Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

En ymmärrä tuota levyjen vaihtamista. Mikä siinä on niin ongelmallista? Itsellä on normaalisti 1-2 peliä työn alla kerrallaan, joten eipä noita levyjä tarvitse edes kovin tiheään vaihtaa. Välillä tulee toki katsottua Blu-raylta leffoja tai TV-sarjoja, jolloin noita pitää tiheämmin vaihdella, mutta onko tuo oikeasti niin iso juttu nousta sohvalta hetkeksi, kävellä pari metriä konsolille ja vaihtaa levy? Itseä ei ole koskaan haitannut tippaakaan. Jokainen toki tyylillään.
 
Onhan se digipeli kätevämpi kun toisen pelin pelihalujen takia ei tarvitse nousta levyä vaihtamaan mutta henkilökohtaisesti en koe tuota niin isona vaivana että siirtyisin sen vuoksi digiin. Varsinkin kun siitä joutuu maksamaan pelien hinnoissa niin paljon enemmän. Mikäli joku muu sen kokee hintaeron arvoisena (tai odottelee storen alennukset) niin mikäs siinä.

Oma pelaaminen on sellaista ettei yleensä ole useampaa peliä per konsoli pelauksessa, joten levyjä harvemmin edes tarvitsee vaihtaa muulloin kun siirtyy kokonaan pelistä seuraavaan. Jokaisella konsolilla myös aina eri peli pelauksessa ja päälle Game Pass. Passinkaan kautta en pelaa eri tavalla, eri vaikka pelit saattavat olla asennettuna valmiina (kuten levypelitkin että on heti valmis kun siirtyy seuraavaan) niin en hypi pelien välillä ennen kuin olen valmis siirtymään kokonaan seuraavaan.
 
Hyllystä löytyy karvan alle 500 fyysistä peliä, mutta samaan aikaan pelaan paljon pelejä Game Passin kautta ja ostan diginä hyvistä tarjouksista.

Tämä sama pätee myös elokuviin. Netflix ja Disney+ ovat tilauksessa, mutta tulee silti ostettu 4k bluray leffoja. Ja välillä tulee myös vuokrattua diginä joku elokuva.

Vaikka siis suosinkin fyysistä, niin kyllä se on ihan tilanteen mukaan. Game Pass, Netflix, Disney+ ja kumppanit tarjoavat niin paljon digitaalista sisältöä hintaansa nähden, että siinä on hankala pyristellä vastaan.
 
Tässäpä mielenkiintoinen artikkeli luettavaksi digital-only-porukalle.


Sonylla tosiaan aika ison päätöksen tekivät ja kyllähän tuo mahdollisesti lisää epävarmuutta heidän all digital alustaa ja yleisesti politiikkaa kohtaan. Ei ainakaan lisää omaa intoa ostaa PS5 all digital mallina. Toki artikkelin mukaan jo ostettuja pelejä saa edelleen ladata uusiksi, eli jo ostettua sisältöä ei menetetty, joten lähinnä vain kuitenkin vanhojen laitteiden elinvoimaisuus tuossa rampautui, mutta kyllähän tuo tosiaan jotain kertoo asenteesta kuitenkin. Eiköhän excelit kertonut, ettei tästä rahaa tule, joten kiska kiinni vaan.

The Vita in particular is only nine years old – given that the PS4 turns eight later this year, that could be considered a very early time to pull the console’s entire digital library, especially given the reports that emerged after the announcement was made, claiming that some developers are still in the process of making Vita games and now, without warning, have to decide whether to rush them out before the store closes or abandon the projects they’ve been working on.

Tämä Vita-kehittäjien kohtalo on varmaan se uutisen kurjin homma.

Olisi mielenkiintoista tietää, että miten paljon tässä säästyi rahaa, niin ymmärtäisi paremmin tämän kuvion. Mikäänhän ei estäisi digitaalisen jakelun ylläpitoa, jos niin vaan olisivat päättäneet, joten resurssien puoli olisi mielekästä tietää. Ja toisaalta, voisihan näille järjestää migraation uusille alustoille, jos pelaajien paras olisi lompakkoa tärkeämpää. Mutta koska businestähän tämä on, niin eipä sitä kai kukaan huvikseen resursseja tuhlaa.

Tässä myös hyvä muistutus siitä, että miksi se taaksepäin yhteensopivuus on oltava olennainen osa laitevalmistajien filosofiaa.
 
Digipuolelle olen siirtynyt musiikin osalta 100% Spotifyn ja Youtuben ansiosta. Tai takia. Leffojen ostelu on suoratoistojen vuoksi ei kokonaan loppunut, mutta vähentynyt huomattavasti. Taisin viimevuonna ostaa peräti yhden blu-ray elokuvan hyllyyn.

Pelien osalta homma menee ihan fiilis ja järkipohjalta. Toivottaisin mieluusti tervetulleeksi pelkän digikirjaston muutamaa peliä lukuunottamatta jotka on vaan pakko saada hyllykoristeeksi, mutta yhä perseelleen laadittu digipelien hinnoittelu ajaa väkisin ostamaan pelin fyysisenä. Sillä siis mennään ellei digialesta löydy sitten halvemmalla.
 
Varmaan siellä PS3 kaupassa ei kauheasti ole enää kauppa käynyt, mutta käynyt kuitenkin sen verran, että alustaa ei ole täysin omillekaan voinut jättää esim. maksurajapintojen, alueellisen lainsäädännön ja muiden ylläpitovelvotteiden johdosta. Ylläpito vaatii tekijöitä, testaajia, rakenteita ja prosesseja ja nyt yksinkertaisesti exceleiden mukaan rahaa ei tullut tarpeeksi sisään, joten aktiivinen kauppapaikan ylläpito ajetaan alas. Tuo vielä kertaa useampi alue, niin kuvio on täysin selvä.

Ja tietty pakottaa minut PS3:n omistajana siirtämään katsetta kohti PS5:n hankintaa. Harmillisesti PS3:n PSN pelit eivät toimi PS5:ssa joten uusi kone ei auta tässä. Onneksi kuitenkin pitävät vielä jo ostettujen pelien infran pystyssä, mutta ei sekään tule ikuinen olemaan. Kuten ei koko PS3nenkaan.

Abandon Waren kohtalo on mielenkiintoinen kokonaisuus konsoleilla. Vanhat raudat ovat täynnä digitaalista viihdettä, joille varmasti löytyisi ostajansa. Esim. joku PS2:n Dog’s Life uppoaisi tänä päivänä tokaluokkalaiselle aivan kympillä, mutta eihän tuota saa enää mitenkään ja mistään. Toki jos alkaisin metsästää, niin itse konsoli löytyisi kyllä ja pelikin myös, mutta tuota voisi kehittää ja uskoisin että abandon ware saataisiin kyllä tuottamaan kunhan konsepti olisi oikea.
 
Tänä vuonna ostettu fyysisenä:
Immortals: Fenyx Rising 39,90e (20e säästetty)
Borderlands 3: Super Deluxe Edition 34,90e (5,90e säästetty)
DMC 5: Special Edition 29,90e (10e säästetty)
Watch Dogs Legion 15e (44,90e säästetty)
Overwatch: Legendary Edition 14e (45,90e säästetty)
AC: Valhalla 29,90 (30e säästetty)
Yakuza: Like A Dragon 34,90e (25e säästetty)

Yhteensä säästetty 181,70e
Hinnat on verrattu siihen, mitä ne on ostohetkellä ollut Microsoft Storessa. Tietenkin tuolla Storessakin on tarjouksia, kuten tällä hetkellä erittäin hyviä sellaisia, mutta tarjouksiinkin verrattuna olisin säästänyt ihan hyvät rahat.

Tuo ympäristön kuormitus on kyllä todella hyvä pointti digipelien puolesta ja saisin kieltämättä miettiä enemmän sitä puolta.
 
Tuo ympäristön kuormitus on kyllä todella hyvä pointti digipelien puolesta ja saisin kieltämättä miettiä enemmän sitä puolta.

Asia ei ole ihan kauhean yksinkertainen mitä tulee ympäristön kuormitukseen. Digipelit majailevat palvelimilla, joiden rautaan menee luonnonvaroja eivätkä palvelimet toimi myöskään ilman sähköä. Fyysiset pelit tietty valmistetaan, pakataan ja kuljetetaan jollakin vehkeellä. Fyysisten medioiden osalta tulee vielä se pointti, että laittaako sen levyn sitten kiertoon? Kirpputoriostoksia pitäisin lähtökohtaisesti ekotekona, eikä kirppareilla ole tullut vielä vastaan PSN, Xbox Live- tai Steam-versioita peleistä.

Ainakin 2014 on tehty tutkimusta aiheesta, mutta se on jo laitekannan puolesta hieman vanhentunut.
Linkki tutkimukseen
 
"vuosipäivityspelit" Eli NHL, FIFA, Call of Duty, Battlefield jne. Ne ostan diginä, sitten "kertakäyttöpelit" mm assassins creedit jne, levyllä että voi vaihtaa ne eteenpäin koska niissä on jotain arvoa. Tietenkin kun ostelisi kaikki nää isommat julkkarit vaan levyllä niin säästäisi aina rahaa. Mutta ei jaksa, kun saatan pelata neljää eri peliä illassa kavereiden kanssa, turhaa kikkailua niiden levyjen kanssa. Jos kaikki Digipelit olisi oikeasti -30% levyversioita halvempia, juurikin tästä kierrätyksestä ja jälleenmyyntiarvon puuttumattomuudesta johtuen, ostaisin vain niitä.

PC:lle tietty kaikki sitten taas diginä, mutta ne onkin pääasiassa aina halvempia, kiitos suuremman kilpailun.
 
boxille singleplayer pelit yleensä levyllä ellei jotain hyvää tarjousta ms storessa ole. cod/bf yms ei mitään väliä ei niitä vanhoja ketään osta.
 
Ainakin 2014 on tehty tutkimusta aiheesta, mutta se on jo laitekannan puolesta hieman vanhentunut.
Linkki tutkimukseen

Vuoden 2020 tutkimus taas vastaavasti oli sitä mieltä, että:

In a blog post, PlayStation reveals the results of an academic study showing that on average, PlayStation 4 downloads result in carbon emissions of 0.047kg of CO2 emitted per hour, with disc gaming resulting in 0.055kg of CO2 emitted per hour.

Sekä:

Cloud game streaming emits an estimated 0.149kg of CO2 per hour -- however, this can vary considerably depending on how long the game is played for. The report notes that for games played for under eight hours, cloud gaming overall has lower carbon emissions than downloads.

Lähde: Cloud streaming has larger carbon footprint than downloads, physical games
 
Harva meistä myöskään pelaa levypelejä ilman päivityksiä. Ne majailee niillä samoilla palvelimilla

Aivan oikein. Toistaiseksi useimmat pelit ovat kuitenkin myös pelattavissa ilman päivityksiä. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että digiversio ladataan kokonaisuudessaan palvelimelta, kun levyversio asentuu paikallisesti. Poikkeuksia tosin löytyy tuohonkin, esimerkiksi Xbox360-pelit uudemmilla Xboxeilla. Kuten aiemmin mainittu, asia ei ole kauhean yksinkertainen.
 
Minusta voisi ihan reilusti julkaista, että digipeli tarjotaan servereillä esim. 5-10v ja se on sitten kaput. Peliteollisuus vipeltää sitä vauhtia eteenpäin, että 1-2 sukupolvea vanhoja pelejä pelaa pieni vähemmistö (arvatenkin tämän foorumin porukka hyvin edustettuna). Suuri enemmistö (mutua) eivät jo pelattuun peliin enää uudestaan palaa, jolloin lisäarvo pitkäaikaiselle digipalvelulle on kovin vähäinen.

Fallout 4 ja HZD ovat itselleni kaikkien aikojen parhaat pelit eikä silti pätkääkään kiinnostaisi pelata niitä uudestaan läpi saati edes fiilistellä. Uutta pelattavaa on niin paljon tarjolla ja ne vievät voiton. Ymmärrän silti niitä, jotka haluavat vanhoja pelejä fiilistellä ja olisi hienoa, jos tämä voitaisiin digikeinoin myös varmistaa.

Kaikki pelit, joita pelaan enemmän kuin 30-40h hommaan diginä. Lyhyemmät pelit ostan fyysisenä, pelaan läpi ja pistän pelin kiertoon.
 
Minusta voisi ihan reilusti julkaista, että digipeli tarjotaan servereillä esim. 5-10v ja se on sitten kaput. Peliteollisuus vipeltää sitä vauhtia eteenpäin, että 1-2 sukupolvea vanhoja pelejä pelaa pieni vähemmistö (arvatenkin tämän foorumin porukka hyvin edustettuna). Suuri enemmistö (mutua) eivät jo pelattuun peliin enää uudestaan palaa, jolloin lisäarvo pitkäaikaiselle digipalvelulle on kovin vähäinen.

Fallout 4 ja HZD ovat itselleni kaikkien aikojen parhaat pelit eikä silti pätkääkään kiinnostaisi pelata niitä uudestaan läpi saati edes fiilistellä. Uutta pelattavaa on niin paljon tarjolla ja ne vievät voiton. Ymmärrän silti niitä, jotka haluavat vanhoja pelejä fiilistellä ja olisi hienoa, jos tämä voitaisiin digikeinoin myös varmistaa.

Kaikki pelit, joita pelaan enemmän kuin 30-40h hommaan diginä. Lyhyemmät pelit ostan fyysisenä, pelaan läpi ja pistän pelin kiertoon.
Surkeaa tässä olisi se että kulttuuria häviäisi eikä myöhemmät sukupolvet pääsisi (ainakaan diginä) pelaamaan vanhempia teoksia. Pelitkin on sen verran kehittyneitä olleet pitkään että mitään nostalgialasi-efektiä ei enää tarvitse pahemmin pelätä kuten jos nyt palaisin jonkin ensimmäinen Tomb Raiderin pariin.

En tiedä kuinka paljon ihmiset ylipäänsä retroilee mutta itsellä oli oikein aika, jolloin pelailin kaikkea väliin jäänyttä vuosia vanhaa kamaa. Enkä kadu pätkääkään, sillä löytyi monia hienoja teoksia. Harmi jos tulevaisuudessa tällaista ei voisi edes harrastaa.

Tosin pelejä julkaistaan sellaista tahtia että ehkä ketään ei kiinnosta tai juuri kenelläkään ei ole aikaa pelata vanhempia pelejä kun se "hittipeli 23" on juuri tullut ulos. Ei siinä paljon "hittipeli 2" enää innosta vaikka kuinka olisi mullistava aikansa legenda.

Tiedän että Mattix tässä puhui ilmeisesti vain digistä mutta kun siihen mennään jatkuvasti enemmän ja enemmän. Mikäli sitten kun fyysinen on lopullisesti poistumassa onkin normaalia että pelit häviävät 5-10 vuodessa kokonaan, niin harva sitä enää voivottelee tai edes ymmärtää surkutella. Saati että palvelinten ylläpitäjät palaisivat takaisin vanhaan malliin.
 
Tässäpä mielenkiintoinen artikkeli luettavaksi digital-only-porukalle.

Huonoja uutisia todellakin.

PS3 oli arkkitehtuuriltaan täysin erilainen nykyisistä konsoleista, että valitettavasti oli vain ajan kysymys milloin vanhalta konsolilta aletaan vetämään tukea pois. Huomioiden että konsoli on saapunut vuonna 2006 oli ihme että näinkin pitkään tukea on jatkunut.

PS4 pelien kohdalla näin enää ei pitäisi käydä, PS5 on taaksepäin yhteensopiva kuten oletettavasti myös aikanaan saapuva PS6. Konsolipelaajat voivat ainakin toistaiseksi huokaista helpotuksesta. Seuraavaa arkkitehtuuri mullistusta odotellessa, mutta nyt ei ole näkyvissä x86- tuen kuoppaamista, kaukana siitä.

Itse aiheeseen, valitettavasti digitaalipelit ovat olleet meidänkin pleikkarilla se juttu jo pidemmän aikaa. Kyse on helppoudesta, sujuvuudesta ennen kaikkea mutta pidän kyllä hienona pelikeräilijöiden kokoelmia.
 
Ylös Bottom