Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Sonyn osavuosikatsaus kertoo, että menneen tilivuoden aikana peräti 65 prosenttia Pleikkari-peleistä ostettiin digitaalisina versioina. Vuotta aiemmin lukema oli 53 prossaa.

Vuonna 2021 digitaaliset jakelukanavat vaan nyt ovat ylivertaisia, mutta tässä on hyvä myös huomioida tottakai vallitseva tilanne (pandemia), joka ohjaa kulutusta myös vahvasti tähän suuntaan.

Mutta digitaalisuus on totta tosiaan valtavirtaa nyt myös konsoleilla ja siksi onkin hienoa nähdä, että etenkin Sony ja Microsoft ovat tässä tarjonneet palveluita myös suorien ostojen lisäksi (PS Now ja Game Pass). Ainakin omalle kohdalle päätös mennä ensimmäistä kertaa All Digital oli helpompaa Game Passin ansiosta ja ilman tätä mahdollisuutta olisi varmaan Series X ennakkotilaus jäänyt vaihtamatta.
 
Ihan mielenkiintoinen oikeusjuttu vireillä Ameriikan ihmemaassa, joka voi ehkä johtaa johonkin muutoksiin hinnoittelussa. Sonyn konsoleillehan ei voi nykyisellään ostaa suoraan pelikoodeja, vaan ainoastaan latausseteleitä digilompakkoon. Ryhmäkanne perustuu siihen, että Sony on pelikoodien poistamisella myynnistä luonut itselleen monopoliaseman, joka mahdollistaa riistohinnoittelun:


Paljonhan noita digipelejä kritisoidaan juuri siitä, että hinnat ovat aika törkeitä verrattuna fyysisiin kappaleisiin. Nyt juristit ovat nostaneet tämän hintaeron ihan lyömäaseeksi oikeusjuttuunsa.
 
Ainakaan niin kauan, kun digi-pelejä ei voi lainata tai myydä eteenpäin, ei digitaalinen jakelukanava ole ylivertainen.
Riippuu ihmisestä. Minä en koskaan myy enkä nykyään juuri lainaakaan pelejä, joten vaikuttavat tekijät ovat mukavuus ja hinta. Eikä hinnallakaan lopulta ole juuri väliä, joten digi voittaa.

Mutta silti hyödyn siitä, että fyysinen jakelu on (vaikka kuinkakin teoreettisena) vaihtoehtona olemassa: fyysisen median suosijat pitävät Sonylla terveellisen pelon perseessä ja vähän hillitsevät hinnankorotushimoja.
 
Mutta silti hyödyn siitä, että fyysinen jakelu on (vaikka kuinkakin teoreettisena) vaihtoehtona olemassa: fyysisen median suosijat pitävät Sonylla terveellisen pelon perseessä ja vähän hillitsevät hinnankorotushimoja.
Ja tämähän ei päde pelkästään Sonyyn, vaan kaikkiin konsolivalmistajiin. Kaikkiin kenellä on monopolinomainen kauppapaikka omalla alustallaan.

Tämä oikeusjuttu siis tavallaan auttaa tai haittaa myös muita konsolivalmistajia, riippuen tuomiosta.
 
Ja tämähän ei päde pelkästään Sonyyn, vaan kaikkiin konsolivalmistajiin. Kaikkiin kenellä on monopolinomainen kauppapaikka omalla alustallaan.

Tämä oikeusjuttu siis tavallaan auttaa tai haittaa myös muita konsolivalmistajia, riippuen tuomiosta.
Juu, pelottavin vaihtoehtohan on se, että juttu tuomitaan Sonyn hyväksi, jolloin alustakohtaista kauppapaikkaa ei rajoita mikään. Tietysti sitten on aina mahdollista, että joku vie tämän EU:n kilpailuviranomaisille. Tällä puolen Atlantia kun yleensä mennään enemmän ihmisten kuin korporaatioiden ehdoilla.
 
Sitten jos ja kun fyysiset kuolee, niin pelien hinnat digitaalisena nousee, sehän on aivan varma.Puhuvat firmat mitä rahansa. Pelien aleja on myös sitten vähemmän, kun ei tarvi kilpailla fyysisten kanssa hinnoista. Jos tosiaan esim Sonyn oma store on ainut paikka mistä pelejä saa..
 
Riippuu ihmisestä. Minä en koskaan myy enkä nykyään juuri lainaakaan pelejä, joten vaikuttavat tekijät ovat mukavuus ja hinta. Eikä hinnallakaan lopulta ole juuri väliä, joten digi voittaa.

Mutta silti hyödyn siitä, että fyysinen jakelu on (vaikka kuinkakin teoreettisena) vaihtoehtona olemassa: fyysisen median suosijat pitävät Sonylla terveellisen pelon perseessä ja vähän hillitsevät hinnankorotushimoja.
Joo, riippuu tosiaan ihmisestä. Olisi pitänyt laittaa ehkä tarkemmin "niin kauan, kun on ihmisiä, joille fyysinen tarjoaa asioita, joita digi ei pysty tarjoamaan tai ei tarjoa, ei digi ole yksiselitteisesti ylivertainen jakelukanava". En vain jaksanut kirjoittaa pitkästi, kun omaa mielipidettä halusin tuoda pikaisesti esiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli fyysisistä peleistä mieleen, Sony on laittanut kierrätysmuovit hyötykäyttöön. Returnalin kotelossa lukee näin: Tämä kotelo voi sisältää kierrätysmateriaalia, mikä saattaa aiheuttaa vähäistä kosmeettista epätasaisuutta. Se ei kuitenkaan vaikuta käyttöön.
 
Sitten jos ja kun fyysiset kuolee, niin pelien hinnat digitaalisena nousee, sehän on aivan varma.Puhuvat firmat mitä rahansa. Pelien aleja on myös sitten vähemmän, kun ei tarvi kilpailla fyysisten kanssa hinnoista. Jos tosiaan esim Sonyn oma store on ainut paikka mistä pelejä saa..
Ja tässä kohtaa tietysti Sonyn/MS:n/Nintendon/Googlen/Applen vastaväite on ettei ole mikään pakko käytää kyseisisiä laitteita/kauppoja/alustoja jos palvelu ja hinta ei tyydytä.

Tästä syystä mm. Game Pass on ihan hyvä tapa näyttää keskaria perinteisen markkinamallin ylihintaisille digipeleille. Äänestä lompakolla ja käyttäytymiselläsi. Kyllä ne firmat lopulta uskoo kun riittävän moni valitsee toisin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vasta nyt tajuttua, että ei ole talossa enää nykyisin yhtään levyasemaa. Nyt, kun konsolissa ei enää sellaista ole ja PC:ssä ei ole ollut 6 vuoteen (ja sitä ennen se oli käytännössä useita vuosia käyttämättä). CD, DVD ja Blu-ray soittimet myös lähtenyt jo aikaisemmin ekotorille.

Kertakaan ei ole enää ollut tarvetta levyasemalle. Omalla kohdallani muutos modernimpaan aikaan on ollut ihan onnistunut tässä viimeisen 10 vuoden aikana.
 
Mä suosin ja tulen suosimaan fyysisiä pelejä, niin pitkään, kun niitä on tarjolla. Osittain keräilyn vuoksi, mutta myös siksi, että niillä on kuitenkin aina jonkinlainen jälleenmyyntiarvo. Nintendon pelejen kohdalla tuo jälleenmyyntiarvo voi olla huomattavakin.

Mä säilyttelen yleensä itselläni lemppari pelisarjojeni pelit, mutta myyn pois esim. pelin vanhemman version, jos siitä tehdään jonkinlainen remake uudemmalle konsolille ja tämän remaken hankin. Esim. Gamecuben Sunshine ja Wiin Galaxy lähtivät myyntiin, kun Switchille tuli 3D Mario-kokoelma (ja jos lasken tuon myynnin mukaan tähän kauppaan, niin jäin voitolle rahallisesti tässä kaupassa). Myös sellaiset pelit, jotka eivät sitten iskeneetkään ollenkaan tai joita tuskin tulen ikinä uudestaan pelaamaan, lähtevät surutta myyntiin.

Välillä kyllä ärsyttää, kun länteen ei tule joidenkin pelejen fyysisiä versioita ollenkaan, mutta Aasiaan tulee. Aasiasta niiden tänne tilailu tulee kuitenkin niin kalliiksi, että harvoin viitsii alkaa siihen, vaan tyydyn silloin siihen digiversioon.
 
Vielä Switchin hankkiessani olin old school -koulukuntalaisena sitä mieltä, että fyysisesti hankitaan pelit, mutta matkan varrella siirrytty kokonaan digitaalisiin hankintoihin.

Niin, nyt viime viikolla oli lasten kanssa tarkoitus ottaa mittaa toisistamme Mario Kartin merkeissä ja ylläri pylläri, pelikorttia ei löytynyt mistään.

Ja nyt kantapään kautta viimeistään: pelit hankitaan diginä. Mario Kart toistamiseen.

muoks. Viestiä jälkikäteen muokattaessa tallenna painikkeessa on tuollainen hellyyttävä ”korpun” kuvake. Koulutin kesäkandeja potilastietojärjestelmän käyttöön ja siellä on tallenna -painikkeena samanlainen korppu. Luokasta vain yksi osasi sanoa nähneensä elämänsä aikana moisen. Tunsin itseni vanhaksi. Ja tunnen nytkin. Mitä z-sukupolvi käyttää tallentamiseen? Pilven kuvaa? o_O
 
Vielä Switchin hankkiessani olin old school -koulukuntalaisena sitä mieltä, että fyysisesti hankitaan pelit, mutta matkan varrella siirrytty kokonaan digitaalisiin hankintoihin.
Switch on oikeastaan yksi parhaista konsoleista hankkia pelejä fyysisenä koska ne kortit mahtuvat niin kätevästi myös mukaan. Omassa Switch-kotelossa menee kaikki tähän mennessä ostetut pelit ja tilaakin jäisi vielä.
Niin, nyt viime viikolla oli lasten kanssa tarkoitus ottaa mittaa toisistamme Mario Kartin merkeissä ja ylläri pylläri, pelikorttia ei löytynyt mistään.
Tämä on tietenkin sitten se ikävä puoli pienissä korteissa mutta yhtä lailla voi mennä muistikorttikin hukkaan. Niitäkin pyörii ainakin omassa käytössä yllin kyllin kun on puolenkymmentä eri kameraa, drone ja puhelimet. Paljon on siis myös käyttäjästä kiinni ja itse en lapsilleni edes antaisi tuota konsolia peleineen vaan olisin aina itse laittamassa/vaihtamassa pelikorttia tarpeen mukaan. Yleensäkin ottaen kannattaa ostaa sellainen kätevä kotelo, johon nuo kortit saa. Omat Switch-pelini sellaisessa juuri ovatkin kun irralliset kortit alkoivat ärsyttää kotelossa pyörimässä.
muoks. Viestiä jälkikäteen muokattaessa tallenna painikkeessa on tuollainen hellyyttävä ”korpun” kuvake. Koulutin kesäkandeja potilastietojärjestelmän käyttöön ja siellä on tallenna -painikkeena samanlainen korppu. Luokasta vain yksi osasi sanoa nähneensä elämänsä aikana moisen. Tunsin itseni vanhaksi. Ja tunnen nytkin. Mitä z-sukupolvi käyttää tallentamiseen? Pilven kuvaa? o_O
Onhan tuolla pyyhekumikin ja vaikka se voi yleisessä käytössä ollakin niin senkin käyttö on harvenemassa. Samoin tuo väripaletti: kuka käyttää livenä? Näitä jäänteitä tai vähemmän yleisessä käytössä oikeassa olemassa olevia kuvakkeita varmasti löytyisi enemmänkin. Eipä omatkaan lapset ole nähneet tai välttämättä tulekaan näkemään vhs- tai c-kasettia. Molempia yhä löytyy jostain mutta eipä nuo käytössä ole olleet vuosikymmeneen tai kahteen.
 
Itse asiassa meillä on tuollaisia neljän pelikortin koteloita x2 kpl, jotka tulivat konsolin säilytyskotelon kylkiäisenä. Niille on oma lovensa kotelon kuoressa. Niissä ovat vuosien ajan pyörineet koneen kahdeksan ”suosituinta” peliä, mutta jostain syystä sinne mukaan tuli se yhdeksäs peli, joka puttasi Kartin ylimääräisenpyörimään jonnekin epämääräiseen ja vielä toistaiseksi tuntemattomaan paikkaan.

Originaaleissa kotioloissaan olevat pelit ovat säilyneet hyvin.

Mutta yhtä kaikki, prkl :D
 
Kuinkahan moni game passia hehkuttava huomaa viiden vuoden jälkeen, että perskules, 700€ on mennyt eikä pelikirjastossa ole ainuttakaan peliä. Itsekkin olen game passista PC puolella nauttinut 4kk, mainio palvelu, mutta tykkään pelata pelejä pitkälläkin aikajänteellä ja välillä palata vanhempiin peleihin.
Sellaisena varovaisena huomiona totean, että minulla ei ole yhtään PS1/PS3/PC-peliä jäljellä (kun ei ole konsoleitakaan/pelikonetta). Samoin ne muutamat PS4-pelit ovat digikirjastossa hyvin vähän pelattuina enää nykyään. PS5:lla ei tule myöskään jäämään fyysisiä pelejä hyllyyn ja digikirjastossa oleviin palaan hyvin harvoin alla olevien syiden takia:

Osa ei vaan palaa enää vanhan pelin pariin, kun 1) sen on pelannut läpi, 2) todennut huonoksi, 3) aika ei riitä ja 4) on tarjolla niin paljon parempia uusia pelejä. Nämä säännöt eivät toki päde johonkin codiin/änäriin, jota tahkotaan 2-3v ennen seuraavan ostoa.

Yllä olevaa pelaajatyyppiä on yllättävän paljon omassa kaveriporukassa. Korneinta on, että moni heistä on pleikalla pelaavia setämiehiä, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan game passista

Siispä Sony saisi tuoda sellaisen määräaikaisen digipelioikeuden (en puhu ps+:sta). Vaikka 30-35€ siitä hyvästä, että saa pelin 4kk ajaksi. Kelpaisi minulle (vaikka mahdoton toive). Ja toki puhun julkaisuhinnasta.
 
Kuinkahan moni game passia hehkuttava huomaa viiden vuoden jälkeen, että perskules, 700€ on mennyt eikä pelikirjastossa ole ainuttakaan peliä. Itsekkin olen game passista PC puolella nauttinut 4kk, mainio palvelu, mutta tykkään pelata pelejä pitkälläkin aikajänteellä ja välillä palata vanhempiin peleihin.
Jos jostakin pelistä tykkää, niin ei mikään estä ostamasta sitä, vaikka olisikin Game Passissa, noin itsekkin teen.

Pelejä tulee pelikirjastoon ihan samalla lailla, kuin ennen Game Passiakin.
 
Kuinkahan moni game passia hehkuttava huomaa viiden vuoden jälkeen, että perskules, 700€ on mennyt eikä pelikirjastossa ole ainuttakaan peliä. Itsekkin olen game passista PC puolella nauttinut 4kk, mainio palvelu, mutta tykkään pelata pelejä pitkälläkin aikajänteellä ja välillä palata vanhempiin peleihin.
Jos peli kiinnostaa ja olen sitä odottanut, ostan sen itselleni, vaikka se GamePassiin ilmestyisikin. Olen myös ostanut pelejä sen ansiosta, että olen päässyt tutustumaan niihin GamePassin myötä. Jos jotain, niin GamePass on itselläni lisännyt pelien ostamista. Varsinkin, koska ostelen nykyään lähinnä digitaalisena pelit.
 
Itse olen pelannut konsoleilla useamman vuosikymmenen ajan, mutta fyysisiä pelejä ei ole kertynyt nurkkiin juuri ollenkaan, ne kun ovat menneet aina myyntiin jossain vaiheessa. Varsinkin viimeisimmät pari sukupolvea pelit ovat menneet jälleenmyyntiin vieläpä hyvin nopeasti jo ennen kuin konsoli itsessään on jäänyt sivuun.

Toisaalta Xboxin digitaalisessa kirjastossa onkin sitten pelejä kymmeniä ja niitä löytyy jokaiselta laitteelta Xbox-historian läpi, joten itselläni on nimenomaan käynyt toisinpäin, olen kerännyt paljon kattavamman kokoelman digitaalisesti kuin koskaan fyysisesti. Ja tämäkin oikeastaan on enemmän sattuneista syistä tapahtunut, kun jälleenmyyntiin ei näitä saa. Joka tapauksessa, pointtini siis on, että itselle pelit ovat pääosin kertakäyttöisiä kokemuksia, joten Game Pass palvelu muuttaa tapojani kuluttaa videopeliviihdettä lopulta vain sen verran, että ei tarvitse nähdä vaivaa pelien jälleenmyynnin kanssa. Ja eihän toki Game Pass rajoita mahdollisuutta ostaa pelejä sen lisäksi, jos ne haluaa omistaa.

Itsekin olen tietenkin myös ostanut pelejä digitaalisesti Series-sukupolven aikana (myönnän, lähinnä "pölyttymään") ja tulen jatkossakin ostamaan, mutta kyllä nimenomaan digitaaliset ostokset on vähän vaikeita itselleni isoon hintaan, vaikka ne näyttäisi minulla säilyvän tosielämässä fyysisiä pelejä pidempään. Vaikka digishoppailu on prosessina helpoin tapa kuluttaa, niin digitaaliset pelit eivät tunnu yhtä arvokkailta kuin fyysiset julkaisut, diginä ei saa lisäarvoa jälleenmyynnin kautta ja vaikka näiden kohdalla myyjä leikkaa välikäsiä pois isosti, eli katteet nousee, niin kuluttajalle diginä myytävät pelit ovat yleensä kalliimpia kuin fyysiset pelit. Ja tästä epäloogisesta hinnoittelusta johtuen Game Pass oli itselleni isoin syy uskaltaa lähteä All Digital konsoliin sitoutumaan. Ilman tätä palvelua levyasema olisi ollut pakollinen.

Esimerkiksi Switchillä ostan vain todella halvalla digiä, mutta esimerkiksi Metroid Dreadin ennakkotilauksen kanssa oli ihan päivänselvä homma, että tilaus menee VPD:n kautta fyysisenä, eikä diginä, vaikka helpointa olisi vain ostaa digiä ja ladata sitten, kun se on mahdollista. Mutta aikanaan myös tämä kotelo siirtyy jälleenmyyntiin ja lopputulos on käytännössä sama kuin se olisi ollut silloin, kun olisin pelannut pelin Game Passin kautta. Toivottavasti hieno kokemus elää muistoissa, vaikka fyysinen krääsä seilaa toivottavasti jossain muualla kuin maailman merissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ajatteleeko jengi samalla tavalla myös Netflixin, Disney+:n, HBO:n ja Viaplayn kuukausimaksuista? Eihän sieltäkään jää sen enempää käteen kuin Game Passista ja silti kuukausimaksuja maksellaan. Fyysiset pelit ovat kivoja ja niiden omistaminen itselle osa peliharrastusta, mutta kokemukset ja muistot on kaikista tärkeintä. Näitä Game Pass tarjoaa ihan siinä missä fyysinen tai digikirjastoon ostettu peli. Kuukausimaksua maksetaan, koska palvelu koetaan sen arvoiseksi, aivan samalla tavalla kuin vaikkapa Netflixin kanssa.
 
Ylös Bottom