Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Siis ootko sä ladannut sitä peliä torstai illasta saakka lauantaihin ? Ei tuo ihan normilta kyllä kuulostaa edes 200mb netillä
No yöt ja kun oon ollut töissä tai muuten poissa kotona, jolloin ps5 ollut suljettuna niin sillon tietenki ollut katkoja eli en nyt ihan putkeen. Ja nytki oon liikenteessä mutta juuri ennen kun lähdin niin lataus valmistui. Eli to illasta la aamupäivään klo 12 asti. 1h+ n.3h+3h yhteensä kun lasken yhteen to,pe ja la.. tosin yhdessä vaiheessa pelasin gta onlinea

Mutta kuten ylhäällä mainittiin niin kyllä se menee yleensä niin että jos on aamuvuoro ja ostan peliin niin pelin asennus + day one patch, niin hyvällä tuurilla ehdin pelaamaan vielä samana iltana mutta yleensä se menee seuraavaan päivään. Tämä siis levyllisessä pelissä
 
No yöt ja kun oon ollut töissä tai muuten poissa kotona, jolloin ps5 ollut suljettuna niin sillon tietenki ollut katkoja eli en nyt ihan putkeen. Ja nytki oon liikenteessä mutta juuri ennen kun lähdin niin lataus valmistui. Eli to illasta la aamupäivään klo 12 asti. 1h+ n.3h+3h yhteensä kun lasken yhteen to,pe ja la.. tosin yhdessä vaiheessa pelasin gta onlinea

Mutta kuten ylhäällä mainittiin niin kyllä se menee yleensä niin että jos on aamuvuoro ja ostan peliin niin pelin asennus + day one patch, niin hyvällä tuurilla ehdin pelaamaan vielä samana iltana mutta yleensä se menee seuraavaan päivään. Tämä siis levyllisessä pelissä
Omalla 100/10 netillä toi latautuu hieman yli kahdessa tunnissa boksilla, niin jotenkin oudolta toi kuulostaa, että ladannut noin pitkään.

Mutta, ettei nyt ihan offtopicin puolelle mene tämä ketju, niin itse ostan aina diginä. Joitakin taaksepäin yhteensopivia pelejä ehkä tulen joskus ostamaan fyysisenä, jos diginä ei saa boksille.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata vertailla pleikan ja boxin latausaikoja

Ovat ihan eri planeetoilta.
No ei kannata kyllä joo. Varsinkaan jos ei kerrota että miltä planeetalta lataukset tulee. Niissähän on isoja eroja. Venukselle on Googlen mukaan vajaa 26 miljoonaa mailia mutta Neptunukselle on jo 2,7 miljardia :O

En tiedä millä planeetalla milläkin konsolivalmistajalla palvelimia on mutta tosiaan isoja on erot kun pienimmilläänkin ne on miljoonia maileja.
 
Ehkä tämä on sopivampi ketju jatkaa keskustelua.

Aika hurjat prosentit.

Kyllä, vaikka tottakai konsoleilla prosentit eivät ole ihan suoraan 90-10% digitaalisen eduksi. PC- ja mobiilipelit onkin sitten 100% digiä.

Niinkuin aikaisemminkin on jo puhuttu, niin asiaa ei tietenkään auta se, että sekä Xboxista että PlayStation 5:sta löytyy levyasemattomat mallit.

Hardwaren valmistajat tottakai tekevät päätöksiä business edellä ja luonnollisesti digimyynti on kannattavampaa nimenomaan konsolien valmistajille, joka on tottakai johtanut siihen, että kun kuluttajille on kelvannut hyvin digitaalinen kaupanteko, niin tähän tarpeeseen on tehty konsoleita. Nintendo luonnollisesti Vanhan Koulukunnan firmana on ollut hitaammin mukana (onhan heillä jopa pelikasetteja edelleen), mutta sieltäkin suunnalta on toki otettu askelia myös digitaalisen pelaamisen suuntaan.

Huhujen mukaan PS5:n seuraavassa versiossa levyasema onkin sitten jo lisäosa. Itse toki näen tämän itselleni sopivana vaihtoehtona, eli että voin ostaa konsolin ilman levyasemaa ja jos kaduttaa, niin voin ostaa erikseen levyaseman, mutta onhan tämä tietenkin askel kohti täysin digitaalista tulevaisuutta.

Konsolien omat kauppapaikat poistavat tämän kilpailun.

Konsolien suljetut kauppapaikat ovat toki selkeästi olleet kuluttajille huono homma, kun fyysisesti myynnissä olevat pelit ovat kaikkien kulujenkin jälkeen halvempia kuluttajille.

Näin siis nimenomaan siksi, ettei kilpailua ole, mikä on huono homma kuluttajalle.

Digitaalisen pelin pitää olla selvästi halvempi (tai joku muu tosi pätevä syy) jotta siihen päätyisin.

Itse ostan digitaalisena lähinnä max 20€ pelejä ja suosin Game Passin ja EA Playn kaltaisia tilauspalveluita. Tämä sopii omaan kulutuskäyttäytymiseen oikein hyvin.

Pelejä Xboxille löytyy hyllystä paljon jokaiselle sukupolvelle. Monet pelilevyt näistä voin vain sujauttaa Xbox Series X:n sisuksiin ja pelata. Tämä on aika mahtavaa.

Itse en ole enää pitkään aikaan videopelien kuluttajana suosinut muovin keräämistä hyllyihin, itselleni pelaamisen ytimessä on siitä saatava kokemus, ei materia, mutta toisaalta vinyylihyllyssä on yli nelinumeroinen määrä levyjä, joten ymmärrän kyllä keräämisen viehätyksen sinänsä, varsinkin jos BC-puoli on kunnossa ja yksi konsoli pystyy käyttämään usean sukupolven pelejä.

Tämä BC-puoli fyysisen median osalta ei tosiaan ole edes Xboxeilla aukotonta, vaikka onkin paremmassa kunnossa kuin PlayStationilla tai varsinkin Nintendon konsoleilla, joilla taaksepäinyhteensopivuus on perinteisesti hyvin heikolla tasolla.

Itsekin pidän BC-puolta tärkeänä ja yleisesti toivoisin digitaalisuuden jatkossa parantavan taaksepäinyhteensopivuutta, kunhan aikaisemmin ostetut pelit matkaavat sukupolvesta toiseen. Nytkin oma digitaalinen pelikirjasto Series S:llä kattaa parhaita pelejä kaikilta Xbox-sukupolvilta ja useimmat pelit olen ostanut ihan muutamilla euroilla tässä ja viime sukupolvessa.

Voin digikaupasta napata alkuperäisen Xboxin helmiä ostoskoriin ja lataukseen, niin hetken päästä olenkin jo pelaamassa, ilman että poistuin kotisohvalta. Tämäkin on aika mahtavaa.
 
Sen siitä saa, kun jengi hehkuttaa lyhytnäköisesti digitaalisia palveluita.
En sanoisi välttämättä lyhytnäköisesti. Joillekin digitaalisuus on vaan parempi ratkaisu. Tai siis prosentteja katsomalla tosi monelle se on parempi ratkaisu. Me muinaisjäänteet, jotka välitämme fyysisistä peleistä, olemme katoavaa kansaa. Yleistän nyt rankasti, mutta nuorempia sukupolvia ei vaan kiinnosta. Tärkeintä on pelata uusia pelejä mahdollisimman helposti ja mutkattomasti. Digi on helppoa. Ei tarvitse persettään nostaa levyn vaihtamiseksi, eikä raahautua kauppaan ostamaan peliä. Saati odotella peliä saapuvaksi postilla, jolloin sitä ei pääsekään pelaamaan julkaisupäivänä.

Se missä vaikkapa minä haluan palata joihinkin retropeleihin vielä vuosien päästä, niin ymmärrän hyvin ettei kaikilla tällaista tarvetta ole. Riittää kun pelaa uutuuksia. Vanhan sukupolven konsoli jätetään nurkkaan pölyttymään tai myydään pois, kun uutta konsolia tulee markkinoille. Pelit koetaan (kertakäyttö)viihteenä siinä missä moni muukin viihde.

Ehkä tämä on sopivampi ketju jatkaa keskustelua.
Hyvä huomio. Tämä on parempi ketju tälle.
Itse ostan digitaalisena lähinnä max 20€ pelejä ja suosin Game Passin ja EA Playn kaltaisia tilauspalveluita. Tämä sopii omaan kulutuskäyttäytymiseen oikein hyvin.
Ihan vaan kustannussyistä nämä tilauspalvelut toimivat myös itselle tosi hyvin, mikä on tietysti ristiriidassa fyysisten pelien hamstraamiseen. En sitä silti niin mustavalkoisena ajattele. Game Passin tilaaminen mahdollistaa ainakin itselle muiden fyysisten pelien oston kuin mihin olisin ilman Game Passia rahani käyttänyt.
Itse en ole enää pitkään aikaan videopelien kuluttajana suosinut muovin keräämistä hyllyihin, itselleni pelaamisen ytimessä on siitä saatava kokemus, ei materia, mutta toisaalta vinyylihyllyssä on yli nelinumeroinen määrä levyjä, joten ymmärrän kyllä keräämisen viehätyksen sinänsä, varsinkin jos BC-puoli on kunnossa ja yksi konsoli pystyy käyttämään usean sukupolven pelejä.

Tämä BC-puoli fyysisen median osalta ei tosiaan ole edes Xboxeilla aukotonta, vaikka onkin paremmassa kunnossa kuin PlayStationilla tai varsinkin Nintendon konsoleilla, joilla taaksepäinyhteensopivuus on perinteisesti hyvin heikolla tasolla.

Itsekin pidän BC-puolta tärkeänä ja yleisesti toivoisin digitaalisuuden jatkossa parantavan taaksepäinyhteensopivuutta, kunhan aikaisemmin ostetut pelit matkaavat sukupolvesta toiseen. Nytkin oma digitaalinen pelikirjasto Series S:llä kattaa parhaita pelejä kaikilta Xbox-sukupolvilta ja useimmat pelit olen ostanut ihan muutamilla euroilla tässä ja viime sukupolvessa.

Voin digikaupasta napata alkuperäisen Xboxin helmiä ostoskoriin ja lataukseen, niin hetken päästä olenkin jo pelaamassa, ilman että poistuin kotisohvalta. Tämäkin on aika mahtavaa.
Tämä on toki totta. Myös diginä voi retroilla, mikä on hienoa. Ehkä tosiaan itsellä se keräilyvietti siihen päälle ajaa fyysisten pariin, vähän niinkuin sinulla vinyylien kanssa.
 
Fyysisten pelien ostamista (erityisesti retropelien osalta) puoltaa myös se seikka, että ainakin useimmat optiset levyt toimivat myös PC:llä. Eli vaikka se alkuperäinen konsoli joskus kyykähtää, niin pelaaminen saattaa jatkua emulaattorilla. Toki vanhemmilla laitteilla ei digiä ollut edes vaihtoehtona, joten fyysinen on ainoa vaihtoehto. Taaksepäin yhteensopivuus ei nykyisellä konsolilla ole kovin kehuttavalla tasolla, kun Series-laitteillakin vanhemmat pelit ladataan netistä. Kaiholla muistaen originaalia läski-PS3-konsolia, jossa toimivat PS1-, PS2- ja PS3-pelit.
 
Fyysisten pelien ostamista (erityisesti retropelien osalta) puoltaa myös se seikka, että ainakin useimmat optiset levyt toimivat myös PC:llä.
Kuinkakohan kauan menee, että PC:t tukevat levyasemia. Ainakin nykyisellään se on lähinnä lisävaruste ja vieläpä aika harvinainen sellainen. Ei uusissa koteloissa ole edes paikkaa levyasemille, vaikka tietenkin voi ainakin vielä jonkun ulkoisen USB-levykelkan ostaa.
Taaksepäin yhteensopivuus ei nykyisellä konsolilla ole kovin kehuttavalla tasolla, kun Series-laitteillakin vanhemmat pelit ladataan netistä.
Valitettavasti joutuu lataamaan, mutta on se silti parasta ja kattavinta mitä on saatavilla nykylaitteilla.
 
Valitettavasti joutuu lataamaan, mutta on se silti parasta ja kattavinta mitä on saatavilla nykylaitteilla.

Kolikon kääntöpuoli on sitten taas se, että kunhan mahdollisimman moni peli on ladattavissa, niin niihin myös pääsee käsiksi ilman sitä levyä - kunhan se siis ylipäätään on myytävänä myös digitaalisesti.
 
Itsellä ei ole enää mitään fyysisiä pelejä, elokuvia tai musiikkia. Peleissä on se hyvä puoli muihin viihteisiin verrattuna, että niiden laatua ei ole onneksi karsittu digin takia.

Musiikissa toki on tarjolla Tidalia hyvällä äänenlaadulla myös diginä ja elokuvissa vaikka joku Amazon Videon 4K HDR on todella hyvä, vaikka ei Blu-raylle aivan pärjää. Tuskin Blu-ray laatua saisi vaikka ostaisi elokuvan digiversion, eikä vain striimaisi.

Aika paljon on maailma muuttunut, kun ennen oli kansiossa joku miljoona Amigan diskettiä ja sitten toivottiin, että peli suostuisi vihdoin käynnistymään kymmennellä yrityksellä. :)
 
Pelien vertaaminen musiikkiin ja elokuviin on nähdäkseni vähän haasteellista, kun on myös valikoimassa eroa. Noin perstuntumalla digivalikoima peleissä on kattavampi, mutta elokuvissa ja musiikissa fyysinen media tarjoaa vielä enemmän*. Aika paljon on omassakin hyllyssä elokuvia, joita ei löydy mistään streamaus- tai digikauppapaikalta nyt tai todennäköisesti jatkossakaan. Teknisesti tarkasteltuna parhaimmissa tapauksissa levyversion ja digikaupan versiolla ei ole eroa, kun molemmat ovat lopulta niitä ykkösiä ja nollia.

EDIT: *Toki riippuu taas siitäkin, että miten pienistä/suurista projekteista puhutaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eroja musiikin sekä elokuvien ja konsolipelien välillä on oikeastaan enemmän kuin yhteistä.

Musiikki ja elokuvat on toistettavissa useiden eri valmistajien laitteilla, mikä esimerkiksi minulle tarkoittaa sitä, että olen omia jopa 60 vuotta vanhoja vinyyleitä toistanut monen eri valmistajan soittimella. Konsolipelit eivät universaalisti toimi monen eri valmistajan laitteilla, eikä siis edes välttämättä saman valmistajan laitteilla yli sukupolvien.

Esimerkiksi elokuvissa ja musiikissa ei ole verkon yli moninpeliä, eikä niihin tule päivityksiä verkon yli, joten fyysinen julkaisu sisältää mitä alunperinkin sisälsi ja sitä kautta elää niin kauan kuin kyseistä formaattia tukeva laite löytyy, eikä se ole riippuvainen siitä onko esimerkiksi serverit pystyssä vai ei.
 
Kuinkakohan kauan menee, että PC:t tukevat levyasemia. Ainakin nykyisellään se on lähinnä lisävaruste ja vieläpä aika harvinainen sellainen. Ei uusissa koteloissa ole edes paikkaa levyasemille, vaikka tietenkin voi ainakin vielä jonkun ulkoisen USB-levykelkan ostaa.
Piti ihan tarkistaa ja kyllä niitäkin koteloita vielä löytyy, joihin sen levyaseman saa. Suurin osa toki sellaisia ettei paikkaa ole mutta ei ne ihan kadonneet vielä ole.
 
Itselleni peliharrastus on aina ollut myös keräilyharrastus, ja nykyisellä kehityskululla tämä puoli tulee jäämään paitsioon tulevaisuudessa. Paitsi tietysti retroilun osalta. Mikäli seuraavassa sukupolvessa Sony ja Microsoft hylkäävät fyysisen median kokonaan, siirryn luultavasti pelkkään PC + Nintendo yhdistelmään. Pleikkarinkin yksinoikeudet tulevat suurimmaksi osin PC:lle niin samapa se sitten on keskittää kaikki pelailu sinne.

Mutta nyt täytyy vielä nautiskella kun levyjä saa ja haalia hyllyt täyteen kun niitä vielä löytyy.
 
Mä ite näen sen asian niin että kysyntää on fyysisille sen verran suuri olkoot vaan jotkut sitä mieltä että se levy on vaan avain ja muuten toimii vaan lasinalusena. Ei sekään täysin paikkansa pidä, edelleen pelejä voi pelata ilman pätsejä jos se data on siel levyl, eri asia sit tietenkin että missä kunnossa se peli on. Ite pelasin täs läpäl dying light 2 offline tilassa ilman pätsejä v.1.0 ja olihan se verrattuna nyky buildiin aivan ripulia, mutta silti sitä pystyi pelaa. Sit on erikseen ne always online pelit ja levyt jossa ei ole sitä data lähes ollenkaa (mw2). Pointtini nyt on se että kysyntää on enkä usko että siitä luovutaan, edes ensi sukupolvessa.

Aikoinaan lyötiin kaverin kanssa vetoo että DVD tulee poistumaan parin vuoden sisällä kun bluray voitti sen kilpailun tjsp, se veto lyötiin vuonna 2008, kummasti niitä silti viel myydään. Ei liity aiheeseen mutta en usko että levyt on poistumassa. Tuskin ainakaan mun elinaikana, tai sit oon jo hyvin vanha ja kuolemaa tekemäs.
 
Itselleni peliharrastus on aina ollut myös keräilyharrastus, ja nykyisellä kehityskululla tämä puoli tulee jäämään paitsioon tulevaisuudessa. Paitsi tietysti retroilun osalta. Mikäli seuraavassa sukupolvessa Sony ja Microsoft hylkäävät fyysisen median kokonaan, siirryn luultavasti pelkkään PC + Nintendo yhdistelmään. Pleikkarinkin yksinoikeudet tulevat suurimmaksi osin PC:lle niin samapa se sitten on keskittää kaikki pelailu sinne.

Mutta nyt täytyy vielä nautiskella kun levyjä saa ja haalia hyllyt täyteen kun niitä vielä löytyy.
Sama täällä. Keräily on aina ollut osa peliharrastusta, vaikka pääpaino onkin itse pelaamisessa. Jos levyasemat katoavat täytyy itsekin arvioida omaa harrastusta uudelleen, mutta koska pääpaino on pelaamisessa, niin tuskin se mihinkään loppuisi. Lähinnä digitaalisuus vaikuttaisi omalla kohdalla ostokäyttäytymiseen. Pelejä tulisi ostettua harvemmin ja odotettua alennuksia entistä kiivaammin. Tietysti tässä on ajan saatossa haalittu niin paljon pelejä hyllyyn, että eipä sitä uusia tarvitsisi ostaa enää koskaan ja silti ei loppuisi pelattava kesken. :D

Mä ite näen sen asian niin että kysyntää on fyysisille sen verran suuri olkoot vaan jotkut sitä mieltä että se levy on vaan avain ja muuten toimii vaan lasinalusena. Ei sekään täysin paikkansa pidä, edelleen pelejä voi pelata ilman pätsejä jos se data on siel levyl, eri asia sit tietenkin että missä kunnossa se peli on. Ite pelasin täs läpäl dying light 2 offline tilassa ilman pätsejä v.1.0 ja olihan se verrattuna nyky buildiin aivan ripulia, mutta silti sitä pystyi pelaa. Sit on erikseen ne always online pelit ja levyt jossa ei ole sitä data lähes ollenkaa (mw2). Pointtini nyt on se että kysyntää on enkä usko että siitä luovutaan, edes ensi sukupolvessa.

Aikoinaan lyötiin kaverin kanssa vetoo että DVD tulee poistumaan parin vuoden sisällä kun bluray voitti sen kilpailun tjsp, se veto lyötiin vuonna 2008, kummasti niitä silti viel myydään. Ei liity aiheeseen mutta en usko että levyt on poistumassa. Tuskin ainakaan mun elinaikana, tai sit oon jo hyvin vanha ja kuolemaa tekemäs.
Sepä tämän keskustelun juuri kirvoitti, kun tilastojen mukaan kysyntä fyysiselle ei ole kovin suurta. Prosentit on vahvasti digin suuntaan. Mielestäni fyysisellä on paikkansa jopa silloin, vaikka se toimisi vain pelin lataamiseen oikeuttavana avaimena, kun tässäkin tapauksessa sillä on jälleenmyyntiarvoa ja silloinkin se takaa kilpailua kivijalkapelikauppojen välillä. Toki parempi jos koko peli löytyy datana suoraan levyltä. Kuten mainitset, niin kehittäjätkin ovat jo pidempään tehneet pelejä niin, että ne eivät välttämättä ole julkaisussa "valmiita". Day one patch on enemmän sääntö kuin poikkeus. Näin ollen se levylle painettu peli, vaikka olisikin pelattavissa, on monesti tavalla tai toisella rampa ilman päivityksiä.

Mitä tulee DVD:hin, niin myynnissä niitä vielä on, mutta kovasti ovat markettien leffahyllyt kutistumaan päin. Eikä siis pelkästään DVD-levyjen osalta, vaan ylipäätään. Ainakin omassa lähiprismassa se on niin että pelaaminen on tuotu eteen ja keskelle, kun taas leffat on sysätty johonkin tekniikka-osaston kauimmaiseen nurkkaan. Tämän lisäksi hyllytila on tosiaan pienentynyt selvästi viimeisten vuosien aikana.
 
Tai toinen vaihtoehto on odottaa niitä alennuksia, niin ei tarvitse ryöstöhinnoilla ostaa.

Itsellä alkaa olemaan backlogia sen verran ettei mitään tarvitse ostaa täydellä hinnalla, jollei välttämättä halua päästä julkkarina pelaamaan.
 
Tai toinen vaihtoehto on odottaa niitä alennuksia, niin ei tarvitse ryöstöhinnoilla ostaa.

SIinä vaiheessa kun pelien ainoa myyntikanava on konsoleiden omat kauppapaikat, ei paineita alennuksille tai tarjouksille juurikaan ole, kun kilpailu puuttuu.

Backlogissa toki löytyy itseltänikin sen parikymmentä peliä, mutta jokainen pelaaja tietää sen tilanteen, jossa se kauan odotettu peli on pakko päästä ostamaan mahdollisimman nopeasti julkaisupäivästä, vaikka kotoa löytyisi hyllymetreittäin pelattavaa.
 
Pohdin tässä jonkinlaista omaa arvojärjestystä mitä tulee jakelukanaviin. Pääpiirteittäin aika selvää pässinlihaa, mutta listaa kirjoittaessa tuli arvottua kohtien 2 ja 3 välillä. Niiden keskinäinen järjestys voisi olla eri päivästä ja pelin julkaisukunnosta riippuen.

1) Fyysinen media, joka ei tarvitse Internet-yhteyttä. Peli on täysin pelikelpoinen ilman päivittämistä ja pelin toimimiseen riittää, että yhteensopiva laite toimii. Peliä voi käyttää lasinalusena, frisbeena, lainata/myydä kaverille tai jopa pelata. Kansitaidetta voi ihailla ja joskus oli muodissa myös paperinen käyttöohjekin (jonnet ei muista). Levyillä olevat ääniraidat tms. eivät itsestään vanhene lisenssisyistä. Pelin voit ostaa vaikka kirpputorilta ja luontokin kiittää. Kuluttajalla selvästi eniten vaihtoehtoja tässä.

2) Fyysinen media, joka tarvitsee Internet-yhteyden. Lähtökohtaisesti pelikelvoton tai ainakin lähes pelikelvoton tekele ilman päivittämistä. Levyllä on ehkä jonkinlainen drm, joka ei anna pelata ilman tarkistusta. Tässä on kuitenkin fyysisen median edut läsnä niin pitkään kuin tarvittavat verkkopalvelut ovat kuluttajan saatavilla.

3) Digitaalinen jakelu, joka mahdollistaa offline-varmuuskopion. Tästä ei tule esimerkkinä mieleen kuin gog.com. Jo tässä vaiheessa kuluttajan vaihtoehdot ja edut vähenevät merkittävästi, kun lisenssiehdot kieltävät jälleenmyynnin. Myöskään fyysisen median muita käyttötarkoituksia ei voi hyödyntää, jos ei sitten polta varmuuskopiota levylle ja käytä sitten urheiluvälineenä. Se mikä tämän erottaa seuraavasta kategoriasta on se, että kuluttajalla on mahdollisuus varmuuskopioida ostamansa tuote haluamaansa paikkaan.

4) Muu digitaalinen jakelu*. Tässä kuluttaja on täysin palveluntarjoajan/kauppapaikan armoilla. Käytettyjen pelien kauppaa ei ymmärrettävästi ole lainkaan. Kuluttajan vaihtoehtona on lähinnä painaa tai olla painamatta "Osta"-nappia. Peleistä voi kadota ominaisuuksia tai ne voivat hävitä tarjonnasta kokonaan. Palvelun tai käyttäjätilin loppuminen tarkoittaa pelikirjaston menettämistä.

*Erityismaininta poikkeuksellisesta typeryydestä levykotelojulkaisuille, joissa on sisällä kuitenkin vain koodi digitaalisen version lataamiseksi. Turhaa muovia ja ei kuitenkaan fyysisen median etuja.

Jonkinlainen murros tapahtui mielestäni PS3/PS4-aikakauden taitteessa. Suurta roolia näyttelivät Steam ja konsoleille ilmestyneet digitaaliset kauppapaikat. Alkuun verkkoyhteys tarjosi mahdollisuuden päivittää pienempiä bugeja, pelata verkkopelejä ja vaikkapa ostaa lisäsisältöä (ei siis itse pelistä höylättyä sisältöä). Jossain vaiheessa mahdollisuus muuttui luvaksi julkaista pelejä täysin ruokottomassa kunnossa ja julkaisupäivän laastareista tuli samalla hyvin yleinen ilmiö. Samalla fyysisen ja digitaalisen jakelukanavan erot alkoivat valitettavasti kaventumaan.
 
Ylös Bottom