Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Mitä enemmän sitä peliä menee julkaisuikkunassa kaupaksi diginä hintaan 69,90 € per kappale, niin sitä suuremman signaalin se antaa pelin tekijöille ja julkaisijoille, että tuo on on okei hinta ja ehkä sitä voisi kokeilla jopa nostaa vähän lisää. Jos vastaavasti noille samoille tekijöille ja julkaisijoille annetaan toisenlainen signaali ostamalla niitä fyysisiä versioita kaupasta hintaan 59,90 € per kappale, niin ehkä se paine ja innostus hintojen systemaattiselle nostolle onkin pienempi.
Mistä tiedät, mikä Sonyn ja pelin valmistajan kate on näissä tapauksissa?

Yleisesti olen samaa mieltä kanssasi. Kuitenkin... Minulle 10€ lisähinta on mitätön siitä, että ei tarvitse kauppaan lähteä peliä hakemaan ja ei tarvitse vaihdella levyä konsolissa. Lisäksi tuo 59,90/69,90€ hinta on vain julkaisun aikainen. Kyllä se hinta myöhemmin laskee molemmissa kanavissa ja tarjousten yhteydessä, kunhan jaksaa odottaa.

Aiemmin tein niin, että +50h pelattavat pelit ostin diginä, koska pelasin niitä usein niin ei tarvinnut levyjä vaihdella. Taas läpijuoksuyksinpelit tyyliin Tomb Raider / Uncharted ostin levyllä alennuksesta, pelasin sen 20-40h ja myin 10-20€ tappiolla pois. Nyt en halua tuota vaivannäköä nähdä vaan ostan ok alennuksesta läpijuoksupelitkin diginä. Aikani on arvokkaampaa kuin veivata muutaman kympin diilejä käytettyjen pelien osalta postituksineen päivineen tai käydä käydä hakemassa peli 10€ halvemmalla kuin ostaa kotisohvalta. Veikkaan, että edustan tässä valtavirtaa. Tiedän toki, että monella on raha tiukemmassa ja 10€ enemmän pelistä kirvelee.

Oma tapani äänestää hintojen nousua vastaan on, että en ole ostanut täysihintaista 60/70€ peliä sitten Fallout 4 julkaisun. Minulla on muuta pelattavaa ja aikaa odottaa hinnan laskua tietyn pelin osalta. Suosittelen tätä muillekin, jos pelien hinta ahdistaa. Esimerkkinä toimii vaikka Days Gone, jonka ostin 20€ hintaan ps storesta. Kiinnosti jo julkkarissa, mutta ei ollut hankinnalla kiire.

Epäilen, että PS5/XBSX myötä laatupelien hinnat hyppäävät 10€ ylöspäin. Onkohan tästä mitään dataa/kokemuksia aiempien konsolijulkaisujen yhteydestä?
 
Aiemmin tein niin, että +50h pelattavat pelit ostin diginä, koska pelasin niitä usein niin ei tarvinnut levyjä vaihdella. Taas läpijuoksuyksinpelit tyyliin Tomb Raider / Uncharted ostin levyllä alennuksesta, pelasin sen 20-40h ja myin 10-20€ tappiolla pois. Nyt en halua tuota vaivannäköä nähdä vaan ostan ok alennuksesta läpijuoksupelitkin diginä. Aikani on arvokkaampaa kuin veivata muutaman kympin diilejä käytettyjen pelien osalta postituksineen päivineen tai käydä käydä hakemassa peli 10€ halvemmalla kuin ostaa kotisohvalta. Veikkaan, että edustan tässä valtavirtaa. Tiedän toki, että monella on raha tiukemmassa ja 10€ enemmän pelistä kirvelee.
Hyvää tekstiä koko viesti. Lainaan kuitenkin vain tämän osan, kun siihen vastaan.

Vaikka ei omakaan rahatilanne jää siitä kympistä kiinni, niin itse näen asian näin, että mitä enemmän eri pelejä pelaan sen kannattavammaksi se käytettyjen kanssa puljaaminen ja fyysisten tarjousten metsästys tulee.

Eli tällaiselle pelien suurkuluttajalle kymppi pelin hintaan lisää tuntuu siinä, kun pelejä ostetaankin kymmeniä vuosittain.

Lisäksi aika usein sen vaivannäön fyysinen pelin ostamisessa/hakemisessa saa ympättyä esim. ruokakaupassa käyntiin, jonne on mentävä joka tapauksessa. En siis näe sitä kovinkaan usein erillisenä vaivana, vaan hoituu muiden pakollisten asioiden kanssa siinä samassa. Ymmärrän tietysti ne tilanteet, jos asuu jossain korvessa, niin ettei pelejä myyviä kauppoja oli mailla eikä halmeilla.
 
Urakalla pelaaville pelien hinnoilla on merkitystä, pari kolme peliä vuodessa pelaaville ei niinkään. Fyysisen pelin isoin etu on jälkimarkkinat, jolloin pelin lopullinen kustannus on n. 5-30€. Se on halpaa se.

Onkos muilla tullut mieleen, että pelien kaupankäynnin muuttuessa digitaaliseksi ja jälkimarkkinoiden sammuessa myyntimäärät itse asiassa kasvaa ja siten vähentää painetta hinnankorotuksille. Pelin kulut ja haluttu tuotto saavutetaan hinnankorotusten sijaan myyntimäärällä.

Shamaniacin kanssa olen täysin samaa mieltä siitä, että PS store on sekava ja hidas viritys, varsinkin selaimella ja applikaatiolla. Käsittämätöntä.

Suoratoistopalvelut ovat talloneet jalkoihin fyysisten leffojen kaupan, kun peruspulliaiset vaativat helppoutta ja nopeutta. PC-pelitkin on diginä. Lopulta saman kokee aivan varmasti myös konsolipelit. Nähtäväksi jää, miten käy hinnoittelun. Eikös tässäkin ole mallia jo otettu suoratoistopalvelujen maailmasta?
Pelien suoratoistopalvelut eivät kyllä tule ehkä koskaan korvaamaan sitä, että sinulla on levyllä tai kovalevyllä peli jota pelaat. Vaikka olisi 1000 megan yhteys (kuten esim. itselläni on), niin siltikin suoratoistopalvelulla pelatessa on aina pientä viivettä olemassa omalla laitteella tai levyllä olevaan peliin nähden. Itseäni ei todellakaan kiinnosta pelata kuin korkeintaan klikkailtavia seikkailupelejä tai vuoropohjaisia strategia- tai roolipelejä suoratoistopalvelun kautta.

Elokuviin on sinänsä aivan turha verrata, kun niissä ei viiveellä ole mitään merkitystä, kunhan elokuva on pienen viiveen jälkeen alkanut. Peleissä viive häiritsee kaikkea interaktiivista tekemistä ja tekee erityisesti nopeutta ja tarkkuutta vaativien pelien (mm. kilpa-ajopelit, FPS-räiskinnät ja urheilupelit) pelaamisen todella hankalaksi tai jopa käytännössä mahdottomaksi.

Nykyteknologia tai edes tiedossa olevat tulevat kehittyneemmät verkkokuviot eivät tee mahdolliseksi lähes viiveetöntä suoratoistopelaamista, ellei suoratoistoa tarjoava palvelin satu olemaan todella lähellä. Suomen kaltaisessa maassa näin on tuskin koskaan.

Lisäksi nettiongelmia on väistämättä ajoittain, joten pelaamisen mahdollisuus olisi myös sinänsä asia, jonka varaan ei voisi aina varmuudella laskea, kun olisi itselle sopiva hetki pelata. Vaikka pelit digiin jatkossa siirtyisivätkin täysin, niin pelien suoratoistopalvelut eivät tule olemaan missään vaiheessa monopoliasemassa, sen uskallan sanoa suurella varmuudella.
 
Viimeksi muokattu:
Pelien suoratoistopalvelut eivät kyllä tule ehkä koskaan korvaamaan sitä, että sinulla on levyllä tai kovalevyllä peli jota pelaat. Vaikka olisi 1000 megan yhteys (kuten esim. itselläni on), niin siltikin suoratoistopalvelulla pelatessa on aina pientä viivettä olemassa omalla laitteella tai levyllä olevaan peliin nähden. Itseäni ei todellakaan kiinnosta pelata kuin korkeintaan klikkailtavia seikkailupelejä tai vuoropohjaisia strategia- tai roolipelejä suoratoistopalvelut kautta.

Elokuviin on sinänsä aivan turha verrata, kun niissä ei viiveellä ole mitään merkitystä, kunhan elokuva on pienen viiveen jälkeen alkanut. Peleissä viive häiritsee kaikkea interaktiivista tekemistä ja tekee erityisesti nopeutta ja tarkkuutta vaativien pelien (mm. kilpa-ajopelit, FPS-räiskinnät ja urheilupelit) pelaamisen todella hankalaksi tai jopa käytännössä mahdottomaksi.

Nykyteknologia tai edes tiedossa olevat tulevat kehittyneemmät verkkokuviot eivät tee mahdolliseksi lähes viiveetöntä suoratoistopelaamista, ellei suoratoistoa tarjoava palvelin satu olemaan todella lähellä. Suomen kaltaisessa maassa näin on tuskin koskaan.

Lisäksi nettiongelmia on väistämättä ajoittain, joten pelaamisen mahdollisuus olisi myös sinänsä asia, jonka varaan ei voisi aina varmuudella laskea, kun olisi itselle sopiva hetki pelata. Vaikka pelit digiin jatkossa siirtyisivätkin täysin, niin pelien suoratoistopalvelut eivät tule olemaan missään vaiheessa monopoliasemassa, sen uskallan sanoa suurella varmuudella.
Samaa mieltä kanssasi ja ynmärsit alkuperäisen viestini väärin.
Tarkoitin suoratoistopalveluihin viittaamisella hinnoittelua eli kuukausimaksullista "pääsylippua sisältöön". Tästähän on jo eaimerkkejä olemassa mm. Game Passin ja vaikka EA sportin toimesta. Saa nähdä, mitä Sony tekee.
 
Tämä olisi hyvä systeemi kaikki kaupat voisi myydä pelejä ja hinnat pysyy kohtuullisena
20200815_075608.jpg
 
Kysynnän ja tarjonnan laki hoitaa homman. Jos peli myy halvemmalla hinnalla reippaasti ja sillä tienaa enemmän, niin miksi nostaa hintaa, laskea myyntiä ja saada vähemmän tuottoa? Jossain se raja kulkee ja siihen se hinta asettuu.
Joo mutta kun jo nyt digiostajat on valmiita maksamaan sen vähintään 10 euroa enemmän niin onhan se meistä fyysisen ostajista hieman ärsyttävää. Digiostajat siis antavat sen signaalin nyt. Lisäksi ihmiset tottuvat yllättävän äkkiä asioihin, esimerkkinä nyt vaikka se että äänestetään niitä samoja puolueita, joihin on petytty jo monta kertaa.

Ihmettelen, että vaivaannutaan lähtemään kauppaan tai tilaamaan netistä, mutta ei jakseta ostella eri maiden storeista ja samalla motkotetaan digipelien hinnoista? Näin se vaivannäkö on eri ihmisillä erilaista.
Fyysinen ajaa silti sen halvemmankin digiversion ohi omalla kohdalla. Lisäksi jos eri maiden tilit on erillisiä, niin silloin myös trophyt jakautuvat erikseen, joka on minulle asia, jota en halua.

Minun puolestani fyysisten pelilevyjen myynti sen kun jatkuu, mutta digipelien ostajien syyttäminen mahdollisesta hinnannoususta on epäreilua.
Eihän se ole epäreilua, sillä itsekin sen myönnät ylempänä kommentissasi: annetaan signaali mikä on ok. Digiostajat ostaa pääasiassa kalliimmalla pelinsä. Ainakin julkaisun lähistöllä ja veikkaisin kyllä että ihan koko pelin myynnin ajaltakin.

Mitä enemmän sitä peliä menee julkaisuikkunassa kaupaksi diginä hintaan 69,90 € per kappale, niin sitä suuremman signaalin se antaa pelin tekijöille ja julkaisijoille, että tuo on on okei hinta ja ehkä sitä voisi kokeilla jopa nostaa vähän lisää. Jos vastaavasti noille samoille tekijöille ja julkaisijoille annetaan toisenlainen signaali ostamalla niitä fyysisiä versioita kaupasta hintaan 59,90 € per kappale, niin ehkä se paine ja innostus hintojen systemaattiselle nostolle onkin pienempi.
Näin juuri ja siinä onkin syy, miksi voi "epäreilusti" syyttää digiostajia tästä.

En minä nyt mitään vihaa omaa digiostajia kohtaan mutta harmittaahan se jos jatkossa joutuu itsekin siirtymään kerralla sekä ykkösiin & nolliin että kalliimpiin sellaisiin. Olisi edes vain toinen näistä ikävistä jutuista.

Lisäksi tuo 59,90/69,90€ hinta on vain julkaisun aikainen. Kyllä se hinta myöhemmin laskee molemmissa kanavissa ja tarjousten yhteydessä, kunhan jaksaa odottaa.
Laskee kyllä digissäkin mutta pääasiassa aina fyysistä selvästi myöhemmin. Alussa varsinkin digi on paljon kauemmin selvästi kalliimpi vaihtoehto. Saa odotellakin sitten digin kanssa vähän pitempään.

-- tai käydä käydä hakemassa peli 10€ halvemmalla kuin ostaa kotisohvalta.
Kotisohvalta saa myös tilattua ne fyysisetkin pelit ja se onkin nimenomaan se halvin tapa. Postin jos hakee niin siinä samalla se pelikin on otettavissa sieltä laatikosta. Mikäli eivät jaa paketteja, niin lähikaupassa käydessä varmaan saa paketinkin mukaan. Ei ylimääräistä vaivaa siis ja jos kerran "jaksaa odotella alennuksia" niin varmasti jaksaa odotella sitten postienkin tulemiset.

Minulla on muuta pelattavaa ja aikaa odottaa hinnan laskua tietyn pelin osalta. Suosittelen tätä muillekin, jos pelien hinta ahdistaa. Esimerkkinä toimii vaikka Days Gone, jonka ostin 20€ hintaan ps storesta. Kiinnosti jo julkkarissa, mutta ei ollut hankinnalla kiire.
Tämä on totta ja hyvä tapa. Tämäkin vain toimii potenssiin kaksi fyysisten kanssa. Pelit on lähtöhinnaltaan halvempia ja esim. sain Prismasta joulun aikaan Death Strandingin muistaakseni 39,95 eurolla. Meni aika kauan että sama hinta tuli Storeen. Minuakin peli kiinnosti mutta ei niin paljon että olisin ollut varma edes ostoksesta mutta tuolla hinnalla oli jo pakko hakea pois.

Epäilen, että PS5/XBSX myötä laatupelien hinnat hyppäävät 10€ ylöspäin. Onkohan tästä mitään dataa/kokemuksia aiempien konsolijulkaisujen yhteydestä?
Onhan ne nousseet käsittääkseni/muistaakseni aina sen kympin? Se on sitten eri asia onko sille ollut perusteita tai onko siihen nyt niitä. Tiedän että kehityskulut on nousseet mutta ei ne ole nousseet juuri nyt vaan ihan jatkuvasti. Lisäksi kuluttaja määrää sen hinnan mikä sopii eikä mikään pakko ole tehdä jatkuvasti kalliimpia tuotoksia. Toisivat vaikka AA-pelit takaisin, siellä on muutenkin ollut virkistävämpää tavaraa tarjolla, samoin kuin indiellä. Viimeinen pisara kyllä sitten jos myös pienemmät teokset vaikka indietä myöten pistävät sen ekstrakympin vain siksi alustana on nextgen. En ihmettelisi jo sen takia että ainahan tuota tosiaan on tehty, että kun sukupolvi vaihtuu niin kaikki pelit on 10 euroa kalliimpia. Tosin muistelen ehkä nimenomaan aikaa ennen digipelejä, kun kaikki pelit oli fyysisiä.
 
Kyllä se fyysisen pelin osto vaan kannattaa! NBA 2K21 Gigantin synttäripäiviltä eilen julkaisupäivänä 44,95 € fyysisenä kopiona, kun PS Storessa digibitit maksavat 69,95 €. Säästin taas useamman kympin ja prosentuaalisesti hurjasti!
Muistitko noutaa kävellen ilman lisäkuluja?
 
Muistitko noutaa kävellen ilman lisäkuluja?

:D

Kauppamatkalla noukin pelin kyytiin. Ruokakaupassa piti käydä kumminkin. Gigantti ei tosin ihan samassa liikekompleksissa ole, että tuli siitä kauppareissun lisäksi varmaan 2 km ylimääräistä ajoa autolla. 20+ € säästöä digitaaliseen verrattuna kuitenkin, vaikka bensatilkan erikseen hinnoittelisikin.
 
:D

Kauppamatkalla noukin pelin kyytiin. Ruokakaupassa piti käydä kumminkin. Gigantti ei tosin ihan samassa liikekompleksissa ole, että tuli siitä kauppareissun lisäksi varmaan 2 km ylimääräistä ajoa autolla. 20+ € säästöä digitaaliseen verrattuna kuitenkin, vaikka bensatilkan erikseen hinnoittelisikin.
Itsellä kotoa matkaa n. 1km sekä Poweriin, että Giganttiin (ovat samassa liikekompleksissa), että näissä vastaavissa peli tarjouksissa tulee kova säästö, ainut mikä kuluu on kengät, kun sinne kävelee.. Kun en autoakaan omista, niin jokainen sentti on säästöä verrattuna digitaaliseen+säästö lisääntyy, jos ja kun pelin vielä myy läpäisyn jälkeen.
 
Tuli hommattua fyysinen Star Wars Jedi Fallen Order Gigantista. Välillä lipsahtaa, vähän kuten alkoholistilla joskus käsi tarttuu pulloon. Nyt jo kaduttaa.

Tarvitaan varmaan joku ADP-ryhmä mistä hakea apua tähän sairauteen. No toivottavasti digi PS5:n ostamalla pääsee eroon tästä ongelmasta.

;)
 
Semmonen pakko mainita, että jos syystä tai toisesta saa vaikka PSN jäähyn/BAN voi koko digitaaliselle kirjastolle sanoa heihei, mitään et pääse pelaa jäähyn aikana, et edes netflixiä katsomaan, mutta kun levyn lyö sisään niin ne toimii. Liittyy varmaa siihen että digipelit ku käynnistää se tarkistaa lisenssit tai jotain, mutta kun on jäähy päällä mikään ei toimi. Joten... fyysinen taas 1-0.
 
Semmonen pakko mainita, että jos syystä tai toisesta saa vaikka PSN jäähyn/BAN voi koko digitaaliselle kirjastolle sanoa heihei, mitään et pääse pelaa jäähyn aikana, et edes netflixiä katsomaan, mutta kun levyn lyö sisään niin ne toimii. Liittyy varmaa siihen että digipelit ku käynnistää se tarkistaa lisenssit tai jotain, mutta kun on jäähy päällä mikään ei toimi. Joten... fyysinen taas 1-0.
Tämä taitaa päteä vain tapauksessa, jossa PS4 ei ole ns. primäärilaite. Sillä kun digipelit toimivat vaikka täysin offlinenakin.
 
Semmonen pakko mainita, että jos syystä tai toisesta saa vaikka PSN jäähyn/BAN voi koko digitaaliselle kirjastolle sanoa heihei, mitään et pääse pelaa jäähyn aikana, et edes netflixiä katsomaan, mutta kun levyn lyö sisään niin ne toimii. Liittyy varmaa siihen että digipelit ku käynnistää se tarkistaa lisenssit tai jotain, mutta kun on jäähy päällä mikään ei toimi. Joten... fyysinen taas 1-0.

Hyvä pointti. Mutta minkä luokan rikkomuksesta tulisi/voisi tulla koko tilin käytön estävä bänni? Huijaamisesta?

Itse en ole "ansainnut" ikinä kuin yhden bännin ja sekin rajoitti vain viestien lähettämistä 24 tunnin ajan. Rangaistus tuli siitä, että sanoin pahasti tyypille, joka (mielestäni tahallaan) hölmöili matsissa.
 
Semmonen pakko mainita, että jos syystä tai toisesta saa vaikka PSN jäähyn/BAN voi koko digitaaliselle kirjastolle sanoa heihei, mitään et pääse pelaa jäähyn aikana, et edes netflixiä katsomaan, mutta kun levyn lyö sisään niin ne toimii. Liittyy varmaa siihen että digipelit ku käynnistää se tarkistaa lisenssit tai jotain, mutta kun on jäähy päällä mikään ei toimi. Joten... fyysinen taas 1-0.
Lurjukset lukkoon! Meinasin hekumoida PES2021 ketjuun, että pitäisi lake79 tyylisten huijareiden (vitsi) koko konsoli lyödä lukkoon niin ainakin oppisivat. Näköjään se onkin jo mahdollista.

No vitsailu sikseen. Onhan se kätevää, jos vaikka syyttömänä kokee vääryyttä ja tulee bannia niin voi edelleen fyysisiä pelejä pelata.
 
Hyvä pointti. Mutta minkä luokan rikkomuksesta tulisi/voisi tulla koko tilin käytön estävä bänni? Huijaamisesta?

Itse en ole "ansainnut" ikinä kuin yhden bännin ja sekin rajoitti vain viestien lähettämistä 24 tunnin ajan. Rangaistus tuli siitä, että sanoin pahasti tyypille, joka (mielestäni tahallaan) hölmöili matsissa.

Mulle tuli 3 päivän jäähy banaanisaarelle joskus kun vielä tunteet kävi kuumana PSN viestillä, digi/online ominaisuudet täysin pois. Ainostaan lätyt toimii, nykyään sit vain kaverit voi laittaa viestejä ja kaikki mölyt pidetään mahassa. Mut joo, nämä bannit nyt oli vain ääritapaus esimerkki, saa melko paljon perseillä. Tosin kuulemma sony antaa jäähyjä välillä ihan liian helposti, kirjoitat tyylii "YOU SUCK NOOB". Tiedä sitten onko bannit saannut henkilö sit jättänyt kertomatta jotain, kyl ymmärrän et tulee jäähyjä jos uhkaa tappamisella jne, mut tuntuu et mitään viestejä ei enää uskalla lähettää.
 
Tosin kuulemma sony antaa jäähyjä välillä ihan liian helposti, kirjoitat tyylii "YOU SUCK NOOB". Tiedä sitten onko bannit saannut henkilö sit jättänyt kertomatta jotain, kyl ymmärrän et tulee jäähyjä jos uhkaa tappamisella jne, mut tuntuu et mitään viestejä ei enää uskalla lähettää.

Se on tietysti ihmisestäkin kiinni, että miten reagoi tuollaisiin viesteihin. Minun mielestäni tuollaiset "You suck" viestit on turhia ja asiattomia.

Pelit ovat hauskanpitoa varten ja silloin kaikilla pitäisi olla kivaa, eikä kenenkään pitäisi saada osakseen tuollaista kohtelua viestien välityksellä, vaikka ei pärjäisikään niin hyvin kuin muut.
 
Pleikkari nelosella on viimeisen vuoden aikana myyty 320 miljoonaa peliä. Näistä on ollut digiversioita 62,8 %.

 
Ylös Bottom