Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Fyysisten pelilevyjen myynti laskee vauhdilla vrt. digitaalinen. Esimerkki Englannista:

C1XeTDGWIAEhFw7


Lähde: https://twitter.com/michael_french/status/816803340130643969
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Mielenkiintoinen vertailu tästä päivästä vuoteen 2011, markkinaosuuksista fyysinen vrt. digitaalinen (pelit/DLC) @ Electronic Arts:


Lähde: https://twitter.com/ZhugeEX/status/833821701314076672

DLC:n osuus on huolestuttavassa kasvussa. Kyllähän sen näkee kaikkine Season Passeineen, skineineen ja lisäkarttoineen. Erittäin hyvä tapa nyhtää lisää rahaa kuluttajalta ja näköjään monet innoissaan myös maksavat. Itse näen tässä sen ongelman, että lisäsisällöstä on tullut nykypäivänä normi. Sitä kehitetään jo heti varsinaisen pelinkehityksen lomassa ja mahdollisesti julkistetaankin samaan aikaan varsinaisen pelin kanssa. Olipa peli sitten oikeastaan mikä tahansa takuu varmasta laatumenestyjästä pienempään uuteen IP:seen. Olisiko nämä resurssit voitu käyttää pelin kehitykseen? Toki tuossa näkyy myös EA Accessin suosio. Se on loistava palvelu.

Kokonaisten pelien latauksien kasvun ymmärtää sen helppouden takia. Varsinkin kun nettiyhteyksien nopeudet kasvavat kokoajan. Ei tarvitse työpäivän jälkeen lähteä metsästämään peliä kaupasta tai elätellä toiveita, että posti tuo pelin julkaisupäiväksi. Digitaalisuudessa on silti vielä yksi ISO miinus: jälleenmyyntiarvo. Joko fyysisen pelin jälleenmyyntiarvo pitäisi jotenkin kompensoida digitaalisen version hinnassa tai vielä parempaa jos digitaalisia pelejä voisi myydä eteenpäin. Onneksi viimeisen muutaman vuoden aikana konsolien kauppapaikoilla alennukset ovat yleistyneet. Tämä ei silti poista julkaisupäivän hintavertailua. Fyysisessä versiossa saa edelleen enemmän vastinetta rahalle.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Jos digitaalisia pelejä pystyisi lainaamaan, myymään ja vaihtamaan, niin se kyllä tappais fyysiset pelit aika äkkiä, lähes kokonaan.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Eiköhän tuossa suunta tule olemaan juuri päinvastainen. Ei osteta itse peliä vaan käyttöoikeus peliin.
Itse tosiaan olen koko ps4 elinkaaren ostanut vain digitaalisia pelejä ja kun vaikka uusi änäri ilmestyy, poistan vanhan koneelta. En saa siitä mitään, en voi lahjoittaa hyväntekeväisyytenä eteenpäin tms. Eli se vaipuu vain unholaan.

Tämän vuoksi tuollainen käyttöoikeussysteeni olisi juuri minun makuun.

Tulisi vaikka PS+ tyyppinen palvelu. Hinta 50e/kk ja saisin pelata rajattomasti kaikkia konsolille ilmestyneitä pelejä, niin kauan kuin maksan palvelusta. Kelpaisi paljon paremmin.

Tai vaikka se olisi x määrä uusia pelejä per kuukausi, mutta kuukauden jälkeen ne jäisi kirjastoon. Sekin kelpaisi.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Pelien kirjo on niin valtava, että aina löytyy valinnanvaraa. Itselleni on aika harvinaista, että pelaisin jotakin peliä vielä - sanotaan noin puolen vuoden kuluttua, ellei pelissä ole jotakin aivan poikkeuksellisen koukuttavaa. Konsoliharrastuksen alettua joskus 1990-luvun lopulla vain muutama peli on kiinnostanut yli tuon ajan. Eniten ajan hammasta on kestänyt Socom 2, pakko se on taas kerran mainita. Lisäksi myös Warframe ja Dark Soulsit ovat olleet kiinnostavimpia. Mikäli koen pelin sellaiseksi, että näen sillä uudelleenpeluuarvoa aina uudestaan ja uudestaan, niin ostan sen digitaalisena. Muussa tapauksessa aina levyllä, koska vien pelejä usein myös vaihtoon.

Digitaalisuudessa pidän parhaina puolina etenkin sitä, että voit vain laittaa koneen päälle ja ryhtyä pelaamaan, ei tarvitse käsitellä levyjä. Toisekseen, pelit ovat aina ladattavissa uudestaan kovalevylle kirjaston kautta jos olen poistanut ne. Koskaan en ole yhtäkään pelilevyä onnistunut rikkomaan, mutta digitaaliversiossa sitä ei tarvitse edes ajatella. Olen lisäksi aina maksanut pelikaupassa muutaman euron vakuutuksen mahdollisen rikkoontumisen varalta, sekin jää digiversion kohdalla pois.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Aiemmin yhä enemmän ja enemmän siirryin digipelien puoleen, mutta nyt oon fyysisenä kopion etuna huomannut että pelien vaihtoarvo on yllättävän kova esimerkiksi Gamestopissa. Nytkin vein vanhoja pelejä joku 6 kpl sinne ja mikään ei ollut mikään A-luokan uusi ilmestys. Oli änäriä ja farming simulaattoria ja vaihtoarvoa näille itselle turhille peleille tuli peräti 158 euroa. Tällä sain sitten näitä juuri ilmestyneitä tekeleitä 3 hankittua. Jos olisin itse noi pelit myynyt, niin tuskin olisi noin paljoa netonnut.

Itse siis aion jatkossain enemmän fyysisenä pelit hankkia, juurikin tuon vaihtamisen vuoksi.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Jos pelaa muita pelejä kuin ison budjetin pelejä niin ei niistä kovinkaan usein edes tule fyysistä julkaisua. Täällä on digiostosten määrä lisääntynyt suhteessa fyysiseen. 3DS ostokset on ollut silkkaa digiä. Mutta vastaus ketjun galluppiin on edelleen että kumpikin käy.

Onko amiiboista fyysisten esineiden keräilijöiden pelastajaksi?
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

^ Kuten myös kaikki "tilaukset" tuon tekstin perusteella eli onko tuohon laskettu siis myös netflix, spotify ja kaikki muut vastaavat. Ilmeisesti myös ps+ ja live gold. Ei ihme, että digi myynneillä on noin iso siivu.
Puhumattakaan kaikista free to play kännykkä ja facebook peleistä.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Yhdysvalloissa digitaalinen jakelu kattaa jo valtaosan pelimyynneistä. Mukana myös kännykät ja DLC.

Lähde: https://twitter.com/zhugeex/status/854716044040179714

Aika eriskummallista, että ESAn (Entertainment Software Association) raporteissa digitaalinen myynti on kasvanut hitaampaa tahtia vrt. yläpuolen kuvioon, vaikka kummakin lähteenä toimii NPD. Vertailuna vuoden 2016 raportissa ilmenevät luvut:

2010: 29% (digitaalisen myynnin osuus)
2011: 32%
2012: 41%
2013: 47%
2014: 52%
2015: 56%

Source: The NPD Group/Games Market Dynamics: U.S
Digital format sales include subscriptions, digital full games, digital add-on content, mobile apps and social network gaming

E: Nähtävästi Zhugen lähettämä kuvio on otettu ESAn 2017 raportista.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Yhdysvalloissa digitaalinen jakelu kattaa jo valtaosan pelimyynneistä. Mukana myös kännykät ja DLC.

Lähde: https://twitter.com/zhugeex/status/854716044040179714

Tuo graaffi ei sinänsä kerro pelimyynneistä, eikä varsinkaan konsolipelien fyysisten ja digitaalisten myyntien suhteesta juuri mitään. Tuossa on mukana kännykät (täysin digitaalinen alusta) ja tilaukset, joihin kuulunee myös videoiden streamauspalvelut. Toki digitaalinen myynti on kasvanut parempien yhteyksien mukana, mutta edelleen uskon, että isot pelit myyvät suhteellisen hyvin myös fyysisinä kopioina.

Toveri JTahti nosti esiin myös hyvän pointin. Pienempiä indie-pelejä ei saa muuten kuin diginä. Tämän sinällään vääristää tilastoja, sillä esim. Limited Run Gamesin julkaisemien pelien suosio osoittaa, että ainakin osa kuluttajista haluaa pelinsä edelleen fyysisenä.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Toki digitaalinen myynti on kasvanut parempien yhteyksien mukana, mutta edelleen uskon, että isot pelit myyvät suhteellisen hyvin myös fyysisinä kopioina.
Pitkälti näin. Jos katsotaan suurten julkaisijoiden (Ubisoftin ja EA:n) virallisia kommentteja, niin PS4:n ja Xbox Onen pelimyynneistä noin 30% on digitaalisia myyntejä. Hieman yllättäen PC:llä samainen luku taisi olla "vain" ~75%. Tietenkin julkaisijoiden keskuudessa löytyy myös eroavaisuuksia. Esimerkiksi Valvella kyseinen lukema on varmasti suurempi.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Olen tänne ennenkin kertonut, että hankin pleikalle kaikki pelit digitaalisena.

Wii U:lle on tullut ostettua fyysisenä ihan vain siksi, että niitä saa niin halvalla.

Switchin kohdalla en tiedä miksi tuon ratkaisun tein, että ostan ne fyysisenä mitä saa. Vaikka mulla on 200gb muistikortti sisässä.
Nimittäin jo nyt olen alkanut huomaamaan, että vaikka pelikasetin vaihto on paljon nopeampaa ja näppärämpää, kuin levyjen, niin en jaksa sitä tehdä. Pleikalla tykkään pelata yhden session aikana lukuisia eri pelejä ja vaihtelen niitä tiuhaan. Se on nopeaa ja vaivatonta.
Nyt olen huomannut, että tulee vaikkapa Zeldaa pelatessa olo et vois hetken pelata jotain muuta. Eipä vain jaksa kasettia vaihdella, vaan pelaan ennemmin jotain eshopista ladattua muuta peliä, joka lähtee sekunnissa käymään. Ehkä vain tuo pleikkarin kanssa totuttu malli on mennyt niin selkärankaan, ettei vain viitsi tuota tehdä.

Toisaalta vein jo yhden pelin switchiltä vaihtoon, joten se on kyllä etuna näissä fyysisissä. En tiedä pitäisikö siirtyä tässäkin kokonaan digi versioihin..
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Olen tänne ennenkin kertonut, että hankin pleikalle kaikki pelit digitaalisena.

Wii U:lle on tullut ostettua fyysisenä ihan vain siksi, että niitä saa niin halvalla.

Switchin kohdalla en tiedä miksi tuon ratkaisun tein, että ostan ne fyysisenä mitä saa. Vaikka mulla on 200gb muistikortti sisässä.
Nimittäin jo nyt olen alkanut huomaamaan, että vaikka pelikasetin vaihto on paljon nopeampaa ja näppärämpää, kuin levyjen, niin en jaksa sitä tehdä. Pleikalla tykkään pelata yhden session aikana lukuisia eri pelejä ja vaihtelen niitä tiuhaan. Se on nopeaa ja vaivatonta.
Nyt olen huomannut, että tulee vaikkapa Zeldaa pelatessa olo et vois hetken pelata jotain muuta. Eipä vain jaksa kasettia vaihdella, vaan pelaan ennemmin jotain eshopista ladattua muuta peliä, joka lähtee sekunnissa käymään. Ehkä vain tuo pleikkarin kanssa totuttu malli on mennyt niin selkärankaan, ettei vain viitsi tuota tehdä.

Toisaalta vein jo yhden pelin switchiltä vaihtoon, joten se on kyllä etuna näissä fyysisissä. En tiedä pitäisikö siirtyä tässäkin kokonaan digi versioihin..

Pakko kyllä yhtyä tähän, esim PS4:llä ärsyttää välillä kun pitää levyjä vaihtaa mutta on se vaivan arvoista kun miettii että minulla on rahaa vastaan myös mahdollisuus päästä pelistä eroon :D nyt kun vaihdan ton Xbox One S:n Scorpioon niin kerrankin tulee tehtyä konsolista täysin digitaalinen ja myyn kaikki fyysiset pelit sen mukana pois.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

On se kovaa hommaa tuo kannettavan pelilaitteen pelikasettien vaihto! :D Ajatella, jos sitä joutuisi tuon lisäksi vaikka jopa sohvalta nousemaan peliä vaihtaakseen! :D Siinähän joutuisi jopa liikkumaan...

No ei siinä, jokainen tietty omalla tavallaan! Siitä huolimatta on se kyllä ihmetyksen aihe, jos ei peliä pysty eli jaksa sen takia vaihtaa, kun pitäisi sen takia levy/kasetti vaihtaa. Kohta sitä ei varmaan jaksa enää syödäkään, kun sitä varten pitäisi kävellä keittiöön, tai vähintään ulko-ovelle ottamaan vastaan se älyluurilla tilattu pizza tai kebab.

Miten me pelaajat olemmekaan joskus 1900-luvulla pärjänneet, kun tämä nykyaikakin on tietyissä tilanteissa näin hemmetin vaivalloista?!?!
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

No toi jaksaminen on vähän väärä sana. Ei se johdu siitä, etteikö itse operaatiota voisi tehdä, vaan kun kesken Zeldan tulee se tunne et pelaan jotain muuta, niin se täytyy tapahtua heti. Mulla se fiilis katoaa jo siinä välissä kun peliä vaihdan fyysisesti. En osaa oikein kuvailla sitä tuntemusta. Etenkin kun sit on tarjolla digipelejä jotka saa heti. Sit seuraavalla pelikerralla mulla on sisässä vaikka joku Just Dance, enkä pääse samantien pelaamaan sitä mitä olin tullut pelaamaan, niin se saattaa aiheuttaa sen etten pelaa ollenkaan. Eikä siinä sillä ole mitään vaikutusta nouseeko sohvalta tms.

PS4:n kanssa vihasin sitä, että oli hyllyt pullollaan jotain koteloita ja niiden kanssa räpelsi. Switchille mulla on konsolin laukku, johon menee pelit omiin taskuihin. Eli itse vaihtaminen ei ole mikään "työ", vaan se vaikuttaa mun erittäin impulsiiviseen pelifiilikseen todella radikaalisti, tai jopa tukahduttavasti. Tää on varmaan näitä ADD/Asperger ihmisen omia juttuja mitä muut ei ymmärrä, eikä tarvitsekaan. Muille se varmaan näyttäytyy juuri siinä ettei toinen vaan jaksa liikkua fyysisesti (joka tällä hetkellä on lähes mahdotonta tapaturman jäljiltä muutenkin), mutta ei sillä ole sen kanssa mitään tekemistä.
 
Vastaus: Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Kyllähän se on monelle digipelien ostajalle iso asia digikirjaston helppo selaaminen ja pelien nopea käynnistäminen. Itselleni on vielä jostain syystä aina valinnan vaikeuksia fyysisien pelien, että mitä pelaisi ja sai aina hetken aikaa pyöritellä niitä pelikoteloita. Digipelit on poistanut kyseisen ongelman kokonaan ja tulee silmän räpäyksessä käynnistettyä se peli mitä oikeasti tekeekin mieli pelata.

Itse harrastin Xbox360:sen fyysisiä pelejä ja toki silloin jotain säästi niitä vaihtamalla kauppaan takaisin. Jossain vaiheessa alkoi kuitenkin tulla myös se asia vastaan, että teki mieli palata aina joskus vanhoihin peleihin takaisin. Nykyisin, kun käyttää digitaalisia pelejä niin on kaikki ostetut pelit aina käytössä. Nykyisin säästää saman rahan, kun ostaa pelin kuukausi julkaisun jälkeen tarjouksesta.

Itselleni ei fyysisissä peleissä ole kuin yksi hyvä asia eli pelien vaihtaminen ja monta negatiivista puolta. Ja digitaalisissa peleistä löytyy todella montaa hyvää puolta itselleni. Ymmärrän kyllä kumman tahansa "puolen".

Monelle fyysisinen pelien kerääjälle on varmaan kiva kerätä ja tietyllä tapaa ihailla sitä kokoelmaa. Itsellenikin oli joskus näin, mutta nykyään pidän digikirjastoa myös hienompana.
 
Ylös Bottom