

mutta mitä jos joku joka on tietoinen jonkin joukkueen pelaajien taidoista hahmottelis ne ja lähettäis ne sulle privana?
jos täämonen kävis niin voin ilmottautua HIFK:n pelaajien taitojen operoijaksi.
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

mutta mitä jos joku joka on tietoinen jonkin joukkueen pelaajien taidoista hahmottelis ne ja lähettäis ne sulle privana?
jos täämonen kävis niin voin ilmottautua HIFK:n pelaajien taitojen operoijaksi.

No tässähän on hyvä idea! Realistiset arvot ennen kaikkea, eli joo jos pistät privana viestii miten meinasit homman tehdä :)
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Kirjoittelin NHL-ketjuun joskus näin:

Pieni ehdotus etukäteen: jos päivitettäisiin SM-liiga rostereita niin, että jokainen ottaisi yhden vastuujoukkueen SM-liigasta, jonka pitäisi ajantasalla. Eli aluksi joku tekisi esim. Kärpät -> lähettäisi tiedoston seuraavalle joka tekisi vaikka Ässät jne.

Yhteyttä pitäisi toki pitää myöhemminkin, ettei jokainen päivitä omaa joukkuettaan samaanaikaan ja sitten ole erilaisia tiedostoja, jossa yksi joukkue on ajantasalla. Toki voitaisiin esim. päivittää rosterit vain alkukauden kuntoon, kun jokainen varmaan jaksaa päivittää kauden aikana tulevat tarpeelliset siirrot itsekin.

Toki tässä voisi olla ongelmana "oman joukkueen suosiminen". Heittäkääpä mietteitä ideasta. Voisin ottaa Bluesin, jos löytyy tarpeeksi porukkaa tekemään.

Silloin ei innostuneita ainakaan löytynyt. Tämä olisi mielestäni hyvä idea ainakin siinä vaiheessa, kun kaikissa joukkueissa ovat oikeat pelaajat yms. Olisi helpoin päivittää pelaajienarvoja säännöllisesti yms.
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Tosin ei kannata pitää niin suurta paino arvoa pelkällä OVR arvolla, vaan pyrkiä tekemään osa-alueet mahdollisimman tarkasti.
Mun mielestä olis paras jos jokainen joka tekee joukkueen pastee suoraan tiedot tähän kaikkien nähtäväksi niinkuin muualla maailmassa on tapana.
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

No kun oon nyt alkanut vääntämään näitä HIFK pelaavien ominaisuuksia, niin minkä tasoisiksi näitä pitäis tehdä?
Laitanko maailman vai sm-liigan mittakaavassa?
Esim. Hirso maailman mittakaavassa noin 72 mutta sm-liigan n. 88
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

onks muilla tällasta ongelmaa: kun menee sinne tee pelaajavaihtoja ni kone tilttaa saipan koskisen kohalla?
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Laitanko maailman vai sm-liigan mittakaavassa?

Maailman mittakaavassa tottakai. Eihän siinä ole mitään järkeä jos oikeasti jotain pikapelejä pelatessa SM-Liigan jantterit on samalla viivalla maailman tähtien kanssa.
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Maailman mittakaavassa tottakai. Eihän siinä ole mitään järkeä jos oikeasti jotain pikapelejä pelatessa SM-Liigan jantterit on samalla viivalla maailman tähtien kanssa.

Mutta eikös sm-liiga jengeillä ole tarkoitus pelata sm-liiga joukkueita vastaan?
Noh, ihan sama, teen maailman mittakaavassa.
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

No Kristian Kuuselan overallia vois nostaa tuosta 73:sta. Esim. 75-78? Jätkähän kuitenkin viime kaudella oli joukkueensa parhaimmistoa ja mätti maaleja mukavaa tahtia. ;)
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Mutta eikös sm-liiga jengeillä ole tarkoitus pelata sm-liiga joukkueita vastaan?
Noh, ihan sama, teen maailman mittakaavassa.

Pelataanhan noita kaiken maailman turnauksia eri maiden pääsarjojen joukkueiden välillä ja NHL-premierejä maailmalla.
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Jos on useampi kaveri tekemässä näitä, niin mites olisi sellainen järjestely, että projektin vastuuhenkilö (tässä tapauksessa Torpedo 360) tekee vaikka pohjan Excel-taulukolle, jossa on sarakkeet kaikille tarpeellisille tiedoille. Muut sitten täyttävät niitä taulukoita ja lähettävät Torpedolle joka laittaa muutokset roster fileen?
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Jos on useampi kaveri tekemässä näitä, niin mites olisi sellainen järjestely, että projektin vastuuhenkilö (tässä tapauksessa Torpedo 360) tekee vaikka pohjan Excel-taulukolle, jossa on sarakkeet kaikille tarpeellisille tiedoille. Muut sitten täyttävät niitä taulukoita ja lähettävät Torpedolle joka laittaa muutokset roster fileen?

Joo, ite ainakin teen HIFK pelaajien taidot semmoseen taulukkoon ja lähetän Torpedolle.
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Onko aivan suolesta jos teen nuo kokoonpanot ensin ja maalivahdin varusteet ja sitten laitan arvot kuntoon? Ehkä kuitenkin eniten aikaa vievät nuo arvot joten ne jättäisin viimeiseksi. Olisiko joku muu valmis tekemään jonkun joukkueen arvot kun tuo pqohi hienosti lupasi nuo Hifkin arvot!
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Onko aivan suolesta jos teen nuo kokoonpanot ensin ja maalivahdin varusteet ja sitten laitan arvot kuntoon? Ehkä kuitenkin eniten aikaa vievät nuo arvot joten ne jättäisin viimeiseksi. Olisiko joku muu valmis tekemään jonkun joukkueen arvot kun tuo pqohi hienosti lupasi nuo Hifkin arvot!

Voin tehdä Bluesin. Saattaa mennä jonkun aikaa kun on koulukiireitä, mutta teen kuitenkin. Onko tarkoitus laittaa jokainen skilliarvo erikseen vai overall vain? Jos kaikki arvot suunilleen, niin olisiko järkevintä jos Torpedo tekisi itselleen mieluisan pohjan, jonne jokainen sitten täyttäisi oman vastuu joukkueen pelaajien arvot?
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Lainaan itseäni tähän hieman tuolta aikoja sitten tänne postaamastani ketjusta. Tässä voi vilahdella 2K10in nimi, mutta samat säännöt pätevät varmasti NHL 10:nkin. Poistakaa jos tuntuu aiheellisesta. Olen itse aikonani väännellyt PC-puolella joitakin rostereita joissa arvot pohjautuivat pääosiltaan tilastoihin, jatkoajan pelaajakortteihin, parin viime kauden jääkiekkolehden kausiekstran ja IS:n kausiekstran teksteihin, ja panin sitten SM-liigan pelaajat matemaattiselle gaussin käyrälle jokaisella osa-alueellaan, jonka perusteella vääntelin sitten rosterit. Systeemi oli hidas, mutta lopputulos oli toimiva mielestäni, ja arvoilla oli oikeasti jotakin merkitystäkin peliin.



NHL2K10 tulee sisältämään ominaisuuden, jossa rostereiden jakaminen on mahdollista. Itselläni on asian tiimoilta jonkin verran pohdintoja tullut vuosien varrelta, ja PC- puolen peleihin olen niitä vähän joskus väännellytkin. Julkaisin alla olevan aiemmin NHL10 ketjussa ja nyt panen sen tähän alustukseksi. Mielestäni tilanne oli parempi 2K:n suhteen, mutta voipa olla, että kehittämistarvetta tulee. Vielä sen verran, että rosterit TÄYTYY olla tehtynä niihin yhteensopivan tekoälyn kanssa. Rostereiden merkitys on monesti unohdettu, kun puhutaan tekoälystä, mutta tosi-asia on, että niiden avulla voidaan tehdä tekoälyn kannalta huomattavia parannuksia ja tasa-painotuksia peliin. (mikäli tarvetta tulee)

Pelaajien arvoista noin yleensä tahtoisin sanoa, että ne tehdään mielestäni yleensä ihan väärillä periaatteella. Perusteluja seuraavassa:

1. Tärkeintä sekä sarjan tekijöille, että valtaosalle (nuorista?) pelaajista ovat overall arvot. Niitä tuijotetaan niiden pitää olla "oikeassa paremmuus järjestyksessä" (vaikkei sellaista absoluuttisesti ole mahdollista tehdä) Tästä puolestaan seuraa seikka, että esimerkiksi supertähtiluokan pelaajille pannaan aivan mielettömiä taklaus- tasapaino- kovuus- jne, varsinkin puolustuspelaamiseen liittyviä arvoja.

2. Pelaajat ja pelin kehittäjät tuijottavat sokeasti numeraalisia eroja taidoissa. Oman kellotukseni mukaan (muistaakseni NHL09:ssä) kaukalon kiersivät täsmälleen yhtä nopeasti speed arvon 99 ja 73 omaava pelaaja. Kun otetaan huomioon että kokoonpanoissa kentälle pääsevien speed- arvo lähes poikkeuksetta ei mene ainakaan EA:n pelissä 70 alapuolella (vaikka EA:n tapauksessa varaa olisi 50 ja 2K:n jopa 20 asti) ollaan tilanteessa, jossa pelaajien väliset numeraaliset "taitoerot" eivät ole käytännössä lainkaan eroja, vaan kaikki pelaajat ovat lähes samasta muotista vetäistyjä. Tämä sama toistuu arvosta toiseen, ehkä ihan pieniä eroja voi olla, mutta pelatessa niitä saa hakea suurennuslasin kanssa.

3. Nämä kaksi asiaa tuottavat seuraavan yhtälön. Pelintekijä ei uskalla laittaa suuria numeraalisia eroja pelaajien välille, jotta saataisiin aikaan oikeita ja pelatessa näkyviä eroja pelaajien välille. Pääasia tuntuu olevan että pelaajien "paremmuuusjärjestys" overalien osalta on kunnossa. Tällöin Ville Viisitoista ja Kalle Kaksitoista ovat suurinpiirtein tyydytettyjä - näyttäväthän pelaajat verrattaessa overaleja olevan hienosti sitä, mitä ne oikeastikin ovat. Jos overall-arvot ovat "väärässä" järjestyksessä alkaa välittömästi kitinä: " Miksi Crosbylla on overall 94 ja Oveckinilla 92 (Huom. tämä ei ole piikki, vaan hyvä esimerkki tapaus)? Käytännössä väitän että kun taidot vaihdetaan päikseen toisiinsa niin pelaajien O. ja C. välillä ei pelattaessa ole mitään eroa.


Miten tästä tilanteesta päästään sitten eroon?

Tämän hetkisen tietämykseni mukaan pelinkehittäjät eivät välttämättä uskalla tehdä radikaalia temppua ja viritellä kunnon realistisia rostereita.

Tarvitaan siis porukka, joka virittelee itse rosterit, jotka pannaan jakoon. Tarvitaan muutaman hengen testiryhmä, joka testaa taidon kerrallaan ja merkkaa testituloksistaan kohdat, joissa tietyssä arvossa (esim luistelu, kellottaen aikoja kaukalon ympäri luistelu) eroja alkaa olla silminnähtävästi. Nämä ero kohdat muodostavat rostereissa tarvittavan rungon. Jaetaan raa'asti rostereissa olevat arvot 2-4 taitoluokkaan ( Supertähti, hyvä, keskiverto, heikko), jotka menevät näiden silminnähtävien erojen mukaan.

Pannaan tämä nelijako suurinpiirtein prosentuaalisesti siten, että supertähtiä on pari-kolme prosenttia, hyviä hieman enemmän, suurin osa keskivertoja, ja loput (huomattava osa) heikkoja. Näitä kaikkia ryhmiä tulee olla edustettuna PELAAVASSA kokoonpanossa. Mitään iloa ei ole siitä, että heikot ja keskiverrot ovat kaikki farmissa ja nelosketjussa. Hyvän ja keskiverron välillä tulee olla tällöin myös huomattava ero taitoa vaativilla osa-alueilla, kuten syöttäminen, laukaustarkkuus, harhauttaminen.

Kun taitoa vaativilla osa-aluilla tehdään suurimmat erot numeraalisesti näiden taitoryhmien välillä, on tuloksena se, että supertähtien taklaus, tasapaino, kovuus yms lähinnä puolustuspelaamiseen liittyviä arvoja ei tarvitse overalit suurinpiirtein kohdalleen saadakseen nostaa epärealistisen korkeiksi. Samalla korostuu pelaajien väliset erot. Kun joukkueessa on vain pari kolme supertähtiluokan pelaajaa, jotka voivat käytännössä pelatessa tehdä supertähtiluokkaa olevia tekoja, on mahdollista saavuttaa peli, jossa eri pelaajilla TÄYTYY pelata eritavalla. Jos esimerkiksi ohjauksessa oleva puolustajasi on hidas, ei sillä lähdetä välttämättä hyökkäystä nostamaan, vaan nakataan kiekkoa päätyyn tai nopeasti eteenpäin. Samoin tällaisen puolustajan on yleensä syytä pelata nopeaa pakkia alempana monissa tilanteissa, jotta omassa päässä ei tule möhlittyä

Mistä sitten nämä tarkemmat arvot saataisiin? Ei välttämättä oikeita matseja tarviise seurata saadakseen tietää pelaajien välisiä taitoeroja eri osa-alueilla. On mahdollista ottaa käyttöön jotkut PC-puolen lätkään käyttäjien arvostetut modatut rosterit ja siellä olevien arvojen pohjalta panee pelaajat luokkiinsa. Tässä auttaa NHLview niminen ohjelma, jolla voit panna taulukoissa paremmuusjärjestyksessä pelaajat osa-alue kerrallaan. Tehdään raaka jako muutamaan taitoluokkaan per osa-alue, ja sitten vaan arvot näille raja-arvoille, joilla eroja alkaa näkymään pelatessa. Ei ole mitään kunnon syytä veistellä arvoja tyylin:"onkohan tämä 65 vai 63?". Ei tarvita kuin ne raja-arvot, ja niitä käyttävät kaikki. Eli vaikkapa näin. Nopeus: Tähtipelaaja 99, Hyvä pelaaja 75. Keskinkertainen pelaaja 60, heikko pelaaja 50. Sitten vain katsotaan että tuo pelaaja näyttäisi PC-rosterissa olevan huono pelaaja tuolla osa-alueella. Pannaan arvoksi 50 kyseisestä osa-alueesta. jne osa-alue kerrallaan.. Jos niitä arvoja haluaa sitten jäädä hieromaan niin numeroita voi hienosäätää tuosta raa'alta kuullostavasta, mutta toimivasta erottelusta "desimaaleihin", tosin en pitäsi sitä välttämättömänä, koska desimaalit eivät mihinkään vaikuta. Tätä järjestelmää hyväksikäyttäen olisi myös helppo scoutata ennen peliä vastustajan heikkoudet, kunhan jakoon pantaisiin lista, jossa olisi nähtävillä mitä mitäkin raja-arvo oikeasti sitten tarkoittaa.

Etenkin yksinpelimuodoissa ja nettiliigoissa, joissa muokattujen rostereiden käyttäminen on mahdollista, olisi loistavaa, kun pystyisi juurikin tuota scouttausta harrastamaan ennen peliä! Sitten vain iskemään vastustajan heikkoihin kohtiin!
 
Vastaus: NHL 10 Roster-päivitykset

Seison Össin ehdottaman menetelmän takana. Voisin jopa ottaa vastuulleni Jokerit, jonka pelaajien ominaisuudet tunnen parhaiten - yhtään kotiinpäin vetämättä :)

Todennäköisesti mulla ei vaan ole aikaa ryhtyä tutkimaan noita raja-arvoja.
 
Ylös Bottom