Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Eikös se nyt kuitenkin loppujen lopuksi ole ihan kiva, että saa itse päättää haluaako pelin ostaa hyllyyn vai diginä? Miksi pitäisi olla vain toinen vaihtoehto?
Fyysisen puolen roikottaminen yhä mukana jarruttaa konsolipuolen digijakelua. Sähköisen kauppapaikan hinnoittelussa pitää ottaa vielä huomioon kivijalan pelikauppiaat. Siinä on syy miksi asia on tapetilla.

Lisää aiheesta löytyy mm. täältä: https://www.gamespot.com/articles/ubisoft-explains-why-digital-games-stay-more-expen/1100-6428760/
 

Gunslinger

Active Member
Olen ostanut ps4-kaudella varmaan 95% diginä. Ihan hyvä, että ollut molemmat vaihtoehdot, vaikka en kaipaakkaan enää fyysisiä.

Digini oon alkanut enemmän seuraa alennuksia, mutta samalla tulee myös herkemmin heräteostettua pelejä, jos sattuu olee joku mielenkiintoinen artikkeli sopuhintaan storessa. Loppupeleissä rahaa palaa peleihin kuten ennenkin.

Ennen tuli yleensä eka halu saada joku peli, sit katsottiin mistä saa edullisimmin/nopeiten ja tilattiin, tai mentiin liikkeeseen. Nyt store auki ja tsekkaa alennukset, onko jotain mielenkiintoista sopuhintaan ja eiku lataukseen ja hetkenpäästä peli tulille.
 
Viimeksi muokattu:

pelle

Well-Known Member
Nisu se vaan jaksaa edelleen uskoa tuohon kauniiseen satuun, että jos fyysisiä pelejä ei myytäisi niin digi pelit olisi halvempia.
Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon taas. Se hinta ei tulisi tippumaan, koska jo nykyiselläkin hinnalla kauppa käy joten julkaisijan kannalta hinnan alennukselle ei ole mitään syytä.
 

Gunslinger

Active Member
Fyysisen puolen roikottaminen yhä mukana jarruttaa konsolipuolen digijakelua. Sähköisen kauppapaikan hinnoittelussa pitää ottaa vielä huomioon kivijalan pelikauppiaat. Siinä on syy miksi asia on tapetilla.

Lisää aiheesta löytyy mm. täältä: https://www.gamespot.com/articles/ubisoft-explains-why-digital-games-stay-more-expen/1100-6428760/
Voi pitää jollaintasolla paikkansa, vaikka muutos tuskin näkyisi meille kuluttajille.
Nisu se vaan jaksaa edelleen uskoa tuohon kauniiseen satuun, että jos fyysisiä pelejä ei myytäisi niin digi pelit olisi halvempia.
Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon taas. Se hinta ei tulisi tippumaan, koska jo nykyiselläkin hinnalla kauppa käy joten julkaisijan kannalta hinnan alennukselle ei ole mitään syytä.
Ainut mahdollisuus, jos markkinoille tulee uusi kilpailija esim Google, joka alkaa painamaan hintoja alas. Tällähetkellä Sonyn, Microsoftin ja Nintendon ei ole mitään tarvetta tiputtaa digihintoja, kakusta riittää kaikille ja kattaus on vakiintunut.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Digini oon alkanut enemmän seuraa alennuksia, mutta samalla tulee myös herkemmin heräteostettua pelejä, jos sattuu olee joku mielenkiintoinen artikkeli sopuhintaan storessa. Loppupeleissä rahaa palaa peleihin kuten ennenkin.
Tämä. Backlogia alkanut kertymään näiden Storen tarjouksien johdosta. Pelejä tulee ostettua ja jäävät koskemattomina kirjastoon jopa vuosiksi. Se mikä on helpoin ja kätevin tie, vie lopulta markkinat.
 

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Nisu se vaan jaksaa edelleen uskoa tuohon kauniiseen satuun, että jos fyysisiä pelejä ei myytäisi niin digi pelit olisi halvempia.
Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon taas. Se hinta ei tulisi tippumaan, koska jo nykyiselläkin hinnalla kauppa käy joten julkaisijan kannalta hinnan alennukselle ei ole mitään syytä.
Vähän niin kuin näin. Pelin hintaa (tai minkä tahansa tuotteen) pudotetaan, jos uskotaan sen kasvattavan kokonaistulosta. Jos kauppa käy ilman hinnan laskua, hintaa ei ole järkevää laskea. Kilpailu on yksi tekijä, joka vaikuttaa hintoihin: vähemmän kilpailua => vähemmän painetta pudottaa hintoja. Fyysinen kauppa on kilpailija digitaaliselle kaupalle (ainakin teoriassa, joskaan esim. omassa tapauksessani ei käytännössä).

Ei ole sellaista uskottavaa mekanismia, jonka perusteella fyysisen kaupan katoaminen johtaisi digitaalisten hintojen putoamiseen.
 

shamaniac

Active Member
Helpostipa noita fyysisiäkin kertyy yhtä lailla jonoksi asti, joten enemmän se on kiinni siitä että mistä itse tykkää. Eipä tuo muutenkaan ole kummoinen argumentti kummankaan puolesta koska mitä hyvää siinä on että ostaa kamaa kun halvalla saa, varsinkin jos ei edes tee sillä mitään? Kunnon Juho Vileniä.

En usko ennen kuin näen että digit halpenisivat fyysisen poistuessa. Jo nyt Nintendon pelejä on tosi harvoin hyvissä alennuksissa mutta fyysisenä saa käytettynä edes joskus hieman halvemmalla. Nythän niillä tuli se "voucher", jolla saa huimat kaksi peliä satasella. Onko tuo merkki digipelien alennuksista? No joo, ehkä se on enemmän merkki Nintendon tavoista mutta sille tielle ne varmaan muutkin menisivät.
 

CharGasM

Active Member
Nisu se vaan jaksaa edelleen uskoa tuohon kauniiseen satuun, että jos fyysisiä pelejä ei myytäisi niin digi pelit olisi halvempia.
Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon taas. Se hinta ei tulisi tippumaan, koska jo nykyiselläkin hinnalla kauppa käy joten julkaisijan kannalta hinnan alennukselle ei ole mitään syytä.
Hinnat luultavasti nousee kun ei saa muualta kuin storesta siinä tapauksessa. Pitäisi tulla digitaaliset koodit joka paikkaan myyntiin niin kui pc llä
 

Ac3way

Well-Known Member
Pelin kehityksen kustannukset on kasvanut. Entistä enemmän myydään noita kalliita erikoisversiota, joten ei sinäänsä ole edes mitään syytä laskea pelien hintoja vaikka olisi "alldigi". Ihmiset ostaa vaan likaa ja monesti turhaan pelejä, jos pelit tuntuvat liian kalliilta.

t. köyhä, joka ostaa pelejä halvalla diginä.
 

Renebauman

Active Member
Fyysisen puolen roikottaminen yhä mukana jarruttaa konsolipuolen digijakelua. Sähköisen kauppapaikan hinnoittelussa pitää ottaa vielä huomioon kivijalan pelikauppiaat. Siinä on syy miksi asia on tapetilla.

Lisää aiheesta löytyy mm. täältä: https://www.gamespot.com/articles/ubisoft-explains-why-digital-games-stay-more-expen/1100-6428760/
Kilpailun puuttuminen ei ikinä laske hintoja, päinvastoin.. Jos fyysistä vaihtoehtoa ei olisi, niin esim PS storessa uutuus pelit ei maksaisi 69.95e, vaan vähintään 79.95e..
 

Omenanraato

Well-Known Member
Kilpailun puuttuminen ei ikinä laske hintoja, päinvastoin.. Jos fyysistä vaihtoehtoa ei olisi, niin esim PS storessa uutuus pelit ei maksaisi 69.95e, vaan vähintään 79.95e..
Olihan steam pitkään käytännössä monopolissa ja pelit oli silti edullisempia kuin fyysiset. Ylipäätään PC puolella ei tälläistä vänkäämistä asiasta ollut edes monopolin aikana.
En näe mitään syytä miksi Citymarketit sun muut myisi jatkossakin latauskoodeja digiversioihin jne.
Kyllähän esim cdkeys myy tolkuttoman halvalla Xbox pelejä nykyisin jo, vaikka ne ladataan mikkisoftin kaupasta.

Itse ostin aikanaan esim forza Horizon 3:n erikoisversion noin puoleen hintaan siitä, mitä se olisi ollut diginä/fyysisenä normaali versiona.
 

Fabre#4

Well-Known Member
Onko muuten edes olemassa esimerkkejä markkinoilta, että jonkun tuoteryhmän hinnat olisivat pudonneet kilpailun vähentyessä? Aloin vaan asiaa miettimään, kun pohdin tuota Nisun liki söpön sokeaa uskoa siihen, että digipelien hinta laskisi, jos fyysisten myynti loppuisi. Ei vaan itselle tule mieleen tapauksia, joissa monopoli tai kilpailun väheneminen olisi vaikuttanut hintoja pienentävästi. Noh, ehkä Nisu meille niitä tapauksia esittelee uskomustensa tueksi...
 

shamaniac

Active Member
Kiinnostaisi tietää perustelut tuolle että Steam on ollut joskus monopoli. Fyysisiäkin myytiin (myydäänkö jopa yhä jonkin verran?) pc:lle, joten jo siitä saa kilpailun, joka on nytkin mainittu useaan otteeseen aiheessa, eli fyysiset vs. digitaaliset. Ehkä niissä "fyysisissä" ei sitä peliä aina/usein edes ollut levyllä (tai levyä ollenkaan?) mutta on kai se silti kilpailija kun sitä myydään eri paikassa eri hintaan. Se riittää kilpailuun.

Steamillä ei kuitenkaan ole sitä omaa alustaa, toisin kuin konsolivalmistajilla, joten iso ero tulee jo siitä. Sinne ei voi edes syntyä kilpailua jos valmistaja ei sitä erikseen salli. Jo se mahdollistaa monopolin per alusta: Sonyn laitteelle ei saisi pelejä kuin Sonylta ja MS:n laitteelle vain MS:ltä jne.
 

Ac3way

Well-Known Member
Steamin kohdalla pitää muistaa, että ennen kuin muut (Origin, Uplay jne.) ja sikahalvat avainkauppiaat tulivat kunnolla markkinoille niin Steamilla oli todella sikahalpoja alennuksia peleissä ja aggressiivista hinnoittelua useasti. Sillä se kasvatti asiakaskuntaa todella paljon lisää ja sai positiivisen mielikuvan aikaiseksi pelaajissa.

Viime vuodet Steamin toiminta on ollut aika rauhallista siihen verrattuna. Siinä on jotain samaa kuin siinä, kun Gigantti tuli aikoinaan Suomeen. Kasvatetaan agressiivisesti halvoilla hinnoilla ja näkyvästi asiakaskunta, sen jälkeen vaan pidetään kiinni vahvasta markkina-asemasta.

En enää muista mihin tämä liittyi, tuli pari juotua..
 

Omenanraato

Well-Known Member
Kiinnostaisi tietää perustelut tuolle että Steam on ollut joskus monopoli. Fyysisiäkin myytiin (myydäänkö jopa yhä jonkin verran?) pc:lle, joten jo siitä saa kilpailun, joka on nytkin mainittu useaan otteeseen aiheessa, eli fyysiset vs. digitaaliset. Ehkä niissä "fyysisissä" ei sitä peliä aina/usein edes ollut levyllä (tai levyä ollenkaan?) mutta on kai se silti kilpailija kun sitä myydään eri paikassa eri hintaan. Se riittää kilpailuun.

Steamillä ei kuitenkaan ole sitä omaa alustaa, toisin kuin konsolivalmistajilla, joten iso ero tulee jo siitä. Sinne ei voi edes syntyä kilpailua jos valmistaja ei sitä erikseen salli. Jo se mahdollistaa monopolin per alusta: Sonyn laitteelle ei saisi pelejä kuin Sonylta ja MS:n laitteelle vain MS:ltä jne.
Niin no tässä on vähän eri tilanne. Sonyn/MS on pakko pitää pelit kivijalassa, koska ne myy ne laitteet. Ei Citymarket halua pitää 500e konsolia hyllyssä, kun pelistä rahat tulee. Ne ei myöskään voi edes myydä halvemmalla pelejä diginä, koska kivijalat jää paitsioon. Se on vain pakko ajatella laitemyynnin vuoksi sitä.
Steam ei myy niitä pc:tä siellä citymarketissa, joten moista ongelmaa ei ollut.

Ja kuten todettu, Sony, että MS sallii jo nyt muiden myydä pelejä diginä, joten ei se ole mikään ongelma.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
On silmiä avaavaa käydä selaamassa VideoPeliDivarin sivustoa VPD.fi.

Myydyimpien Top-10:stä on kuusi kappaletta sähköisiin kauppapaikkoihin. Arvokuponkeja tai pelin latauskoodia.

Kun muuten selaa ansiokkaan pelimyymälän valikoimaa, pomppaa sieltä esille PC-tarvikkeet, kännykät, televisiot, tabletit jne. Ei niin perinteisesti videopelikauppaan liittyvää,

En osaa sanoa kuinka pitkään näin on ollut, mutta näin lähes puhtoisena digipelaajana näen tässä jo selvää siirtymää tulevaisuuden kivijalan (peli}myymäläksi. Siellä muovikoteloon käärityn asennustiedoston sijaan myydään kaikkea muuta harrastukseen liittyvää.

Täällä pelilevy menetti oikeutuksensa siinä vaiheessa kun itse pelien pyörittäminen niiltä lakkasi. Vaihdannan väline on ainoa ja sekin yhä harvemmille.
 
Viimeksi muokattu:

JTahti

Well-Known Member
Kun muuten selaa ansiokkaan pelimyymälän valikoimaa, pomppaa sieltä esille PC-tarvikkeet, kännykät, televisiot, tabletit jne. Ei niin perinteisesti videopelikauppaan liittyvää, En osaa sanoa kuinka pitkään näin on ollut, mutta...
Mun mielestä nuo eivät ole olleet kauaa. Käyn VPD:n nettisivulla usein. Mullakin saattaa olla ostokset vähentyneet VPD:stä digin takia, vaikka ostan suurimman osan fyysisistä peleistä sieltä.
 

Nisupulla

Jäsen / [FL]
Sony uskoo fyysiseen mediaan. Rinnalle tulee nousemaan yhä vahvemmin myös pelipilvipalvelu PS Now.

 
Ylös Bottom