Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Päinvastoin, mun mielestä on kiva kun tietää että julkaisija ja kehittäjä saa isomman siivun rahoista, kuin fyysisen version ostamalla.

Joo no lähinnä ajattelin siitä perspektiivistä, mitä minä saan, eikä niinkään kehittäjän....

Tässä menee suuri vedenjakaja. Ei ole mitään tarvetta omistaa peliä nauttiaakseen siitä. Parasta olisi, jos kiinteää kk-hintaa vasten pääsisi käsiksi avoimeen pelikirjastoon.

Mulle aika suuri osa pelien tuottamasta nautinnosta tulee juuri siitä fyysisestä kopiosta, jonka voi lisätä pelikokoelmaan. Ah sitä tuoreen pelin tuoksua, kun repii muovit pois ja korkkaa uuden pelinautinnon! Tuo avoin pelikirjasto kuulostaa mun korvaan ehkä vielä huonommalta. Siinä saattaisi käydä vähän niin, kuin joskus kun sai Gameboylle, tai NESille jonkun 1000 in 1 pelikasetin, tai kuuslankulle kasetillisen täynnä pelejä. Kokeilee vähän sieltä ja täältä, muttei lopulta pelaa mitään.

Mun pelikokoelma on helposti tuplannut arvonsa sinä aikana, kun olen sen omistanut. Digilatauksilla tuo kehitys pysähtyisi.

Jos mä saisin päättää, niin mentäisiin takaisin cartridgeen!! Tässä on sitä meininkiä, jota arvosta:

Näytä liitetiedosto 12671
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Joo no lähinnä ajattelin siitä perspektiivistä, mitä minä saan, eikä niinkään kehittäjän....

Mun mielestä se että saan pelit halvemmalla ja nopeammin pelattavaksi on mulle niin iso plussa, että fyysistä versiota ei kaipaa juurikaan. Täällä jumalan selän takana kun lähimpään Gamestoppiin on matkaa 80 kilometriä ja marketeissa on aikamoiset ryöstöhinnat niin ainut vaihtoehto ollut tilata nettikaupoista ulkomailta ja Suomesta. Ei paljoa viitsi venata viikkoa tai kahta peliä saapuvaksi, kun voi laittaa sen Steamistä lataukseen ja ruveta pelaamaan tunnin päästä...

Kyllä mä ymmärrän sun näkökantasi myös, onneksi tosin itse pääsin siitä eroon suht kivuttomasti. 3DS- ja DS-pelit (+retropelit) saa tyydyttää mun fyysisten pelien himot, ja uudet pelit sitten suosiolla Steamistä :)
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Joo no lähinnä ajattelin siitä perspektiivistä, mitä minä saan, eikä niinkään kehittäjän....



Mulle aika suuri osa pelien tuottamasta nautinnosta tulee juuri siitä fyysisestä kopiosta, jonka voi lisätä pelikokoelmaan. Ah sitä tuoreen pelin tuoksua, kun repii muovit pois ja korkkaa uuden pelinautinnon! Tuo avoin pelikirjasto kuulostaa mun korvaan ehkä vielä huonommalta. Siinä saattaisi käydä vähän niin, kuin joskus kun sai Gameboylle, tai NESille jonkun 1000 in 1 pelikasetin, tai kuuslankulle kasetillisen täynnä pelejä. Kokeilee vähän sieltä ja täältä, muttei lopulta pelaa mitään.

Itsellä kanssa PS4/PS3 koneilla 4kk aikana tuo PS plus kokeilu todisti sen, että kun joka kk tuli ilmaista peliä pelattavaksi niin kerkesin kokeilemaan sieltä täältä kutakin mutta mitään niistä en läpi pelannut (paitsi Child of light joka tosin tuli kanssa haettua kaupasta fyysisenä collectorina). Lopulta päädyin pelaamaan levyltä hankitun kesken jääneen loppuun.

Oma pelaaminen alkoi Amiga/Commadore jutuista ja nintendo 8bit oli eka kotikonsoli jonka omistin. Ehkäpä se on sitten tullut itselle lapsuudesta, mutta tuolloin pelit pelattiin alusta loppuun suht monta kertaa ja kun pelin sai kerran 1-2 kk sisällä niin piti aina tarkkaan pohtia mitä hankki ja mitä ei hankkinut. Ja jos pelin hankki/hankkii niin tykkään uppoutua peliin ja perehtyä siihen, saada siitä itselle mahdollisimman paljon iloa. Jos peli paljastuu pettymykseksi tai ei vain ole omaan makuun tulee se laitettu pikaisesti myyntiin.

Tuo digitaalinen puoli on siitä kiva että moni julkaisee Trialin tai demon tuotoksestaan jolla pelistä saa nykypäivänä jonkin sortin mielipiteen ja kuvan. Toki monesti nuokin voi antaa väärän kuvan (Esim Heavy Rain demo oli omasta mielestä aivan perseestä, kaveri sitten patisti tuon kokoversion häneltä lainaamaan ja voihan pojat miten hyvä peli sitten kyseessä lopulta olikaan!).

Mutta juu, juurikin tuo shoppailu kivijalka putiikissa, muoveissa olevan pelin/lootan kotiin vienti, kansien ihailu ja lukaisu, unboxaus jne. Kaikki nuo on osa sitä kokonaisuutta joka tulee pelin hankkimisesta.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Täällä jumalan selän takana kun lähimpään Gamestoppiin on matkaa 80 kilometriä

Ei kai nyt kukaan hullu Gamestopista osta, vaikka olis naapurissa. Maksaa käytetyt pelit enemmän, mitä uudet muualla.

EDIT:

Mutta juu, juurikin tuo shoppailu kivijalka putiikissa, muoveissa olevan pelin/lootan kotiin vienti, kansien ihailu ja lukaisu, unboxaus jne. Kaikki nuo on osa sitä kokonaisuutta joka tulee pelin hankkimisesta.

Joo ja jopa netistä tilatessa se pelin odottelu on omalla tavallaan myös osa sitä kokemusta. Saa hyvät kiksit, kun aamulla vihdoinkin kuuluu se tunnusomainen, vähän raskaampi kolahdus postin tullessa ;)
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Ei kai nyt kukaan hullu Gamestopista osta, vaikka olis naapurissa. Maksaa käytetyt pelit enemmän, mitä uudet muualla.

Minä kyllä ostan! Uudet pelit ovat ainakin täällä Hyvinkäällä sen 65-70 € kappale ja muutaman kuukauden vanhoista vaihtopeleistä saa vielä kivasti 40-50 € hyvitystä kappaleelta. Näin ainakin PS4:n ja sen pelien julkaisujen jälkeen. Suomalaisista nettikaupoista näyttäisi saavan reilulla 50 eurolla kappale, joten sieltäkin voi tilailla, jos ei aio vaihdossa viedä mitään.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Joo ja jopa netistä tilatessa se pelin odottelu on omalla tavallaan myös osa sitä kokemusta. Saa hyvät kiksit, kun aamulla vihdoinkin kuuluu se tunnusomainen, vähän raskaampi kolahdus postin tullessa ;)


Tämä on muuten kanssa perhanan hyvä pointti, kun tietää että postissa on peliä tulossa niin kyllä se postiauton kurvaaminen lootalle pistää aikusenkin juoksemaan lootalle heti auton kadottua näköpiiristä. Toki jos itse ei ole kotona ja tietää että postia on mahdollisesti tulossa niin saattaa välillä liiankin tiuhaan vaimoa pommittaa joko posti tuli :D Parhaita hetkiä postin kautta toimitetuissa onkin koettu jos joku oikein hyvä peli onkin tullut julkaisua edeltävänä päivänä ja vaimolta tullut asiasta viestiä kesken työpäivän :)

Jälkikasvuakin on tullut välillä yllätettyä jos on tullut halvalla lego pelejä vastaan netissä niin tullut sitten maksun yhteydessä pyydettyä postittamaan jälkikasvun nimellä, 5v ilme on korvaamaton kun pääsee näkemään kuinka toinen tohkeissaan repii kuoren auki ja sisällä on jotain mieluista pelattavaa :)
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Tämä on muuten kanssa perhanan hyvä pointti, kun tietää että postissa on peliä tulossa niin kyllä se postiauton kurvaaminen lootalle pistää aikusenkin juoksemaan lootalle heti auton kadottua näköpiiristä.
Tämä. Suomen postilaitos on mennyt ihan perseelleen. On aika hiljaista ne kerrat, kun posti tulee enää ajallaan. Aamupäivällä lähetetyt kirjeet eivät ole enää seuraavana päivänä vastaanottajalla. Esimerkiksi meille täällä Helsingin Herttoniemen peräkylällä perjantain posti saatetaan jakaa lauantaina tai sunnuntaina.

Ittelle yksi syy miksi digitaalinen. Jos tietäisin että peli olisi aina julkaisupäivänä postilaatikossa, ostaisin useammin fyysisenä.

Ois voinut laittaa tämän ketutusketjuunkin.
:p
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Tuo on juuri yksi syy miksi itse pelaan digipeleinä. Meidän kuntaan posti tulee aamupäivällä Turun lajittelusta. Pari vuotta sitten vaihdettiin jakelu "ennen klo 16" siten, että posti tulee "ennen klo 7".

Eli posti ei edes teoriassa voi tulla samana päivänä. Pelit julkaistaan tosi usein perjantaina, eli saan sen maanantaina. Digipeleissä on vielä nykyisin ennakkolatauksia, niin maanantain sijasta herään pe suoraan pelaamaan.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Tämä. Suomen postilaitos on mennyt ihan perseelleen.
Välillä on sappi kiehunut, kun maapallon toiselta laidalta kuluu paketilta vähemmän aikaa Suomeen, kuin mitä menee Helsingissä lajittelussa.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Välillä on sappi kiehunut, kun maapallon toiselta laidalta kuluu paketilta vähemmän aikaa Suomeen, kuin mitä menee Helsingissä lajittelussa.

Julkaisupäiväksi jos haluaa, niin kotimainen kauppa ja digijakelu ovat varmimmat. Ulkomaiset toimijat ovat ihan yhtä hitaita oman kokemuksen mukaan.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Rankaksi offtopiciksi menee taas, mutta eikös keskustelu pelien fyysisistä ja digitaalisista versioista ole enemmänkin "pelikeskustelua" kuin "muuta pelialaan liittyvää keskustelua"? :D
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Aika pitkälti olen siirtynyt digitaalisten ostojen puolelle, fyysisten levyjen vaihtaminen pelatessa ärsyttää kun digipuolella pelin saa käyntiin samantien. Etu on monasti isompi kun hintahaitta.

Toki mulla fyysisiäkin levyjä tulee ostettua, mutta nykyään yhä harvemmin.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Fyysisenä. Ja syy sama, mitä täälläkin on jo monesti sanottu. En näe vaan mitään järkeä ostaa peliä digitaalisena, kun fyysinen kopio lähtee selkeesti halvempana, ottaen vielä huomioon sen, että digiä ei pysty vaihtamaan tai myymään eteenpäin. Varsinkin ps storen uutuuspelien hinnat ovat ihan järjettömiä. Siirtyisin toki itsekin digijakeluun, jos hintoihin saataisiin joku tolkku, mutta siihen saakka mennään näillä.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Konsoleille fyysisenä niin kauan kuin niitä on tarjolla. Vaikka en pelejäni myykään enkä vaihda juuri koskaan. Onhan niitä hieno katsella ja hypistellä. Ainut miinus on, että vievät tilaa, jouduin jo PS3 pelikasani siirtämään vaatehuoneeseen :)

Toki ääni voi kellossa muuttua, jos maailmankirjat menisivät sekaisin ja konsolipelejä saisi uutena diginä reilulla 30€, niinkuin pc:llä. Ja pc:lle tuleekin pelit ostettuna vain diginä.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Levyllisenä tottakai. Kivempi omistaa jotain fyysistä ku digiä.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Yksinpelit levynä; voi vaihtaa/ myydä läpäisyn jälkeen, harvemmin jaksan uudestaan pelailla.

Moninpelit ja ns. ajattomat pelit joita pelaillaan satunnaisesti ja pitkällä aikavälillä, ostan diginä. Juurikin siksi jottei tarvitse jatkuvasti levyä vaihdella.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Nykyään tulee ostettua enimmäkseen diginä. Aiemmin keräilin pelejä siinä missä muutkin, mutta jossain vaiheessa harrastus alkoi muuttua muun mediakulutuksen kanssa enemmän hetken viihteeksi kuin hyllyjen koristeeksi. Nykyään leffat ja sarjat streamataan, jotkut harvat levyt ostan digijakeluna ja loput kuuntelee Spotifystä, niin miksei sitten pelitkin valuisi linjoja pitkin? Itse nautin suunnattomasti jopa PS+:n ja Liven ilmaispelien / lainaversioiden yleistyvästä trendistä. Ei minun tarvitse kaikkia pelejä omistaa, kunhan pääsee pelaamaan silloin kun huvittaa.

Lisäksi digipelien alennusmyyntejä on ainakin omaan makuun ihan riittämiin. Täyden hinnan maksaa sitten kun haluaa jonkun tietyn pelin mielellään heti julkaisussa. Toisenlaisista ajoista muistuttaa kellarissa oleva isohko laatikollinen ensimmäisen Xboxin pelejä. Kaivanko niitä koskaan esiin pelatakseni? Tuskinpa.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Rankaksi offtopiciksi menee taas, mutta eikös keskustelu pelien fyysisistä ja digitaalisista versioista ole enemmänkin "pelikeskustelua" kuin "muuta pelialaan liittyvää keskustelua"? :D

Ketju siirretty oikealla alueelle.

ps. Äänestys ois kiva.

Äänestys lisätty ketjuun.


Itse suosin fyysistä pelimediaa niin lehtien kuin pelienkin muodossa. Syy on tähän lähinnä se että peleillä ja lehdillä on jälleenmyyntiarvoa.
Vaikkakaan ei omilla peleilläni montaa euroa sitä arvoa olekkaan, kun semmoisesta aikanaan päätän luopua. Ainahan sen voi antaa eteenpäin, jolloin toinen ilahtuu ja itse saa hyvän mielen. Kun taas digitaalisena ostoksena peli jää kummittelemaan listoille loppuiäksi ja muistuttaa ettet ole sitäkään pelannut läpi. Toki Steamin ja PSN-storen kauppojen tarjoukset ovat ohittamaton paikka, sieltä tulee myös sitten hommattua niitä heräteostoksia.

Eräs seikka mikä myös vaikuttaa mieltymykseeni on PS3 konsolin onneton kovalevy 80Gb, jossa on tällähetkellä Ratchet & Clank 3 + pari alle 0,5Gb peliä. Eilen sitten kotiin ruveta latailemaan Infamous 2 peliä storesta (huimat 15Gb), konsoli ilmoittaakin ettei tilaa ole. Siitä sitten pelitietoja ja muita roskia raivaamaan että sai 30Gb vapaata tilaa, jonka jälkeen vasta pleikkari ilmoitti tilaa olevan tarpeeksi.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Eräs seikka mikä myös vaikuttaa mieltymykseeni on PS3 konsolin onneton kovalevy 80Gb, jossa on tällähetkellä Ratchet & Clank 3 + pari alle 0,5Gb peliä. Eilen sitten kotiin ruveta latailemaan Infamous 2 peliä storesta (huimat 15Gb), konsoli ilmoittaakin ettei tilaa ole. Siitä sitten pelitietoja ja muita roskia raivaamaan että sai 30Gb vapaata tilaa, jonka jälkeen vasta pleikkari ilmoitti tilaa olevan tarpeeksi.

Hyvä huomio. Kiintolevytila käy äkkiä pieneksi näiden uusien pelien kanssa. Ja entäs sitten kun kiintolevy sanoo sopimuksensa irti?
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Omalla kohdalla digitaalinen jakelu siirtyi kertakeitolla takapenkkiläiseksi, kun muuton jäljiltä tietoliikenne infra degeneroitui edellisen vuosituhannen tilaan. Sydän vuosi verta, kun joutui vaihtamaan 250M kuituliittymästä kammottavaan "jopa 20M" ADSL-paskaan. Luonnollisestikään paukkulankaa pitkin ei 20M hätyytellä koskaan, joten omalla kohdalla tunteja kestävät kymmenien gigojen pelilataukset eivät tosiaan tule olemaan se primäärivaihtoehto. Pikkuhiljaa yleistyvä ennakkolataus vähän tätä tuskaa voi helpottaa.

Luultavasti tässä mielessä edustan pelaavan kansanosan enemmistöä, sillä suurella osalla ei ole vieläkään mahdollisuutta kunnolliseen nettiyhteyteen edes kaupunkialueella. Itse asun Helsingissä pientaloalueella.

Nettiyhteyksien krooninen hitaus tulee varmasti olemaan vielä pitkään täysimittaisen digijakelun kompastuskivi niin peleissä kuin vaikkapa TV-viiihteessäkin.
 
Ylös Bottom