Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ohjaimet ja käyttötavat - akku vai paristo

Olin tulossa alunperin vain kommentoimaan että molemmilla ohjaimilla, sekä Xbox että Playstation, onnistuu pelaaminen vaikka vuorotellen ja samassakin pelissä kun näillä on pelaillut jo vuosikausia (PS1 ja X360 lähtien). En edes itse osaa sanoa kumpi on parempi kun molemmat on varsinkin nykyään niin loistavia ohjaimia. Aiemmin Sony oli selvästi huonompi lelumaisemman ohjaimensa ja typerien liipaisimiensa vuoksi mutta PS4:sta lähtien päässyt "in the game" niin sanotusti.

Mutta sitten tuli tämä kommentti ja on pakko taas "korjata" akkuparisto-asiaa:

Ja mitä tulee akku vs. paristo, niin jos saan itse valita niin en missään olosuhteissa ottaisi vapaaehtoisesti paristokäyttöistä, omat pelisessiot eivät ole niin pitkiä että ohjaimesta kerkeisi akku loppua tai jos loppuu niin aina on toinen säädin valmiina johon vaihtaa lennosta. Omasta mielestä toi paristokäyttöinen ohjain on ajatuksena jotenkin tosi kivikautinen ja ei-ympäristöystävällinen vaikka toki jokainen järkevä käyttää jotain ikean uudelleenladattavia patruunoita, mutta ei kaikki. Microsoft tuskin on tähän muutosta tekemässä, koska diili duracellin kanssa.
Kannattaa tiedostaa että yhäkin akkuparistoilla saa paljon isommalla kapasiteetin kuin mitä tietääkseni yksikään sisäinen ohjaimen akku tarjoaa. Pitkiä pelisessioita varten olisin siis kuvitellut lauseen jatkuvan juuri toiseen suuntaan mihin se meni.

Ohjaimen vaihdosta lennossa on myös puhuttu paljon aiemmin: kaikilla ei ole toista ohjainta tai tarvetta sille ja oli tai ei, niin akkuparistot vaihtaa niin nopeasti että melkoista sekuntipeliä saa olla että on niin kiire että elämä (tai peli) siihen kaatuu.

Kivikautinen ajatus taas on lähinnä se että kuvittelee että paristojen käyttö olisi jotenkin yleistä. Toisaalta tämä on vain oma arvaukseni, luuloni ja jopa toiveeni, sillä eihän kukaan oikeasti niitä enää käytä? Akkuparistot ovat sen verran ylivoimainen vaihtoehto.

Toisaalta jos tarkoitus on vain kritisoida nimenomaan paristoja niin en ole eri mieltä. Niiden jatkuva tai pääsääntöinen käyttö on melko käsittämätöntä monellakin tapaa.

Ohjaimen nimittäminen myös "paristokäyttöiseksi" on aikamoinen olkiukko. Ohjainhan nimenomaan on monipuolisempi virtalähteiden suhteen kuin sisäisen akun omaavat. Siinä voi käyttää akkua, akkuparistoja tai paristoja. Toisessa on vain sisäinen akku, jota ei ole tarkoitettu edes vaihdettavaksi. Kumpi siis lopulta onkaan enemmän ympäristöjätettä jos oletetaan että ohjaimet on akun hyytymisen jälkeen roskiskamaa? Sillä oletuksella siis että se minulle helppo toimenpide, eli ohjaimen aukominen, on suurella osalle sellaista rakettitiedettä että se jää tekemättä ja ostetaan vain uusi ohjain. Kieltämättä ehkä itsekin tekisin niin koska samalla saisin uusittua koko ohjaimen eikä Sonyn ohjaimiin kai mitään virallisia akkuja edes myydä, joten on pieni riski saada mitä vaan pommeja.

On siis vähän niin ja näin tosiaan senkin kanssa että kumpi ohjain on lopulta järkevämpi ympäristön kannalta. Paristoja käyttäessä totta kai vastaus on helppo mutta toisaalta vikahan on paristoissa ja/tai käyttäjässä eikä varsinaisesti ohjaimessa. Ohjain kun ei pakota ostamaan nimenomaan paristoja.
 
Olin tulossa alunperin vain kommentoimaan että molemmilla ohjaimilla, sekä Xbox että Playstation, onnistuu pelaaminen vaikka vuorotellen ja samassakin pelissä kun näillä on pelaillut jo vuosikausia (PS1 ja X360 lähtien). En edes itse osaa sanoa kumpi on parempi kun molemmat on varsinkin nykyään niin loistavia ohjaimia. Aiemmin Sony oli selvästi huonompi lelumaisemman ohjaimensa ja typerien liipaisimiensa vuoksi mutta PS4:sta lähtien päässyt "in the game" niin sanotusti.

Mutta sitten tuli tämä kommentti ja on pakko taas "korjata" akkuparisto-asiaa:
Oma kritiikkini kohdistuu vain kertakäyttöparistoihin ja siihen, että sellainen vaihtoehto mahdollistetaan. Ottamatta kantaa siihen miten paljon monipuolisempi ratkaisu se muuten on.

Oma käsitys, joka peilautuu ainakin omaan tuttavapiiriin on kuitenkin enemmänkin se, että nuo akkuparistot on varmasti aktiivipelaajien ylivertainen vaihtoehto, mutta sitten taas kun puhutaan kasuaalipelaajista, jotka pelaa harvoin niin he ovat nimenomaan niitä "no olishan ne akkuparistot näppärät, mutta ei niitä kaupassa ollessa ikinä muista" ja sitten hätäpäissään etsitään nimenomaan niitä kertakäyttöparistoja. Näin kivikautisia ystäviä mulla on :D

Muuten viestini perustui täysin omiin pelitottumuksiin ja näkemyksiin, ei siihen mikä on "oikein","paras" tai "tehokkain". Itellä on ollut langattomia akullisia PS- säätimiä niiden olemassaolosta asti, olisko PS3 ajoilta siispä ja yhtään säädintä ei ole vielä mennyt roskikseen sen takia, että akku ois mennyt niin huonoon kondikseen. Ohjaimiakin on aina löytynyt kaksi, koska CTR on pitänyt aina pystyä pelaamaan vastakkain veljien kanssa konsolisukupolvesta riippumatta. :D Samaan aikaan veljeni joka on X-box hengenheimolainen on kyllä saanut akkuparistoja rikottua jonkunmoisen määrän.
 
Mulla ollu pleikka pääkoneena iät ja ajat. Xbox oli rinnalla muutamaan otteeseen myös.

Pari vuotta sitten ostin kunnon Pc:n ja viime vuonna rakensin toisen. Niiden seurana ollut tähän asti Xbox Onen ohjain.
Siitä hajosi toisen tatin päällysteet ja toinen liipasin oli jo vähän kenkkuillut aikaisemmin, joten viime viikolla hain sitten Xbox Series X:n ohjaimen tilalle.
Tänään hain postissa PS5:n parilla ohjaimella.

Eli siis nyt on kokemusta sekä boxin, että pleikan ohjaimista edellisen ja nykyisen sukupolven osalta.

Olen tästä ennenkin höpissyt, mutta kun on aina pelannut toisella, niin toisen tattien asento tuntuu ”väärältä” ja siitä täällä keskusteltu paljon. Mutta silloin pari vuotta sitten kun aloin pelaamaan 50/50 molemmilla, niin ei ollut kyllä mitään ongelmaa laisinkaan kun molempiin tottui.

Tälläiselle isolle kouralle Xboxin ohjaimen koko ollut parempi ja liipasimet ihan omaa luokkaansa ajopeleissä. Toisaalta Fifa/änäri menee omaan makuun paljon paremmin ps4 ohjaimella. Boxilla on omiin käsiin liian pitkä liikerata liipaisimessa sellasen tyyppiseen käyttöön.

Mutta nyt viimeiseen vuoteen pleikka ei käytännössä enää käynnistynyt, kuin ehkä yhteensä 2-3 tunnin ajaksi. Kun sitten tossa kuukausi sitten koitin pikimmiten, niin peukalo haki kokoajan ristinäppäimille, eli alkaa se Xboxin ohjain juurtumaan ja pleikka alkaa tuntumaan ”väärältä”.

Eli tuli nyt itse todettua. Kumpikaan ei ole toista parempi. Yksinkertaisesti se kumpaan totut, on parempi. Ehkä vähän pelaajasta riippuen myös pelikohtaisia eroja.

Mutta sit nää kaks uutta.
Xbox Series X ohkain. Pojalla hajosi jo kesällä omasta pc:stä ohjain joten hänelle jo oltiin ostettu series x ohjain, eli tiesin periaatteessa mitä on tulossa vaikka en varsinaisesti sillä pelannut ollutkaan.

Nyt viikon vetänyt uudella ja ristinäppäin on parempi selvästikin, joskaan sen tuntumalla ei ole tänäpäivänä itselle pienintäkään väliä, kun niistä avataan vain erinäisiä valikoita peleissä. Mutta muutoin. Joo on siellä liipasimen pinnoite pitävämpi ja kuvioitu, mutta käytännössä tuntuu kuin olisi vain tuotu saman konsolin ohjain puolivälissä sukupolvea minimalistisella päivityksellä tarjolle. Eli ei todellakaan tunnu uuden konsolin ohjaimelta. Ei siinä, loistava ohjain, jämäkkä ja kaikin puolin täysin ok. Joten onko sitä välttämättä niin isosti päivitettävä.

Sit taas PS5 ohjain. Vasta yhden illan toki testannut. Mutta… VAU.
Ei pelimaailmassa mikään oikein enää räjäytä tajuntaa. Ehkä Flight Simu teki sen viime syksynä, mutta muutoin on voinut olla ehkä ”vau, siistiä” fiiliksiä, mut ei mitään tajunnanräjäyttävää. Mutta nyt on. Noi liipasimet. Olen täysin sanaton…aivan täysin sanaton. Ne on ihan mieletöntä insinöörien taidonnäytteitä.

Wreckfest, sit se joku demolision derby tyyppinen ps5 peli ku ilmaseks sai ja sit Dirt 5 oli testissä. Etenkin Dirtissä aivan huikea kun etuvetoinen meni mutavellissä niin kaasukin antoi vastetta upeasti. Tuntee sutimiset, jarrulle saa oikeasti mennä kovaa. Siis en oo kokenu mitää tollasta ohjainten parissa. Toi on mullistavampi asia kuin kuminauha ratista ffb rattiin siirtyminen noin kärjistetysti, sillä toi on vaan niin huikea. Voin vaan kuvitella miten jousipyssyä sun muuta on siisti ampua tolla.
On siinä ongelmatkin. Se on oikeasti niin jäykkä et sormiin sattuu kun on hermokipuja koko kehossa muutenkin. Sen kyl tais saada heikommalle, mut fiilis siinä menee. :D

Mut ei pelkästään liipasimet. Ohjain on isompi ku DS4, kosketuslevy myös isompi (?) ja tuntuu paremmalta. Koko ohjain on tyylikkäämpi ja jämäkämpi ja tuo fiiliksen, että nyt on pidetty pleikan sielu ja sydän, mutta tuotu uutta, tuoretta innovaatiota ja paranneltu kaikkea vanhaa. Eli ihan eri fiilis jää kuin Xboxin vastaavasta.

Akku vai paristot…Kuten todettu, niin 2v mennyt pääkoneena pc ja ikean laddat on tullu tutuksi. Todella tutuksi...
Olkoot muut mitä mieltä vain, mutta mä vihaan tota systeemiä. Pc puolella ei mul näy missään kokoajan paljonko on virtaa. Joo se akku kestää hullun kauan, mun pelaamisellakin varmaan viikon. Mutta ku meikäkin tekee youtubeen videoo, enkä muista koskaan niitä vaihtaa ”varmuudeksi”. Sit alan kuvaamaan ni eikö akku lopu. Video menee piloille, könyän ylös sohvalta (muutenkin hankala meikän liikkua), kömmin läheisen pöydän alle missä lähin jatkojohto hakemaan uusia ja vaihtamaan paristoja. Huoneessa aina niin pimeää, että tihrustelen miten päin ne sinne taas tuleekaan. Mä vaan vihaan tota edelleen jokaikinen kerta kun ne akut loppuu.
Pleikalla taas mulla on aina ollu teline ohjaimen säilytystä varten. Ohjain säilyy siinä kätevästi ja latautuu täyteen aina. Vuorokauden kun on riittänyt ni kuitenkin taukoa yö vähintään ni akku on aina täysi, eikä ikinä lopu silloin kun ei saisi. Niin älyttömästi huolettomampaa ja paristot tuntuu edelleen aivan kivikautiselta ratkaisulta eikä mene mun jakeluun niiden käyttäminen/suosiminen vaikka tiedän Xbox miesten sen puolesta edelleen puhuvan. Noi mun ps4 ohjaimet on jotain 4v vanhoja nyt ja akut täysin hyvässä kunnossa edelleen.

ps5 ongelmaksi mulla muodostuu sit taas se, että toisen ohjaimen mukana ei tullu latauspiuhaa ja ne käyttää nykyisin usb C:tä. Mun koko talouden ainut usb C laite on Nintendo Switch, eli mun täytyy lähteä nyt piuha kaupoille. Ellei sit jo ole myynnissä lataustelakoita ps5:lle? En oo viel tutkinut.

Kaiken kaikkiaan:
DS4: Ihan hyvä ohjain, mutta loppupeleissä tän nelikon huonoin.
Xbox onen ja Series x:n ohjaimet menee samalle viivalle vaikka Series x aavistuksen parempi onkin. Loisto ohjaimia vaikka mua paristot ärsyttääkin. Olen ollut tyytyväinen pc käytössä. Etenkin kun yhteensopivuus on taattua siellä, toisin kuin pleikan ohjaimien kanssa.
Mutta kyllä nyt DS5 on asettanut aivan hävyttömän kovan riman ohjaimien uudeksi standardiksi. Olen yhtä hymyä se kädessä.
Mut kaiken kaikkiaan sanon edelleen sen, että se ohjain on paras käteen mihin totut. Ei ole oikeas tai väärää asettelua.

ps. Loppuun sanon vielä sen, että Switchin pro ohjain Xboxin liipasimilla ois listan kakkonen, ohi boxin ohjaimien. Tälläisenään jää DS4:nkin taakse.
 
Minusta Xbox onen ohjain on vähän parempi kuin Series-ohjain. Muuten Series-ohjain olisi parempi, mutta siinä on paljon heppoisemmalta tuntuvat liipasimet. Tuntuu siltä, etteivät ne tule kestämään samanlaista käsittelyä kuin onen ohjaimessa.
 
DualSensessä on kyllä potentiaalia, mutta tällä hetkellä se jää tuhnuks pc:llä, kun ei taida olla kun Metro Exodus EE kun tukee sen ominaisuuksia. Autopelejä odotellessa.. Pari viikkoa tainnu toi DualSense olla tossa ja eipä oo sitä tullu viikkoon käytettyä nyt. Ittelle boksin liipasimien pitempi liikerata taas maistuu paremmin, jotenkin vaan paremmin sillä saan annosteltua jarrua/kaasua. Onhan Elite pädissä vielä se namikka millä saa liipasimien liikeradan lyhennettyä, niin se toimii pyssyttelyssäkin hyvin. Tosin pyssyttelyt hoidetaan hiirellä ja näppiksellä nykyään enimäkseen.

DualSense on hyvänä kakkosena listalla, boksin ohjaimen perässä. DS4 ei viitti edes tuossa seurassa paljoa mainita, niin rimpula se noihin kahteen verrattuna on.
 
Minusta Xbox onen ohjain on vähän parempi kuin Series-ohjain. Muuten Series-ohjain olisi parempi, mutta siinä on paljon heppoisemmalta tuntuvat liipasimet. Tuntuu siltä, etteivät ne tule kestämään samanlaista käsittelyä kuin onen ohjaimessa.
Ai?

Meillä ollu onen ohjaimista valkoinen, harmaa/vihreä ja Minecraft possu.
nyt Series x on pojalla joku Camo väritys ja itellä perus valkoinen. Kyllä meillä noi liipasimet on todella paljon jämäkämmät ja kaikin puolin myös materiaaliltaan paremman tuntuiset kuin missään noista onen ohjaimista. Onen ohjaimet on aina noiden osalta ollu vähän äänekkäät, hiukan ”väljät”, eikä millään tavalla jämäkät tuolla tavoin kuin Series X:llä.

DualSensessä on kyllä potentiaalia, mutta tällä hetkellä se jää tuhnuks pc:llä, kun ei taida olla kun Metro Exodus EE kun tukee sen ominaisuuksia. Autopelejä odotellessa.. Pari viikkoa tainnu toi DualSense olla tossa ja eipä oo sitä tullu viikkoon käytettyä nyt. Ittelle boksin liipasimien pitempi liikerata taas maistuu paremmin, jotenkin vaan paremmin sillä saan annosteltua jarrua/kaasua. Onhan Elite pädissä vielä se namikka millä saa liipasimien liikeradan lyhennettyä, niin se toimii pyssyttelyssäkin hyvin. Tosin pyssyttelyt hoidetaan hiirellä ja näppiksellä nykyään enimäkseen.

DualSense on hyvänä kakkosena listalla, boksin ohjaimen perässä. DS4 ei viitti edes tuossa seurassa paljoa mainita, niin rimpula se noihin kahteen verrattuna on.
Juu ja muutenkin Xbox ohjaimen tuki pc:llä on ihan omaa luokkaansa ja peleissä opastukset Xboxin nappien mukaan jne. Joten senkin puolesta pc kaveriksi Xboxin ohjain on mun mielestä ehdoton, vaikka dual Sense tuli alkais yleistymäänkin.
 
Boksin uuden ohjaimen liipasimet on paljon paremmat, kuin Onen ohjaimessa ja eilen testasin vanhaa ohjainta, niin tuntui aivan kamalilta ne liipasimet, niin takaisin laatikkoon häpeämään se kammotus :D

Ei toi uusi ohjain ole kauhean iso päivitys vanhasta mallista, mutta pienillä muutoksilla siitä tuli paljon parempi ja vanhaan ei ole paluuta.
 
Juu ja muutenkin Xbox ohjaimen tuki pc:llä on ihan omaa luokkaansa ja peleissä opastukset Xboxin nappien mukaan jne. Joten senkin puolesta pc kaveriksi Xboxin ohjain on mun mielestä ehdoton, vaikka dual Sense tuli alkais yleistymäänkin.
Joo, boksin pädille taitaa olla tuki vähän joka pelissä, jos peli vaan ylipäätään tukee pädiä. Mutta en pistäis pahaks jos ne tota DualSenseäkin alkais tukemaan enempikin. Se on kuitenkin hyvän olonen ohjain kädessä ja yllätyin ihan kuinka jämäkän olonen se on. Ei nitise eikä natise, tosin kun kaikki mulla olleet DS4 tais olla. Hyvää duunia Sony tehnyt tolta kantilta katottuna.
 
Aika vahvasti on porukka näköjään sitä mieltä, että uudet liipasimet ovat paremmat. Pelaan vuorotellen onen ja seriesin ohjaimilla ja minulle tuo ero liipasinten tukevuudessa on kyllä aika selvä, mutta makuasioitahan nämä on, ainakin niin pitkään, kun nuo kestävät käyttöä. Voihan tuossa minun Series-ohjaimessa olla yksilöllistä huteruutta. Saman mallisissakin ohjaimissa on jonkin verran vaihtelua ja on tässä tullut monenlaista yksilöä vastaan vuosien saatossa.
 
Olen tästä ennenkin höpissyt, mutta kun on aina pelannut toisella, niin toisen tattien asento tuntuu ”väärältä” ja siitä täällä keskusteltu paljon. Mutta silloin pari vuotta sitten kun aloin pelaamaan 50/50 molemmilla, niin ei ollut kyllä mitään ongelmaa laisinkaan kun molempiin tottui.
Oma ongelmattomuus tottumisessa varmaan johtuu juuri siitä että olen pelannut Ps3/X360-ajoista lähtien molempien valmistajien ohjaimilla.

Tälläiselle isolle kouralle Xboxin ohjaimen koko ollut parempi ja liipasimet ihan omaa luokkaansa ajopeleissä. Toisaalta Fifa/änäri menee omaan makuun paljon paremmin ps4 ohjaimella. Boxilla on omiin käsiin liian pitkä liikerata liipaisimessa sellasen tyyppiseen käyttöön.
Ongelma ohjaimen koon suhteen oli todellinen oikeastaan PS3-aikana. Se ohjain on pieni muovinen lelu. Tuntui halvalta ja sitten ne kauheat liipaisimet, joita edes pelintekijät eivät sellaisiksi kokeneet kun ampuminenkin oli usein R1-napissa R2:n sijaan. Lisäksi jäi muistot että akku oli ihan liian pieni ja sitä sai ladata jatkuvasti. Tosin sama fiilis jäi PS4:ltäkin. Vasta nyt PS5:lla olen kokenut että akku kestää pidempään vaikka ohjaimessa on taas lisää ominaisuuksia virtaa syömään. Voi olla jokin harhakin mutta onhan tuo akkujen koot sekä varmasti tekniikkakin kehittyneet, joten tuskin ihan täysin omaa houreilua nämä fiilikset.

Eli tuli nyt itse todettua. Kumpikaan ei ole toista parempi. Yksinkertaisesti se kumpaan totut, on parempi. Ehkä vähän pelaajasta riippuen myös pelikohtaisia eroja.
Jos tähän joku totuus tosiaan on niin se on tämä. Aiemmin oli helppo liputtaa Xboxin ohjaimen puolesta mutta viimeistään PS4:stä lähtien on tilanne ollut niin tasainen että suosikkia saati parempaa on ollut vaikea valita koska molemmat ovat vain niin hyviä ja toimivia.
Eli ei todellakaan tunnu uuden konsolin ohjaimelta. Ei siinä, loistava ohjain, jämäkkä ja kaikin puolin täysin ok. Joten onko sitä välttämättä niin isosti päivitettävä.
Samat fiilikset oli Series-ohjaimesta. Osa erikoisohjaimista Onella omasi jo osan näistä ominaisuuksista, kuten nuo erilaiset pinnat, joten muutos oli minulle vielä sitäkin pienempi. Uudesta media-napistakin on vähän kokemusta, joten Series-ohjain summautuu lauseeseen "miksi korjata jotain mikä toimii".

Sit taas PS5 ohjain. Vasta yhden illan toki testannut. Mutta… VAU.
Ei pelimaailmassa mikään oikein enää räjäytä tajuntaa. Ehkä Flight Simu teki sen viime syksynä, mutta muutoin on voinut olla ehkä ”vau, siistiä” fiiliksiä, mut ei mitään tajunnanräjäyttävää. Mutta nyt on. Noi liipasimet. Olen täysin sanaton…aivan täysin sanaton. Ne on ihan mieletöntä insinöörien taidonnäytteitä.
---
Mut ei pelkästään liipasimet. Ohjain on isompi ku DS4, kosketuslevy myös isompi (?) ja tuntuu paremmalta. Koko ohjain on tyylikkäämpi ja jämäkämpi ja tuo fiiliksen, että nyt on pidetty pleikan sielu ja sydän, mutta tuotu uutta, tuoretta innovaatiota ja paranneltu kaikkea vanhaa. Eli ihan eri fiilis jää kuin Xboxin vastaavasta.
Oikeastaan jos Dual Sensestä poistaa haptisuudet ja liipaisimien lisät niin muutokset on melkein yhtä vähäiset kuin One->Series ohjaimessa mutta haptisuus ja liipaisimet nostaa sen helposti tämän hetken ykkösohjaimeksi. Kosketusalustastakin pidin jo PS4:lla mutta sillä on niin vähän käyttöä että sen olemassaolon usein jopa unohtaa.

Ainoa typeryys sivuten Dual Senseä on se, miten PS5-peleissä on pakotettu sen käyttöön. En siis voi pelata Hadesin PS5-versiota dualshock 4:lla koska Cerberusta silittäessä tulee uuden ohjaimen liipaisinten ominaisuuksia käyttöön. Missään muualla ei pelissä edes tietääkseni käytetä uusia ominaisuuksia. Ja käytettiin tai ei, niin on täysin käsittämätöntä miten typerästi Sony on rajannut aiemman ohjaimen käyttöä PS5:lla vain Dual Sensen uusien ominaisuuksien vuoksi. PS4 on mennyt melkein jo naftaliin niin nytkö en tosiaan voi käyttää täysin toimivia ds4-ohjaimia PS5:n peleissä vain tällaisen keinotekoisen rajoitteen vuoksi? Kerrankin kun olisi uudella sukupolvella heti alussa toinenkin ohjain olemassa ja mahdollisuudet cooppailuun tai akkujen loppuessa ohjaimen swappailuun niin ei, Sony teki tällaisen tempun.

Akku vai paristot…Kuten todettu, niin 2v mennyt pääkoneena pc ja ikean laddat on tullu tutuksi. Todella tutuksi...
Olkoot muut mitä mieltä vain, mutta mä vihaan tota systeemiä. Pc puolella ei mul näy missään kokoajan paljonko on virtaa. Joo se akku kestää hullun kauan, mun pelaamisellakin varmaan viikon. Mutta ku meikäkin tekee youtubeen videoo, enkä muista koskaan niitä vaihtaa ”varmuudeksi”. Sit alan kuvaamaan ni eikö akku lopu. Video menee piloille, könyän ylös sohvalta (muutenkin hankala meikän liikkua), kömmin läheisen pöydän alle missä lähin jatkojohto hakemaan uusia ja vaihtamaan paristoja. Huoneessa aina niin pimeää, että tihrustelen miten päin ne sinne taas tuleekaan. Mä vaan vihaan tota edelleen jokaikinen kerta kun ne akut loppuu.
Heh, taas pääsemme tähän :D Ehkä lienee tämän tarinasi pohjalta viisainta viitata ylempään tekstiisi ohjaimiin tottumisesta. Tässä kohtaa kuitenkin viitaten siihen että jokainen tavallaan. Ei minulla asiaan liity pimeitä huoneita, sohvalta könyämisiä, pöydän alle kömpimisiä tai akkujen etsimistä vaan istuimelta nouseminen, käden ulottuvilta uusien akkujen ottaminen niiden omalta paikaltaan, akkujen ohjaimeen vaihtaminen ja pelaamisen jatkaminen. Ei siis voi mitenkään yleistää että jompi kumpi tapa olisi jotenkin absoluuttisesti parempi kaikille.

En siis koe akkujen kanssa toimimista noin vaikeana ja vaihto on todella nopea toimenpide.

Pidän sitä myös helpompana kuin ds4:n mini-usbin tihraamista ohjaimen reikään ja jostain vapaan ja järkevän usb-aukon löytämistä. Nyt on pakko ladata aina PS5:n liittimistä ja konsoli on ylimmällä hyllyllä joten omalla kohdalla se epäkätevyys ja -mukavuus on juurikin tuossa piuhasäädössä kuin siinä että vain nopeasti vaihtaisi akut ja jatkaisi pelaamista.

Tiedän kuitenkin että myös tuo oma vaikeuteni johdon kanssa on vain subjektiivista. Joillekin se on helpompaa ja piuha on valmiudessa aina tai löytyy telakka.

Ymmärrän siis hyvin ärsytyksesi mutta syynä eivät varsinaisesti ole akkuparistot vaan subjektiivinen tilanne niihin kuten minulla taas piuhasäätämiseen ja sisäisiin akkuihin.

Sisäisiin akkuihin liittyen: ärsyttävää miten jopa kameroissa on alettu suosimaan akun lataamista kameran sisällä. Erillistä laturia ei välttämättä tule edes puolentoista tonnin hintaisen laitteen mukana vaan se pitää ostaa erikseen. Käsittämätöntä kehitystä kun ottaa huomioon että kameraa yleensä käytetään sen ensimmäisen akun loppumisen jälkeenkin ja harvalle oikeasti kuvaavalle riittää vain yhden akun tarjoama kuvausaika.

Tätä samaa logiikkaa sovellan ohjaimeen: Sonyn sisäinen akku on kuin sanoma siitä että "nyt loppui pelit" kun taas MS:llä kyse on vain "tankkaustauosta". Vähän samalla lailla kuin siinä että sähköauto jää laturiin kun virta hyytyy mutta polttomoottorien kanssa matka jatkuu hyvinkin pian. Heh, piti taas näköjään se autovertaus saada vaikka ei ollut tarkoitus :D Mutta tästä ehkä pääsee kärryille myös siitä logiikasta miksi minulle ohjaimen vaihto toiseen virran loppuessa tuntuu vieraalta: kuinka loogiselta se kuulostaisi jos kyseessä olisi sähköauto? Pitää kahta autoa sen takia että voi jatkaa toisella kun toisen virta loppuu. Okei, ei rahallisesti ja logistisesti yhtään sama asia mutta periaate on, sillä molemmissa täytyisi ostaa jotain, jonka voi välttää jos laitteen virtalähteen voisi helpommin vaihtaa/ladata. Sähköautoissahan on jopa mietitty tuota MS:n ohjainten tyyliä että vaihdettaisiin koko patteristo jotta homma olisi lähempänä polttomoottoriauton tankkaamista :D

Ja vaikka tässä taas kehuskelen tällä vaihdettavan akun ylivertaisuudella niin edelleenkin ymmärrän myös sisäisten akkujen, telakoiden ja useiden ohjainten hyödyt ja sen jos joku niihin päätyy. Haluan vain avata tätä omaa "ideologiaa" tämän takana kun olen kuitenkin sellainen ihminen, joka ei haluaisi korjata mielestään huonoja ratkaisuja rahalla (mitä toinen ohjain ja telakka ainakin omassa yhden ohjaimen tarpeessa ovat) vaan paremmalla ratkaisulla.

Pleikalla taas mulla on aina ollu teline ohjaimen säilytystä varten. Ohjain säilyy siinä kätevästi ja latautuu täyteen aina. Vuorokauden kun on riittänyt ni kuitenkin taukoa yö vähintään ni akku on aina täysi, eikä ikinä lopu silloin kun ei saisi. Niin älyttömästi huolettomampaa ja paristot tuntuu edelleen aivan kivikautiselta ratkaisulta eikä mene mun jakeluun niiden käyttäminen/suosiminen vaikka tiedän Xbox miesten sen puolesta edelleen puhuvan. Noi mun ps4 ohjaimet on jotain 4v vanhoja nyt ja akut täysin hyvässä kunnossa edelleen.
Ei telakka huono ole mutta se on ratkaisu, jota valmistaja ei anna valmiina. Toki MS ei sekään tarjoa ladattavia akkuja tai laturia mukaan mutta pidän enemmän kuitenkin siitä että tarjotaan vaihtoehtoja. Lisäksi molemmissa täytyy ostaa jotain mutta akkuparistot ja laturi kuitenkin ovat halvempia ja niitä voi käyttää muuallakin. Nämä selittelyt siis sen vuoksi koska "jakeluusi" ei mene miksi näitä joku suosii :) Onhan noille ihan selvät syyt miksi niitä on olemassa jo ihan ohjaimiin liittymättäkin. Paljon parempi ratkaisu sekä luonnolle että kukkarolle kuin kertakäyttöiset paristot.

Mitä akkujen kunnossa pysymiseen tulee: toki ne lähivuosina pysynevätkin kunnossa mutta entä sitten kun kone on retroa? Pelaajacastissa puhuivat vastikään PSP:stä ja/tai Vitasta ja kuulemma akku pullistellut ja käsittääkseni yleistäkin heidän puheidensa perusteella. Tämä sama kohtalo voi olla sisäisten akkujen ohjaimilla edessä. Ei ehkä edes kymmenen vuoden sisällä oleva uhkakuva mutta uhkakuva kuitenkin jota ei toisessa ratkaisussa ole olemassa.

ps5 ongelmaksi mulla muodostuu sit taas se, että toisen ohjaimen mukana ei tullu latauspiuhaa ja ne käyttää nykyisin usb C:tä. Mun koko talouden ainut usb C laite on Nintendo Switch, eli mun täytyy lähteä nyt piuha kaupoille. Ellei sit jo ole myynnissä lataustelakoita ps5:lle? En oo viel tutkinut.
Tässä kohtaa Series X:llä toimii jo Xbox 360:ltä asti käytössä ollut akkulaturi. Akut on toki joutunut ostamaan parisen kertaa uusiksi mutta kaupoille tarvitsee lähteä paljon harvemmin kun nyt on menossa jo kolmas sukupolvi joka tukee samaa jo hankittua systeemiä. Sonyn puolella ilmeisesti jokaisen generaation telakka on sopimaton aiempaan, mikä on ymmärrettävää kun se rasittava minu-usb oli hyvä hävittää ja vaihtaa tuoreempaan ja toimivampaan mutta aiheuttaa sitten tällaisen ikävyyden sen kautta.

Kaiken kaikkiaan:
DS4: Ihan hyvä ohjain, mutta loppupeleissä tän nelikon huonoin.
Xbox onen ja Series x:n ohjaimet menee samalle viivalle vaikka Series x aavistuksen parempi onkin. Loisto ohjaimia vaikka mua paristot ärsyttääkin. Olen ollut tyytyväinen pc käytössä. Etenkin kun yhteensopivuus on taattua siellä, toisin kuin pleikan ohjaimien kanssa.
Mutta kyllä nyt DS5 on asettanut aivan hävyttömän kovan riman ohjaimien uudeksi standardiksi. Olen yhtä hymyä se kädessä.
Mut kaiken kaikkiaan sanon edelleen sen, että se ohjain on paras käteen mihin totut. Ei ole oikeas tai väärää asettelua.

ps. Loppuun sanon vielä sen, että Switchin pro ohjain Xboxin liipasimilla ois listan kakkonen, ohi boxin ohjaimien. Tälläisenään jää DS4:nkin taakse.
Allekirjoitan tämän ja ei me näistä akkuparistot vs. sisäinen akku/telakka -asioistakaan sinänsä mielestäni olla eri mieltä, on vain melkein täysin eri ääripään tapa pelata ja/tai touhuta pelien ympärillä.

Switchin Pro-ohjaimesta ei ole kokemusta mutta lukemani perusteella se taitaa kärkipäässä ohjaimissa olla. Hyvät on oltavat siis pelaajilla vaikka tosin tuo Switchin ohjain sinänsä on vähän väärässä paikkaa kun Joy-Conithan siinä konsolin mukana saa. Ne ajaa asiansa kun ottaa huomioon kompromissit kannettavuuden suhteen mutta ärsyttävät yhteys- ja driftausongelmat laskee selvästi pisteitä.
 
Sonyn puolella ilmeisesti jokaisen generaation telakka on sopimaton aiempaan, mikä on ymmärrettävää kun se rasittava minu-usb oli hyvä hävittää ja vaihtaa tuoreempaan ja toimivampaan mutta aiheuttaa sitten tällaisen ikävyyden sen kautta.
Tuo usb:hän ei telakkaa rajoita, sillä sonyn telakassa tuo ladataan sieltä kuulokeliitännän puolelta. Mutta sekin puoli on vain tehty joka versiossa eritavalla. Sonyn telakat on juuri siitä hyviä kun ne vain lasketaan. Ei tarvi sihtailla tms, toisin kuin 3rd party telakoissa missä mennään sen usb liittimen kanssa joten niissä joutuu oikeasti asettelemaan.
 
DualSensessä on kyllä potentiaalia, mutta tällä hetkellä se jää tuhnuks pc:llä, kun ei taida olla kun Metro Exodus EE kun tukee sen ominaisuuksia. Autopelejä odotellessa.. Pari viikkoa tainnu toi DualSense olla tossa ja eipä oo sitä tullu viikkoon käytettyä nyt. Ittelle boksin liipasimien pitempi liikerata taas maistuu paremmin, jotenkin vaan paremmin sillä saan annosteltua jarrua/kaasua. Onhan Elite pädissä vielä se namikka millä saa liipasimien liikeradan lyhennettyä, niin se toimii pyssyttelyssäkin hyvin. Tosin pyssyttelyt hoidetaan hiirellä ja näppiksellä nykyään enimäkseen.

DualSense on hyvänä kakkosena listalla, boksin ohjaimen perässä. DS4 ei viitti edes tuossa seurassa paljoa mainita, niin rimpula se noihin kahteen verrattuna on.
Empä olisi uskonut että tämän lauseen tulen joskus kirjoittamaan: Nyt taitaa valtikka vaihtua Elite V1:ltä DualSensellle pc käytössä!

No ainakin Dirt Rally 2.0 kanssa. Nimittäin DSX softalla höystettynä liipasimiin saa aika kivasti laitettua jäykkyyttä tulemaan siinä puolen välin tienoilla. Helpottaa rallia ajaessa kummasti jarrun annostelua, kun pieni näpäytys ei vedä jarruja lukkoon(abs kun ei tueta ikinä). Sama tehty kaasuliipasimeenkin, pienemällä voimalla tosin, niin sekin helpottaa kun tarvitsee vaan vähän saada sidottua ralliohjusta nyppyihin.

Akun kesto nyt on vähän huono siinä kun se on enempikin ollut nyt käytössä, mutta sen kanssa pystyy elämään, kuhan muistaa session jälkeen töpätä sen piuhaan kiini. Nyt vaan natiivi tukea peleihin tuon ominaisuuksille, niin tulee olemaan aika pirun hyvä pädi pc:lle.
 
Mä pidin switch pro ohjaimen akunkestoa liioteltuna höpöhöpö juttuna, ohjain ollut käytössä lauantaista asti eikä mitään tunnin pelaamisia vaan koko illan ja nyt on akusta lähtenyt yks pala. Mitä ihmettä o_O oispa sonyn ohjaimet edes lähelle tätä. Vaikka niistä ottaisi kaikki tärinät ja värinät ja hapticit pois päältä se ei silti kestä kun ehkä max puoltoista iltaa. Onx täs sit käytetty jotain nasan salaista avauusakkua vai onko se sitä kun switch pelit on niin "pieniä" että se ei kuluta nii paljon? Tuskin se nyt kuitenkaan kai? pelistä on kiinni?
 
Jaa, taasko saa/pitää tulla kehumaan Xboxin ohjaimia kun voi käyttää ladattavia akkuja, joiden akkukesto on oikeasti moninkertainen Sonyn sisäisiin akkuihin verrattuna. Omissa on 2450 mAh akkuparistot ja aika kauan niillä saa pelailla ennen kuin pitää vaihtaa ladatut tilalle. Ja se että se on nimenomaan vaihto, sen sijaan että tarvitsisi laittaa piuhaan lataamaan, on niin kätevää. Sitten vielä ne samat akkuparistot käy kaikkiin muihinkin AA-paristoja käyttäviin laitteisiin.

En edes tiedä tuntuisiko tuo Switch Pro:n akkukesto niin ihmeelliseltä kun on tottunut noihin akkuparistoihin Xboxilla. Onko jollain vastaavaa käytössä ja osaisi sanoa että onko Pro-ohjaimen kehuttu akkukesto vielä isoimpia akkuparistojakin riittoisampi?
Olisipa mahtava kun kaikki valmistajat tekisi vain ohjaimia, jotka käyttää akkuparistoja. Niiden kanssahan myös telakat on mahdollisia, joten jos se on se "juttu", niin sitäkään ei akkuparistojen käyttö estäisi. Ja kun akut huononee niin ei muuta kuin uudet kaupasta tilalle sen sijaan että tarvitsee etsiä jostain nettikaupasta uutta sisäistä akkua ja ruuvata pieniä ruuveja auki että saa sen vaihdettua, jos siis edes alkaa siihen eikä osta vain uutta ohjainta, mikä on sekin huono ratkaisu.

Kaikki vähänkin integroitu on aina huono vaihtoehto ja sisäiset akut on nimenomaan sitä. Yleensä pahasti alimitoitettujakin vielä, ainakin Sonyn kohdalla.
 
Olisipa mahtava kun kaikki valmistajat tekisi vain ohjaimia, jotka käyttää akkuparistoja.
Tästä niin eri mieltä. Vihaan paristohärpäkkeitä ja niiden kanssa paristojen vaihtoa. Paljon mieluummin isken ohjaimen (tai minkä tahansa muun laitteen) piuhaan kiinni, kun se kaipaa lisää virtaa. Extrana myytävä lataustelakka ei asiaa korjaisi vaan sen pitäisi tulla mulle tuollaisen akkuviritelmäohjaimen kanssa ehdottomasti kaupan päälle.

Switchin Pro ohjaimen akku on kyllä ihan paras. Mun ensimmäinen pro ohjain on ostettu 2017 ja edelleen akku kestää kymmeniä ja taas kymmeniä tunteja pelaamista. Voi kun kaikki muutkin valmistajat toisivat vastaavia markkinoille. Varsinkin PS5 ohjaimien akunkesto on ihan säälittävä tuohon verrattuna ja ehdottomasti kyseisen ohjaimen huonoin puoli itselle.
 
Joo en minäkää ole vaihettavien paristohärpäkkeiden fani, jotenkin vanhanaikaisen oloinen ja sit siinä pitäs olla jotain "aina avaamassa" mielummin se sisäinen akku joka kestää. Mut se mitä sony vois tehää nii tuoda markkinoille ihan vaan, noh, ohjaimen ilman et siel on jotain valodiskoja, kajari, tärinöitä ja värinöitä ja ties mitä ns turhaa. Jonka myyntivaltti olisi nimenomaan "barebones" mutta pitkällä akunkestolla.

Tai vähintään mitä ne vois tehää et ne sais kytketty pois päältä viemästä akkutilaa ja jos nyt huvittais laittaa tärinöitä valodiskoja päälle nii vois. Vaikka haptic feedbäkeist tykkäänki tietyis peleis ja sen saakin pois päältä mut ikävä kyllä ne ei sitä akunkestoa siinä paljon lisää, varmaa sit kaikenmaailman valot ym ylimääräiset turhakkeet siel viemässä virtaa.

Ei se nelosen ohjainka kauan kestänyt mut vitosen ohjain veti senki "paremmaks" Meinaan se saa olla aina piuhal kiinni ja joskus sit tyyliin "huilii" ilman johtoa. Ittel nyt täs läppäril yleensä kiinni usbilla jos tarvetta mut silti rasittavaa ku lähes aina piteemmissä pelisessiois joutuu vemputtaa sitä johtoa kiinni ja irti.

PS3 ohjain sit olikin jo tätä switch tasoa tai ainakin lähelle, jossa tyylii sai pari päivää pelata ilman latauksia. Nelosen ohjaimia voiski käyttää viel ps5ses mut ne ikävä kyllä toimii vain ps4 peleissä.
 
Vihaan paristohärpäkkeitä ja niiden kanssa paristojen vaihtoa. Paljon mieluummin isken ohjaimen (tai minkä tahansa muun laitteen) piuhaan kiinni, kun se kaipaa lisää virtaa. Extrana myytävä lataustelakka ei asiaa korjaisi vaan sen pitäisi tulla mulle tuollaisen akkuviritelmäohjaimen kanssa ehdottomasti kaupan päälle.
Saa vihata, ei siinä. Minä kun taas "vihaan" (eli en niin paljoa tykkää) siitä kun akku loppuu ja pitääkin vaihtaa jonnekin 90-luvulle langalliseen ohjaimeen - eli laittaa se piuhan päähän lataamaan. Siinä akkuparistojen vaihdossa kun menee se alle 10 sekuntia niin en oikein pysty pääsemään kiinni siihen ajatukseen että miksi piuhan päähän sitoutuminen on muka parempi? Ainakin minulla se heti rajoittaa pelaamisen mukavuutta kun pitää huomioida missä piuha menee ja mihin asti riittää. Jo sen vuoksi ylivoimainen vaihtoehto on vaihdettavat akkuparistot.

Lataustelakoista en itsekään siis välitä mutta kun monille se tuntuu olevan juttu, joka vahvasti liittyy sisäisiin akkuihin. Jokin kätevyys tms. kun voi vain laittaa telakkaan ja ohjain on "aina" ladattuna. Mainitsin vain että se onnistuu ilmankin sisäistä akkua, jonka kapasiteettiin ei voi* käyttäjä helposti oikein mitään eikä sillekään, kun akku joskus huononee ja haluaisi vaihtaa tuoreisiin.

*Voi jos jaksaa värkätä ja itse kyllä jaksaisin muuten mutta se oikean akun metsästys ja tilaus jostain netistä... Ei jaksa. Niin paljon helpompaa ostaa about mistä tahansa kaupasta akkuparistot jos niitä ei satu olemaan jo useampi valmiina.

Switchin Pro ohjaimen akku on kyllä ihan paras. Mun ensimmäinen pro ohjain on ostettu 2017 ja edelleen akku kestää kymmeniä ja taas kymmeniä tunteja pelaamista. Voi kun kaikki muutkin valmistajat toisivat vastaavia markkinoille. Varsinkin PS5 ohjaimien akunkesto on ihan säälittävä tuohon verrattuna ja ehdottomasti kyseisen ohjaimen huonoin puoli itselle.
En vastustaisi ohjaimia, joiden sisäinen akku kestäisi pidempään mutta niistäkin silti loppuu joskus virta. Ja silloin et voi vain avata luukkua ja vaihtaa ladattuja tilalle vaan pitää latailla. Ja jos haluaa jatkaa pelaamista niin se on napanuorassa roikkumista sitten. Ja se tuntuu aina niin typerältä pelata langattomalla ohjaimella langallisena. Edes sen hetken mitä pelisessiota sattuu olemaan jäljellä.

Joo en minäkää ole vaihettavien paristohärpäkkeiden fani, jotenkin vanhanaikaisen oloinen ja sit siinä pitäs olla jotain "aina avaamassa" mielummin se sisäinen akku joka kestää.
Minusta taas se piuhassa roikkuminen on juurikin vanhanaikaista. Akkuparistothan ei ole sen vanhanaikaisempaa kuin akutkaan kun käsittääkseni molemmat kuitenkin on akkuja. Erona vain se että toinen on tarkoitettu myös vaihdettavaksi ja toiseen on valmistaja lyönyt sisään valmiiksi jonkin akun, joka ikävän usein on ihan liian pieni. Eikä sitä voi itse helposti päivittää, jos ollenkaan.

Eikä minusta paristojen vaihtaminen ole sen jatkuvampaa kuin mitä piuhassa kiinni pelaaminenkaan ja mieluummin käytän 10 sekuntia paristojen vaihtoon kuin pelaan johdossa kiinni X aikaa. En tiedä kauanko pitäisi olla johdossa lataamassa että taas voisi hetken pelata ilman mutta eiköhän se useissa kymmenissä minuuteissa lasketa. Noista vaihtoehdoista sitä ikävää virranlataamistoimintaa on merkittävästi vähemmän vaihdettavien akkuparistojen kuin sisäisten akkujen kanssa.

Mutta tietysti jos vertaa johonkin Switchin Pro -ohjaimen akkukestoon, niin ymmärrän että muilla verrokeilla on säännöllisemmin lataushetkiä. Minä vertaan lähinnä Xboxin, Pleikkarin ja Nintendon perusohjaimia. Niissä on Xboxin ohjaimissa ollut mutu-tuntumalla aina isoimmat välit latauksissa ja "lataus" on suoritettu alle 10 sekunnissa kun taas sisäisten akkujen ihmelaitteissa saa olla piuhan perässä paljon useammin. Ja Switchillä se ei edes onnistu Joy-Coneilla :p

Mut se mitä sony vois tehää nii tuoda markkinoille ihan vaan, noh, ohjaimen ilman et siel on jotain valodiskoja, kajari, tärinöitä ja värinöitä ja ties mitä ns turhaa. Jonka myyntivaltti olisi nimenomaan "barebones" mutta pitkällä akunkestolla.
En ehkä itse haluaisi tuollaista barebonesia. Perusohjain, jossa olisi jokin järkevä akku eikä 1560 mAh, kuten nyt Dualsensessä. Joku 2500 mAh varmaan jo jotenkin näkyisi käytössä.

Hauska ja huvittava muistutus, johon törmäsin: Sonyn ammattilaisohjaimessa on, tättärää, 1050 mAh -akku. Siis vielä perus Dualsenseä pienempi. Olin jo unohtanut tuon. Ja sitten porukka on ihan liekeissä sisäisistä ohjaimista vaikka ne on aina just tuota: mahdollisimman halpaa eli pienintä mahdollista kapasiteettia, mikä jotenkin menee porukalle läpi.

Muistutus: omissa Xbox-ohjaimissani on ollut 360-ajoista lähtien vähintään 2450 mAh akkuparistot. Ja niissä ei ole niitä Sonyn kikkajuttuja, joten akunkesto on ihan omaa luokkaansa. Joten siinä ei "aina avaamassa" ole kauhean osuvasti sanottu kun niissä se kestää oikeasti ihan eri tavalla.

Tai vähintään mitä ne vois tehää et ne sais kytketty pois päältä viemästä akkutilaa ja jos nyt huvittais laittaa tärinöitä valodiskoja päälle nii vois. Vaikka haptic feedbäkeist tykkäänki tietyis peleis ja sen saakin pois päältä mut ikävä kyllä ne ei sitä akunkestoa siinä paljon lisää, varmaa sit kaikenmaailman valot ym ylimääräiset turhakkeet siel viemässä virtaa.
Ei tuo minusta ole järkevä vaihtoehto vaikka toki olenkin sitä mieltä että tuokin olisi hyvä olla. Aina vaihtoehdot on hyvästä ja sitähän akkuparistotkin ovat: voit itse valita mistä ne hankit ja mitä kokoa. Samoin voit ostaa siihen sen akkupaketin. Telakkakin pitäisi olla mahdollista saada. Vaihtoehtoja on paljon runsaammin kuin sisäisten akkujen kanssa vaikka porukka aina kritisoikin kun "saa vähemmän". Samalla kun itse saavat jotain köyhän miehen sisäisiä akkuja, joiden vuoksi pitää ostaa toinen ohjain ja telakka että hommassa on edes jotain järkeä.

Ei se nelosen ohjainka kauan kestänyt mut vitosen ohjain veti senki "paremmaks" Meinaan se saa olla aina piuhal kiinni ja joskus sit tyyliin "huilii" ilman johtoa. Ittel nyt täs läppäril yleensä kiinni usbilla jos tarvetta mut silti rasittavaa ku lähes aina piteemmissä pelisessiois joutuu vemputtaa sitä johtoa kiinni ja irti.
Samat kokemukset. Sonylla on homma ollut hukassa akkukapasiteetin kanssa jo pitkään. Mutta ilmeisesti pitää tehdä voittoa ja eihän silloin käy että on kalliimpi akku. Sekin isompi akku varmaan kovin montaa euroa olisi Sonylle mutta kun kerran menee läpi niin mikäs siinä. 80 euron pelitkin on jo ihan valtavirtaa ja sitäkin oli Sony ykkösrintamassa ajamassa läpi.

PS3 ohjain sit olikin jo tätä switch tasoa tai ainakin lähelle, jossa tyylii sai pari päivää pelata ilman latauksia. Nelosen ohjaimia voiski käyttää viel ps5ses mut ne ikävä kyllä toimii vain ps4 peleissä.
Tarkoitatko että Switch Pro:n tasoa? Jos tarkoitat niin epäilen vahvasti. Minusta PS3:n ohjain oli myös sitä Sony-osastoa kun taas Xbox 360:llä pelaili ihan helvetisti pidempään niillä akkuparistoilla. Kukaan kaveripiirissä ei käyttänyt muita kuin akkuparistoja koska se oli koettu ja todistettu niin paljon paremmaksi kuin joku säälittävä sisäinen akku.

Switch Pro on varmaan niitä harvoja ohjaimia, joissa sisäinen akku on sellainen kapasiteetiltaan että ymmärtää miksi pieniki akkuparistojen vaihto voi tuntua työläältä. Joskin en täysin ymmärrä että miksi se pienikin piuhan päässä roikkuminen sitten on kuitenkin ok sen 10 sekunnin vaihto-operaation sijasta...
 
Saa vihata, ei siinä. Minä kun taas "vihaan" (eli en niin paljoa tykkää) siitä kun akku loppuu ja pitääkin vaihtaa jonnekin 90-luvulle langalliseen ohjaimeen - eli laittaa se piuhan päähän lataamaan. Siinä akkuparistojen vaihdossa kun menee se alle 10 sekuntia niin en oikein pysty pääsemään kiinni siihen ajatukseen että miksi piuhan päähän sitoutuminen on muka parempi? Ainakin minulla se heti rajoittaa pelaamisen mukavuutta kun pitää huomioida missä piuha menee ja mihin asti riittää. Jo sen vuoksi ylivoimainen vaihtoehto on vaihdettavat akkuparistot.
Toimii näppärästi 10 sekunnissa, jos kotoa sattuu löytymään täyteen ladatut vaihtoparistot aina. Mutta omalla kohdalla tämä ei vaan ole realistista, vaan havaitsen aina, että ne täydeksi kuvittelemani vaihtoparistot olikin unohtunut ladata tai otettuakin laitteeseen y tms. Ja sitten sitä ollaan kokonaan ilman paristokapinetta, kun odotellaan, että paristot joskus suostuvat lataamaan itsensä täyteen (tai metsästellään riittävän täysiä paristoja ties mistä kaukosäätimistä tai seinäkelloista). Paljon näppärämpi vaan iskea laite piuhan päähän ja jatkaa siitä sen käyttöä, kuin alkaa tuohon v:mäiseen täysien paristojen metsästämiseen. Tämän omalla kohdalla epäkäytännöllisyyden lisäksi paristohärpäkkeissä on vielä vielä lisäksi se ärsyttävä laitteen availeminen ja sieltä paristojen kaiveleminen paristojen vaihtoa varten.
 
Ehkä ne joskus saa noihin sisäisellä akuilla oleviin kapuloihin ympättyä pikalatauksen. Tiiä sitten mitä taikaa esim Oneplus Nord 2T luurissa käytetään, mutta se painaa tyhjän akun (4500mAh) täyteen 30min. Mutta luulis että samaa tekniikkaa voisi noihin pädeihinkin laittaa. Sitten kun niissä on pienemmät akut kapasiteetiltaan, niin ei luulis että kauaa tarvii vartoilla täyteen lataantumista.

Akkupattereita tulee boksin ohjaimessa edelleenkin käytettyä ja ei ole vuosiin käynyt niin etteikö olisi ollut ladattuja odottamassa kun niitä tarvitsee. Mutta sehän on tietenkin kiini ittestä aika paljon onko asia näin. Ittelle on tullu jo rutiini siitä että tyhjät pistetään laturiin samalla kun ladatut otetaan käyttöön.
 
Ylös Bottom