Vaihtoehtoja on todella paljon. Seikkailu-, ja roolipelit, taisteleminen, tappeleminen, ongelmanratkonta, kauhu, autolla kaahailu, räiskintä, roguelite/roguelike, battle royalet, virtuaalitodellisuus, strategia, simulaatio, tasohyppely, rytmi- ja seurapelit, anime ja niin edespäin. Myös eri lajityyppien väliset miksaukset ovat tavallisia, joten voi keskustella myös eri genrejen välisistä mieltymyksistä ja omista suosikeista.
Itselleni nuorempana autokaahailupelit kaikissa muodoissaan olivat erittäin mieluisia, oli sitten kyseessä romurallia, puhdasta kilpa-ajoa oikeiden ihmisten tai tekoälyvastustajien kanssa tai aikaa vastaan kisaamista. Ei ollut väliä ajettiinko formularadalla, stunt-suorituksia vaativissa olosuhteissa, sorateillä tai minne mielikuvitus on sitten laittanutkin pelaajat taitojaan testaamaan.
Juuri edellä mainittu genre on sellainen, että se ei iske enää millään tavalla. Romurallia voisin vielä jossain muodossa harkita, mutta ilman minkäänlaista kilpa-ajoelementtiä. Tuolloinkin vaatisin tietynlaista miksausta mukaan, eli autoissa pitäisi olla sellaisia varusteita, millä voi aiheuttaa tuhoa kilpakumppaneille. Mitä simulaatiopitoisempaa, sitä karmeampi kokemus. Ja voin sanoa, että peliporukan WRC Generations -pelin tallissa kerrytetyt 93 leveliä (!!!) on valtava määrä tänä päivänä, kun suostuin auttamaan tallia nousemaan ylemmäs. Lopputulemana koin kuitenkin vain tuhlanneeni aikaa, vaikka hieman kehityinkin ajajana. Samalla halusin todistaa itselleni, että tämä pelityyppi ei vain ole minua varten.
Listan kärkipäässä on vastaavasti samalla viivalla räiskintäpelit, seikkailuroolipelit ja kauhuosaston julkaisut. Näihin ei vain koskaan kyllästy. Yleensä haen monipelin mahdollistavia julkaisuja enemmän, mutta mainiot tarinapelit ovat hyvin lähellä sitä. Eikä näiden kolmen kategorian peleistä ole koskaan pulaa, aina on vaihtoehtoja. Yksi hankaluus on kuitenkin siinä, että odotan jatkuvasti uutta pelattavaa. Harvat pelit ovat sellaisia, että niitä jaksaa pelata useamman kerran läpi ja 100-prosenttisesti koluten. Vielä harvemmassa ovat verkkopelit, joita vain jaksaa vuodesta toiseen. Toistaminen vain mielestäni pilaa pelin liian pitkällä aikajanalla, ellei kyseessä ole sellainen nimike, jossa yksikään koettu kamppailu ei ole samanlainen, vaan variaatioita on aina.
Toki sellaisiakin nimikkeitä on, jotka kuuluvat mieluisimpiin kategorioihin, mutta ne eivät iske millään tavalla. En kuitenkaan halua luetella näitä inhokkeja, sillä eri asiat tunnetusti kiinnostavat ihmisiä eri tavalla.
Eiköhän tämä riitä avausviestiksi.
Itselleni nuorempana autokaahailupelit kaikissa muodoissaan olivat erittäin mieluisia, oli sitten kyseessä romurallia, puhdasta kilpa-ajoa oikeiden ihmisten tai tekoälyvastustajien kanssa tai aikaa vastaan kisaamista. Ei ollut väliä ajettiinko formularadalla, stunt-suorituksia vaativissa olosuhteissa, sorateillä tai minne mielikuvitus on sitten laittanutkin pelaajat taitojaan testaamaan.
Juuri edellä mainittu genre on sellainen, että se ei iske enää millään tavalla. Romurallia voisin vielä jossain muodossa harkita, mutta ilman minkäänlaista kilpa-ajoelementtiä. Tuolloinkin vaatisin tietynlaista miksausta mukaan, eli autoissa pitäisi olla sellaisia varusteita, millä voi aiheuttaa tuhoa kilpakumppaneille. Mitä simulaatiopitoisempaa, sitä karmeampi kokemus. Ja voin sanoa, että peliporukan WRC Generations -pelin tallissa kerrytetyt 93 leveliä (!!!) on valtava määrä tänä päivänä, kun suostuin auttamaan tallia nousemaan ylemmäs. Lopputulemana koin kuitenkin vain tuhlanneeni aikaa, vaikka hieman kehityinkin ajajana. Samalla halusin todistaa itselleni, että tämä pelityyppi ei vain ole minua varten.
Listan kärkipäässä on vastaavasti samalla viivalla räiskintäpelit, seikkailuroolipelit ja kauhuosaston julkaisut. Näihin ei vain koskaan kyllästy. Yleensä haen monipelin mahdollistavia julkaisuja enemmän, mutta mainiot tarinapelit ovat hyvin lähellä sitä. Eikä näiden kolmen kategorian peleistä ole koskaan pulaa, aina on vaihtoehtoja. Yksi hankaluus on kuitenkin siinä, että odotan jatkuvasti uutta pelattavaa. Harvat pelit ovat sellaisia, että niitä jaksaa pelata useamman kerran läpi ja 100-prosenttisesti koluten. Vielä harvemmassa ovat verkkopelit, joita vain jaksaa vuodesta toiseen. Toistaminen vain mielestäni pilaa pelin liian pitkällä aikajanalla, ellei kyseessä ole sellainen nimike, jossa yksikään koettu kamppailu ei ole samanlainen, vaan variaatioita on aina.
Toki sellaisiakin nimikkeitä on, jotka kuuluvat mieluisimpiin kategorioihin, mutta ne eivät iske millään tavalla. En kuitenkaan halua luetella näitä inhokkeja, sillä eri asiat tunnetusti kiinnostavat ihmisiä eri tavalla.
Eiköhän tämä riitä avausviestiksi.