Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Erittäin huono uutinen! Pelit kelpaavat kyllä digitaalisena mikäli hinta on kohdillaan, mutta elokuvakerääjänä en ikinä hyväksy ajatusta, leffojen pelkästä digisaannista. Never!!
Leffoissa on vieläpä se, että laatu kärsii kun elokuva streemataan verkon yli. Ei päästä yhtä terävään kuvaan, eikä yhtä kattavaan ääniraitaan. Osittain tästä syystä myös Xbox Game Passin pelien "streemauspalvelu" pakottaa lataamaan pelit paikalliseksi kopioksi ennen pelaamista. Toinen syy, ja ehkä peleissä tärkeämpi, on se ettei kontrolleissa ole viivettä.

Pelkkään digiin siirtyminen elokuvissa olisi surullista pelkästään siksi, että nyt vihdoin ja viimein ruutujen koot ja resoluutiot antaisivat elokuville kunnolla pontta.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi elokuvien kohdalla omasta mielestäni isoin ongelma on tiettyjen elokuvien ja sarjojen saatavuus. Voi katsoa missä ja milloin vaan mikä on hienoa ja kätevää, mutta katso mitä vaan onkin se kompastuskivi. En minä katsele pelkästään uusia tuotoksia vaan enimmäkseen omia "klassikoita" joita ei todellankaan löydy suoratoistopalvelujen tarjonnasta. Siksi fyysiset hyllyssä odottamassa koska haluan niitä katsoa.
 
Toisaalta kuinka moni muutenkaan enää ostaa erillistä blu-ray soitinta kun konsolit hoitaa tuon homman erittäin hyvin.
Toki joku hifisti varmaan ostaa sen high end soittimen mikä maksaa tuplasti konsoliin verrattuna, mutta tuo taitaa kuitenkin olla se marginaali ryhmä jos ajatellaan ihmisiä jotka ostaa blu-ray leffoja.
Itse käytin vielä ps3 aikaan omaa blu-ray soitinta leffojen katseluun, koska omasta mielestä siinä oli parempi kuva, mutta nykyään sillä tulee kuunneltua vain cd levyjä.

Sitten taas ne tavikset jotka ei konsolia omista tai meinaa edes ostaa niin kyllä nekin tuolta kauppojen hyllyiltä varmasti sopivan soittimen löytää vielä monen vuoden päästäkin.
Kyllä vielä menee pitkä aika ennen kuin fyysisten leffojen olemassaolo on jotenkin uhattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Pelit kelpaavat kyllä digitaalisena mikäli hinta on kohdillaan, mutta elokuvakerääjänä en ikinä hyväksy ajatusta, leffojen pelkästä digisaannista.

Eiköhän siellä ole Samsungilla pitkät pätkät markkinatutkimusta taustalla. Uudet katsojasukupolvet tulevat ja heille tavoitettavuus ja jatkuvasti täydentyvä online-kirjasto ovat ratkaisevan tärkeitä.
 
Tottakai. Mutta ei tietenkään pitäisi syrjiä niitä jotka haluavat katsella vanhoja leffojaan koska fyysinen tietyissä tapauksissa ainoa vaihtoehto.
 
Tottakai. Mutta ei tietenkään pitäisi syrjiä niitä jotka haluavat katsella vanhoja leffojaan koska fyysinen tietyissä tapauksissa ainoa vaihtoehto.

Markkinat ratkaisevat. Jos on kysyntää, niin tuskin ihan heti loppuu. Kasvua kun hakevat, löytyy se tuolta online-puolelta.
 
Leffat pelejä, kissat koiria. Hur-dur ja takaisin aiheeseen, kiitos.
 
Onnistuu se näinkin. :D Kuva löytyi internetistä.

D0DereWX0AQr5yu
 
Sony ei tarjoa enää jatkossa kokopelien koodeja jälleenmyyjien kautta. Digimyynti siis monopolisoituu täysin Pleikkarin omaan storeen:
Ei missään nimessä hyvä juttu. Aina vain enemmän on se tilanne, että storen omistaja sanelee hinnat. Tämä on tietysti myös pois jälleenmyyjiltä. Aina vain enemmän tekee mieli suosia fyysistä.

Onneksi on Limited Run Games, Signature Edition Games, Super Rare Games ja Eastasiasoft. Nämä pienemmät, mutta varsin hyvin menestyvät, julkaisijat kertovat omaa kieltään siitä, että edelleen on paljon ihmisiä, jotka haluavat pelistään fyysisen version. Harmillisesti julkaisevat nimiensä mukaisesti aika pieniä painoeriä, joskin esim. Limited Run games ja myös muistaakseni eastasiasoft ovat kokeilleet avoimeen preorderien määrään perustuvaa painoerää. Toivotaan että erät jatkossa entisestään kasvaisivat, että kaikille halukkaille riittäisi. Nyt näin ei ole vaan pitää olla kuulolla, milloin mitäkin pelejä julkaisevat. Tällaista toimintaa on joka tapauksessa ilo tukea.
 
^ Kuinka paljon muuten limited run gamesilla on postikulut suomeen? Muistaakseni olet sieltä ostanut.
Pari kertaa ollut kohtuu kiinnostava peli tarjolla ja vaikka mieluummin fyysisen haluan niin kyllä siinä vaiheessa tulee laitettua jarrua päälle kun peli on eshopissa joku 10e ja limited myy sitä yli 30$ hintaan ja tuohon sitten postit ja 24% alv päälle.
 
^ Kuinka paljon muuten limited run gamesilla on postikulut suomeen? Muistaakseni olet sieltä ostanut.
Pari kertaa ollut kohtuu kiinnostava peli tarjolla ja vaikka mieluummin fyysisen haluan niin kyllä siinä vaiheessa tulee laitettua jarrua päälle kun peli on eshopissa joku 10e ja limited myy sitä yli 30$ hintaan ja tuohon sitten postit ja 24% alv päälle.
Olen ostanut sieltä useamman kerran. Liikaa tulee postikuluja, se on selvä, mutta vaihtoehtoja ei oikein ole. Perinteisen kokoiselle pelikotelolle postikulut on reilu 10 dollaria. En nyt muista montako tuon kokoista menee samoilla postikuluilla. Ehkä muutama. Sitten taas isompien keräilyversioiden postikulut huitelevat jossain reilussa 20 dollarissa. Noilla samoilla postikuluilla menee todistetusti yksi iso keräilyversio ja yksi normipeli. Varmaan olisi mahtunut ehkä toinenkin normipeli vielä tuohon pakettiin. Mikään tilaamistani paketeista ei ole tulliin jäänyt, vaan aina on tullut lappu kotiin, että saa käydä postista noutamassa. Hyvää tuuria ehkä tai sitten paketointi ja lähetystapa ovat sellaisia, etteivät tulliin jää. Lopullinen tuotteen hinta on siis jokaisella kerralla ollut se, jonka olen tilatessa Limited Runille maksanut.
 
Sekiro myy erinomaisesti diginä -pelit
Markkina-analyysifirma SuperData laski, että Sekiro oli maaliskuun yksi myydyimmistä peleistä digitaalisesti. SuperData laskee Sekiron myyneen noin 1,4 miljoonaa kappaletta digikaupoissa. Kokonaismyynnistä noin 70 prosenttia olisi digitaalista, mikä tarkoittaa, että Sekiro kiinnostaa enimmäkseen peliharrastajia. HC-pelaajien pelit yltävät nykyään noin 70–80 prosentin osuuksiin digimyynnissä, kun esimerkiksi FIFAn kaltaisissa massapeleissä vain noin 20–30 prosenttia ostaa pelinsä digitaalisina.
 
Vaikka pelien myynti siirtyy yhä enemmän digiin, tuli tuossa viikonloppuna tehtyä mielenkiintoinen huomio fyysisen median vetovoimasta. Olin käymässä Milanossa ja poikkesin pariin paikalliseen Gamestoppiin katsastamaan hintatason.

Hämmästys oli melkoinen, kun huomasin, miten suosittu kyseinen ketju on ainakin tuolla. Liikkeissä oli jatkuvasti 20-30 asiakasta ja jonoksi asti kassoille. Toki on huomattava, että sielläkin Gamestopin myymälät ovat muuttuneet oheistuote- ja krääsäkaupoiksi. Pelejä oli myymälätilasta vain noin 60% ja käytetyt pelit olivat hyvin pienessä roolissa.

Ehkä italiaanot ovat vanhanaikaisia, mutta levypelit kelpasit ainakin heille.
 
Ylös Bottom