Ghost Recon(XB) vs Ghost Recon v1.4(PC)
Eli tarvii heti tosta GR:in grafiikoista sanoa,että ne ovat kyllä tietyiltä osin laadukkaampaa jälkeä kuin pc:n orginaalissa v1.4,maanläheistä kasvillisuutta on muutettu paremmaksi ja se myös piirretään huomattavasti kauemmaksi,pc-versiossa tuo piirtyy vain muutaman metrin päähän,kun liikutaan eteenpäin,eli sen huomaa selkeesti,mutta XB:ssä aluskasvillisuuden piirtoraja on sentään noin sadanmetrin päässä,aluskasvillisuus myös heiluu vienossa tuulessa kun taas pc-versiossa ei.
Ase-efekti puolelle on myös lisätty suuliekistä aiheutuva välke lähiympäristöön,tämäkin puuttuu pc-versiosta,myös rähjähdyksissä ilmenee lievä välähdys,aseissa välke ilmenee kuitenkin voimakkaimpana. Muutoin visuaalisuus on lähes täysin samaa kuin GR pc:llä.Muutamissa mapeissa myös horizontaalinen näkymä on XB-versiossa laaduukkaampaa jälkeä(ei sellasia grafiikka virheitä horizontissa mitä pc-versiossa paikoin ilmenee).
Mapit ovat myös suunnilleen täysin samoja kuin pc-versiossa,mutta pieniä parannuksia ja lisäyksiä tuntuu XB-versiosta löytyvän,hyvin pieniä muutoksia kuitenkin.Esim. joihinkin rakennelmiin pääsee sisälle joihin ei taas pc-versiossa pääse,lisäksi XB-version kartoista löytyy muutamia kohtia joissa ilmenee ympäristön lievää vaurionmallinnusta.
Kampanja tehtäviä on 15 ja 7 training mappia,eli samat kuin pc-versiossa.Ilmeisesti myös Desert Siegen mp-mapit aukeavat kun nämä kaikki pelaa kunnialla läpi ja tarkoittaa myös Quick Mission-tehtävien läpäisemistä ennalta määrätyillä tavoilla(vaikeutasot/pelimuotot) ohjeet löytyy Dossier View-valikosta(näkee myös mitkä lisä ominaisuudet on saatu käyttöön ja mitkä ei(lisä aseet,mapit,pelimuodot yms.)). GR kannessa/takana kuitenkin on erikseen selkeä maininta; BONUS: Includes Desert Siege mp-maps,eli lienee pitävän paikkansa,kohta sen näkee...?
Nämähän MP:nä ovat kuitenkin ihan samoja mappeja kuin kampanja/quick mission-tehtävissäkin.
HUOM! Kokonaisuudessaan Deset Siege-lisäosan saa ilmeisesti vasta käyttöön Livestä(Campaign/quick-mission).
System link,Split-screen ja XB Live ovat jaettu omiin MP-sektoreihin(ymmärretysti XB Live-valikkoon ei pääse vielä sisälle). Tietyiltä osin XB-version ominaisuudet ovat jopa monipuolisempia kuin pc-versiossa. kaikki peli/asevalikot yms. ovat täysin samoja kuin pc:llä,luojan kiitos! Ne ovat ymmärretysti vain hieman eri tavoin toteutettu,mutta pc-versiota jo ennästään pelanneille noiden hallinta on lähes heti varsin simppeliä.
Äänimaailma onkin sitten jotain aivan muuta kuin pc-versiossa,ääni-efektit on lähes täysin pistetty uusiksi ja on varsin laadukasta jälkeä.Jos sattuu vielä omistamaan kunnon äänentoistolaitteet,niin nuo äänet pääsevät kunnolla oikeuksiinsa.
Kontrollit ovat myös varsin onnistuneet ja GR:ia todella miellyttävä pelata XB:n pädillä,kyllä tämä tuntuu jo huomattavasti paremmalta ja mukavammalta hallita kuin PC:llä hiiri+näppis ja lähinnä pc-puolella se hiiri on IN,mutta näppis on taas OUT,eli näin se minusta auttamatta menee! Kokonaisuutena XB-pädi vie minusta jo voiton! Jossain reaktio-shootter pelissä taas olisi varmaan eri juttu,mutta GR kuuluu myös näihin hitaampi tempoisiin hiiviskely fps- peleihin,eli no problemo!
Ainut mikä puuttuu XB-versiosta on ymmärretysti tehtävä editori ja kumma kyllä myös tuo Replay -ominaisuus puuttuu,se olisi voitu ainakin XB-versioon vielä sisällyttää,ei varmasti olis ollu paha rasti!
Näin alkuun tämä ainakin yxinpeli puolella on jättänyt minuun jo varsin positiivisen kuvan ja uskon,että juhlat alkaa vasta kunnolla kun tätä pääsee useammalla pelaajalla vääntämään Livessä/tiimi-pelinä! XBConnectilla tai GameSpy Tunnelissa epävirallisena nettipelinä tää voi olla jo nyt varsin hauskaa ainakin coperatiivisena? Mutta jos tossa aukee vielä noi Desert Siegen mp-mapit,niin voi näitä silti pelata yxinkin coperatiivisena jos nettiin ei pääse tai halua. Ja vaikeustasoja löytyy samat 3kpl. ja Elite:nä on jo haastetta monelle jos esim. yhdellä ukolla meinaa läpi kaikki tehtävät mennä(MP-peleissä mahdollisuus käytää myös apuna AI-lisähahmoja),vanhalle GR-konkarille Quick Mission puolelta tuntuu löytyvän haastetta,varsinkin kun näitä uusia ominaisuuksia pitää saada auki tietyllä tavalla pelaamalla tehtäviä läpi,tästä jo edellä mainitsin(Dossier View).
XB-versiossa hahmoja voi samoin myös kustomoida yxinpelissä kuten pc:llä,asevalikoima on myös sama(GR+desert siege),pari uuttakin asetta kuitenkin löytyy(varsin monipuolinen valikoima). Yxinpeleistä löytyy myös tuo sama mitalli-asteikko ja lisänä XB-versiossa vielä arvomerkki ranking,eli korpin natsoista aloitetaan ja arvo nousee sen myötä miten näitä tehtäviä läpäisee. Omia hamoja voi myös käskyttää Command Mapin kautta,eli samaa kauraa myös kuin pc-versiossa.
Mutta tarvii sanoo,että on ihan eri fiilis kun tätä pelaa laajakuvaTV:ltä ja kunnon äänentoistolla,tässä XB-versiossa on vielä sekin aika siisti homma,että TV-näytöllä AI-hahmoja on tiheä kasvillisista paikoista todella vaikeata erottaa ja aseiden zoomit nousee entistäkin merkittävämpään rooliin...pc-versiossa ja monitorilla hahmot ovat mielestäni vähän turhan kliinisiä ja hahmot erottaa väliin vähän turhankin selkeästi pusikoistakin! Kun taas GR/TV:ssä asia on tavallaan eduksi,ainakin minusta.Mutta noista aseiden suuliekkien aiheuttamista välähdyksistä näkee varsinkin yö-mapeissa,että missä suunnilleen paukkuu,eli hieno uusi piirre! pc-versiossa tollasta ei virallisesti ole,Thunder Island-lisäosasta en tiedä...? Mainitsemisen arvoista on vielä XB-versiossa tuo Defent-pelimuoto jota ei ole lainkaan pc-versiossa,ideana tuossa on puolustaa jotain tiettyä aluetta(merkattu soihduilla) AI-vihujen hyökkäyseltä,jos yxikin vihu pääsee puolustus renkaasi läpi,niin matsi hävitään(Elite tasolla jo aikamoista teurastusta)
HUOM! Mitään Halo:n tai Splinter Cellin kaltaista visuaalista loistoa tältä peliltä on kuitenkaan turha odottaa,mutta jos tietää mitä laatua "pc-versio" on,niin tämä XB-versio tuskin on pettymys,minusta tämä vaikuttaa jopa huomattavasti paremmalta kuin pc:llä,enkä tarkoita tällä pelkkää visuaalisuutta! GR myös pyörii XB:llä kuin unelma! Kokonaisuutena minusta erittäin onnistunut käännös XB:lle.