Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Samoin vantaalla paikallinen VPD on edelleen pystyssä vuodesta 1992, paikka toki muuttui muutamalla metrillä kun omistaja vaihtui.

Laajentanut tuotevalikoimaa läppäreihin, televisioihin, puhelimet, tabletit, hiiret, näppäimistöt jne. Eli kyllä sielläkin on jo reakoitu bisnesympäristön muutokseen. Helpoin tavoitettavuus vie lopulta voiton.
 
Samoin vantaalla paikallinen VPD on edelleen pystyssä vuodesta 1992, paikka toki muuttui muutamalla metrillä kun omistaja vaihtui.
Mutta heilläkin iso osa myynnistä tulee verkosta. Ne on sentään elänyt kehityksen mukana. Gamdstopilla vähän toisin.
 
Ja kuten on jo aikaisemmin kysytty:
Vastausta ei silloin tullut. Mitenkäs tällä kerralla?
Aloitetaan nyt siitä, että miksi täytyy olla kivijalkakauppa, kun kyse on ylipäätään digitaalisesta valuutasta? Ihan suomenkielisillä sivuilla, suomalaisella verkkopankilla voi maksella jne. Tälläkin hetkellä esim livekortista satasen rahaa 90:llä, joka ei vielä edes ole kovin kummoinen hinta, mutta kymppi se on siinäkin säästöä. En minä voi sanoa kivijalkakaupoista mitään, kun ostan diginä digivaluuttaa ihan Suomesta. Jokatapauksessa niissäkin kaupalla on kate, joten kyllä niitä voidaan halvemmalla myydä jos halutaan.
Tämän lisäksi kun seuraa foorumeita, kauppapaikkoja jne. Itsekin olen ostanut useamman kerran esim 100e edestä rahaa 65-70 eurolla yksityiseltä.

Toisaalta jos mietitään pelaajaa joka ostaa sen pari peliä vuodessa, niin miksi joku tuplabonuspäivät tai vastaavat ei kelpaa? Ostat halvalla esim 150e edestä rahaa, joka taitaa olla maximi jonka kerralla saat syötettyä. Sillä saat ne pari peliä vuodessa ja jää säästöönkin.
 
Amerikkalaiset perusteet hankkia peli ilman muovikoteloa.

D--LB5sXkAA76FS.jpg
 
Ehkä olen vain idiootti joka ei taas kerran tajua jotain, mutta miksi kyselyyn vastanneiden prosentit on yhteensä 217%
Ilmeisesti tuohon 34% cannot lose porukkaan ei kuulu yhtään wiin omistajaa sillä jos se kone hajoaa vaikka huomenna niin mitään digitaalisesti ostettuja pelejä et saa takaisin, koska koko palvelu on lopetettu.
 
Ehkä olen vain idiootti joka ei taas kerran tajua jotain, mutta miksi kyselyyn vastanneiden prosentit on yhteensä 217%.
Voinee olla, että itsekin olen aivan tollo ja joku tulee korjaamaan, mutta luulen että kokonaisvastaajamäärästä muodostuu esim tuo 65 % eli 65 sadasta on vastannut quick play after purchase.
 
Olisiko ollut mahdollista vastata useampi vaihtoehto? En itsekään ymmärrä mistä nuo prosentit muodostuu ellei arvaukseni ole selitys asialle.

No, mitä noihin vastauksiin tulee, niin köykäisen oloisia perusteluita kaikkiaan. Käynpäs aika kuluksi läpi yksitellen:

1. Nopeasti pelaamaan ostamisen jälkeen: mikä se ero on fyysiseen verrattuna? Kauppareissu, vai? Postin odottelu? En ikinä ole ymmärtänyt kiirettä pelien tai muunkaan viihteen suhteen. Aina on jotain muuta mitä pelata sillä aikaa kun joku on vasta tulossa. Ongelma on enemmänkin se, että ei tiedä mitä pelata kun pelattavaa on niin paljon eikä niinkään kiire saada pelattavaa lisää.

2. Vähemmän aikaa kaupassa: kauanko siellä sitä aikaa menee jos tietää mitä hakee?

3. Vähemmän aikaa levyjen vaihtoon: en tiedä miten enemmistö pelaa mutta itse keskityn yhteen peliin, joka on aina siellä asemassa. Konsoleita on useita, joten kaikissa aina se joku fyysinen media sisällä.

4. Helppo tilata: kuinka vaikeaa fyysisen tilaaminen sitten muka on?

5. Ei voi hukata: huvittavin kohta. Kuinka monella on ongelma, että pelit on hukassa? Sen sijaan digiä poistetaan jatkuvasti saatavilta ja alkuperäistä teosta saatetaan muokata ties millä tavoilla, esim. poistamalla musiikit.

Tietysti nuo on ihan ok perusteluita jos digiä haluaa perustella mutta omissa kirjoissa nuo on aika olemattomia etuja fyysiseen nähden. Tajuan kuitenkin jos joku näitä asioita arvostaa, ei siinä mitään.

Sekin täytyy vielä sanoa, että kuinka helpoksi kaikki sitten pitää tehdä? Seuraavaksi Facebookin feedin tapainen algoritmi valitsee pelaajalle valmiiksi pelit, jotka se myös tilaa ja laskuttaa käyttäjältä heti tilattaessa, sillä onhan se nyt hirveän vaivalloista itse miettiä mitä seuraavaksi pelaa.
 
Hieman samoja ajatuksia oli itselläkin.
Ainakin oma käsitys on se, että jenkeissä ei todellakaan ole rajattomat netit niin yleisiä mitä meillä eli luulisi, että mieluummin ja nopeammin se 50gt dataa asennetaan levyltä kuin ladataan netistä.

Itse ostan suurimman osan peleistä netin kautta, mutta myös tsekkaan aina pelihyllyt kun käyn prismassa ostamassa ruokaa ja tsekkaan sekä ps4, xbox one, että switch hyllyn jos jotain on tarjouksessa ja tuohon menee aika sama määrä aikaa kuin yhden alustan ale pelien katsomiseen cdonista.

Levyjen vaihto tuntuu täälläkin muutamalle olevan niin iso asia, että mieluummin maksetaan se 10-20e extraa digi versiosta. Ilmeisesti sitä peliä sitten vaihdetaan useamman kerran tunnissa sillä muuten esim vessassa käynti olisi vähintään yhtä ylivoimaista kuin levyn vaihto konsoliin.

Fyysisen median ostaminen on vaikeampaa, koska sun pitää myös nostaa se tilattu paketti lattialta, avata se ja laittaa levy koneeseen. Digi version ostamalla asennus käynnistyy heti jos kone on valmiustilassa.

Viimeiseen tulikin jo se vastaus eli wiin kohdalla ne digi pelit on menetetty jos kone hajoaa. Oikeastaan sitä se oli jo ennenkin sillä wiillä ostokset on sidottu siihen konsoliin eikä käyttäjätiliin.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko ollut mahdollista vastata useampi vaihtoehto? En itsekään ymmärrä mistä nuo prosentit muodostuu ellei arvaukseni ole selitys asialle.

No, mitä noihin vastauksiin tulee, niin köykäisen oloisia perusteluita kaikkiaan. Käynpäs aika kuluksi läpi yksitellen:

1. Nopeasti pelaamaan ostamisen jälkeen: mikä se ero on fyysiseen verrattuna? Kauppareissu, vai? Postin odottelu? En ikinä ole ymmärtänyt kiirettä pelien tai muunkaan viihteen suhteen. Aina on jotain muuta mitä pelata sillä aikaa kun joku on vasta tulossa. Ongelma on enemmänkin se, että ei tiedä mitä pelata kun pelattavaa on niin paljon eikä niinkään kiire saada pelattavaa lisää.

2. Vähemmän aikaa kaupassa: kauanko siellä sitä aikaa menee jos tietää mitä hakee?

3. Vähemmän aikaa levyjen vaihtoon: en tiedä miten enemmistö pelaa mutta itse keskityn yhteen peliin, joka on aina siellä asemassa. Konsoleita on useita, joten kaikissa aina se joku fyysinen media sisällä.

4. Helppo tilata: kuinka vaikeaa fyysisen tilaaminen sitten muka on?

5. Ei voi hukata: huvittavin kohta. Kuinka monella on ongelma, että pelit on hukassa? Sen sijaan digiä poistetaan jatkuvasti saatavilta ja alkuperäistä teosta saatetaan muokata ties millä tavoilla, esim. poistamalla musiikit.
1: kyllä se sikäli on nopeampaa, kun peli vaikka julkaistaan, niin se on pelattavissa heti klo 00. Itelle koko pelaaminen kulminoituu uutuuspeleihin, joita pelaan ensimmäisten joukossa ja fiilistelen muiden kanssa ensi tunnelmia. Mulle uusi peli, joka on ilmestynyt 2-3v sitten ei herätä mitään fiiliksiä, joten ei mun tee siinä vaiheessa mieli edes pelata mitään, jos tiedän et uusi peli tulee huomenna.
Ja esim RDR2 oli nopeampaa ladata nopealla netillä, kuin asentaa levyltä.

2: Minulle kauppa-aikaan kuuluu myös matka-aika. 50km/suunta lähimpään kauppaan joka pelejä myy.

3: itse saatan yhdellä pelisessiolla pelata 5-10 peliä ja kirjastossa se 300-400 peliä, niin ei sitä kyllä vaan jaksa vaihdella. Konsoleita tosiaan on useita. Yhdellä ostoksella molemmissa samat pelit ja voi pelata samaan aikaan samaa peliä kahdella konsolilla.

4: En mä siinä pelaamista ennen/sen jälkeen pleikkarilla Storea selatessa fyysistä saa. Siitä on kätevä katsoa mitä on tarjolla/tulossa tarjolle ja yhdellä klikkauksella se jo latautuu.

5: Ei hukassa oleminen tarkoita suoraan sitä, että se on kokonaan kadoksissa. Jos sulla on koko seinä täynnä pelejä sun pelihuoneessa, niin ei niitä sieltä kovin nopeasti löydä. Muksut vähän hakee omaan konsolinsa vielä pelejä, eikä palauta, eikä varsinkaan pidä aakkosjärjestyksessä jne. Ps4 peleistä en ole menettänyt mitään, vaikka olen diginä ostanutkin. Kun PS5 tulee, ps4 pelit ei enää kiinnosta, pelaan PS5 pelejä. En ole kaivannut PS3 pelejä. Ne mitä olen päässyt pelaamaan, ei enää kyllä iske.
 
Sekin täytyy vielä sanoa, että kuinka helpoksi kaikki sitten pitää tehdä? Seuraavaksi Facebookin feedin tapainen algoritmi valitsee pelaajalle valmiiksi pelit, jotka se myös tilaa ja laskuttaa käyttäjältä heti tilattaessa, sillä onhan se nyt hirveän vaivalloista itse miettiä mitä seuraavaksi pelaa.

Jossain vaiheessa oli puhetta siitä miten odotusaikoja minimoimaan PlayStation Store voisi jo esilataa tarjokkaita valmiiksi konsolin kovalevylle. Ostopäätös tarkoittaisi välitöntä pelaamista ja taustalla ladataan loput roippeet. Kaikki tämä aiempaan ostokäyttäytymiseen pohjaten. Tähän saatetaan mennä seuraavassa sukupolvessa, jolloin voidaan kaveriksi ottaa vielä pilvipalvelu. Pelaamaan heti.
 
Onhan se nyt selvästi vaivattomampaa ostaa pelit diginä, kuin fyysisenä. Ei siitä faktasta pääse mihinkään vaikka kuinka tykkäisi ostella pelit levynä. Pelit voi ostaa koneelle valmiiksi ennen pelin julkaisua ja ovat samalla sekunnilla pelattavissa, kun kello kääntyy yli puolen yön. Ja vaikka et heti silloin pelaisikaan niin nykyään peleissä vaan tuppaa olemaan todella isot esiasennukset, ostit levyllä tai et ja siihen päälle vielä day one patchit jne. Tästä aiheutuu sitten se, että kun peli tippuu postiluukusta niin edessä on aika pitkä asennus ja odotteluaika toisin, kuin diginä, jossa peli on latautunut jo koneelle valmiiksi. Nykyään, kun itellä on aikaa paljon rajallisemmin käytössä pelailuun niin kyllä sitä haluaa välttää kaikki tällaiset ylimääräiset odottelut jos vain suinkin mahdollista. Eikä pelilevyn vaihtelu ole iso homma mutta vaivattomampaa se pelin vaihto silti on diginä. Kaikista näistä asioista kertyy pieniä mukavuustekijöitä miksi itse suosin nykyään digiä.

Levyissa on omat puolensa: Ne ovat lähes ikuisia, kunhan koneet pysyy tallessa ja ehjänä niin pelattavissa vielä vuosien ja vuosienkin päästä. Jälleenmyyntiarvo, voi myydä aina eteenpäin, kun pelit on pelannut ja säästää tällä tavalla jonkin verran rahaa. Keräily, saa hyllyyn "koristeeksi" niitä muovikoteloita ja voi ihan fyysisesti ihastella omaa pelikokoelmaa.

Itselle vain tuo digitaalisen vaivattomuus ja edut on alkanut viedä niin vahvasti, että sillä mennään nykyään. Pölynkerääjiä ei halua enää hyllyyn enempää ja oikein vanhoja pelejä ei vain tule enää uudestaan pelailtua vaikka ne kuinka hyviä aikanaan olivatkin. Ainakaan niin vanhoja ettei niitä enää saisi jostain digitaalisena takaisin. Jälleenmyyntiarvolla ei ole itselle mitään merkitystä, kun en vie pelejä vaihtoon heti, kun olen ne läpäissyt ja jos ne lopulta vien niin niistä saa gs:n kaltaisessa liikkessä hyvällä tuurilla 5e siinä vaiheessa. Uudet pelit taas maksaa hyvin pitkälle saman verran, osti ne diginä tai levyllä.
 
Päteekö tämä sama myös elokuviin ja musiikkiin?
Pelit eroaa näistä kyllä siinä mielessä, että laatueroa ei ole sen digitaalisen ja fyysisen peliostoksen välillä toisin kuin elokuvilla ja musiikilla, jotka tarjoavat aina sitä parempaa laatua fyysisinä versioina (blu-ray/uhd/cd) verrattuna striimaukseen. Peleissä on tullut jo siirryttyä digilatauksiin, mutta varsinkin elokuvien saralla haluaa vielä toisinaan sitä parasta mahdollista laatua levyjen muodossa.
 
Tämä on sitä samaa vanhaa tauhkaamista, mutta kun tämä juupas eipäs kerran jatkuu yhä niin laitetaan jälleen oma mielipide. Minä ostan pelit nykyään lähes kaikki fyysisenä vaikka aikanaan toisin vannoin. Syynä on yksinkertaisesti hinnoittelu joka on yhä päin persettä. Esimerkkinä Sairento joka maksaa storessa nelisen kymppiä kun taas fyysisen saa kympin halvemmalla. Miksi tämä on näin päin? Sitä minä en vaan mitenkään pysty ymmärtämään. Toki saahan sen digiversion muutaman kuukauden sisällä luultavasti halvemmalla tarjouksen muodossa, mutta niin saa fyysisenkin käytettynä ja erittäin todennäköisesti halvemmalla ja myös nopeammin kuin kuukauden tai kahden päästä. Haluaisin tukea digipelejä ja mielelläni semmoisia ostankin mutta en jos fyysisen saan halvemmalla. Ja joo elämä ei ole muutamista eurista kiinni. Kyse on enemmän periaatteesta jossa ne muutamat eurit ratkaisee. Ug! Saa olla eri mieltä. <3
 
Ehkä olen vain idiootti joka ei taas kerran tajua jotain, mutta miksi kyselyyn vastanneiden prosentit on yhteensä 217%

Useamman vaihtoehdon on voinut ruksata.

Miksi tämä on näin päin? Sitä minä en vaan mitenkään pysty ymmärtämään.

Tuolla tämä avataan Ubisoftin suulla: https://www.gamespot.com/articles/ubisoft-explains-why-digital-games-stay-more-expen/1100-6428760/

Digiversion hinnoittelua jähmettää fyysiset versiot. Tätä ongelmaa ei ole PC-puolella ja siellä meno on astetta villimpää.
 
Viimeksi muokattu:
Pelit eroaa näistä kyllä siinä mielessä, että laatueroa ei ole sen digitaalisen ja fyysisen peliostoksen välillä toisin kuin elokuvilla ja musiikilla, jotka tarjoavat aina sitä parempaa laatua fyysisinä versioina (blu-ray/uhd/cd) verrattuna striimaukseen. Peleissä on tullut jo siirryttyä digilatauksiin, mutta varsinkin elokuvien saralla haluaa vielä toisinaan sitä parasta mahdollista laatua levyjen muodossa.
Voi elokuviakin vuokrata tai ostaa digitaalisesti, ei ole pakko striimata.

Itse olen pari elokuvaa vuokrannut Sonylta ja täytyy myöntää, että se on ihan kiva palvelu niin ei tule ostettua jotain blu-rayta alennuksesta lojumaan hyllylle. Se olisi toki kiva lisä, jos bonussisällön saisi myös digitaalisesti. Mutta toisaalta se on sitten sen blu-rayn etu, jos jostain leffasta haluaa nähdä lisäsisällön niin hommaa fyysisen version.
 

Digiversion hinnoittelua jähmettää fyysiset versiot.

Anteeksi vain, mutta tämä on EDELLEEN täyttä hevonkikkaretta.

Jos pelin arvon inflaatio olisi se oikea syy olla alentamatta digipelien hintoja niin, miksi PC-pelit ovat käytännössä 20-30 euroa halvempia kuin konsolilla. Ovatko ne "arvottomampia"?

Jos taas liikkeissä olevien myymättömien pelien arvon inflaatio olisi se oikea syy olla alentamatta digipelien hintoja niin, mikseivät julkaisijat vain yksinkertaisesti lopettaisi niiden tuottamista ja jakelua. Ja kun liikkeessä peli on alennuksessa, onko se sitten "arvottomampi" kuin tuplasti kalliimpi digiversio?

PC-puoli on myös sikäli huono esimerkki tai vertailukohta konsolipeleihin, koska PC siirtyi helpommin kontrolloitavaan digitaaliseen jakeluun pitkälti samasta syystä kuin musiikki ja leffat/sarjat. Koska torrentit lauloivat yötä päivää. Tämä ei ole läheskään niin suuri ongelma konsoleilla.

Tuo on sitä paitsi neljä vuotta vanha artikkeli. Guillemotin lausuma "It's a new business, a new trend, and we think all this will get more in line with time..." ei ole vanhentunut kovin hyvin. Trendi ei ole enää uusi ja digipelit ovat edelleen kalliimpia. Ei näin.
 
Sillä millä halvimmalla kulloinkin pääsee, esimerkiksi Nhl-19 Diginä 69,90eur joka löytyi tämän foorumin kauppaosastolta 18eur+postit niin ei tarvi kahta kertaa miettiä etteikö fyysinen versio silloin lähtisi mukaan. En omien laskujen mukaan saanut mitenkään silloin sitä lähes 70euron hintaista versiota itselleni tulemaan halvemmaksi.
 
Ylös Bottom