Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ohjaimet ja käyttötavat - akku vai paristo

Vastaus: Xbox One

Joten:
1: Joko mukana tulevassa ohjaimessa on ladattava akku, eikä pattereita tms typerää ratkaisua? Ei vain ole tätä päivää. Paristoja käytä muualla kuin tv kaukosäätimessä. Jos ei ole, paljonko maksaa joku järkevä akku ratkaisu, jota ei tarvitse irroittaa ohjaimesta?

Pakko nyt sitten viimeinkin kommentoida tätä...

Se todellakin on tätä päivää vaikka itsekin joskus PS3 aikoina vielä asiasta tietämättömänä toisin kuvittelin. Tätä ketjua kun lukee niin tuntuu että Xbox ohjaimen joustava ja kätevä AA-paristo/akku on ongelma kaikille muille paitsi niille jotka niitä käyttää. Sen jälkeen kun akkujen irrotuksesta ja uusien tilalle laittamisesta tulee rutiini asia on tyyliin yhtä vaikeaa kun vessapaperin palan irroitus rullasta. Ja tosiaan tämähän iskee vain tyyliin kerran viikkoon jos enemmänkin pelaa. Itse joskus unohdin vaihtaa varoituksista huolimatta akut kun Counter Strikeä pelasin, viimeisenä hengissä plänäsin pommin jonka jälkeen akut sitten lopullisesti loppui. No kaikki kynäriä pelanneet tietää että aika kuumottava feelin oli siinä, mutta ei hätää kun ei vihua just siinä edessä eli niksnaks uudet patterit ohjaimeen ja sen jälkeen vielä suojasin sen pläntin. Ei ollu vaikeeta! AA-akut on imo paras mahdollinen virtalähde ohjaimelle ja varsinkin parempi kuin PS4 integroitu, siinä tapauksessa että sulla on vain yksi ohjain sehän on aivan pain in the ass, akkujen loppuessa joudut pelaamaan "johdollisella ohjaimella" SE ei ole tätä päivää.

Itsekin suosittelen skippaamaan ne Play & Change kitit, tuntuu että osalla toimii fine osalla sitten vähemmän hyvää laatua eli on vähän kuin arpajaiset jos sellaiseen haksahtaa. Hyvienkin elinkaari tuskin on silti samaa tasoa kun hyvien (Duracell tms.) AA-akkujen. Ei ole ihan älyttömästi aikaa kun vein kierrätykseen akut (Biltema) jotka hankin silloin kun ostin Gears 3 Xbox 360 Bundlen. Muutamalla eurolla noita hyviä AA akkuja saa, jokin aika sitten Lidlistä sai euron kappale. Laturina nyt menee mikä vaan perus marketti laturi, itse lataan vuoden 2003 Casio digikameran mukana tulleella laturilla. Heittää siihen suoraan ohjaimesta kun tyhjenee ja säilytyskotelosta aina uudet valmiiksi ladatut sisään, kierrättää muutamaa paria. Eikä tarvi tähtäillä mitään johtoja alvariinsa ohjaimiin, tosi hyvä systeemi ja ainakaan itse en ikävöi Plesen hankalaa systeemiä. Tämä nimenomaan on yksi Xboxin vahvuus jota arvostan.

Mitä tulee noihin muihin kyssäreihin niin jos pelkkää yhtä peliä ajattelit pelata tyytyisin ainakin alkuun S-malliin, 4K ylöskaalattu kuva ei sekään näytä pöllömmätä ja onhan siinäkin HDR. Jos myöhemmin nälkä kasvaa jostain syystä syödessä päivittää sitten X.
 
Vastaus: Xbox One

Niin no kuten sanoin, mulla on ollut kaksi edellistä boxia ja ongelma pysyi samana ja yksi syy miksi en niillä pelannut.
Nykyisin on Wii u:ssa kolme Wii kapulaa. Kahteen hommasin akun ja lataustelineen. Kolmas on sen jälkeen ollut täysin käyttämättä.

Aina akku täynnä kun alkaa pelaamaan ja pöydälle laskemisen sijasta laskee lataustelakkaan. Sama mulla on ps4:ssa. Kahden ohjaimen telakka ja aina akku täynnä.

Eli ei, kyse ei ole siitä ettenkö olisi niitä käyttänyt, tai yrittänyt niitä tottua käyttämään. Sisäinen akku lataustelakalla ainut hyväksyttävä ratkaisu tän päivän laitteessa.

Mulla se nyt ei ostoa estä, kun ei pääkoneeksi ole tulossa, mutta jos ainoaa konsolia olisin ostamassa, tuo oli jo este ostolle. On se niin vanha systeemi.

Ja siis mulla on aivan se ja sama mikä se siellä laitteessa sisällä on. Erillinen kiinteä akku, vai ladattavat Aa paristot, kunhan mitään ei koskaan tarvitse irroittaa ja voin telakkaan pistää latautumaan.

Kyllä heittäisin jo tv kaukosäätimen roskiin, jos edes kerran viikkoon täytyisi paristoja vaihdella.
 
Vastaus: Xbox One

Ensimmäisellä boksilla taidettiin pelata vielä langallisilla ohjaimilla.

Näin taitaa olla, kahteen kertaan 360 oli omistuksessa (ja ekan boxin omistuksesta on aikaa liikaa), joten sekoittanen siihen ja Wiin muistoihin. Pointti on se silti, että kokemusta noista paristoista on ollut iät ja ajat. Muissakin laitteissa kuin pelikoneissa, enkä sulata niissäkään sitä.

Sen jälkeen kun iPhone muutti ajattelua kiinteistä akuista, niin ei ole kyllä ikävä paristoja ollut, päinvastoin.

Mutta ei ollu tarkoitus mitään sotaa tästä nyt hakea. Itselleni se on käsittämättömän vanhanaikainen tapa toteuttaa virransyöttö ja en haluaisi sellaista enää missään nähdä. Jos porukka tykkää, niin silloinhan se on hyvä. Kuten todettu, niin ei se mun ostosta tässä tilanteessa estä ja jos konsolin ostan, niin joku akkupaketti menee ostoon heti, etenkin jos löytyy joku telakka systeemi.
 
Vastaus: Xbox One

Hienoa, että sinäkin olet jo havainnut valinnanvapauden, modulaarisuuden ja kierrätettävyyden olevan tulevaisuuden ratkaisuja!

Otatko nyt tosiaan tuon kierrätettävyyden tai luonnonsuojelun tms tuossa joksikin väitteeksi? Siis tuon ratkaisun eduksi..

PS3 ohjaimet oli 6v vanhoja, kun mulla hajosivat..ei siis akun vuoksi vaan muutoin. Vein kierrätyskeskukseen, jossa purkavat ja lajittelevat ja akut hävitetään asianmukaisesti.

Vaihtoehtona samainen 6v 1-3 kertaa viikossa paristojen vaihtoa. Se paristojen määrä siinä ajassa, niiden vuoksi kulutetut materiaalit, ja ihan vain oma vaiva niiden hävittämisessä, ostamisessa jne. Ja sit selitetään valinnanvapaudesta, saati kierrätettävyydestä.
Tähän päälle se miten paljon tuohon olisi mennyt rahaa maailman tuhoamisen lisäksi. Vaikka olisin hankkinut laadukkaat ladattavat AA paristot, niin niistäkin olisi tullut toisen ohjaimen verran kuluja, joten en senkään osalta ymmärrä vertailua esim kahteen ps4 ohjaimeen.

Mutta siis tuo ei ole kuluttajan käyttömukavuuden kannalta fiksu ratkaisu, tuo ei ole kuluttajan kukkaron kannalta fiksu vaihtoehto, ja niitä joita maailma kiinnostaa, niin niille ei varsinkaan ole hyvä vaihtoehto.

Mutta kuten sanottu, jos iso massa niistä tykkää, niin hyvä niin. Ei se mua haittaa jos muut tykkää. Minä en tykkää ja koitan elää sen asian kanssa. Ihmettelen vain, jos tuo niin ultimaattisen hieno ratkaisu on, niin miksi jo 10v sitten lähes kaikessa tuosta on luovuttu, eikä ihmiset äänestä jaloillaan. Mut jatketaan nyt konsolista, halusin vain varmistua tuosta, kun en asiaa tiennyt/ollut seurannut. Turhaan siitä tapellaan.
 
Vastaus: Xbox One

Mutta siis tuo ei ole kuluttajan käyttömukavuuden kannalta fiksu ratkaisu, tuo ei ole kuluttajan kukkaron kannalta fiksu vaihtoehto, ja niitä joita maailma kiinnostaa, niin niille ei varsinkaan ole hyvä vaihtoehto.

Mutta kuten sanottu, jos iso massa niistä tykkää, niin hyvä niin. Ei se mua haittaa jos muut tykkää.

Modulaarisuushan tästä tekee aivan ylivoimaisen valinnan kuluttajan kannalta. Kuluttaja saa itse valita vaivattomasti itselleen mukavimman vaihtoehdon. Esimerkiksi PS puolella minä olen jumissa usb lataus rumbassa, joka on hyvin epämukava vaihtoehto minun käyttööni.
 
Vastaus: Xbox One

Mikä vika on telakassa? Parin kuukauden paristojen ostolla (tai oikeasti laadukkaiden akkujen/laturin) ostaa jo toisen ohjaimenkin, jolloin aina on toinen täynnä.
 
Vastaus: Xbox One

Mikä vika on telakassa? Parin kuukauden paristojen ostolla (tai oikeasti laadukkaiden akkujen/laturin) ostaa jo toisen ohjaimenkin, jolloin aina on toinen täynnä.

Telakassa olevalla ohjaimella ei voi pelata. Ladattavat akut voi vaihtaa lennosta. Töissä nuorisotilalla PS4-ohjaimien akut loppuvat kesken illan lähes joka aukiolo.

Boksin Elite-ohjain maksaa 129€, once you go Elite you can’t go back. Kolme vuotta käyttämäni akkulaturi-kombo maksoi 19,90€.
 
Vastaus: Xbox One

Ollaan aika kaukana isosta massasta sillon kun aletaan miettimään jotain nuorisotilan käyttöä.
Ja esim Switchin pro ohjain kestää noin 40h, joyconien 20h, joten jos PS4 akunkesto ei just jollekin riitä, niin ei se ole kyllä paristokäyttöisyydelle mikään puolustus kun akkuteknologia on kehittynyt niin paljon, ettei tuollaisia tarvitse ladata kokoajan.
AA akut ois ok, jos ei tarttis irroitella niitä siitä, vaan saisi telakkaan, kuten Wiin kapuloissa ainakin onnistuu.

Ja mulle on ihan sama mistä kukakin tykkää, mä en käsitä miten joku normi kotioloissa voi tuota puolustaa mitenkään ja se on mun mielipide.

Ja mulle on ihan sama kunhan porukka ei oikeasti käyttäisi jatkuvasti AA paristoja ja tuhoaisi ihan turhaan luontoa niiden kanssa ja vielä oikeasti maksaa oman ohjaimensa käytöstä jatkuvasti rahaa. Ja mikä tossa on huonointa on juuri se, että varmaan 99% tavallisisista Matti Meiläläisistä käyttää juurikin normi paristoja, jolloin ollaan todella väärällä linjalla.

Ei kyllä tule tän päivän laitteista kovin montaa laitetta mieleen missä paristoja juuri käytettäisiin, tai että siitä ihan oikeasti olisi jotain hyötyä.

Ja kuten sanottu, niin ihan sama, siinä nyt on tuollainen älyvapaa kivikautinen maailmaa ajattelematon ratkaisu mitä minä en hyväksy. Ilmeisesti muut hyväksyy ja se on heidän asiansa.
Kunhan tarjolla on telakka ja akku mulle, niin aivan sama, siirrytään takaisin konsoliin.
 
Vastaus: Xbox One

Meikä ei myöskään iloitse normiparistojen käytöstä, mutta mielipiteeni muodostan omista kokemuksista ja fiiliksistä. Kuten sinäkin ymmärtääkseni. Niin eihän silloin ole massoista kyse :)

Isolla massalla tarkoitan keskiverto kuluttajaa kotiolosuhteissa ja silloin nuorisotilat jne julkiset käyttökohteet ei ole oikein vertailukelpoisia.

Itse esim olen nyt sairaslomalla ja pelaan käytännössä aamusta iltaan, enkä saa päivän aikana ps4:n ohjaimen akkua loppumaan (toinen pron orkkis ja toinen muuten uudempaa sarjaa, niissä ekoissa ei kestäny näin kauan). Silti laitan sen yöksi lataukseen ja seuraavana päivänä otan toisen käyttöön.
Pointti siis on siinä, että mun käyttö on jo perus tallaajaan nähden todella paljon rajumpaa, eikä akku lopu kesken. Jolloin perus peruantai-illan kaljoitteluihinkin riittää käytännössä jokaisella, eikä sen vuoksi tarvitse olla paristokäyttöistä ohjainta.

Eli juu toki oma fiilis on omien kokemuksien mukaan kummallakin, mutta itse ajattelin tätä ihan yleismaailmallisesti normi peruspelaajan kannalta.
 
Vastaus: Xbox One

Telakassa olevalla ohjaimella ei voi pelata. Ladattavat akut voi vaihtaa lennosta. Töissä nuorisotilalla PS4-ohjaimien akut loppuvat kesken illan lähes joka aukiolo.

Boksin Elite-ohjain maksaa 129€, once you go Elite you can’t go back. Kolme vuotta käyttämäni akkulaturi-kombo maksoi 19,90€.

Ei toi elitekään täydellinen ole, vaikka tosi hyvä onkin. Cuphead on parempi pelata normiohjaimella mielestäni, ei ole niin isot liikeradat analogitatissa ja rb ja lb on napakammat.
 
Vastaus: Xbox One

Helposti on vaihtoehdoillaan Xbox ohjaimen virtaratkaisu parempi kuin pleikkarin ohjaimen. Minimissään pleikkarin ohjain saisi sisältää mahdollisuuden akun vaihtoon. Nythän pitää vaihtaa koko ohjain vaikka muuten toimisi. Tai vaihtoehtoisesti pelata piuhan päässä.

Käytän paristoakkuja, jotka sitten sopivat Wiin ohjaimiin ja Xboxin padeihin, mutta käytössäni on myös Pelaa ja lataa -paketti. En ole tätä akkua poistanut Elite-ohjaimesta kertaakaan ja lataan sen piuhassa kesken pelin silloin kun tarvitsee. Onneksi ohjaimen mukana tuli huomattavasti pidempi latauspiuha kuin pleikan mukana.

Sitten tarkemmin ketjun aiheeseen. Kun ollaan nyt pelattu kaveriporukalla varsin runsain mitoin Star Wars Battlefrontia, niin olen huomannut omassa, ennen Suomen julkaisupäivää ostetussa, Xboxissa sellaista, että minulla lataa kenttiä kauemmin kuin ainakin osalla kavereista. Heillä on myöhemmin ostetut xboxit. Tilanne on siis jopa niin raju, että matsi on jo täysillä käynnissä, kun itse tuijottelen vielä latausruutua. Tämä on varsinkin alueen valtauksiin tai muihin kentän hallintaan perustuviin pelimuotoihin nähden todella ärsyttävää. Hauska nähdä muuttaako Xbox One X tilannetta edukseni, jos kavereista ainakin osa pidättäytyy vielä perusmallissa.
 
Vastaus: Xbox One

Helposti on vaihtoehdoillaan Xbox ohjaimen virtaratkaisu parempi kuin pleikkarin ohjaimen.

Riippuu näkeekö paristoja edes vaihtoehtona. Itse en näe, kaikkiin Xboxin ohjaimiin suoraan hankkinut pelaa ja lataa -paketin, joka tulee siis vakiona pleikkarilla.
 
Vastaus: Xbox One

Riippuu näkeekö paristoja edes vaihtoehtona. Itse en näe, kaikkiin Xboxin ohjaimiin suoraan hankkinut pelaa ja lataa -paketin, joka tulee siis vakiona pleikkarilla.

Sitten et näe, ei se minulta ole pois. Enkä toisaalta uskonutkaan, että sinä niin ajattelisit. Et varsinaisesti ole ollut mikään Xboxin puolestapuhuja.

Vaihtoehtoja on joka tapauksessa enemmän, joten xboxin ohjain on soveltuvampi useampaan tilanteeseen ja tarpeeseen.
 
Vastaus: Xbox One

pelaa ja lataa -paketin, joka tulee siis vakiona pleikkarilla.

Väärää tietoa taas. Pleikkarille ei ole edes saatavilla vastaavaa tuotetta, ellei sitten lasketa tarvikevalmistajien kyhäämiä vaihdettavia lisäakkuja, jotka roikkuvat ohjaimen ulkopuolella.
 
Vastaus: Xbox One

Sitten et näe, ei se minulta ole pois. Enkä toisaalta uskonutkaan, että sinä niin ajattelisit. Et varsinaisesti ole ollut mikään Xboxin puolestapuhuja.

Vaihtoehtoja on joka tapauksessa enemmän, joten xboxin ohjain on soveltuvampi useampaan tilanteeseen ja tarpeeseen.

Pyydän nyt jo alkuun anteeksi, koska tämä lähti siitä, että olen nyt oikeasti ostamassa boxia ja en tiennyt asiasta joten kysyin. Ja kysyin aika kärkkäästi, koska otti tuo ratkaisu aikanaan sitä käyttäessä niin paljon päähän. Olisi pitänyt ymmärtää, että siitä provosoidutaan ja homma repeää käsiin. Tarkoitus ei ollut provosoida ja nostaa sotaa. Mutta kun kerran tekstit siirtyi taistelutantereelle ja osui tuo Nisulle heitetty kommentti silmiin, niin tässä nyt mun vuodatus aiheesta. [emoji23] ei tarvi tästäkään provosoitua ja pitäkää mielessä, että tässä on kyseessä mun erittäin jyrkkä mielipide asiasta. Yleisesti olen äärimmäisen huono ajattelemaan maailmaa ja sen ylläpitoa ja laiminlyön sitä ihan liian monessa asiassa, mutta paristojen käyttö eri tuotteissa nykypäivänä on jotain, mikä on mulle yksi isoimmista punaisista vaatteista..

Ei mun mielestä tän keskustelun osalta ole kyllä mitään merkitystä sillä minkä konsolin puolestapuhuja on.

Mulle kun on ylipäätään järkytys jos joku uusi laite käyttää vielä paristoja.
Otetaan esimerkkinä vaikka joku pokkari. Niissähän ne on lähtökohtaisesti jopa perustellut, koska saat reissussa koska vain virtaa melkeinpä mistä vain.
Mutta jo 10v sitten ostin jonkun pokkarin, josta olen sittemmin jo luopunut, niin siinä olikin akku ja toinen tuli mukana.
Yksi alku kesti tyyliin 1000kuvaa, eli muistikortin sai täyteen ennen akun loppumista. Kannoin mukana lomareissuilla hotelliin toista akkua ja laturia. Hotellista poistuttaessa taskussa oli aina toinen akku.
Erittäin nopeasti totesin, etten käyttänyt toista akkua ollenkaan ja yöksi hotellilla akku latautumaan. Lopulta meni siihen, että pe-su reissuille en ottanut edes laturia mukaan, koska akkua ei loppumaan saanut tosiaan ennen kuin muistikortti oli täynnä.

Minä pidän paristojen myyntiä erittäin epäeettisenä laitteisiin, jotka niitä kuluttavat nopeasti. Eli halpis lennokit, halpis pokkarit, peliohjaimet, jotkut lasten autorata systeemit jne.
Ja edes se, että boxin ohjain mahdollistaa sen, että se normi Maija Meikäläinen ostaa poikansa ohjaimeen k-kaupasta pattereita (kun ei edes tiedä ladattavista versioista) on jotain aivan äärettömän väärää.
Paristoille on perusteltu paikkansa palovaroittimessa, kaukosäätimessä, jossain lelussa missä vain valot vilkkuu tms, sillä näissä ne kestää vuosia.
Nykyisinhän jo monet lasten leluistakin (vaikkapa parin vuoden takainen Zoomer) sisältää akun ja usb latauksen.

Paristot ei vain ole perusteltu ratkaisu tänpäivän laitteessa. Myöskin akunkesto saadaan ihan toisenlaiseksi, kun se on kiinteästi siellä sisällä.
Se, että joku otti puheeksi sen, että kun akku kuolee, täytyy vaihtaa koko ohjain. Niin täytyy..mulla PS3:n ohjaimet kesti 6v, eikä silloinkaan akku niistä hyytynyt. Yksi ps4 ohjaimista on julkaisukoneen ohjain, eikä akussa ongelmaa, vaikka muutoin on tatit rikkinäisenä kolmantena varaohjaimena.
Mulla on pakonsanelemana AA-akkuja käytössä, eikä niissä ole vielä koskaan tullut yksilöitä vastaan, mitkä olisi noin hyvin toimineet 5-6 vuotta.
Jos ne akut aikaisemmin kuolee, niin virhevastuun piikkiin vain uutta.

Ja tosiaan vielä ymmärrän sen, että me keskusteltais vaikka kameroista lomareissulla. Omakohtaisen kokemuksen perusteella olisin siinäkin siirtynyt akkujen kannalle, jopa kiinteiden, mutta ymmärtäisin paristojen puolustajat. Mutta kun tullaan kotioloihin, niin en kyllä enää hyväksy noita perusteluita. Vaihdettavan akun vielä kelpuuttaisin perusteluksi, jos mahdollisuus olisi kuitenkin ladata piuhalla/telakalla. Tähän joku tulee sanomaan, että AA-akut on se ”vaihdettava akku”...mutta kun ei ole. AA paikka edesauttaa isojen massojen paristojen käyttöä, joka ei todellakaan ole hyvä juttu. Itse en ole koko boxin historian aikana tuttujen, työkavereiden jne piirissä nähnyt ”normiperheissä” käytettävän vielä koskaan ladattavia AA paristoja. Sama pätee juuri kameroihin, leluihin jne.
Ne jotka moisia ovat käyttäneet, ovat olleet selkeästi enemmän tekniikasta kiinnostuneita, yleensä nuorehkoja miehiä.

Tämä sama näkyy ihan kaikessa muussakin, laitteita ei edes tehdä välttämättä kuin paristoilla. Itse sain omaan terveydentilaan liittyvän laitteen lainaksi eräästä yksityissairaalasta. Laitteessa käytettiin 9v palovaroitin paristoja ja ne kesti käyttömäärästä riippuen 4-9 päivää. 4kk jälkeen vakuutusyhtiö suostui maksamaan mulle oman laitteen. Yrittivät tyrkyttää samanlaista laitetta, mutta en suostunut.
Sain luvan selvittää asiaa ja kyseisiä laitteita löytyi edes ulkomailta tasan 1kpl jossa oli akku. Sen lisäksi löysin vain kaksi mallia johon kävi edes AA-paristot ja toinen niistä oli Suomessa. He olivat onneksi viisaita ja paketoivat aina laitteen mukaan laturin ja akut.

Erikoista on myös se, että vuosi vuodelta paristoihin törmää entistä vähemmän. Vuosi vuodelta jopa irto akut vaihtuu kiinteisiin. On siis kyse ihan mistä tahansa laitteesta ja tuotealueesta.
Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kyseisissä keskusteluissa asiaa pidetään erittäin hyvänä juttuna. Joka asiassa toki ne pari puolustajaa on, mutta yleisesti sitä pidetään hyvänä.
Mutta....sit on tasan yksi asia missä asiaa puolustetaan aina henkeen ja vereen. Se on Xboxin ohjain. Ja ollut niin kauan kun tilanne on ollut tämä. Ja silloinkin keskustelu on siinä, että Xboxin sitä ja pleikka tätä, eli siinä yleensä puolustetaan konsolia, koska tykätään siitä konsolista. Eli yleensö unohtuu se oikea perustelu sille itse asialle.
Kun koko paristo, vaihdettava akku, kiinteä akku keskustelu koskee ihan kaikkea elektroniikkaa.

Ja kun ilman mitään tilastofaktaa, voisin uskoa, että asia menee miljoonien massassa aikalailla näin:
- Ps4: ohjain kestää 4-6v (hajoaa ihan mikä vain), jonka jälkeen se heitetään roskiin.
- Xbox:
A) ensin käytetään paristoja vuosikaupalla ja käytetään niihin rahaa/vaivaa niiden hankkimiseen ja paristot päätyy roskiin.
B) Ohjaimen hajotessa se heitetään roskiin, sisällä olevat paristot paikallaan

Kun taas esim täällä olevat valveutuneet pelaajat, sekä ne liian harvassa olevat maailmaa ajattelevat ihmiset tekee näin:
Ps4: virhevastuun piikkiin uutta niin kauan kun pystyy, sen jälkeen kierrätyskeskukseen, jossa kierrättävät sen oikein.
Xbox:
A) Joko käyttävät silti paristoja, mutta kierrättävät ne (tämäkin huono ja turha vaihtoehto)
B) käyttävät ladattavia paristoja, kierrätävät lopulta ne oikein ja ohjain kierrätyskeskukseen.

Maailma toki muuttuu kokoajan ja entistä enemmän kierrättää, mutta kyllä se isossa kuvassa aika nihkeää on. Pleikan puolella sulla menee sinne kaatopaikalle tasan yksi alku, kun boxin puolella huonoimmillaan sen ohjaimen takia on mennyt tuhansia paristoja. Mun mielestä tälläistä mahdollisuutta ei saisi edes olla.
Vaikka ennemmin sitten se vaihdettava akku. Tänäpäivänä mun mielestä sekin on tarpeeton, koska ei ole olemassa laitetta, johon et saisi ostettua lisälaitetta joka hädän tullen syöttää lisävirtaa.

En ole seurannut hintoja, mutta jos nyt miettii, että ohjaimet maksaa molemmilla konsoleilla 40e.
PS4:lla tulee toki piuha jo valmiina, mutta telakka päälle helpottamaan 10-20e. Telakka on kuitenkin enemmän tätäpäivää. Ja vaikkapa battery pack 20e
Boxilla ostaa joko 30kpl paristoja kympillä, ja jos ne kestää vaikka 20h ja niitä menee 2kpl viikossa, niin vuodessa menee 30-40e paristoihin. Tai sitten AA-akkuihin kuulema 20e, itse en ole alle 50e löytänyt oikeasti hyviä, mutta pidetään tuo 20e.

PS4 ohjain on mun tuntikausien käytössä riittänyt aina. Pelaan kuitenki tälläkin hetkellä sairaslomalla aamusta iltaan.
Eli voisin kuvitella ihan normi pelaajan pelaavan aika paljon vähemmän, kuin minä, jolloin akku ei lopu koskaan kesken.
Ps4 osalta siis hintaa siis 0e, koska mukana tulee kaikki tarvittava. Eikä normi pelaajalla ole ikinä tilannetta, että akku loppuu. Kuvitellaan, että menet viettämään iltaa ja akku kuitenkin voisi loppua. Kännissä nyt on muutenkin ihan yksi lysti, joten onko se kerran vuoteen tapahtuma ongelma niin paha, että ei voisi ladata piuhalla pelatessa?
Ajatellaan, että on. Battery pack maksaa sen 20e. 99% ajasta pelaat normi ohjaimella ja 1% ajaksi pistät hieman epämukavan möhkäleen kiinni. Ei luulisi maata kaatavan.
Tai jos on aivan himo pelaaja ja jostain syystä akku aina loppuu kesken, niin toinen ohjain ja telakka, yhteensä 60e.

Eli ps4 vaihtoehdot:
1: 0e ohjain + piuha
2: 20e battery pack
3: 40e ohjain + piuha lataus
4: 40e ohjain+ 20e kahden ohjaimen telakka

Boxilla:
1: 0e ohjain + paristot 30-40e/vuosi, eli konsolin elinkaaren aikana esim 200e.
2: 20e AA-akut
3: En tiedä onko, mutta joku ”kiinteä” akku telakalla/piuhalla, vaikka sen saman 20e

Eli eli..rahallisesti kuluu about yhtä paljon kummassakin, se ei ole perustelu. Lisäksi kun otetaan ihan mikä vain muu tuote esiin, kuin peliohjaimet, niin porukka vaatii kaikkialla langatonta latausta, nopeaa magneettista kiinnitystä laturin piuhalle, tai sitten jotain telakkaa johon vain laskea ladattava esine.
Piuhallista latausta pidetään siis myös jo vähän vanhahtavana ja ärsyttävänä tapana ladata laitteita. Boxilla edes tämä ei ole suoraan mahdollista, vaan oikeasti joudut fyysisesti/mekaanisesti vaihtamaan osia.

Ja nyt päästään siihen mihin muiden osalta koko keskustelu kulminoituu, valinnan vapaus jne. Suurin osa sanoo käyttävänsä akkuja, miksi siis ohjaimessa täytyy olla paristo tuki ja mahdollistaa miljoonien paristojen turhakäytön? Miksi ette vaadi ohjaimeen akkua..vaihdettavaa akkua? Jolloin saisitte ihan samanlaisen kokemuksen kuin nyttenkin. Toinen laturista sisään ja toinen ohjaimesta laturiin.
Tällöin voisi myös toteuttaa latausliittimen ja vaikka telakka ratkaisun suoraan ohjaimeen. Eikö se olisi sitä valinnanvapautta?
Piuha, telakka, vaihtoakku. Ja esimerkiksi ps4 battery pack tekee ihan saman, tarjoaa nuo kolme vaihtoehtoa. Toki silloin joutu sen pari tuntia silloin tällöin pitämään hivenen epämukavaa möykkyä laitteessa, mutta silti.

Boxin paristo systeemi nyt vain on epäkäytännöllinen, vanhanaikainen ja maailmaa tuhoava ratkaisu. Siihen olisi monia ratkaisuita tarjolla, joka olisi jopa nykyistä systeemiä puolustavalle täysin sama asia, vastaavia ratkaisuja on kaikissa muissa laitteissa tehty jo 10v sitten ja tämä on ainut kohde missä se aiheuttaa tän tason nurinaa.

Kyllä 2017 vuoden laitteen tarkoitus on olla ympäristöystävällinen niin paljon kuin pystyy ja sen käytön oltava mahdollisimman käyttäjäystävällisesti toteutettu (mitä siis piuha latauskaan ei usb:n kanssa ole). Eli lataus minimissään esim magneetti kiinnityksellä (siis Macbook/Apple watch tyyppisesti), tai telakassa, tai mieluiten langattomasti.

Lyhyesti loppuun: boxin ohjaimen paristokäyttöisyydelle ei normaali pelaajalla ole kyllä minkäännäköistä perustetta. ”Ei normaali pelaajalle” se ei myöskään ole peruste, koska paljon parempia ratkaisuja on olemassa..
 
Vastaus: Xbox One

"Wall of txt"
Pleikan puolella sulla menee sinne kaatopaikalle tasan yksi alku, kun boxin puolella huonoimmillaan sen ohjaimen takia on mennyt tuhansia paristoja.
"wall of txt"
Oletat näköjään että jokainen pleikkamies vie sen ohjaimen kierrätykseen,eikä roskiin. Kun taas xboxmies pistää roskiin kaiken,eikä kierrätykseen. :rolleyes:
No niin tai näin,sinne kierrätykseenhän ne patterit,akut,ladattavat patterit pitäisi viiä,sama mistä ne on lähtösin.

P.S Eihän sitä pleikan ohjaintakaan tarvii roskiin nakkaa,jos akku menee. Siihen saa uutta akkua maailmalta ja sen vaihtaa noin 10min,jos nyt vähänkään pysyy ruuvari kourassa ja osaa Ifix:itiä lukea.
 
Vastaus: Xbox One

P.S Eihän sitä pleikan ohjaintakaan tarvii roskiin nakkaa,jos akku menee. Siihen saa uutta akkua maailmalta ja sen vaihtaa noin 10min,jos nyt vähänkään pysyy ruuvari kourassa ja osaa Ifix:itiä lukea.

Näinhän se toki on, mutta tässä täytyy lähteä siitä mitä valmistajat meille antavat. Jos aletaan itse askartelemaan, niin kaikki on mahdollista.
 
Ylös Bottom