Väitän, että silloin kyseessä on todelliset erikoistapaukset, kun digiversiosta tulee oikeasti fyysistä halvempi.
...että kauppareissun voi käytännössä ajoittaa sen odotetun pelin julkaisuun niin, että samalla käy pelikaupassa ostamassa fyysisen ja heittää vaihtoon jotain, mitä ei enää pelaa. Jo sillä jokaisesta fyysisestä tulee huomattavasti digitaalista halvempi.
Loppuun offtopicina pakko naureskella hyväntahtoisesti Ompun RDR:n
seitsemälle ostokerralle

Ei tullut sitten 2-3 kerran kohdalla mieleen, että jospa en enää myykään eteenpäin?
Sepä siinä onkin, että isoin osa massasta on niitä jotka ostaa 1-10 peliä vuodessa. Ei ne käy vaihtamassa peliä missään. Joo voi toki myydä kirppiksellä tms, mutta aika marginaalisella hinnalla.
Gamestopillahan ei olisi mitään ongelmia edes jos porukka vaihtais ja ylipäätään ostais fyysisiä entiseen malliin.
Mun tutuissa ei ole toista tälläistä ”pelaajaa” kuin mikä, vaan ovat juuri näitä perus Matti Meikäläisiä jotka ostaa sen pelin kauppareissun yhteydessä. Osa voi jonkun ison nimikkeen ostaa julkaisupäivänä kerran 2-3 vuodessa. Ne saattaa sen pelin ostaa vaikka 6-8kk päästä julkaisusta lauantain kauppareissun yhteydessä. Citymarketin hintaan 69e (sama kuin digi julkaisussa). Tai puhelinostoksilla gigantista kympin halvemmalla.
Se joukko vaikka maailman PS4 massasta joka on valveutuneita ja käyttää erillisiä pelikauppoja ja katselee hintoja jne. on oikeasti todella marginaalinen osuus.
En nyt jaksa mitään tiettyä peliä ottaa esimerkiksi, mutta käytännöss kaikki uudet julkaisut on vähintään 40eurolla myynnissä 1-3kk jälkeen diginä. Eli 20-30e halvemmalla kuin samaan aikaan noissa normi kaupoissa mistä massat pelinsä hakee (pelikaupat myynee samaan hintaan ainakin tarjouksella). Sit ne myy pelin kaverille, kirppiksellä tms 10-20 eurolla todella pitkän ajan päästä. Todella harvassa on ne jotka oikeasti käyttäisi sitä hyödyksi, että peli läpi ja vaihtoon. Päinvastoin jonkun RDR2 läpäisyyn menee se vuosi.
Tässä vaiheessa digi on tullut jo halvemmaksi 10-20e, maksimissaankin saman hintaiseksi. Sillä erolla, että peli on sulla edelleen diginä.
En väitä etteikö fyysisenä saa halvemmalla juuri gamestop kikkailulla ja viikossa läpi ajattelutavalla. Sellainen pelaaminen ei vain ole sitä ison kansan pelitapaa, eikä se kyllä mullekaan istu, vaikka läpi pelaankin nopeasti koska palaan niihin aina uusiksi.
Ja tosiaan RDR1 oli vain yksi esimerkki, tein tätä monen muun kanssakin useampaan kertaan. Aina ajattelin miten typerää touhua, mutta rahapulassa katsoin hyllyä et mitä en ole pelannut aikoihin. Jos se tuntui sillonkin siltä, ettei maistu niin myyntiin.
Lopultahan ostin kyllä RDR1:n diginä ja pääsin ongelmasta eroon..kunnes tuli RDR2 tiedot ulos. Pakko oli päästä pelaamaan, mutta en omistanut enää PS3:sta, joten fyysisestä, eikä digitaalisesta olisi ollut hyötyä ja marssin giganttiin hakemaan fyysisen Xbox version...pelasin sitä käytännössä tutoriaalin läpi ja nyt se makaa hyllyssä ainoana levypelinä.
Mutta otin tästä tosiaan opiksi ja PS4:n tullessa siirryin 100% digiin. Ja onneksi siirryin. Esim AC Black Flags käy mun koneella 2-3 kertaa vuodessa edelleen.
Ei se ole selvää että digi on ympäristöystävällisempi kuin fyysinen. Palvelinsalit ovat sähkörohmuja.
Toki, mutta samat palvelimet tarvitaan päivitysten jakoon, nettipeleille jne, jolloin ne fyysiset kuormittaa sitä samaa möykkyä myös oman muoviongelansa lisäksi. Sillä erolla ettei se sähkön ympäristöongelma päädy ilmaston lisäksi myös esimerkiksi mariaanien haudan pohjaan kuten muovi noin yleisesti.
Toki pelejä pahempia oli nämä digikoodit muovikoteloissa joista vissiin päästy kautta linjan eroon?
Mut näin kaiken rahan ja ympäristön ohella olen ilmeisesti siitä outo pelaaja, että voin pelata yhden illan (esim 17-02) aikana näin:
1: Pelaan vaikka Snookeria, kunnes kaveri tulee linjoille.
2: Vaihdan peliä Battlefieldiin jota pelaan kaverin kanssa. Linjoille tulee kolmas kaveri jolla ei ole bäfää.
3: Siirrytään kaikki pelaamaan peliä Wildlandsia.
4: Toinen lähtee syömään ja pistämään lapsia yöpuulle, siirrymme ensimmäisen kaverin kanssa takaisin bäfään.
5: Kaveri tulee takaisin ja jatkamme Wildlandsia.
6: Jossain välissä voi kaverit poistua ja pelaan hetken vaikka Fifaa.
7: Tulee toiset linjoille ja pelataankin siegeä ja kaverilla menee hermot kun ei pärjää, pyytää vaihtamaan peliä.
8: Pelataan Mudrunneria..kaveri jo niin kännissä et sammuu sohvalle.
9: ajattelen et jatkan itse vielä hetken. Pelaan yhden Snooker matsin loppuun, kunnes huomaan et on tullut päivitys Dirt Rallyyn.
10: Pelaan Dirt rallyä muutaman pätkän ennen nukkumaanmenoa.
Mä pelaan ylipäätään päivän aikana useita eri pelejä jatkuvasti itsekseni, mutta pelaamaan ehtivät kaverit määrittää sit usein sen mitä muuta pelataan.
Siinä vaiheessa kun pelejä on yli 300, niin ihan sama olenko laiska vai ei, niin mä en kyllä vaan jaksa enää nykyisin alkaa levyjä edes etsimään, tai vaihtamaan. Muutoinkin tulee paljon pienemmällä kynnyksellä pelailtua tovi pelejä jotka muuten jäisi kokonaan hyllyyn pölyttymään.
On vain niin paljon helpompaa klikkailla mitä pelaa. Sama se leffoissa jne on. En mä enää jaksais alkaa levyjä koneeseen tunkemaan, kun netflix jne tarjoaa yhden klikkauksen ja leffanautinnon.
Tämä viimeisin ei tosiaan päde taas niihin isoihin massoihin, koska ne hinkkaa sitä RDR:ää vuoden ja levy saa olla sisällä, mutta mun pelaamis ja pelimäärällä tuo on oikeasti jo aika iso tekijä.