Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Hyvät perustelut, mutta itseäni ei enää jaksa kiinnostaa pelien vaihtaminen. Olin perjantaina kaupassa katsomassa peli hyllyä ja hetken päästä otin kännykän taskusta ja ostin Metro Reduxin PS Storesta. Vähän itseäni hymyilytti kyseinen tilanne.

Digitaalisen pelin saa aina julkaisupäivänä ja jopa keskellä yötä, kun on pelin voinut ladata jo etukäteen. Eikä mene 5 euroa bensoihin. Plus PS storessa pelit ovat paremmassa alennuksessa kuin peliliikkeissä tai kaupoissa, toki nettikauppa on edelleen se halvin vaihtoehto.

Driveclubin kohdalla on ainoastaan tullut mieleen se, että olisipa fyysinen versio niin voisi myydä sen tai heittää takkaan. No onneksi yleensä ostan vain hyvää ja varmaan tässä tapauksessa poikkeus vahvistaa säännön.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Kun hommaatte digitaalisia pelejä PS4 laitteeseen, niin missä pelinne näkyvät? Onko jokin kirjasto välilehti, jossa pelejä voi katsella?
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Kun hommaatte digitaalisia pelejä PS4 laitteeseen, niin missä pelinne näkyvät? Onko jokin kirjasto välilehti, jossa pelejä voi katsella?

Siinä on 15 viimeiseksi pelattua esillä ja loput kirjastossa.

Täällä kaikki pelit diginä. Oli selvä valinta siinä vaiheessa kun tuli tieto pelien julkaisusta samana päivänä fyysisen version kanssa. Ennakkoladattuna ja valmiina odottamassa julkaisupäivää. Sekä aina tavoitettavissa yhdeltä istumalta. Eilen surffailin viidessä eri pelissä ilman levykelkan käyttöä. Nämä yhdessä merkitsevät enemmän kuin jonkun euron voittamisen kuskaamalla fyysistä sinne tänne.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Tuo harmittaa hieman eli pelit ovat vaakatasossa sikin sokin sekaisin. Yksi Games-välilehti, jossa iBooks tyyppinen pelikirjasto riittäisi hyvin. Miten muuten hieman off-topic, mutta eikö jonkun päivityksen mukana pitänyt olla mahdollisuus kustomoida PS4 valikkoa? Vai oliko kyse "vain" teeman vaihtamisesta.

Joka tapauksessa harkitsen vakavasti siirtyväni digitaalisiin peleihin ihan jo siitä syystä että ne ovat sähköisessä muodossa, jolloin fyysisiä kiekkoja ei tarvitse vaihtaa eikä varastoida. Varsinkin jos kertynyt yli 5 peliä, joita pelaa silloin tällöin, helppoa. Tähän kun lisää vielä esim. Netflix ja LIVE from Playstation palvelut niin alkaa homma vakuuttamaan. Helppoa ja nopeaa.

Niin vielä se että olen itsekkin ehkä hieman kyllästynyt vierailemaan GameStopissa tai Konsolifinissä ja arpomaan kuinka paljon tästä tai tuosta pelistä saa vaihdossa. Liikkeissä homma toimii todella hyvin en sitä tarkoita, mutta saisiko digitaalisuus minut miettimään pelin ostoa tarkemmin. Eli ostaisi vain itse testattuja laatu pelejä.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Uusimman päivityksen myötä tosissaan suurin osa tavarasta on kirjastossa. Siellä on oma välilehti peleille ja sieltäkin saat lajiteltua esim viimeksi käytettyjen mukaan jne, joten suht hyvin jo löytää pelien paljouden keskeltä haluamansa.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Gamestopilla vaan ne lähtöhinnat on samat kuin Storessa, eli muualta alennusta olisit saanut ilman vaihtopeliä enemmän kuin 15e..

Hyvät perustelut, mutta itseäni ei enää jaksa kiinnostaa pelien vaihtaminen..

Digitaalisen pelin saa aina julkaisupäivänä ja jopa keskellä yötä, kun on pelin voinut ladata jo etukäteen. Eikä mene 5 euroa bensoihin. Plus PS storessa pelit ovat paremmassa alennuksessa kuin peliliikkeissä tai kaupoissa, toki nettikauppa on edelleen se halvin vaihtoehto.

Nettikaupat ovat toki usein niitä halvimpia vaihtoehtoja, varsinkin ulkomaalaiset, jos haluaa alkaa "kikkailemaan". Toisaalta posti harvemmin tuo pelipakettiakaan ihan ilmaiseksi, joten aika äkkiä se 55-60 euroa nettikaupassa maksava pelikin alkaa maksaa sen lähes 65 euroa.

En minäkään pelejä "vaihtele" sanan varsinaisessa merkityksessä. Ostan pelin kaupasta, pelaan sitä niin pitkään kun se viihdyttää ja vien vaihdossa kauppaan, kun ostan uuden pelin. Tuolla menettelyllä säästyy vuodessa monen pelin hinta, kun yleensä ostan vuoden aikana ehkä noin 10 peliä. Bensakulut ovat tietenkin yksi asia, mutta itse onnistun hyvin lomittamaan pelikaupassa ja ruokamarketissa käynnin samaan reissuun, jolloin se pelin hakeminen ei sillä tavalla lisää bensakuluja yhtään.

Itse en ole yökukkuja, joten minulle on ihan sama, vaikka "joudun" odottamaan julkaisupäivän aamuun tai iltapäivään, että ehdin käymään pelikaupan kautta. Itse ostan käytännössä kaikki pelini julkkarissa, mutta esim. tämän syksyn pelitulva on sellainen, ettei kaikille kiinnostaville ole heti aikaa. Tulen ostamaan osan tämän syksyn peleistä myöhemmin ja silloin toki katson, mistä saan halvimmalla. Toisaalta GS myös tarjoaa muutaman kuukauden vanhoja pelejä aika useinkin jo uutena sellaiseen 45-50 euroon, jolloin mahdollisella vaihtopelillä voi saada vaihdettua "päikseen" pelin.

Se on toki kaikkien etu, että on mahdollisuus käyttää digilatauksia. Suomi on sellainen maa, että välimatkojen takia ei ole mahdollista asioida alan erikoisliikkeissä, mistä saa vaihtohyvityksiä, eivätkä kaikki halua lähteä myymään ja postittelemaan huuto.netin tai vastaavan kautta. On hyvä, että erikoistilanteissa, kuten vaikka sairasvuoteella maatessa, ei tarvitse vaihdella levyjä. Itse vaan näin ruuhkasuomessa asuessani koen, että fyysisten kopioiden käyttäminen säästää kiitettävän määrän rahaa. Lisäksi kun nyt oikein ajattelee, niin sähköäkin säästyy, kun ei tarvitse pitää konsolia päällä/valmiustilassa, kun ennakkoladataan niitä kymmeniä gigoja. Toki osalla käyttäjistä on varmasti niin nopeat netit, ettei tuollaisen 40 gigan pelin lataamiseen kovin montaa tuntia mene, mutta esim. omalla 10/2 kaapelilla tuollaisen paketin lataaminen kestäisi pyöreästi 10 tuntia. Helpompaa, nopeampaa ja säästävämpää, kun käyttää fyysistä levyä!
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Sellainen ei taida olla mahdollista että pelit eivät näkyisi päävalikossa vaan pelkästään kirjastossa. No kaikkea voi toivoa, mutta mielestäni pelien sekoittaminen valikkoon on järjetön idea. Ainoastaan siinä mielessä hyvä että ne ovat siinä heti vasemmalla pelattavana, mutta joku muokkaus voisi olla kova juttu jonain päivänä.

Kaiken kaikkiaan olen todella yllättynyt kuinka hyvin PS4 toimii ja siksi suunnittelenkin näytön ja näppäimistön hankkimista sille.
 
Mulla ainakin oli se ongelma kun kyllästyin peliin, myin sen, niin sen jälkeen halusinkin joskus pelata sitä. Digitaalisena se olisi ollut edelleen tarjolla. Tämän vuoksi esim GTA 4:n oli mulla omistuksessa 4-5 kertaa ja muutama muu peli pariinkin kertaan.

4G:llä täällä perämetsässä on halvinta mennä ja tuollainen peli tulee noin 1,5-2tunnissa, eli illan pelisession aikana, joten sähköä ei säästy kyllä yhtään.

Edit: ja nimenomaan säästää aikaa ja vaivaa digitaalinen versio, kun sun ei tarvi murehtia mistään. Ennakkotilaat "joskus" vain ja julkkarina peli on jo sulla. Sen jälkeen voit ladata pelin koska vain jos haluaakin palata, mutta ei makuuttaa kovalevyllä. Toisaalta muutaman kuukauden jälkeen pelit onkin parhaimmillaan käsittämättömissä 15-30e hintalapuissaan alennuskamppiksissa.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Tästä keskustelusta näkee hyvin kuinka erilaisia ihmiset ovat, siksi onkin hyvä että näitä pelien jakelutapoja on kaksi.
Molemmissa on toki etunsa, mutta itse olen vielä fyysisten kopioiden kannalla.
Olen pelaajatyyppinä sellainen että pelaan pelin tarinan läpi ja mikäli koen ettei peli ole säilyttämisen arvoinen pistän pelin myyntiin.
Jotkut pelit kuten Last of Us ja Fifa15 ovat ainoat pelit jotka ovat jääneet hyllyyni "pysyvästi".
En ole yhdestäkään Ps4 pelistä maksanut yli 50€ vielä ja olen saanut läpipelaamistani peleistä todella hyvät hinnat. Olen ostanut kaikki pelini toistaiseksi uutena kaupasta. Hyödyntänyt mm Netanttilasta -10€ tarjouksia.
Alle listaan vielä pelin, ostohinnan ja myyntihinnan:

Diablo 3 50€- 40€
Watch Dogs 30€ - 20€
Shadow of Mordor 50€ -43€

Diablon ja Mordorin digiversioista olisin maksanut 70€/kpl joten jokainen osaa laskea millaisen summan olen jo pelkästään näiden pelien kautta säästänyt. Sekä saanut erinomaiset pelikokemukset todella halvalla.
Nyt tosin todennäköisesti GTA V ja CoD AW tulevat jäämään hyllyyn pidemmäksi aikaa. Muiden syksyn pelien kanssa tulen todennäköisesti toimimaan samalla tavalla kuin esim Mordorin kanssa.
Pitkä teksti puhelimella kirjoitettuna bussissa istuessa. Toivottavasti joku ymmärsi idean mitä ajan takaa.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Nintendo WiiU:n pelit ostan pääsääntöisesti fyysisenä, muuten nykyään käytännössä kaikki digitaalisena. Eli PS3/PS4/PC/Mac/PS Vita-pelit, suurelta osin myös Nintendo 3DS-pelit. Helppoa, vaivatonta enkä halua sitä pelikrääsää hyllyihini enää yhtään enempää.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Itse suosin fyysisiä. Ihan tuon vaihtoarvon vuoksi. Esim. Vein 2 n.puolivuotta vanhaa peliä vaihdossa gamestoppiin niin sain 70€.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Kallistun tässä etenkin uusien pelien kohdalla fyysiseen levyyn. Itse en edelleenkään ymmärrä miksi digitaalinen on usein kalliimpi mutta tästä ei sen enempää, on varmaan väännetty jo tarpeeksi :D

Itse suosin PSN:ää tarjousten aikana. Ostan yleensä pelin digitaalisena kun se on hyvällä hinnalla. Digitaalisena on hommattuna ainakin: COD Ghosts, Tomb Raider, Zen Pinball ja Metrot.

Levyinä lähtee nyt lähiaikoina tilaukseen ainakin AC Unity ja Far Cry 4.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Itselläni on seuraavanlainen periaate näissä nyt ajatuksissa:

Pelit joita pelaan kokoajan, pitkään ja hartaasti ja joista tiedän, että niitä en pois vaihda niin hankin digitaalisina ihan sen takia,
että ei tartte aina vaihdella levyjä konsoliin kun haluaa pelata suosikkipeliään. Mikään ei ketuta enemmän kun alkaa ettimään
pelin levyä jostain nevadasta.

Muut pelit kuten joku luokkaa COD putkijuoksu tms. niin voi hankkia levyllä koska yleensä pelaan niitä hetken ja sitten
menee hermo ja peli jää pelaamatta ja päätyy vaihtoon joskus. Ja yleensä en niitä edes uutena hanki vaan ostan
käytettyjä silloinkuin sattuu sopiva tulemaan vastaan.

Onneksi Onelle ei ole vielä montaa peliä, etenkään käytettyinä joten rahaa säästyy :)
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

PC:lle kaikki digitaalisena, konsoleille kaikki fyysisenä mitä pystyy.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Itse ajattelin niellä ylpeyteni ja tinkiä periaatteista ja ostaa vitalle project diva f 2:nd pelin digitaalisena julkaisussa. Kyseessä kuitenkin se vuoden odotetuin peli joka on "pakko" saada heti julkaisupäivänä. Ellei sony taas ryssi kuten ekan project divan kohdalla jota ei saanut vielä julkkarina.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

PS4:lle kaikki pelit pyrin ostamaan digitaalisena us-storesta, jolloin uusien julkaisupelienkin hinta on sen n 47€.
Pelit pysyvät näin hyvin tallessa, eivätkä pääse myöskään hajoamaan. Lisäksi ei tosiaan tarvitse vaihdella kokoajan levyä asemassa.

Pelit saa ilman kaupassa jonottamisia, tai miettimistä, että ehtiikö posti tuomaan ajoissa julkkaripäiväksi jne.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

PS4:lle kaikki pelit pyrin ostamaan digitaalisena us-storesta, jolloin uusien julkaisupelienkin hinta on sen n 47€.
Pelit pysyvät näin hyvin tallessa, eivätkä pääse myöskään hajoamaan. Lisäksi ei tosiaan tarvitse vaihdella kokoajan levyä asemassa.

Pelit saa ilman kaupassa jonottamisia, tai miettimistä, että ehtiikö posti tuomaan ajoissa julkkaripäiväksi jne.

Onko tuossa jotain riskiä, että jossain vaiheessa Sony tekee jonkun eston tuohon, ettei Euroopasta voi jenkki accoa käyttää ja pelit olisivat saavuttamattomissa.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Onko tuossa jotain riskiä, että jossain vaiheessa Sony tekee jonkun eston tuohon, ettei Euroopasta voi jenkki accoa käyttää ja pelit olisivat saavuttamattomissa.

Ainahan pieni riski on, ,mutta tuskin. Tämä on kuitenkin tiedossa ollut sonylla jo ps3 ajoista lähtien. Esto olisi helppo tehdä, mutta tuskin tämä sonya kiinnostaa, pääasia, että saavat rahansa.
Ja tuskin he olisivat ps4 tehnyt toimintoa, joka sallii pelien pelaamisen eu accolla, jos ne on ostettu us accolla, elleivät he "hyväksyisi" tätä.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Onko tuossa jotain riskiä, että jossain vaiheessa Sony tekee jonkun eston tuohon, ettei Euroopasta voi jenkki accoa käyttää ja pelit olisivat saavuttamattomissa.
Vaikka feikki-US-tunnuksien käyttö jostain syystä joskus estettäisiinkin - mihinkä en todellakaan usko - kaikki jo ostetut pelit ovat kyllä pelattavissa, kunhan konsoli on aktivoitu ensisijaisena PS4-järjestelmänä.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

PS4 pitää todella kovaa ääntä pelatessa, ei koko ajan mutta vähän väliä. Onko tuulettimen äänen kannalta eroa jos peli on digitaalisessa muodossa? Näin ainakin väittää osa YouTubessa.
 
Ylös Bottom