Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Ostan sieltä mistä halvimmalla saa. Todella usein livekortti tuntunut saavan pieniä eriä jotka menee halvalla heti. Tuo halvin oli keväältä ja kuukausi sitten 129e, nyt taas hinnat pompanneet. Ja joka kerta kun halvalla osuu silmiin ja ostan, niin seuraavana aamuna ne on loppu ja lisää kun tulee, on hinta paljon kalliimpi.
 
Ostan sieltä mistä halvimmalla saa. Todella usein livekortti tuntunut saavan pieniä eriä jotka menee halvalla heti. Tuo halvin oli keväältä ja kuukausi sitten 129e, nyt taas hinnat pompanneet. Ja joka kerta kun halvalla osuu silmiin ja ostan, niin seuraavana aamuna ne on loppu ja lisää kun tulee, on hinta paljon kalliimpi.
Minä hamstraan noita yleensä Prisman kanta-asiakaspäiviltä. Niihin saa sen saman 15% alennuksen kuin muihinkin tuotteisiin.
 
Minä hamstraan noita yleensä Prisman kanta-asiakaspäiviltä. Niihin saa sen saman 15% alennuksen kuin muihinkin tuotteisiin.
Jep, kunhan ei sokeasti osta visalla suoraan storesta aina kaikkea. Olen vuosien varrella ”säästänyt” kymmeniä pelejä, enkä koe et olen aivan järkyttäviä määriä maksanut extraa siksi et käytän digiä pelkästään.
 
Molempia tapoja tulee käytettyä. Digi useemmin menee edelle. Viimeisin levy versio on codin ww2, tosin sekin tuli pukin kontista.
 
Yleensä tulee ostettua diginä. Kotikaupungissani ei ole enää mitään pelikauppaa, ja yleensäkin hinnat niissä on älyttömän korkeita. Netissä toimivista kaupoista tulee joskus ostettua fyysisenä, mutta haluan pelini hetinyt, en viikon päästä. Jaaaa pelaan melkein pelkästään indiepelejä, eikä niistä ole saatavilla kuin se digitaalinen versio.
 
Hankintaprosentti on kääntynyt vahvasti digitaalisten puoleen. 1,5 teraa kovalevytilaa riittää nykyisin mainiosti kierrossa oleville peleille. Levynä tulee enää harvoin ostettua, ellei kyseessä ole ajan hammasta vahvasti kestävä tekele, jonka voi myydä eteenpäin pelaamisen jälkeen. Hyvin usein peleissä on myös uudelleenpeluuarvoa, joten lähes aina levyt jäävät hyllyyn.
 
Fyysisellä mennään vielä. Etenkin kun näyttää siltä että seuraavan sukupolven konsoleilla pystyisi pelaamaan nykyisiä pelejä, niin mukavahan ne on pitää hyllyssä tallessa. Tällä sekä pelien jälleenmyyntiarvolla yritän perustella itselleni asiaa.

Nykyäänhän pelit ovat vain levy muovikotelossa ilman mitään spesiaalia tai ohjekirjaa. Siitä huolimatta siinä on aina erityinen fiilis kun ottaa kotelon käsiin ja asettaa levyn koneeseen. Vaikka ikää alkaa olla jo 30... ehkä olen henkisesti tässä asiassa jämähtänyt juniorivuosien tasolle :D.

Nyt olisi Storessa tarjolla minua kovasti kiinnostava yksinpeli Alien: Isolation alle 7 eurolla joka on yli 2x halvempi mitä fyysinen versio. Jos tälläisiä tapauksia tulee eteen niin sitten joutuu vakavasti harkitsemaan digiversiota...
 
Nyt olisi Storessa tarjolla minua kovasti kiinnostava yksinpeli Alien: Isolation alle 7 eurolla joka on yli 2x halvempi mitä fyysinen versio. Jos tälläisiä tapauksia tulee eteen niin sitten joutuu vakavasti harkitsemaan digiversiota...
Itsekin suosin fyysistä, mutta tällaisissa tapauksissa monesti taivun digitaaliseen. Jos hinta on reilusti halvempi, niin digi on minulle ok. Kuten aikaisemmin sanottu, hinnan pitää kuitenkin olla selvästi fyysistä halvempi, koska jälleenmyyntiarvo.
 
Itsekin suosin fyysistä, mutta tällaisissa tapauksissa monesti taivun digitaaliseen. Jos hinta on reilusti halvempi, niin digi on minulle ok. Kuten aikaisemmin sanottu, hinnan pitää kuitenkin olla selvästi fyysistä halvempi, koska jälleenmyyntiarvo.
Itsellä taas menee toisinpäin. Fyysisen pitää olla roimasti halvempi, jotta sellaisen hankin. Alkuvuodesta olikin sellainen tilanne, kun God of Warin sai 20€ hintaan vaihtamalla todella vanhan Diablo 3:sen pois. Nyt ei ole enää itselläni mitään pois vaihdettavaa ja kesällä myös pitkään toiminut Viihdepysäkki (R.I.P.) lopetti toimintansa, eikä tilalle tullut Gamestop hieman kalliimpien hintojen kanssa houkuta yhtään.

---------------------

Moni säästelijä harrastaa sitä tarinapohjaisten pelien kohdalla, että ostaa vaikka Gigantista uuden pelin halvalla, pelaa sen vauhdilla pois ja vaihtaa seuraavaan peliin. Toimiva strategia, mutta itse tykkään enemmän siitä, että ostaa pelin vaikka muutama kuukausi myöhemmin 30€ hintaan ja se sitten löytyy digikirjastosta myöhemminkin pelattavaksi.

Peli on myös saatettu jo korjata päivityksillä paremmaksi tai lisätty jotain pieniä ominaisuuksia. Ja, kun uuden pelin julkaisuhype on jo mennyt ohi niin sitä pystyy paremmin arvioimaan kiinnostaako peli oikeasti ja löytyy kattavampia pelaajien mielipiteitä pelistä. Sitten taas digikirjasto voittaa fyysisen kirjaston itselläni kohdin 5-1, joten itselläni ei ole halua palata vanhaan aikaan takaisin.
 
Se on juuri tuosta omasta pelaamisen kulttuurista kiinni. Jos haluaa pelata uutuuspelit heti julkaisussa, niin fyysinen on halvempi jälleenmyyntiarvonsa vuoksi. Vanhempaa peliä ostaessa tilanne saattaa kääntyä digiversion hyväksi halvemman hinnan tai vaikka fyysisen version huonon saatavuuden takia.

Tosiaan jos unohdetaan keräilyaspekti kokonaan, niin nykyisillä digialennuksilla hinnat ovat onneksi painuneet aika alas. Toki riippuu hyvinkin paljon pelistä kuinka nopeasti julkaisun jälkeen peliä löytyy halvalla digitarjouksista. Toivottavasti digi tulee jatkossa olemaan selvästi fyysistä halvempi joko heti julkaisussa tai pian sen jälkeen. Sitten minäkin ostaisin enemmän digiä. Palvelut kuten Xbox Game Pass tulevat myös vaikuttamaan tähän.
 
Nykyään melkeinpä pelkästään diginä. Ei ole fyysisenä tullut useesti enään vastaan niin kovia tarjouksia..
 
Diginä tulee ostettua (laiska kun on). Paha varjopuoli tavassa on, että tulee ostettua ihan turhia pelejä jotka jäävät kokeilun jälkeen lojumaan arkistoon:confused:
 
Poikkeuksetta diginä. Muinoin keräsin pelejä, mutta sitten aloin seurustella ja minulle valistettiin, että kokoelmat ovat pahasta. En sitten enää seurustellut. Kokoelmista tosin hankkiuduin eroon vasta vuosikausia myöhemmin.

Nyt kun noita digiarkistoja katselee, niin tuleehan siinä väistämättä mieleen se, että hitto kun noista edes osan voisi antaa vaihdossa uutta peliä hankkiessa. Vähemmän loisteliaita ostoksia on nimittäin tullut tehtyä.
 
Poikkeuksetta diginä. Muinoin keräsin pelejä, mutta sitten aloin seurustella ja minulle valistettiin, että kokoelmat ovat pahasta. En sitten enää seurustellut. Kokoelmista tosin hankkiuduin eroon vasta vuosikausia myöhemmin.

Nyt kun noita digiarkistoja katselee, niin tuleehan siinä väistämättä mieleen se, että hitto kun noista edes osan voisi antaa vaihdossa uutta peliä hankkiessa. Vähemmän loisteliaita ostoksia on nimittäin tullut tehtyä.
Auts, ei toisen harrastusta saisi mollata. Onneksi oma vaimo on sinut pelikeräilyn kanssa.

Tilanne jossa ostettu peli paljastuu paskaksi, on itseasiassa yksi fyysisten pelien isoimmista valteista. Paskan pelin voi aina myydä eteenpäin ja koska makuja on monia, jollekin toiselle peli maistuu. Tämä on digin kanssa mahdotonta.
 
Auts, ei toisen harrastusta saisi mollata. Onneksi oma vaimo on sinut pelikeräilyn kanssa.

Tilanne jossa ostettu peli paljastuu paskaksi, on itseasiassa yksi fyysisten pelien isoimmista valteista. Paskan pelin voi aina myydä eteenpäin ja koska makuja on monia, jollekin toiselle peli maistuu. Tämä on digin kanssa mahdotonta.

Olisi muuten hienoa jos tähän esim Sony tarttuisi seuraavalla sukupolvella ja tekisi systeemin, jossa voisi myydä oikeuksia ostamiinsa peleihin. Myyntihinnan voisi määrittää itse ja Sony veisi välistä jonkin tietyn prosenttiosuuden. Tällä tavalla kehittäjätkin saisivat osuuden "käytettyjen" pelien myynnistä. :)
 
Tilanne jossa ostettu peli paljastuu paskaksi, on itseasiassa yksi fyysisten pelien isoimmista valteista. Paskan pelin voi aina myydä eteenpäin ja koska makuja on monia, jollekin toiselle peli maistuu. Tämä on digin kanssa mahdotonta.
Itse katson kolmisen tuntia Youtube pätkiä/arvioita pelistä jos oon aikeissa ostaa peliä fyysisenä. Aina voi palauttaa jos se ei ole sitä mitä odottaa.

Kyllä Sonynkin pitäisi luoda joku refund systeemi ei se niin vaikeaa ole. Ainakin noihin VR peleihin. Itse siedän niitä aika hyvin mutta ei ihmistä kiinnosta ostaa peliä 30€ vaan todetakseen että tästä tulee paha olo.

Juuri ostin Ride 3 pelin fyysisenä mulla on sen verran huonoja kokemuksia moottoripyörä peleistä että digi ei ollut edes vaihtoehto.
 
Jatkan tuota keskustelua mikä lähti tuolta PS5 huhut ketjusta eli, fyysisen myynti nostaa digitaalisen hintaa siksi, että jälleenmyyjät kuten esim gs tykkäisivät kyttyrää siitä jos laitevalmistajat myisivät uudet pelit halvempaan hintaan, kuin mitä he myyvät liikkeessään. Tästä taas seuraisi se, että jälleenmyyjät sanoisivat, että myykääpäs myös laitteenne itse jne.

Itellä on tästä ihan omankäden tietoa, kun työskentelen firmassa, jolla on oma verkkokauppa valmistamilleen tuotteille mutta tuotteiden hinnat siellä on huomattavasti kalliimpia, kuin jälleenmyyjillä. Tätä kun on tiedusteltu ylempää niin vastaus on ollut tuo ylempänä mainittu. :)
 
Jatkan tuota keskustelua mikä lähti tuolta PS5 huhut ketjusta eli, fyysisen myynti nostaa digitaalisen hintaa siksi, että jälleenmyyjät kuten esim gs tykkäisivät kyttyrää siitä jos laitevalmistajat myisivät uudet pelit halvempaan hintaan, kuin mitä he myyvät liikkeessään. Tästä taas seuraisi se, että jälleenmyyjät sanoisivat, että myykääpäs myös laitteenne itse jne.

Itellä on tästä ihan omankäden tietoa, kun työskentelen firmassa, jolla on oma verkkokauppa valmistamilleen tuotteille mutta tuotteiden hinnat siellä on huomattavasti kalliimpia, kuin jälleenmyyjillä. Tätä kun on tiedusteltu ylempää niin vastaus on ollut tuo ylempänä mainittu. :)
Tässä on kyllä logiikkaa, heitetään kuitenkin pieni vastapallo :)

Tuntuu oudolle, että varsinkin joku gs pystyisi nykyisessä tilanteessa sanelemaan mitään. Jos he lopettavat ottamasta konsolivalmistajalta konsoleita myyntiin, niin kyseessä on aika raju omaan jalkaan ampuminen, kun koko bisnes pyörii pelien ympärillä.
Voisivathan jälleenmyyjät nyttenkin myydä pelkkiä latauskoodeja, halvemmalla vain kuin valmistajan omassa kaupassa(jolloin vältetään edellä esille tullut eturistiriita). Vaikka fyysisten kanssa samaan aikaan, jolloin tultaisiin siihen tulokseen ettei fyysiset versiot jarruta digien halventumista.

Pelien valmistajan jopa kannattaisi myydä digi hieman fyysistä halvemmalla kaupalle, koska digiä ei pysty myymään käytettynä. Jolloin jälleenmyyjä voisi myydä pelin eteenpäin halvemmalla diginä. Fyysisenä taas asiakas maksaa enemmän, koska voi myydä sen tarvittaessa eteenpäin.


Halpeneeko digi pelkästään kun fyysiset jossain kohtaa loppuvat? Itse en usko.
Halpeneeko digi siinä kohtaa kun tulee kilpailua/useampi kauppapaikka? Tähän uskon.
 
Tässä on kyllä logiikkaa, heitetään kuitenkin pieni vastapallo :)

Tuntuu oudolle, että varsinkin joku gs pystyisi nykyisessä tilanteessa sanelemaan mitään. Jos he lopettavat ottamasta konsolivalmistajalta konsoleita myyntiin, niin kyseessä on aika raju omaan jalkaan ampuminen, kun koko bisnes pyörii pelien ympärillä.
Voisivathan jälleenmyyjät nyttenkin myydä pelkkiä latauskoodeja, halvemmalla vain kuin valmistajan omassa kaupassa(jolloin vältetään edellä esille tullut eturistiriita). Vaikka fyysisten kanssa samaan aikaan, jolloin tultaisiin siihen tulokseen ettei fyysiset versiot jarruta digien halventumista.

Pelien valmistajan jopa kannattaisi myydä digi hieman fyysistä halvemmalla kaupalle, koska digiä ei pysty myymään käytettynä. Jolloin jälleenmyyjä voisi myydä pelin eteenpäin halvemmalla diginä. Fyysisenä taas asiakas maksaa enemmän, koska voi myydä sen tarvittaessa eteenpäin.


Halpeneeko digi pelkästään kun fyysiset jossain kohtaa loppuvat? Itse en usko.
Halpeneeko digi siinä kohtaa kun tulee kilpailua/useampi kauppapaikka? Tähän uskon.

Ei yksittäinen jälleenmyyjä tietenkään voi "sanella" näitä mutta useat kerralla kyllä. Ja kun voittoakin pitää saada niin, konsolivalmistajan, tekijän kuin jälleenmyyjänkin niin ei niitä hintojakaan voi tuosta vain pudottaa halvempaan hintaan jos digiversio olisi jo valmiiksi nykyistä halvempi.

Toisiaan firmassa, jossa minä työskentelen homma menee juurikin noin, kun sanoin. Voihan se pelialalla olla eri tavallakin mutta luulen, että samalla logiikalla menee sielläkin.
 
Ylös Bottom