Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Onko pelien grafiikalla väliä?

DemonWithin

New Member
En tiennyt minne muuallekkaan tätä laittaa. Eli kyse on pelien grafiikasta. Tässä on nyt moneen otteseen tullu luettua vastauksia, että "ei niillä grafiikoilla nyt niin väliä ole", mutta jos otetaan esimerkiksi MGS2. Millainen se peli olisi jos siinä olisi todella huonot grafiikat? Tai Xboxin valttikortti Halo, entäs jos siitä vähän karsittaisiin silmäniloja? Eli ei kukaan voi väittää nykyään, ettei sillä grafiikalla ole mitään väliä. Kyllähän se harmittaa jos on 2 vuotta odottanut jonkin hemmetin hyvän pelin jatko-osaa ja se tulee edeltäjäänsä rujompana kaupan hyllyille. Grafiikoitahan ei kuitenkaan saa käyttää pelien ostamisen mittapuuna. Kyllä se minusta on nykyään aika tärkeää (kun omistaa kerran 3k markan koneen), että sillä on jotain näytettävää, mitä mun 333 Mhz HP:n koneella ei ole. Ostin itse PS2 sille tulevien hyvien pelien takia ja ehkä myös sen tehojen (ts. pelien ulkonäköjen) vuoksi.

Ja kyllähän se vähän panee harmittamaan kun ei ole rahaa ostaa Xboxia, kun sille on tulossa niin hyviä ja hyvännäköisiä pelejä. Mutta sen kanssa on vain elettävä. Ei minua PS2:sen osto yhtään kaduta. Minua vaan harmittaa, kun sitä mainostettiin niin mullistavana tms. ja sitten MS tulee ja pistää ihan uutta tuulta purjeisiin. Niin, ja älkää käsittäkö väärin, onhan PS2 pelit hienoja, todella, ja olen varma, että sillä on vielä jotain näytettävää, sanokoot muut mitä tahansa.
 
Siinä mielessä grafiikoilla on väliä että hienosti toteuttuna ne luovat pelin maailmaan lisää tunnelmaa. Ja jos pelistä tai pelityypistä on kaksi muuten samanlaista peliä, mutta toinen on graafisesti hienompi, mieluummin tietysti valitsen sen hienomman.

Mutta tärkeämpi on tietysti pelin tarina/tunnelma, pelattavuus ja hauskuus. Erinomainen grafiikka on kuitenkin aina tervetullut plussa.
 
Nykyään hyvän grafiikan ja näyttävän ulkoasun PITÄÄ olla jo itsestäänselvyys, enää ei suorittimet ole mitään puulaaki-mallia, joten kyllä sillä merkitystä on.

Pelistä riippuen merkitys voi olla vähäisempi tai suurempi...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Code
Siinä mielessä grafiikoilla on väliä että hienosti toteuttuna ne luovat pelin maailmaan lisää tunnelmaa. Ja jos pelistä tai pelityypistä on kaksi muuten samanlaista peliä, mutta toinen on graafisesti hienompi, mieluummin tietysti valitsen sen hienomman.

Mutta tärkeämpi on tietysti pelin tarina/tunnelma, pelattavuus ja hauskuus. Erinomainen grafiikka on kuitenkin aina tervetullut plussa.


Samaa mieltä, mutta lisäisin, että huono grafiikka häiritsee tunnelmaa. Siis en tarkoita huonolla sitä, että se olisi vaikka monkey islandin tapaista, vaan että siinä on jotain vikaa, joka pistää silmään.
 
Samoilla linjoilla olen itsekkin. Kun nykyään lähes jokaisessa pelissä on suht hieno grafiikka, en itse ainakaan pidä grafiikkaa pelissä sinä tärkeimpänä asiana. Tottahan grafiikka on tärkeää ja hieno grafiikka luo lisää tunnelmaa ym. ja mielellänihän pelaan hienoja pelejä, kunhan muutkin osa-alueet ovat kunnossa. Hieno grafiikka on aina plussaa. Mutta itse kiinnitän huomiota muihinkin asioihin, esim. pelattavuuteen, juoneen/tarinaan, tunnelmaan ym. Pelit koostuvat monista osa-alueista ja grafiikka on vain yksi osanen monesta, joka pitää olla kunnossa, jotta peli olisi hyvä kokonaisuus.
 
henk kohta olen tottunut jo heikompiinkin grafikoihin... syynä on vanha tietokoneeni... mutta kyllä sitä aina harmittaa kun kattoo kavereilla full detail max reso pelejä 100++fps:llä...

tosin jotkut pelit ovat mainioita rujosta kuoresta huolimatta. yksi syy konsolin ostoon on se että pelit tehdään sille, ja upeasti.,.. ei tarvii pelkää et seuraava peli ei enää toimiskaan tai jotain... kaikilla konsoleilla on tällähetkellä upeita pelejä ja varmasti peleissä hyvät tarinat...

Nykyajan massamarkkinoilla on periaatteena "ÄKKIÄ, PALJON, ÄKKIÄ!!!!" joten melkeinpä eniten tästä kärsii juoni... ei grafiikka.
 
Offtopic- aihe aiheen sisällä.

Ajattelin, että tässä ketjussa vois sitten kertoa samlla, mitä ominaisuutta eniten arvostaa pelissä?

Minä itse pidän ehdottomasti eniten hyvistä juonista&huumorista.
"Olen isäsi serkun kaverin entinen kämppis!":eek: :D
 
Re: Offtopic- aihe aiheen sisällä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe
Ajattelin, että tässä ketjussa vois sitten kertoa samlla, mitä ominaisuutta eniten arvostaa pelissä?

Minä itse pidän ehdottomasti eniten hyvistä juonista&huumorista.
"Olen isäsi serkun kaverin entinen kämppis!":eek: :D
Mielestäni, niin kuin jo mainitsinkin, kaikki pelin osa-alueet pitää olla kunnossa, jotta peli olisi toimiva kokonaisuus.
 
Onko pelien grafiikalla väliä? Kyllä.
Olen törmännyt liian monta kertaa peleihin, joita ei ole yksinkertaisesti tehnyt mieli ostaa huonon grafiikan takia (kuten WWF No Mercy --> karsea framerate). Ei se grafiikka kuitenkaan kaikkea ratkaise: Pelaan mielelläni myös pelejä, joissa on heikompikin grafiikka (kunhan framerate on suunnilleen kohdallaan), jos peli on muuten hyvä.
Nykyään onneksi suurimmassa osassa peleistä onkin hyvä grafiikka, jolloin ostopäätökseen vaikuttaa enemmän "itse" peli, eikä ulkonäkö. Mukava lisä hyvä grafiikka kuitenkin on.
 
Esim. RPG:t ovat hyviä esimerkkejä sellaisista peleistä, joissa ei tarvitse olla kummoinenkaan grafiikka, mutta joita pelaa mielellään hyvän tarinana, juonen ja hyvin tehtyjen ja persoonallisten hahmojen, tunnelman, musiikin ja esim. mielenkiintoisen ja innostavan taistelusysteemin takia.
 
Itselleni tärkeintä pelissä on se, kuinka hauska sitä on pelata. Tämä riippu tietenkin monesta osatekijästä:)
Mutta se on vähän sama juttu ku naisten kanssa, ensimmäisenä häikäisee grafiikka/ulkonäkö, mutta aika näyttää onko sisältö kunnossa:D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peoplez
Itselleni tärkeintä pelissä on se, kuinka hauska sitä on pelata. Tämä riippu tietenkin monesta osatekijästä:)
Mutta se on vähän sama juttu ku naisten kanssa, ensimmäisenä häikäisee grafiikka/ulkonäkö, mutta aika näyttää onko sisältö kunnossa:D
Hehe, todella osuva vertaus. :D lol!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peoplez
Itselleni tärkeintä pelissä on se, kuinka hauska sitä on pelata. Tämä riippu tietenkin monesta osatekijästä
Mutta se on vähän sama juttu ku naisten kanssa, ensimmäisenä häikäisee grafiikka/ulkonäkö, mutta aika näyttää onko sisältö kunnossa:D
johan oli vertaus...:D :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peoplez
Itselleni tärkeintä pelissä on se, kuinka hauska sitä on pelata. Tämä riippu tietenkin monesta osatekijästä:)
Mutta se on vähän sama juttu ku naisten kanssa, ensimmäisenä häikäisee grafiikka/ulkonäkö, mutta aika näyttää onko sisältö kunnossa:D
Whoa! upea vertailu:D
 
Olisihan se hienoa erottaa että onko 20metrin päässä seinä vai vihollinen. Toisaalta vanhojen kunnon 2d pelien aikana ei voinut edes toivoa parempaa, mutta nyt 3d pelien tultua monet ostavat pelinsä vain grafiikan takia. Grafiikka on tärkeä tekijä. Tosin on monta monituista peliä, joiden grafiikka on kehnoa, mutta muuten peli on erinomainen. Minulle tärkeintä on että ruudunpäivitys pysyy suhtkoht sujuvana eikä ala takkuilemaan (jos grafiikasta puhutaan). Se on tosi rasittavaa..
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe
"Olen isäsi serkun kaverin entinen kämppis!" :D
onkos tuo jostain tv ohjelmasta/sarjasta/elokuvasta?
tuli semmonen tunne että oisin kuullu tuon tv:stä äskettäin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peoplez
Mutta se on vähän sama juttu ku naisten kanssa, ensimmäisenä häikäisee grafiikka/ulkonäkö, mutta aika näyttää onko sisältö kunnossa:D
tuon edellisen jälkee kun ajatukset jo oli elokuvissa, niin tässä kohtaa tuli jotkuu kauhuelokuvat mieleen.
esim. Scream: "haluan nähdä miltä sisuskalusi näyttävät.":)
hyi minua.
 
Originally posted by foghorn

onkos tuo jostain tv ohjelmasta/sarjasta/elokuvasta?
tuli semmonen tunne että oisin kuullu tuon tv:stä äskettäin.

Henk. koht. tuli mieleen Spacebolls vai mikä se Star Wars parodia oli? En katsonut sitä nyt kun tuli TV:stä muutta muistelisin että se "Darth Wader" esitteli itsensä tuossa elokuvassa sille "Luke/mikä se toisen hepun nimi oli?" tuollalailla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser


Henk. koht. tuli mieleen Spacebolls vai mikä se Star Wars parodia oli? En katsonut sitä nyt kun tuli TV:stä muutta muistelisin että se "Darth Wader" esitteli itsensä tuossa elokuvassa sille "Luke/mikä se toisen hepun nimi oli?" tuollalailla.

Jeh. Kyseessä oli Mel Brooksin Spaceballs (Avaruusboltsit). Ja tuon kommentin (tai ainakin jotain tuon tapaista) heitti Dark Helmet Lonestarille dramaattisessa lopputaistelussa.

Hyvä leffa, muuten. Use the Schwartz, Lonestar, use the Schwartz. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Originally posted by TeKe


Jeh. Kyseessä oli Mel Brooksin Spaceballs (Avaruusboltsit). Ja tuon kommentin (tai ainakin jotain tuon tapaista) heitti Dark Helmet Lonestarille dramaattisessa lopputaistelussa.

Hyvä leffa, muuten. Use the Schwatrz, Lonestar, use the Schwartz. ;)

Jee. mie muistin oikein, vähän oon pop :)

*eiku pippalot pystyyn :D*
 
Ylös Bottom