Oculus Quest -keskusteluketju

m_vierimaa

Well-Known Member
Tässäpä ketju puhtaasti Oculus Questia varten.

Oculus Quest specs:

  • Display panel: OLED
  • Display resolution: 1440 x 1600 per eye (Oculus Rift had 1080×1200 per eye)
  • 72Hz refresh rate
  • Qualcomm Snapdragon 835 processor
  • 4GB RAM
  • Lithium-ion battery with 2-3 hours playtime, depending on what you are playing
  • 6 degrees of freedom head and hand tracking
  • Two touch controllers
  • Weight: 571g (Rift is 470g)
Price

Two models are available: a 64gb model for $399 and 128gb for $499.

Release date

May 21st, 2019, available to purchase now on the Oculus site and Amazon.

————————-

Avausviestiin myös ensikokemukset.

Tässä ensi kokemuksia:
Plussat
- virtuaalidemo alussa on hämmentävän hyvä, jopa psvr:ään tottuneelle
- kamerattomus on HUIKEA parannus, ei tarvi miettiä mihin katsoo ja voi liikkua vapaasti merkatulla alueella
- ohjaimet toimivat ok
- ei kuolleita pikseleitä
- Goun tapainen käyttöliittymä
- grafiikka pykälän tarkempaa kuin psvr:ssä
- pelialueen rajaus ja sieltä poisliikkuminen oikeaan maailmaan on todella coolisti toteutettu
- sweetspotissa kuva on todella hyvä, ainakin psvr / go tasoa ellei yli
- eka ostamani peli - robo recall - on kenties yksi parhaita pelaamiani VR pelejä ikinä
- aika meni kun siivillä, en huomannut ajankulua ennenkuin akku ilmoitti loppumisesta
- pääosa ei tunnu rasittavan niskaa, ainakaan näin ensikokeilulla
- hyvää kuntoilua kun huomaa seisoneensa yli tunnin pelatessa

Miinukset
- linssit tuntuvat heijastelevan jotain jälkiä, en tiedä johtuko rilli+linssikombosta vai siitä että linssien ulko- tai sisäpuoli (yikes) on jotenkin töhnäinen. Täytynee nyt testata onko vika laitteen sisällä vaiko muualla. Ehkä tämän kanssa elää
- pääkiinnitys ei ole niin helppo kuin Goussa, eräänlainen psvr + go combo. Pitää laittaa takaa tukevasti kiinni ja sitten vetää pääosa ulospäin ja vetää se silmälasien päälle. Vaatii totuttelua, etenkin että ymmärtää vetää takaosan riittävän alas taakse.
- ohjainten kaksi liipasinta vaativat totuttelua, psvr:ssä kun on vain yksi liipaisin.
- ipd säätö tuntuu vaikealta, siitä pitäisi saada lukuarvo tietoon, en osannut sanoa heti mikä paras kohta
- laturin johto oli 0,1 milliä irti laturin päästä eikä siksi ladannut. Tulee mieleen moniko latausongelmista kärsinyt ei ole ymmärtänyt tökätä johtoa riittävän pitkälle laturin päässä.

Alun kokemusten perusteella sellainen 9,5 arvosana. Hämmentävä suoritus että jo julkaisupeli robo recall on näinkin hyvä. Menee heittämällä sinne astrobot, skyrim, re7 tasolle, joten kyllä tämä vahva alku on. Grafiikka oli ainakin kokeilemissani ihan ok tasoa.

Jos hinta olisi halvempi, tämä olisi killer laite. Nykyisellään ehkä liian kallis monille. Jos pitäisi nyt suositella, suosittelisin ennemmin tätä kuin psvr + ps4 pro comboa.
 
Viimeksi muokattu:

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Potentiaalia on. Johdottomuus on selkeä etu. Kuitenkin sisältö ratkaisee, lasit huutavat killer appsia. Mahdollinen ostopäätös sinetöityy kun sellainen astuu areenalle.

Tällä videolla käyvät läpi julkaisuviikon parhaimpia sovelluksia ja pelejä. Monet ovat tuttuja ennestään ja uudelle VR-harrastajalle voi varauksetta myös suositella (Beat Saber, Job Simulator, Apollo 13). Tälle Questille toivoo omia, erityisesti tähän vapaaseen liikkumiseen tehtyjä VR-elämyksiä.

 
Viimeksi muokattu:

m_vierimaa

Well-Known Member
PSVR:n ja Oculus Goun jo omistavana mielenkiinto kohdistui erityisesti Riftin yksinoikeuspeleihin. Sekä Robo Recall että Space Pirate Trainer (saa tosin muillekkin) menivät ostoon ja kumpikin vaikuttivat mainioilta.

Kokeilin myös Journey of Godsia ja OrbusVR: Rebornia mutta kumpikaan ei oikein vakuuttanut. Sports Scramble oli kuin Wii Sports stereoideilla, vaikutti erinomaiselta, mutta toistaiseksi tyydyin demoon.

Yksi todella hieno ominaisuus tässä on. Kun olet virtuaalitilassa, mutta lasket ohjaimen jonnekkin pelitilan ulkopuolelle, näet ohjaimen sijainnin virtuaalimaailmassa. Kun sitten lähdet hakemaan ohjainta, palauttaa se pelitilasta ulos mentäessä normaalimaailman kameranäkymään niinkuin toki pitääkin. Aivan loistava ominaisuus, kun PSVR:n kanssa move kapuloita saa aina metsästää visiiri riisumalla.
 
Viimeksi muokattu:

m_vierimaa

Well-Known Member
Värinä on mutta sen verran hentoinen etten edes ajatellut kunnes kysyit siitä.

PSVR antaa tavallaan harhaanjohtavan kuvan VR:stä, sitä voisi luonnehtia VR 6DoF halfscale laitteeksi kun Quest on VR 6DoF roomscale. Ero on huomattava - kaikissa niissä peleissä, joissa roomscalella on merkitystä.

Eli pelit kuten Moss, Beat Saber, Thumper jne. eivät juuri PSVR:llä kärsi. Eivätkä myöskään pelit, joita pelataan istualtaan.

Sen sijaan pelit joissa roomscalea hyödynnetään enemmän tai hyödynnetään 360 asteen liikkumista, ero on huomattava. Esim. nyt vaikkapa Robo Recall ja Space Pirate Trainer.

Kahden laitteen vertailussa psvr tarjoaa enemmän grafiikkaa ja kykenee pyörittämään raskaitakin pelejä, quest tarjoaa käyttöönoton nopeuden, vapaan liikkumisen ja täyden roomscalen.
 
Viimeksi muokattu:

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Kahden laitteen vertailussa psvr tarjoaa enemmän grafiikkaa ja kykenee pyörittämään raskaitakin pelejä, quest tarjoaa käyttöönoton nopeuden, vapaan liikkumisen ja täyden roomscalen.
Ensikertalaiselle tarjoaa Job Simulator jo kevyttä room scalea, huonetilassa liikkumista. Arviolta metrin verran suuntaansa saa askelta ottaa.

Tuo on selvää ettei tällaiset autonomiset lasit tehoissa piuhalla pleikkariin tai tietokoneeseen liitettyihin pärjää, mutta ei grafiikalla ole ollut juurikaan merkitystä tähänkään asti. Läsnäolon tunne tulee silti nopeasti.
 

m_vierimaa

Well-Known Member
Totta. Ainoa vaan että ne isot pelit eivät tule sitten lainkaan Questille, kun tehot ei riitä.

Oma tilani on vajaa 2x5m missä pelaan ja huomaan että laajempi liikkuminen vaatii opettelua, sitä kuitenkin vähän vaistomaisesti varoo liikkumasta ”liikaa”. Ainakin Space Pirate Trainerissa tuo reunahäläri laukeaa lisäksi aika kevyesti.

Pelithän menestyksen ratkaisevat ja nyt ainakin tuntuu että niitä on Questille kohtuullisesti. Job simulatoria en koskaan PSVR:lle ostanut, se voisi olla mielenkiintoinen Questille. Ainakn Pavlov VR näyttäisi olevan tulossa kehutuista.

Carmackin mukaan Questin träkkäystukea ihan lähelle ollaan parantamassa, mikä voi olla eduksi etenkin Creedissä ym. vastaavissa peleissä. Itse en ole muutoin törmännyt träkkäysongelmiin kuin juuri lähelle kädet laittaessa.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Langattomuuden valtaisa etu on tuo liikkumisen vapaus. Miinuksena akut, jotka kestää vain muutaman tunnin. Firewallia on vedetty PSVR:llä putkeen se kuutisenkin tuntia, joten ei mitenkään ainutkertaisia settejä. Maailmalla kantavat Oculus Questin kohdalla jo vara-akkuja liiveissä mukana. Pystyy pelaamaan samaan aikaan. Joku haptinen liivi olisi kiva ja siihen akkureppu mukaan -> kentälle. :D

 

m_vierimaa

Well-Known Member
Ainakaan vielä tuo akunkesto ei tunnu olevan kauhea ongelma. Toki jos koko illan haluaa pelata niin vara-akku on tarpeen. Omiin tarpeisiini akunkesto on riittävä, en ole tarvinnut vara-akkuja.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Ainakaan vielä tuo akunkesto ei tunnu olevan kauhea ongelma. Toki jos koko illan haluaa pelata niin vara-akku on tarpeen. Omiin tarpeisiini akunkesto on riittävä, en ole tarvinnut vara-akkuja.
Se ei ole vielä, mutta odota kun innostut Beat Saberista tai Skyrim VR:stä. Mikä tahansa addiktoiva verkkopeli menee myös helposti pidemmälle kuin vain pari tuntia. Ei tuolla kahdella tunnilla pitkälle pötkitä. Pokemon GO:ta varten hankittu vara-akku vain syytä kaivaa taskuun mukaan. :D
 

Murdoc

Active Member
Se ei ole vielä, mutta odota kun innostut Beat Saberista tai Skyrim VR:stä. Mikä tahansa addiktoiva verkkopeli menee myös helposti pidemmälle kuin vain pari tuntia. Ei tuolla kahdella tunnilla pitkälle pötkitä. Pokemon GO:ta varten hankittu vara-akku vain syytä kaivaa taskuun mukaan. :D
Tässä kumminkin hyvä muistaa se, että pelata voi myös samalla, kun laite on latauksessa, koska kaapeli on sen verran pitkä. Toki sen hetken aikaa joutuu kestämään langallisuutta mutta pelata pystyy kumminkin. :)

Kiinnostaisi kyllä kovasti tämä Questi ja ostohousut on jo melkein jalassa. Loppukesän lomareissu vain vähän hidastaa tällaista lisähankintaa. :D Kuinkahan hyvin tähän on sitten jatkossa tulossa uusia pelejä?
 

m_vierimaa

Well-Known Member
Jollei sulla vielä ole VR laitetta, niin nykyinen valikoimakin on eräänlainen VR hall-of-fame, pitäisi riittää pitkään.
Mutta onhan noita, ohessa listattu nykyiset, tulevat ja huhutut (mm. Pavlov vahvistettu jo):

Ainakin alun perustella hyvä startti, vaikka ihan päivittäin ei uusia pelejä ole storeen ilmaantunut.
 

Murdoc

Active Member
Jollei sulla vielä ole VR laitetta, niin nykyinen valikoimakin on eräänlainen VR hall-of-fame, pitäisi riittää pitkään.
Mutta onhan noita, ohessa listattu nykyiset, tulevat ja huhutut (mm. Pavlov vahvistettu jo):

Ainakin alun perustella hyvä startti, vaikka ihan päivittäin ei uusia pelejä ole storeen ilmaantunut.
Sepä se, kun psvr Joo löytyy niin mietin, että onko sen arvoinen, että kannattaa ostaa tuo ja beat saber, superhot jne vaikka ne jo olisi psvr:lle. Tuo langattomuus ja huomattavasti parempi seuranta/ohjaimet houkuttelisi. :)
 

m_vierimaa

Well-Known Member
Hmm, tuohon ei ole helppoa vastausta. Mutta itse pitäydyin Beat Saberin ostossa toistaiseksi vain PSVR:lle, eteenkin kun roomscale ei juuri siihen tuo uutta. Tosin koko ajan tuntuu että mieluummin sitä pelaisi vapaammin. :) Superhottia en myöskään ostanut, mutta siinä täyden roomscalen luulisi olevan todella oleellinen lisä.

Sen sijaan ostin yllä mainitsemani Robo Recallin ja Space Pirate Trainerin, kumpikin mainioita Questilla ja SPT on ihan eri peli täydellä roomscalella, vaikka sen PSVR:lle saakin.

Sanoisin että jos Riftin peleissä (joita tulee Questille) on vähäkään mielenkiintoisia tai jos on sellaisia PSVR pelejä joista pidät ja roomscale parantaa, niin osta ihmeessä. Kyllä niitä uusia pelejä näyttää tulevan koko ajan ja tuskin hinta vielä ensi jouluksi tippuu.

EDIT: BeatSaberin kehittäjät ovat vahvistaneet level editorin Questiin, joten tässä on nyt aika iso etu vrt. PSVR versio johon ei saa itse tehtyjä kenttiä.
 
Viimeksi muokattu:

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Sepä se, kun psvr Joo löytyy niin mietin, että onko sen arvoinen, että kannattaa ostaa tuo ja beat saber, superhot jne vaikka ne jo olisi psvr:lle.
Kontrollit saattavat olla paremmin mukana PSVR:llä. Oculuksen kohdalla nopeat liikkeet sekä alas ja ihan ylös vieminen voivat mennä ohi ohjauksen. Tällaista palautetta olen maailmalta lukenut.

Oculus Quest tarvitsee ominaisuuksiaan (johdottomuus, kamerat silmikossa) hyödyntävän Killer Appsin, jotta täällä lyötäisiin kättä lompakolle.
 

m_vierimaa

Well-Known Member
Kontrollit saattavat olla paremmin mukana PSVR:llä. Oculuksen kohdalla nopeat liikkeet sekä alas ja ihan ylös vieminen voivat mennä ohi ohjauksen. Tällaista palautetta olen maailmalta lukenut.
Noita olen itsekkin lukenut mutta en omista peliä niin en osaa sanoa sen enempää.
Carmack on kuitenkin luvannut jo korjata lähitunnistusta, jos siis käsi on ihan visiirin vieressä.

Laitehan on vasta ensimmäisessaä firmwaressaan, joten on todennäköistä että tähän tulee Goun tapaan sinne tänne pientä ja suurta parannusta matkan varrella.

Tuo BeatSaberin level editori on aika iso juttu, BeatSaber on kuitenkin yksi suosituimpia VR pelejä ja monella varmaan haluja pelata sitä mieleisellään musiikilla.
 

m_vierimaa

Well-Known Member
Ohessa ihan kätevä Oculus Quest vs. PSVR vertailu.

Hieman hymyilytti tuo PSVR setup kohta, onhan se hirveä sillisalaatti verrattuna siihen että laitat vain lasit päähäsi ja otat ohjaimet käsiin. Toki moni kohta tarvii tehdä vain kerran.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Ohessa ihan kätevä Oculus Quest vs. PSVR vertailu.
En tiedä kuinka mielekästä näitä on verrata toisiinsa. Niin eri konseptilla kuitenkin mennään. Ehkä parempi vertailu olisi PSVR vs. toinen piuhallinen VR-lasi. Piuhalliset käyttävät pelaajan liikkeiden tarkkailuun ulkopuolisia majakoita/kameroita kun taas Questissa nämä ovat visiirissä. Puolensa molemmilla ratkaisuilla. Joku tulevaisuuden konsepti on näiden yhdistelmä. Piuhattomat majakat asetetaan eteen, taakse ja sivuille. Saadaan liikkujasta kokonaisvaltainen otos ja hyvin yksinkertaisella toteutuksella. Sonyn patenteista löytyy kamera myös ohjaimesta.

Mitä tulee tuohon setup-kohtaan, on tuo PSVR:n johtohelvetti aika melkoinen. Tosin sitä ei tarvitse asentaa kuin tosiaan kerran ja sillä mennään vuosia. Toiveissa on nähdä PS5:ssa prosessoriboksi sisäänrakennettuna ja lasien asennus vain yhdellä USB-kaapelilla. Muuten käyttö on ollut helppoa, konsoli/lasit päälle ja aseohjain/move-ohjaimet kouraan.
 

m_vierimaa

Well-Known Member
Nämä vertailuvideot on paikallaan ehkä lähinnä siksi että suuri osa potentiaalisista ostajista omistaa/on tutustunut jo PSVR:ään tai muuhun johdolliseen laitteeseen.

Tuossa on muuten myös yksi lisäero PSVR:ään. Questia tai ohjaimia ei tarvi koskaan laittaa päälle/sammuttaa, ne käynnistyvät ja sammuvat itsekseen kun laitteen laittaa päähän/ottaa päästä. Pieniä, hienoja detaljeja on paljon.

Kaikesta näkee että alussa on panostettu paljon helppokäyttöisyyteen, ehkä juuri siksi että uudet ihmiset saataisiin VR:n pariin. Mutta ainakin alussa valta-osalla ostajista lienee jo VR kokemusta.
 

MAINOS

Ylös Bottom