Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

X1:sen myötä puhtaasti digi. Pelejä tulee ostettua sen verran vähän loppujen lopuksi, kun ei jaksa enää keskivertohuttua pelata laisinkaan, että jälleenmyynnin tuoma pantti ei paina vaakakupissa kovinkaan paljoa. Jos uutuuspelejä olisi saanut digitaalisena paremmin jo 360:sen aikana niin siirtyminen digiaikaan olisi tapahtunut jo vuosia sitten. Vinyylit ja CD:t vievät tilaa jo aivan liikaa anyways :)
 
Vastaus: Wolfenstein: The New Order

Ja esim netanttilassa 59.95e kuten moni muukin peli:
http://www.netanttila.com/shop/fi/netanttila/playstation/playstation-4-playstation-4-wolfenstein-the-7151517

Tosin tuollakin näköjään on tuo sukupolvien välinen ero hinnassa. PS3 versio 49.95e joka sekin on kympin halvempi mitä digi versio.

Mutta onhan se digi versio "niin paljon kätevämpi", että siitä kannattaa maksaa 10e enemmän. Kuuden pelin jälkeen olisi fyysisiä ostamalla säästänyt jo yhden uuden pelin hinnan.


Näissä on vielä se harmittava puoli, että kun tuo pelikauppa siirtyy digitaaliseen muotoon yhä enemmän, vähentävät kivijalkamyymälät valikoimiaan samaa tahtia. Jonain kauniina syysaamuna änäri ja Call of Dutyt ovat ainoita pelejä mitä kivijalkamyymälöistä enää saa. :) Niin ja digitaalinen tuote ei tule kuluttajalle sen halvemmaksi, päinvastoin.
Tukekaa ihmiset kivijalkamyymälöitä!

nimim. Oma lehmä ojassa :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

X1:n parissa on tapahtunut aika selkeä muutto sinne digimaailman latauksiin. US-storen hinnat ovat vaan niin vastustamattomia, joten miksipä lähteä säätämään jotain muuta. Pelaamiseen pääsemisen täydellinen vaivattomuus toki se toinen puoli kakkua.

Jos julkaisupäivissä olisi jotain eroavaisuuksia vaikkapa sen levyversion eduksi, niin sittenpä en tietäisikään. Nythän ne hommat on heti eikä huomenna siellä digipuolellakin.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Olen päästäni vialla, sillä saatan ostaa saman pelin sekä fyysisenä että digitaalisena. Näin käy erityisesti silloin, kun fyysisen version ostamisesta on jo kosolti aikaa, enkä ole vieläkään saanut peliä edes muoveistaan ulos. Näinpä koskematon fyysinen kappale jää vaatehuoneeseen kasvattamaan arvoa (hahah!), ja voin sitten jonain kauniina päivänä pelailla pelkän latausversion voimin.

T: Juuri tänään ostin X360:n Beautiful Katamarin alle 7 eurolla Xbox Live Marketplacelta, vaikka se retail-versiokin hyllyssä on muutaman vuoden ollut odottamassa pelivuoroaan.

Muutoin niin järkiperäisen oloinen mies ja sitten menee ja paljastaa itsestään jotain tuollaista. :D

PC-pelien vaihtoarvo kun on puhdas nolla, ja netistä noista cd-key ostospaikoista saa selkeästi halvemmalla useimmiten kuin Steamista tai perinteisistä peli-verkkokaupoista tai kivijalkamyymälöistä niin valinta on aika selvä. Levyversion ainut etu on nopeampi asennus ja kivat kannet. Ei riitä. Sisäinen kitupiikki ostaa sieltä, mistä halvimmalla (ja vaivattomimmin) saa laillisesti.

Toisaalta sitä kaipaa, kun peli oli aikaisemmin tipahtanut postiluukusta. Se näky oven avatessa kun kynnyksellä lojuu odotettu pahvikirje. Joka kerta pääsi suusta:"Jes!"
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Ostan nykyään ainoastaan Nintendon laitteiden pelit pääasiassa fyysisinä, muutoin kaikki pelit digitaalisina. En yksinkertaisesti jaksa tätä tavaran paljoutta.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Kun on nähnyt koko kehityskaaren moduuleista, kasettien ja lerppujen kautta cd-levyyn, ei fyysiselle medialle anna mitään arvoa. Vanhat pelit koristavat hyllyjä ja saavat jäädä muistoksi menneestä. Jatkossa linjoja pitkin.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Diginä tulee konsoli ja pc pelit ostettua nykyään lähes poikkeuksetta, lähinnä joitain yksittäisiä colectors editioneita tms. missä tulee jotain itseä kiinnostavaa rojua mukana. Kaikki liikenevä hyllytila on varattu lautapeleille, niitä ei ainakaan toistaiseksi ole tullut diginä hommattua.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Kun on nähnyt koko kehityskaaren moduuleista, kasettien ja lerppujen kautta cd-levyyn, ei fyysiselle medialle anna mitään arvoa.

Itsekin 80-luvulta asti pelanneena olen lähestulkoon samaa mieltä. Mutta Nintendon (käsi)konsolipelit houkuttelevat vielä, lähinnä tosiaan GBA-, DS- ja 3DS-pelit, ja niitä tuleekin haalittua.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Kai mä oon niin vanha-aikanen että pelit pitää olla fyysisenä kädessä. Lukuunottamatta niitä arcade store pelejä/plussapelejä/tarjouspelejä. Jotenki ajatus siitä että peli on ikuisesti sulla mitä et voi ikinä viedä vaihtoon tai tehää sille mitään ei kiehdo mua, juuri tossa aikoinaan vein repullisen pelejä vaihdossa kun ei ollut varaa peliin niin siitä tuli jo pelin verran vaihdossa.

En osta niitä sen takia että niiden arvo jotenki nousis vuosien varrella tai että nyt rikastuisin jollain collectors editionin höttölömölö version ansiosta. Pikku pennejähän niistä saa, mutta kun niitä vie repullisen niin ihan ok summa niistä jo tulee.

Collectors editioneja ostan ainostaan peleistä jos on juuri sillä hetkellä varaa, tai jostain pelistä mitä olen odottanut todella paljon ja haluaa siitä erikoisen version.

Eri asia tietenki semmoset pelit digitaalisena, että olet varma että tätä tulee pelattua todella paljon koko vuoden on asia erikseen, kun sitä ei muutenkaan vie vaihdossa.

Kaikki pelit olen tähää päivää asti vieny vaihdossa, aikoinaan kaikki ps2 pelit paitsi gta sarja, nyt tulee varmasti vietyä kaikki ps3 pelit, lukuun ottamatta ne tietyt erikoiset. Näin ei olisi mahdollista jos kaikki olisi varastossa digitaalisena, sekä kuten monesti mainittu konsolipuolella ne digitaaliset ovat vielä törkeen hintaisia. PC Steam aleet on asia erikseen, vastaavat tarjoukset kun alkaa tulee konsolipuolelle, en näe mitää hyvää syytä miksen siirtyisi kokonaan digitaali aikaan.

Tulevaisuudessa tulen todennäköisesti ostamaan sekaisin sekä fyyysisenä että digitaalisena.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Olen ihminen joka ei jaksa könytä ylös vaihtamaan levyä (pelailen aikausein ajopenkissä istuen ihan normi pelitkin kun telkkari on varattu muuhun, niin sieltä könyäminen ottaa päähän :D). Olen myös ihminen joka saattaa pelata matsin fifaa, pari kenttää Trialsia, sitten taas jotain muuta, niin digipelit ovat ehdoton valinta.

PS3:lla pitkään myin pelit, kunnes totesin et pidän pelejä niin kauan et niistä saa alle 5e. Aloin lahjottamaan niitä vaimon sukulaispojalle.
Kun PS4 saapui niin julkkarissa ostin 4 levypeliä, joista kolme on nyt pelaamatta kun ei jaksa levyä vaihdella. :D
Sen jälkeen olen kaiken ostanut digitaalisena ja olen myös PS3 pelit ostanut sen jälkeen digitaalisena.

Maksakoot extraa, vaivattomuudesta maksan enemmän, siksi käytän myös Applea. :)

ps. Äänestys ois kiva.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Levyllisenä tulee osteltua suurin osa. Uusien konsoleiden aaa-pelit sen verran isoja, ettei niitä jaksa ladata edes 100 megan netillä. "Pienet" pelit tulee ladattua mieluummin diginä, kuten Trials. Yleensä myyn kertakäyttöiset pelit pois, ja diginä tämä ei ole mahdollista.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Kun on nähnyt koko kehityskaaren moduuleista, kasettien ja lerppujen kautta cd-levyyn, ei fyysiselle medialle anna mitään arvoa.

On kyllä nähty koko kehityskaari, mutta fyysinen media on edelleenkin ehdoton valinta, jos sellainen vaihtoehto on. Hankin vain eShop pelit digitaalisena ja niitäkin tulee hankittua aika harvoin, ehkä osittain juuri siitä syystä, että joutuu lataamaan ne digitaalisena. Digitaalisena pelin ostaessa tuntuu siltä, ettei oikeastaan ole edes saanut koko peliä...se on mielestäni lähempänä warettamista, kuin "oikean" pelin ostoa. Jos ostaa jonkun todella hyvän pelin digitaalisena, tuntuu siltä, että rahat meni osittain hukkaan, koska joutuu ostamaan sen myöhemmin kuitenkin fyysisenä, muuten se "puuttuu" pelikokoelmasta.

Harkitsisin pitkään investoimista uuteen alustaan, joka ei käyttäisi fyysistä mediaa enää ollenkaan. Kokisin, että pelaaminen siinä mielessä, missä minä sitä rakastan kuolisi. Voipi olla, että joutuisi siirtymään täysin retropelaajaksi.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

... se on mielestäni lähempänä warettamista, kuin "oikean" pelin ostoa. Jos ostaa jonkun todella hyvän pelin digitaalisena, tuntuu siltä, että rahat meni osittain hukkaan, ...

Päinvastoin, mun mielestä on kiva kun tietää että julkaisija ja kehittäjä saa isomman siivun rahoista, kuin fyysisen version ostamalla.

3DS/DS-pelit tulee kyllä ostettua pääosin fyysisenä vielä, kun toi eShop ei ehkä ihan ole vielä sillä tasolla millä kilpailijat, ja kaiken kukkuraksi OP:n electron ei siellä toimi ja paypalia ei voi käyttää :-(
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Itse lähinnä fyysisiä suosin. Äsken just vein 2 Xone peliä Gamestoppiin kun varasin WD:n. 90€ sain hyvitystä. Ei huono. Peli maksettu ja 20€ jäi vielä yli. Ostan toki jotain diginäkin. Viimeksi Titanfall, koska se on pitkäikäinen peli.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Päinvastoin, mun mielestä on kiva kun tietää että julkaisija ja kehittäjä saa isomman siivun rahoista, kuin fyysisen version ostamalla.

:-(


Saako isomman siivun, vai ottaako myyntipaikka kuinka välistä? Siis ihan oikeasti kiinnostaa miten raha jakaantuu digimyynneissä
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Jos ostaa jonkun todella hyvän pelin digitaalisena, tuntuu siltä, että rahat meni osittain hukkaan, koska joutuu ostamaan sen myöhemmin kuitenkin fyysisenä, muuten se "puuttuu" pelikokoelmasta.

Tässä menee suuri vedenjakaja. Ei ole mitään tarvetta omistaa peliä nauttiaakseen siitä. Parasta olisi, jos kiinteää kk-hintaa vasten pääsisi käsiksi avoimeen pelikirjastoon. Vaihtoehtoisesti pelit olisivat vuokrattavissa tyyliin 4-6 euroa viikonloppu. Tällä hetkellä PS+ palvelu on lähimpänä tätä ja osin siksi ehkä niin suosittu.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Saako isomman siivun, vai ottaako myyntipaikka kuinka välistä? Siis ihan oikeasti kiinnostaa miten raha jakaantuu digimyynneissä
Tämä olisi mielenkiintoista kuulla. Miten paljon esimerkiksi Steam ja GOG vetää välistä. Onko lukema 30% luokkaa?
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Parasta olisi, jos kiinteää kk-hintaa vasten pääsisi käsiksi avoimeen pelikirjastoon. Vaihtoehtoisesti pelit olisivat vuokrattavissa tyyliin 4-6 euroa viikonloppu.

Tästä esitän eriävän mielipiteen. Ostaminen on kivaa. Ostaminen on palkitsevaa. Jos maksaisin automaattista kk-maksua pelikirjastosta, en saisi ostamisesta saatavaa tyydytystä. Pelaisin mitä ilmeisimmin kaikkea vain testaillen, enkä ikinä perehtyisi peliin samalla intensiteetillä kuin peliin, jonka olen juuri ostanut. Näin kävi PS1 aikoihin, kun Tallinnan tuliaisina sai 1€ pelejä muovikassikaupalla.

Olen itse PS4:sen myötä alkanut arvostamaan myös pelien digiversioita. En pidä enää niin itsestäänselvyytenä, että peli on saatava fyysisenä, etenkin jos peli on pitkäikäinen. Kertakäyttöviihteen voisin kuvitellakin ostavani fyysisenä sen takia, että siinä säilyy jonkinmoinen myyntiarvo. En sen takia, että keräilisin pelejä.

Itse asiassa ostan toisinaan myös siitä syystä pelejä fyysisenä, etteivät kivijalkamyymälät kuolisi kokonaan pois. Arvostan palvelua ja sitä, että saan pelin varmasti julkaisupäivänä. Digitaalisen etuna on toki myös se, että se löytyy varmasti Storesta julkaisupäivänä.

Hyvä ja mielenkiintoinen ketju, josta voisi rakentaa ihan vaikkapa äänestyksen useine eri vaihtoehto-kombinaatioineen.

Ihmettelen kylläkin miksi digitaalisesta pitää maksaa enemmän kuin fyysisestä pelistä....
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Parasta olisi, jos kiinteää kk-hintaa vasten pääsisi käsiksi avoimeen pelikirjastoon. Vaihtoehtoisesti pelit olisivat vuokrattavissa tyyliin 4-6 euroa viikonloppu.
Niin, parasta pelaajalle. Pelitalot tuskin haluavat lähteä mukaan "Spotifyn" riistohinnoittelulle. Nythän esim. PS+ tarjoaa pääsääntöisesti (pois lukien indie-puoli) vanhahkoja pelejä, tai jotka "eivät enää myy". Poikkeuksia on mukana luonnollisesti, joilla pidetään asiakkaat tyytyväisinä.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Saako isomman siivun, vai ottaako myyntipaikka kuinka välistä? Siis ihan oikeasti kiinnostaa miten raha jakaantuu digimyynneissä

Steami ottaa sen 30% minkä suurinpiirtein kaikki muutkin digitaaliset kauppapaikat. Kun mietit että ei ole rahti, pakkaus, sun muita ylimääräisiä kuluja, niin toi 70% minkä julkaisija saa on aikalailla parempi kuin mitä fyysisistä levyistä (30-40% IIRC). Konsoleilla lienee sama käytäntö, tosin siellä on ylimääräiset lisenssimaksut käsittääkseni vieläkin olemassa, että pelin saa julkaista sille tietylle konsolille, IIRC

Tässä nyt yksi juttu aiheesta joka tuli nopeasti googlella vastaan: http://www.mcvuk.com/news/read/opinion-retail-vs-steam
 
Ylös Bottom