Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Pleikkarin suurin pelinmyyjä on sen oma digitaalinen puoti PSN Store, lähes 40 % osuudella kaikista myynneistä (digi ja fyysinen).

Lähde: https://twitter.com/zhugeex/status/871727140936572928

Enkä ihmettele. Kauppa on tosi hyvin toteutettu, alennuksia tulee rutkasti ja koko ajan. Appi toimii hyvin, heräteostokset on helppoja ja ne saa saman tien latautumaan koneelle odottamaan. Itsekin ostanut useita pelejä alennusmyynneistä vain koska se on helppoa ja halpaa. Myös tulossa olevista peleistä saa alennuksia joten kaikki kiinnostava kannattaa laittaa wishlistille odottamaan. Sen kun tsekkaa pari kertaa kuussa läpi, niin näkee alennukset selkeästi ja sieltä tulee kotiutettua useita pelejä kuukausittain naurettavan halvalla. Viimeksi mm. Wolfenstein the new blood 3,95€.

Edit: huono esimerkki on xboxin markkinapaikka. Todella nuivia alennuksia, vähemmän alennuksia, huonompi sovellus, pelit/tarjoukset hankalampi löytää, alennukset huonosti merkattu= ostan todella vähän tai en ollenkaan diginä pelejä sieltä. Varmasti tällainen heräteostelija voisi hyvin sen 20-30€ kuusta riippuen sinnekin välillä pistää, mutta kun kauppapaikka ja appi on kehnompi eikä tue heräteostoksia yhtä hyvin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

PS4 store on kyllä helppo käyttöinen ja helppo löytää hyvät tarjoukset. Xbox on kyllä paljon perässä tuossa, mitä olen itse käyttänyt sitä. Itse suosin sekä fyysistä ja digiä.
Esim. Dirt 4 tilasin diginä ennakkoon kun tiedän että pelaan sitä pitkään ja paljon luultavasti, helppo käyttöisyys vie silloin voiton. Tarina muotoiset tyyliin kerran läpi niin fyysisenä, varsinkin jos ostan ne ihan uutena.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

PS4 store on kyllä helppo käyttöinen ja helppo löytää hyvät tarjoukset. Xbox on kyllä paljon perässä tuossa, mitä olen itse käyttänyt sitä. Itse suosin sekä fyysistä ja digiä.
Esim. Dirt 4 tilasin diginä ennakkoon kun tiedän että pelaan sitä pitkään ja paljon luultavasti, helppo käyttöisyys vie silloin voiton. Tarina muotoiset tyyliin kerran läpi niin fyysisenä, varsinkin jos ostan ne ihan uutena.
Voisin itte väittää täysin kääntäen, mutta mitäpä suotta. Makuasioitahan nämä on, ja se tuntuu heittämällä paremmalta mitä on tottunut käyttämään. Ja siinä toisessa sitten on kaikki väärin ja pikkarit nurinpäin.

MS on tehnyt hyvää työtä oman kauppapaikkansa kanssa saaden sen tuntumaan ja näyttämään osalta käyttöjärjestelmää.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Kauppa on tosi hyvin toteutettu

Eh? PSN Storehan on aivan umpisurkea rävellys, joka ei edes toimi kunnolla firman kaikilla konsoleilla. Edes PS4:llä kauppa ei välttämättä suostu latautumaan, jos ensin on pelannut jotakin raskaampaa peliä.

Kaupan sisältö on tägätty ja luokiteltu vähän miten sattuu, eri alueiden kaupoilla saattaa olla väärät kieliversiot tuotekuvauksia - ellei kuvauksia ole sitten konekäännetty täysin käsittämättömiksi tekstiseiniksi (tämä menee toki tiettyjen julkaisijoiden hölmöilyjen piikkiin). Parhaimmillaan jokin tuote jää viikkokausiksi puuttumaan esim. suomalaisesta kaupasta, koska eihän sitä millään voi muistaa laittaa rasteja joka maan kaupan kohdalle. Pelidemot saattavat löytyä demojen luettelon sijaan esim. ilmaispeleistä tai lisäosista.

PSN:n kaista loppuu jatkuvasti kesken ja osa kuvakkeista jää latautumatta. Käyttäjä saa jatkuvasti kikkailla kaupassa edestakaisin edes saadakseen sisällön näkyviin. Eikä tietenkään puhettakaan, että kauppa osaisi palata takaisin listausten oikeaan kohtaan. Ostoskoria täydennettyään on enemmän sääntö kuin poikkeus, että tuotelistauksen selaamisen joutuu aloittamaan taas kerran alusta.

Ostoksen tehdessään saa usein odottaa useamman minuutin, mutta onneksi tänä aikana saa jännittää lävähtääkö lopulta näkyville latauslista vai joutuuko ostoksensa napsimaan yksitellen selaamalla kaupan valikoiman uudestaan läpi.

Välillä tosin on kieltämättä hyviäkin alennuksia.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Eh? PSN Storehan on aivan umpisurkea rävellys, joka ei edes toimi kunnolla firman kaikilla konsoleilla. Edes PS4:llä kauppa ei välttämättä suostu latautumaan, jos ensin on pelannut jotakin raskaampaa peliä.

Kaupan sisältö on tägätty ja luokiteltu vähän miten sattuu, eri alueiden kaupoilla saattaa olla väärät kieliversiot tuotekuvauksia - ellei kuvauksia ole sitten konekäännetty täysin käsittämättömiksi tekstiseiniksi (tämä menee toki tiettyjen julkaisijoiden hölmöilyjen piikkiin). Parhaimmillaan jokin tuote jää viikkokausiksi puuttumaan esim. suomalaisesta kaupasta, koska eihän sitä millään voi muistaa laittaa rasteja joka maan kaupan kohdalle. Pelidemot saattavat löytyä demojen luettelon sijaan esim. ilmaispeleistä tai lisäosista.

PSN:n kaista loppuu jatkuvasti kesken ja osa kuvakkeista jää latautumatta. Käyttäjä saa jatkuvasti kikkailla kaupassa edestakaisin edes saadakseen sisällön näkyviin. Eikä tietenkään puhettakaan, että kauppa osaisi palata takaisin listausten oikeaan kohtaan. Ostoskoria täydennettyään on enemmän sääntö kuin poikkeus, että tuotelistauksen selaamisen joutuu aloittamaan taas kerran alusta.

Ostoksen tehdessään saa usein odottaa useamman minuutin, mutta onneksi tänä aikana saa jännittää lävähtääkö lopulta näkyville latauslista vai joutuuko ostoksensa napsimaan yksitellen selaamalla kaupan valikoiman uudestaan läpi.

Välillä tosin on kieltämättä hyviäkin alennuksia.

OK, otan sen verran takaisin, että se kauppa konsolilla käytettynä toimii vähän miten sattuu. Siellä ei saa edes wishlistaa kai näkyviin? Itse olen kuitenkin jo pidempään hoitanut ostokset matkapuhelimen Appilla, joka mielestäni kyllä toimii todella hyvin, verrattuna XBoxin vastaavaan. Ehkä se tekninen toteutus itse konsolin kaupassa on parempi XBonella, mutta nimenomaan heräteostoksien tekeminen on kyllä tehty paljon paremmin PSN:n appissa. Xboxin appissa en todellakaan löydä mitään tarjouksia.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Xboxin appissa en todellakaan löydä mitään tarjouksia.

Tuo on tietysti totta - jos firma kerran näkee vaivaa toteuttaakseen useammankin viikottaisen alennuskampanjan, luulisi että niitä kannattaa myös mainostaa. Nykyisellään tieto löytyy parhaiten Major Nelsonin blogista.

Hieman parannusta on onneksi saatu tänä keväänä, kun Games with Gold -alennusten lisäksi konsolin suomalaisessakin käyttöliittymässä on alkanut näkyä linkkejä myös julkaisijoiden viikkoalennuksiin. Silti osa kampanjoista menee tyystin sivuun käyttäjiltä, jotka eivät tiedä tai viitsi etsiä alennuslistauksia muualta. Käsittämätöntä menoa.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Tuo on tietysti totta - jos firma kerran näkee vaivaa toteuttaakseen useammankin viikottaisen alennuskampanjan, luulisi että niitä kannattaa myös mainostaa. Nykyisellään tieto löytyy parhaiten Major Nelsonin blogista.

Hieman parannusta on onneksi saatu tänä keväänä, kun Games with Gold -alennusten lisäksi konsolin suomalaisessakin käyttöliittymässä on alkanut näkyä linkkejä myös julkaisijoiden viikkoalennuksiin. Silti osa kampanjoista menee tyystin sivuun käyttäjiltä, jotka eivät tiedä tai viitsi etsiä alennuslistauksia muualta. Käsittämätöntä menoa.

Jep, tämä on se pointti. Voisivat ehkä nyt sekä MS:llä että Nintendolla havahtua noihin Sonyn lukuihin (40% pelimyynnistä omassa storessa), ja panostaa siihen pelien ostettavuuteen ja alennusten yms. näkyvyyteen niissä Appeissaan sekä konsolin kaupassa. Kuten sanoin, ainakin itsellä tulee välillä turhankin helposti ostettua, esimerkkinä nyt vaikka Nex Machina, josta huomasin ennakkotilaukseen -20% alennuksen ihan sattumalta. Ensimmäinen ennakkoon ostettu peli meikäläisellä.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Kauppa on tosi hyvin toteutettu, alennuksia tulee rutkasti ja koko ajan.
Jos ei muuten saa tarpeeksi alennuksista, niin ne on kaikki vieläpä kompaktisti nähtävillä tällaiselta sivulta: https://psprices.com/region-fi/index

Tosin oma tilanteeni on sellainen, että kahden teran limppu konsolin sisuksissa kärsii kroonisesta täyttymisestä, joten yritän vähän edes hillitä ostelua. Vaihtelevalla menestyksellä...
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Jep, tämä on se pointti. Voisivat ehkä nyt sekä MS:llä että Nintendolla havahtua noihin Sonyn lukuihin (40% pelimyynnistä omassa storessa), ja panostaa siihen pelien ostettavuuteen ja alennusten yms. näkyvyyteen niissä Appeissaan sekä konsolin kaupassa.

Vaikea kuvitella, että MS:sän luvut eroaisivat Sonystä mitenkään merkittävästi. Ainakaan pienempään suuntaan. Itse kauppapaikkahan on Livessä loistava, käyttöliittymään jouhevasti integroitu toteutus miellyttää tuhannesti enemmän kuin Sonyn app pohjainen kankea hidastelu. Tarjousten näkyminen on tosiaan ollut Livessä aina huonoa, nykyisellään tilanne on lähestulkoon korjattu, sillä kauppapaikan pelit osioon on ilmestynyt uusi oma välilehti tarjouksille. Täältä löytyy jo suurin osa päällä olevista tarjouksista, mutta ei tietenkään vieläkään kaikki. On se kumma kun raha ei vain kelpaa.

Pitäisi varmaan itsekkin siirtyä PSN puolella suosiolla mobiili appin käyttäjäksi.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Pitäisi varmaan itsekkin siirtyä PSN puolella suosiolla mobiili appin käyttäjäksi.

On se mobiiliversio varmaan ihan toimiva, mutta itse käytän lähes yksinomaan web-storea. Joissain asioissa vain hiiri-näppäimistö-yhdistelmää ei voi voittaa.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

En ole vuosiin ostanut fyysisiä versioita. Tänään lähdin kuitenkin liikkeelle pakon sanelemana. Luottokortin credit-osuus on Nordean kämmin johdosta nyt sulki viikonlopun yli.

Auto alle ja muovikoteloa hakemaan. Tuli oikein nuoruus mieleen, jolloin näitä reissuja tehtiin kuukausittain, väliin jopa viikottain. Tänään ei kuitenkaan räntäsateeseen, keli oli mitä mainioin. Suuntana Gigantti. Joskus kävin safkiksella jonottamassa oven takana yhdessä muiden malttamattomien kanssa monta monituista peliä. Kohti pelihyllyjä, yhä sellaiset kun löytyy. Switchin osalta valikoimasta löytyi Mario Karttia ja 1-2-Switchiä. Ei muuta. Myyjä tarkisti saldon nollaksi ja valitti ettei nyt varsinaisesti ole peliosastolta. Näin.

Seuraavaksi vuorossa Gamestop. Auto parkkiin ja myymälää kohti. Löyty heti hyllystä, hintaan 69,90 €. Sen lisäksi, että olen polttanut aikaani autossa kilometri tolkulla, olisi vielä pitänyt maksaa 10 € extraa digiversioon nähden. Kävin vielä tarkistamassa tilanteen toisessa myymälässä - ei ARMS:ia sielläkään.

Pa$kat. Rautakauppaan ja pelin hinta ruuvinvääntimeen. Never again.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Seuraavaksi vuorossa Gamestop. Auto parkkiin ja myymälää kohti. Löyty heti hyllystä, hintaan 69,90 €. Sen lisäksi, että olen polttanut aikaani autossa kilometri tolkulla, olisi vielä pitänyt maksaa 10 € extraa digiversioon nähden.

Pidät pahana 10 euroa kalliimpaa hintaa mutta maksat mukisematta isot rahat jälleenmyynnin kannalta arvottomista biteistä? Vielä kun useimmissa tapauksissa jostain (netti)kaupoista saisi fyysiset, ihan rahan arvoset kopiot vielä digejä halvemmalla.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Pidät pahana 10 euroa kalliimpaa hintaa mutta maksat mukisematta isot rahat jälleenmyynnin kannalta arvottomista biteistä? Vielä kun useimmissa tapauksissa jostain (netti)kaupoista saisi fyysiset, ihan rahan arvoset kopiot vielä digejä halvemmalla.

Kyllä. Peli on valmiiksi ladattuna julkaisupäivänä ja ohjaimiin voi tarttua heti pelihetken koittaessa. Tähän kun on tottunut, alkaa laskea muovikotelon hakureissulle jo kilometritaksaa.

Kyllä noi nähdyt tyhjät hyllyt ja liiketoimintamallien mukaiset hinnoittelut kielivät fyysisen olevan katoavaa kansanperinnettä. Ajavat myös tavan kansan digikaupan asiakkaaksi.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Kyllä. Peli on valmiiksi ladattuna julkaisupäivänä ja ohjaimiin voi tarttua heti pelihetken koittaessa. Tähän kun on tottunut, alkaa laskea muovikotelon hakureissulle jo kilometritaksaa.

Kyllä noi nähdyt tyhjät hyllyt ja liiketoimintamallien mukaiset hinnoittelut kielivät fyysisen olevan katoavaa kansanperinnettä. Ajavat myös tavan kansan digikaupan asiakkaaksi.

Fyysisen posti kuljettaa kätevästi.;) 1 ainoa peli minkä ennakkotilannut,tuli vasta julkkarina..kaikki muut on tullu 1-4 päivää ennen julkkaria. Ja aina on vähintään 10€ halvempi,kuin diginä.

Toki ostan myös diginä..taitaa mun kohalla mennä tasan fyysinen vs digiversio.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Itse ostan kaiken diginä. En ole itse keräilijäluonne, eli itseasiassa hyllyihin kertyvät pelikannet olisivat vain huono juttu. Lisäksi ärsyttäisi älyttömästi se ainainen "levyjumppa" kun saisi vaihtaa levyä toiseen kun tekeekin mieli pelata jotain toista peliä. Lisäksi pelit ei huku, eikä tarvitse pelätä, että ne naarmuttuisi syystä tai toisesta.

Ja kuten Nisu:kin sanoi se kätevyys ostaa diginä on vain niin mukavaa. Itseäni ei yhtään houkuttelisi lähteä julkisilla lähimpään pelikauppaan ja takaisin, kun sama sujuu kätevästi ja mukavasti kotisohvalta.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Historia on osoittanut helpoimman tien olevan voittava. Kuka lähtee hakemaan elokuvaa ostarilta, ja palauttamaan sen vielä erikseen. Kuka hakemaan musiikkia keskikaupungilta. Täysin järjetöntä.

Fyysistä pelikoteloa puolustaa ainoastaan jälleenmyyntiarvo. Sen mitä näki tänään Gamestopissa (10 € kovempi hinta vrt. kauppiaisiin, jotka eivät tee vaihtokauppoja), on tämäkin jollain kierolla tavalla osattu pelata kauppiaan pussiin. Kaikki kunnia yrittäjille, mutta en halua olla osa tätä koneistoa.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Historia on osoittanut helpoimman tien olevan voittava. Kuka lähtee hakemaan elokuvaa ostarilta, ja palauttamaan sen vielä erikseen. Kuka hakemaan musiikkia keskikaupungilta. Täysin järjetöntä.

Fyysistä pelikoteloa puolustaa ainoastaan jälleenmyyntiarvo. Sen mitä näki tänään Gamestopissa (10 € kovempi hinta vrt. kauppiaisiin, jotka eivät tee vaihtokauppoja), on tämäkin jollain kierolla tavalla osattu pelata kauppiaan pussiin. Kaikki kunnia yrittäjille, mutta en halua olla osa tätä koneistoa.

Minäpä kysyn sinulta esimerkiksi että kuinka paljon otti päähän maksaa 69,99 digitaalisesta pelistä joka ei vastannut odotuksia ja et voinut palauttaa ja myydä sitä koska digi?
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Minäpä kysyn sinulta esimerkiksi että kuinka paljon otti päähän maksaa 69,99 digitaalisesta pelistä joka ei vastannut odotuksia ja et voinut palauttaa ja myydä sitä koska digi?

Vaikken Nisu olekkaan niin kommentoin silti. En ole koskaan maksanut digiversiosta 69.99€, en edes uuden pelin kohdalla. Uudet pelit maksaa korkeintaan sen 59.99$ eli ei paha ollenkaan. (jep ostan pelit jenkkistoresta)
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Minäpä kysyn sinulta esimerkiksi että kuinka paljon otti päähän maksaa 69,99 digitaalisesta pelistä joka ei vastannut odotuksia ja et voinut palauttaa ja myydä sitä koska digi?

En osta tällaisia pelejä. Ne mihin rahat laitetaan, on katsastettu huolellisesti ennakolta. Haen pääasiassa uusia elämyksiä. Näiden hinnoittelu ei käy yksinkertaisesti. Joskus täysihintainen peli on kertakäyttöisenä hintansa väärti (Heavy Rain). Verkkopeleissä, joita suosin, on hinta suhteessa käytettyihin tunteihin aina puolellani. Kun tietää oman rajoittuneen makunsa, pystyy aika hyvin välttymään pettymyksiltä.
 
Mulla vähän sama, että kyllä tiedän ennakkoon jo mitä ostan, kaikki on tutkittu niin tarkkaan. Ja joku peli jäänyt vähälle peluulle, niin ei mua ole harmittanut. Päinvastoin 2v jälkeen on hyvä fiilis kun se löytyy koneelta ja intoutui pelaamaan yks kaks.

Itellä saattaa olla pitkiä taukoja peleistä ja palaan niihin. Ennen ostin fyysisiä takaisin 3-4 kertaa ku olin jo myynyt pois. Kalliimmaksi se tuli.

Switchille ja 3DS:lle ostan fyysiset. Siihenkin on se syy, että pelikotelot saa varastoon piiloon ja 24 peliä menee 5x5x2cm koteloon, niin ei vie tilaa ja on nopeasti käsillä. En mä niitäkään pois myy. Sen olen huomannut, että niille on tullut ostettua kaikkea sontaa kun tietää et pääsee eroon. Eli en tutki enää sisältöä ja rahaa palaa taas enempi.

Pleikalle menee kaikki diginä ja on ollut omaan makuun todella paljon parempi tapa kuin fyysiset.

Edit; tänne maalle posti ei tuo ikinä julkkariksi juuri mitään, vaan kaikki menee maanantaille. Fyysinen versio tarkottaisi 50km kaupalle, joo digiä kalliimpi hinta ja 50km takaisin, joten kyllä myös itse lasken kilsoille hintaa.
 
Ylös Bottom