Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen virtuaalitodellisuuskeskustelu

Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Oculus on julkistanut että Riftin resoluutio on kuluttajaversiossa 2160x1200, eli molemmille silmille 1080x1200. Sama resoluutio löytyy myös HTC:n ja Valven Vive-laseista. Samassa blogissa kertoillaan myös PC:n minimivaatimuksista, jotka sisältävät vähintään Intel i5-4590 tason suorittimen, NVIDIA GTX 970/AMD 290 tasoisen GPU:n, 8 Gb keskusmuistia sekä mm. 2 kpl USB 3.0 liitäntöjä; eli varsin tehokas mylly vaaditaan sujuvaa virtuaalikokemusta varten.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tulevaisuus on tässä – virtuaalitodellisuus tulee jouluksi koteihin - http://www.hs.fi/tekniikka/a1431658332442

"Virtuaalitodellisuus on samassa tilanteessa kuin internet vuonna 1993", sanoo aihetta pitkään tutkinut teknologiavisionääri Risto Linturi.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Oculuksen johtajan mukaan Rift ja riittävän tehokas tietokone maksavat yhteensä noin 1500 dollaria. Kuten lähdeartikkeli mainitsee, voi todellinen hinta olla kuitenkin alhaisempi, sillä itse koottuna vaatimusten mukainen kone maksaa alle 1000$. Jos Riftin 200-300 dollarin tavoitehinta toteutuu, olisi oikea hinta tällöin lähempänä 1200 dollaria eli alle 1100 euroa. Onhan se siltikin kallis, mutta toisaalta uuden teknologian omaksuminen on aina kallista. Ja tietenkin halvemmalla pääsee, jos omistaa jo valmiiksi pelikäyttöön sopivan koneen.

Lähde: http://arstechnica.com/gaming/2015/...rift-will-cost-about-1500-with-a-suitable-pc/
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Tässä jää nyt hyvin tilaa kilpailijoille tuoda omat halvemmat ratkaisunsa. Konsoleilla Project Morpheus on yksi sellainen, laiteinvestointi 299 $ ja lasit arviolta saman verran päälle. Yhteensopiva laitekanta jo ylittänyt 20 miljoonaa. Paljon on kiinni sovelluksista ja peleistä. Sieltä pitää löytyä se oma Halo tai Uncharted, joka myy laseja jonoiksi asti. Lisäksi tarvitaan myös sinne soveltuva ohjaus, sekin on jo konsoleilla valmiina kameran ja kolmiulotteisessa tilassa operoivien patukoiden muodossa.

Vallankumous syö usein lapsensa. En nyt lähde manaamaan sitä Oculus Riftin kohtaloksi, sen verran paljon siellä on rahaa ja tahtoa taustalla. Kuluttaja sen kuitenkin ratkasisee ja nähtäväksi jää kuka onnistuu ja löytyykö tilaa useammalla samanaikaiselle toimijalle.

Tässä Googlen konsepti, jossa älykännykkä toimii ikkunana virtuaalitodellisuuteen:
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Ja parempia, valmiita, muovisia versioita löytyy esim dealextremestä 15-20€..

Kannattaa varmaan linkata tuotteet suoraan, sillä noita on sen verran maailmalla, osassa ala-arvoiset haaleat kiinalinssit yms. Toi Googlen Cardboard on ainakin laadukkailla linsseillä varustettu ja monet ovat juuri sitä kehuneet muoviversioita paremmaksi.

Joku sivusto juuri tänään uutisoikin, että Googlen Cardboard on "porttihuume" virtuaalitodellisuuteen. Google muutenkin julkisti eilen I/O:ssa Jump-rajapinnan virtuaalitodellisuudelle, eli vaikka Cardboard onkin jo vuoden/pari vanha, löytyy sille panostusta jatkuvasti enemmän myös Googlen suunnalta.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Varmasti löytyy halvempiakin vaihtoehtoja, mutta niiden kutsuminen virtuaalitodellisen kokemuksen tarjoavaksi on mielestäni liioiteltua. Riftinkin minimivaatimukset ovat juuri ja juuri riittävät pyörittämään 2160x1200 resoluutiota yli 90hz taajuudella. Esimerkiksi Playstation 4 pystyy hädintuskin 1080p60 suoritukseen, joten sujuva virtuaalikokemus on vähintäänkin kyseenalainen muissa kuin graafisesti yksinkertaisissa peleissä.

Jos kuluttajat luulevat saavansa todellisen ja leuat lattiaan pudottavan virtuaalitodellisuuskokemuksen budjettiratkaisuista, voin kuvitella pettymyksen olevan suuri ja hypen kuolevan hyvin nopeasti. Riftinkin kehitysversiot ovat toistaiseksi olleet melko vaatimattomia näytöksiä, joten budjettiluokan sovelluksien voi odottaa tarjoavan hienon kokemuksen vasta seuraavan konsolisukupolven aikana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Varmasti löytyy halvempiakin vaihtoehtoja, mutta niiden kutsuminen virtuaalitodellisen kokemuksen tarjoavaksi on mielestäni liioiteltua. Riftinkin minimivaatimukset ovat juuri ja juuri riittävät pyörittämään 2160x1200 resoluutiota yli 90hz taajuudella. Esimerkiksi Playstation 4 pystyy hädintuskin 1080p60 suoritukseen, joten sujuva virtuaalikokemus on vähintäänkin kyseenalainen muissa kuin graafisesti yksinkertaisissa peleissä.

Tuskin graafisen loiston puutteella on suuresti merkitystä (ellei pelaajat halua välttämättä tehdä tästä kynnyskysymystä), jos kuitenkin paikallaolon tunne pystytään toteuttamaan vakuuttavasti. Giant Bombin Dan Ryckert kommentoi kaksi-kolme viikkoa takaperin, miten Half-Life 2 tarjosi hänelle parhaimman VR kokemuksen tähän astisista peleistä/demoista.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Jos kuluttajat luulevat saavansa todellisen ja leuat lattiaan pudottavan virtuaalitodellisuuskokemuksen budjettiratkaisuista, voin kuvitella pettymyksen olevan suuri ja hypen kuolevan hyvin nopeasti. Riftinkin kehitysversiot ovat toistaiseksi olleet melko vaatimattomia näytöksiä, joten budjettiluokan sovelluksien voi odottaa tarjoavan hienon kokemuksen vasta seuraavan konsolisukupolven aikana.

Nojaa, kyllä itse tykkäsin kovastikin Rift Dk2 tuottamasta tavarasta, vaikke itsellä mikään ultra-pc olekaan (näyttiksenä 770GTX). Varsinkin ajopelit olivat melkoisen paljon viihdyttävämpiä Oculukset päässä kuin ilman. Ja kaverin kokeiltua Oculuksilla Eliteä ei hän kuulemma enää halua ilman niitä pelata (vaikka siinä on omat haasteensa esim. näppiksen käytössä samalla).

Vaatimaton -adjektiivia en siis käyttäisi tässä yhteydessä. Toki, jos verrataan vuoden tai parin päästä todennäköisesti tarjolla oleviin kokemuksiin, voi nykytaso olla verrattaen laimeata.

Mutta jokainen tietysti kokee nämä omalla tavallaan ja toisille voi olla tärkeämpää se silmäkarkki kuin toisille.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Tärkeämpää kuin silmiä hivelevä holokannen supergrafiikka on hyvien peli-ideoiden kehittäminen. Sellaisia jotka myyvät laseja ilman korulauseita. En tarttuisi grafiikkaan vielä siis laisinkaan. Periaatteessa sellaisia ovat ohjaamonäkökulmasta toteutettavat pelit, oli ne sitten Ponssen tai avaruushävittäjän puikoista.

Itseä kiinnostaa opetuksen pelillistäminen. Siinä nämä lasit voisivat loistaa ja olla hyvä alibi joululahjalistaa kirjaavalle.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Porukat onnistuneet onkimaan kuvat koodin seasta. Niissä näkyy kaukosäädinohjain, jossa ilmeisesti touchpad. Sekä mahdollisesti piuhaton latausteline kiikareille.

veIl07c.jpg

Lähde: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1059641
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Microsoftin Xbox One käyttää näitä laseja. Julkistus tapahtui Spencerin suulla parhaillaan käynnissä olevassa Oculustin E3-tiedotustilaisuudessa.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Eurogamerin video Riftin julkaisutilaisuudesta. Tyylikkään näköinen laite.

[video=youtube;4ryXjF4ZQsU]https://www.youtube.com/watch?v=4ryXjF4ZQsU[/video]
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Lasien mukana tulee Xbox Onen peliohjain. Lisäksi tarjolla on Oculus Touch molempiin käsiin, joka vastaa Move-ohjaimia pleikkarilla.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Ässä veto Microsofilta ja hyvä näin. Mitä enemmän saadaan pöhinää VR:n taakse, sen parempi. Oculus Touch vaikutti myös lupaavalta. Omaan silmään kyseinen prototyyppi vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta kuin esim. Morpheuksen Move kapulat.

E: Insomniac Games (Ratchet & Clank) kehittää yksinoikeudella VR -seikkailupeliä OR:lle.

[video=youtube;t2jVBC5idRI]https://www.youtube.com/watch?v=t2jVBC5idRI[/video]
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Nimenomaan, suuri raha tämän taakse ja kaikki hyötyvät. Tapahtumassa esitetty EVE Valkyria oli jo viime kesänä Gamescomissa pelattavana Morpheuksen kautta. Pelintekijöille laajempi yleisö kun ei ole yksiin kiikareihin sidottu.

 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Vähän epämääräiseksi jäi lopulta tuo Xbox One -tuki tässä yhteydessä; "kykenee striimaamaan Oculus Riftille"?? Eli suoratoistetaan Onen pelit windows 10-tietokoneelle?

IMG_4673.JPG
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Nisupulla: Juuri noin. Windows 10 -kone siis vaaditaan. Pelkän Xbox Onen voimin Oculuksen okuläärit eivät näillä näkymin toimi.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Nisupulla: Juuri noin. Windows 10 -kone siis vaaditaan. Pelkän Xbox Onen voimin Oculuksen okuläärit eivät näillä näkymin toimi.

Ei ihan heti aukea tämän yhtälön merkitys, eli tietokone tarvitaan vielä väliin.

Toinen se ettei yksikään esitetty peli vakuuttanut millään muotoa. Paras olisi näin alkuun jos toisivat okulaarit jo olemassa oleviin titteleihin, kuten autopelit. Myisi heti ilman mainospuheita.

You'll also be able to stream Xbox One games in a theater-like environment to the Oculus Rift, allowing you to play Xbox One games is a sort of virtual home theater, complete with the built-in sound hardware of the Oculus Rift.

Lähde: http://www.polygon.com/2015/6/11/87...th-a-wireless-xbox-one-controller-will-stream
 
Ylös Bottom