Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Muutos musiikkiteollisuudessa on 10 vuodessa ollut iso. Fyysisten osuus on kaventunut 59->10% tulovirroista.


ERrE6UQWsAEXUQL


Lähde: https://appleinsider.com/articles/2...for-79-of-us-music-industry-revenue-riaa-says

Harva enää ostaa varsinaisesti biisejä, streamaus pyyhkäissyt yli reippaasti. Hauskasti, fyysisiä myydään edelleen hiaman enemmän kuin digitaalisia, kun jätetään streamaus pois laskuista. Musiikin kuuntelu on kuitenkin lisääntynyt, joten suoratoisto on siinä suhteessa ylivertainen ja loistava palvelu.
 
On nuo digitaalisena välillä paljonkin halvempia kuin fyysisenä. Ostin esim. muutama kuukausi sitten bf1&bf5 paketin alle 20 eurolla. Molemmista deluxe versiot. Fyysisenä ei kyllä mistään olis saanut tuolla hinnalla lähellekään.
Viime viikolla ostin pes20 25 eurolla. En ole niin tarkasti tutkinut mutta mielestäni ei fyysisenä saanut mistään alle 35 eurolla.
Sitten välillä saa fyysisen 15eurolla ja storessa 69.95e..Useammin kyllä fyysiset on halvempia..
 
Olen aina hommannut fyysisenä levynä kaikki pelit xboxille, mutta nyt mietin että pitäisikö ostaa digitaalisena. Haluaisin hommata AC Odysseyn, mutta haluan myös ne lisäosat ja fyysisenä se gold versio jossa ne on maksaa jotain 90€. Diginä vois toisinaan saada halvempana, jos vaikka ostaa jostai sen koodin et tulee sähköpostii ja syötetää boxille. Olisi myös kätevämpi vaihdella pelejä kun ei tarvi levyjen kans värkätä. Mutta se fyysinen siinä mielessä tuntuu paremmalta et kuhan pitää levyn ehyenä sen saa aina ladattua uudelleen toisellekkin boxille. Oisin kohtapuolin varmaan hommaamassa uuden oman xboxin (kun series x tulee). Mutta,
1. saahan digitaalisenkin aina ladattua uudelleen xbox storesta, vaikka sen olisi eri boxille ostanut ja ladannut aiemmin, vai? Ja,

2. vaikkei ole ostettu storesta, vaan tilattu koodi muualta, niin silti saa storesta sen uudellekin boxille takas?

3. Entä lisäosat, saako nekin takas?

Ehkä tyhmiä kysymyksiä mutta en ole ikinä ostanut digitaalisena enkä ihan tiedä miten tuo konsolinvaihto yms niiden kanssa toimii, niin haluaisin varmistaa. Jotenkin tuntuu että ne fyyiset ois "turvallisempia" kun vaihtaa konsolia, että digitaaliset katoais johonkin bittimaailmaan . Kiitos vastaajille avusta.
 
Olen aina hommannut fyysisenä levynä kaikki pelit xboxille, mutta nyt mietin että pitäisikö ostaa digitaalisena. Haluaisin hommata AC Odysseyn, mutta haluan myös ne lisäosat ja fyysisenä se gold versio jossa ne on maksaa jotain 90€. Diginä vois toisinaan saada halvempana, jos vaikka ostaa jostai sen koodin et tulee sähköpostii ja syötetää boxille. Olisi myös kätevämpi vaihdella pelejä kun ei tarvi levyjen kans värkätä. Mutta se fyysinen siinä mielessä tuntuu paremmalta et kuhan pitää levyn ehyenä sen saa aina ladattua uudelleen toisellekkin boxille. Oisin kohtapuolin varmaan hommaamassa uuden oman xboxin (kun series x tulee). Mutta,
1. saahan digitaalisenkin aina ladattua uudelleen xbox storesta, vaikka sen olisi eri boxille ostanut ja ladannut aiemmin, vai? Ja,

2. vaikkei ole ostettu storesta, vaan tilattu koodi muualta, niin silti saa storesta sen uudellekin boxille takas?

3. Entä lisäosat, saako nekin takas?

Ehkä tyhmiä kysymyksiä mutta en ole ikinä ostanut digitaalisena enkä ihan tiedä miten tuo konsolinvaihto yms niiden kanssa toimii, niin haluaisin varmistaa. Jotenkin tuntuu että ne fyyiset ois "turvallisempia" kun vaihtaa konsolia, että digitaaliset katoais johonkin bittimaailmaan . Kiitos vastaajille avusta.
Kyllä kaikki on uudelleen ladattavissa ja kun kirjaudut kaverin laitteelle tai mille tahansa xbox voit pelata ja ladata sen sinnekkin. Kunhan olet kirjautuneena niin toimii. Koti xbox määritetyssä toimii kaikki vaikka et olisi kirjautunut. Lisäksi jos digi peli on xbox playanywhere voit asentaa sen myös windows 10 pc. Tai voit pelata digi peliäsi projectxcloud ja striimata sen johonkin laitteeseen.
 
Koronan yhteydessä on puhuttu työelämän ja opetuksen digiloikasta, joka saa tästä pakon sanelemasta periodista vauhtia. Niin voi käydä myös pelimyynnin kohdalla, kun moni tutustuu ensimmäisen kerran digijakeluun. Sinne Storeen kun on luottokortin tiedot kerran syöttänyt, kynnys ostoksiin on vielä sitäkin matalampi.

 
Koronan yhteydessä on puhuttu työelämän ja opetuksen digiloikasta, joka saa tästä pakon sanelemasta periodista vauhtia. Niin voi käydä myös pelimyynnin kohdalla, kun moni tutustuu ensimmäisen kerran digijakeluun. Sinne Storeen kun on luottokortin tiedot kerran syöttänyt, kynnys ostoksiin on vielä sitäkin matalampi.


Taas tuli ostettua viisi leffaa google elokuvista ja kolme resident evil peliä xbox storesta osto kynnys on mennyt itsellä tosi matalaksi. Heti kun on hyvät alet niin tulee jatkuvasti jotain ostettua.
 
Taas tuli ostettua viisi leffaa google elokuvista ja kolme resident evil peliä xbox storesta osto kynnys on mennyt itsellä tosi matalaksi. Heti kun on hyvät alet niin tulee jatkuvasti jotain ostettua.
Täällä sama homma ja backlog vaan kasvaa, kun tulee aina jotain tarjoukseen :)

Nyt tuli ostettua Resident Evil 4, kun oli 8€ pleikkarin storessa.
 
Täällä sama homma ja backlog vaan kasvaa, kun tulee aina jotain tarjoukseen :)

Nyt tuli ostettua Resident Evil 4, kun oli 8€ pleikkarin storessa.
Ostin resident evil 0 ja molemmat revelations. Oli kans sen 7.90e kpl
 
On nuo digitaalisena välillä paljonkin halvempia kuin fyysisenä. Ostin esim. muutama kuukausi sitten bf1&bf5 paketin alle 20 eurolla. Molemmista deluxe versiot. Fyysisenä ei kyllä mistään olis saanut tuolla hinnalla lähellekään.
Viime viikolla ostin pes20 25 eurolla. En ole niin tarkasti tutkinut mutta mielestäni ei fyysisenä saanut mistään alle 35 eurolla.
Pikaisella tarkistuksella BFV PS4:lle ollut joskus marraskuussa kympin: Hintaseuranta. Lokakuusta lähtien on myös ollut BF1 kympin tai alle.

En tiedä mitä deluxe sisältää mutta eikös nuo lisäsisällöt ole joka tapauksessa ilmaisia noihin? En näe siis erityistä arvoa jollekin deluxelle, erityisesti kun se on digitaalista sisältöä. Se on pääosin ihan turhaa "kulta-asetta" tai vastaavaa. Jää ainakin omalla kohtaa käyttämättä.

Kirjoitat myös että "en ole tutkinut" mutta väität silti jotain? Ei nyt oikein näillä argumenteilla vielä kuuhun mennä kun itse laitan kuitenkin faktaa tähän pöytään: PES 2020 PS4-versio ollut saman hintaseurannan mukaan halvimmillaan 30 euroa. Viiden euron etu siis digille.

En kuitenkaan itse kauheasti vielä yhden esimerkin perusteella juhlisi. Itse olen laittanut useamman esimerkin uudemmista peleistä (eikö nuo urheilupelit ole niin, että tuo 2020 on jo kohta taas vanha? En itse pelaa noita), jotka on saanut fyysisenä halvemmalla ja aiemmin. Samoin tuo Battlefield-combo on ollut samaan hintaan (max. 20e yhteensä) tai alle. Digitaaliselle "deluxelle" jokainen tietenkin laskee itse oman arvonsa mutta laskisin itse enemmän arvoa fyysiselle pelille sekä sille, että sen on saanut aiemmin tuohon hintaan pelattavaksi.

Olen myöntänyt myös aiemmin, että ei tämä "fyysiset halvempia kuin digi" ole mikään poikkeukseton sääntö. Joitain pelejä ei saa suunnilleen ikinä alennuksesta fyysisenä, sillä muistan joitain pelejä seuranneeni ja tällaiseen törmänneeni. Toki tuo "ikinä" tarkoittaa tuossa jotain alle vuoden seurantaa, sillä yleensä jotain alennuksia tulee sinä aikana jokaiseen peliin.

Väitän silti yhä, että selvä pääosa peleistä löytyy fyysisenä halvemmalla ja aiemmin. Nämä pari uutta esimerkkiä todistavat mielestäni tätä väitettä ja tämä yksi PES 2020, joka ei sekään ole kuin viisi euroa halvempi diginä, on näitä poikkeuksia, joita myös on tasaiseen tahtiin.

Useammin kuitenkin olen törmännyt siihen, että viikon alennuksia (tms.) katsoessani lähinnä tuhahtelen kuinka tuokin ja tuokin "mega-alennuksessa" spotlightissä oleva "viikon ale" on ostettu ja pelattu jo kuukausi sitten.

Game Pass taas on vienyt aikaa jopa ostamiltani fyysisiltä peleiltä. Sieltä kun pelit voivat joskus poistua, joten tulee helposti priorisoitua niitä jos ei ole jotain aivan pakollista pelattavaa fyysisenä. Varmasti viimeksi pelatuista peleistäni 9/10 on Game Passista. Silti kyllä ostan pelit edelleen fyysisinä jos ne oikeasti kiinnostavat, siitä huolimatta että olisivat Game Passissa. Tuon kautta on kyllä hyvä testata paljon laajemmin vähänkin epävarmat ostokset. Suurin osa Game Passista pelaamistani peleistä löytyy kuitenkin vain diginä, joten on ihan yksi ja sama pelaanko ne Game Passin kautta kun en niitä "omista" kuitenkaan vaikka maksaisin jokaisesta erikseen.
 
Mä en tiedä onko tää enemmän tämän vai PS5 topicin asia, mutta kai tän voi tähänki laittaa. Eli onkos tietoa että miten jos on ostanut digitaalisia pelejä PS4:lla niin toimiiko ne myös PS5:lla. Kun tässä on nyt se mahdollinen ongelma digitaalisten pelien kannalta. Itse ajattelen näin että jos fyysinen PS4 peli toimii PS5:lla, niin kyllä varmaan digitaalinenki. Vai olenko väärässä? toivottavasti en

Muutenhan tässä maailmantilanteessa digitaaliset pelit on hyvästä

Edit: Otetaan esimerkkinä nyt vaikka MLB The Show 20 jota harkitsen
 
Yleisesti fyysinen halvempi ja aikasemmin, mutta erot pieniä ja poikkeuksia sääntöön on molempiin suuntiin. Jos pelaa pelejä vauhdilla läpi ja haluaa max säästöt niin fyysinen yleensä parempi vaihtoehto. Digi on kuitenkin niin halpa nykyään, toisin kuin viime genissä, että ei ole mikään tarve rahan säästön takia ostella vain fyysisiä. Ja sitten taas itse vielä tykkään kerätä digikirjastoa.

Nykyisin kaikilla on hyvät mahdollisuudet ostella sellainen versio minkä itse haluaa, mutta toki jatkossa pelikauppojen väheneminen vaikeuttaa varsinkin pelien vaihtajiin.

Yksittäisistä esimerkeistä MotoGP19 on nyt kahdessa eri tarjouksessa ollut PS Storessa paljon halvempi mitä hintaseurannan mukaan fyysiset versiot missään vaiheessa. Fyysinen on ollut kerran 25€ ja diginä ollut 15€ sekä nyt 11,45€ hintaan. Ja kuten sanoin, että erot ovat pieniä niin eiköhän seuraavassa tarjouksessa peli ilmesty tässä kevään aikana myös fyysisesti samaan hintaluokkaan.
 
Tänään tuli nähtyä fyysisen pelin positiivinen puoli jälleen.. Eilen sain Resident evil 3 aamupäivästä, pelasin eilen läpi ja tänään myin pelin kaverille 50e, eli läpipeluun hinnaksi tuli noin 10e..Tämmöisissä tarina peleissä toimii, kun itse en juurikaan pelaa moninpelejä.. Fifa taas kätevä digitaalisena, kun sitä pelaa säännöllisesti vuoden ja vuoden päästy ei fyysisellä juurikaan ole enää myyntiarvoa..
 
Kumpanakin tulee ostettua pelejä. Digitaalisena tulee ostettua storesta jos on hyviä alennuksia. Fyysisiä pelejä mulla on enemmän.
 
Ylös Bottom