Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Mulla se ero menee pelien kohdalla. Käytän mielelläni elokuvissa ja musiikissa striimipalveluita, ne ovat edullisia verrattuna valtavan valikoiman ostamiseen, mikä niistä löytyy.

Pelejä, toisin kuin vaikkapa elokuvia tai sarjoja, tykkään kuluttaa pidemmällä aikajänteellä ja tuntuisi sietämättömältä jos jotkut pelit eivät olisikaan käytössäni kun haluaisin niihin palata.

Lisäksi PC puolella ei ostaminen tule juurikaan kalliimmaksi verrattuna esim. PC game passiin, syynä massiiviset tarjoukset, ilmaispelit ja se, että loppujen lopuksi koko game passin valikoimasta ei kiinnostavia niin paljon ole. Itselläni oli game pass 4kk ja se riitti muutaman hyvän läpipeluuseen, sen jälkeen olen palannut ostamiseen.

Xbox puolella tilanne voi olla parempi, koska konsolipelien hinta on kalliimpi proprietary storeissa mitä PC puolella ja xboxille game pass valikoima on hieman laajempi.
 
Digitaalisuus ja retropelit on mielenkiintoinen ja näin vanhoihin peleihin välillä palaavalle vähän huolestuttavakin ilmiö.

Omalta osaltaan on hienoa, että näiden tilauspalveluiden ja wiishopin virtual consolin kaltaisten digikauppojen kautta useammalle on retropelejä tarjolla ja näin pääsee niitä pelaamaan. Toisaalta kuitenkin palvelun tarjoaja yksipuolisesti päättää, mitä pelejä se tarjoaa ja katoavatko palvelusta joku päivä osa tai jopa kaikki pelit. Tällä hetkellä vielä tilanne on se, että on olemassa myös niitä vanhoja fyysisiä pelejä, joita voi ainakin yrittää metsästää, jos haluamaansa peliä ei jostain palvelusta löydä tai jos palveluntarjoaja poistaa sen. Mutta entä sitten, kun ei enää niitä fyysisiä pelejä ole tarjolla? Monissa pienemmistä indiepeleistähän tilanne on jo tällä hetkellä tällainen ja kovasti pelottaa että seuraavassa sukupolvessa fyysiset pelit jäävät kokonaan historiaan.

Jo tällä hetkellä näissä palveluissa on isoja aukkoja sellaisten pelejen osalta, joista ainakin itse olisin valmis maksamaan kunnollakin, jos saisin pelit pelattavaksi nykykonsoleille. Tai voisin tietty ostaa ne niille vanhemmillekin konsoleille, mutta hinnat on monesti sen verran hurjia ja saatavuuskin voi olla heikko, että on jääneet ostamatta. Esimerkkinä vaikka pleikkarilta Persona 3 ja Persona 4 tai Nintendolta Pikmin 2 ja The Legend of Zelda Minish Cap (josta päädyin ostamaan ebaystä sellaisen feikki-kasetin aikoinaan, kun halusin vaan pelata pelin). Ja kyllä esim. Nintendon NES-onlinessa puuttuu mun ultimate lemppari NES peli eli Ufouria yhä edelleen eli jos olisin tuon varassa, niin se kiinnostavin NES peli puuttuisi (onneksi en tämän osalta ole NES-onlien varassa vaan tämä on sekä fyysisena NES-pelinä että Virtual Consolen ansioista Wiillä). Ei paljoa lohduttaisi, että palvelussa on kymmeniä muita pelejä, kun siellä puuttuisi se, jota oikeasti haluaisin pelata.
 
Viimeksi muokattu:
Viittasin enemmänkin siihen kuinka nykyään törmää entistä enemmän ihmisten kommentteihin siitä kuinka joku peli kyllä kiinnostaa, mutta aikovat jäädä katselemaan jos peli ilmestyisi vaikka sinne Game Passiin sitten aikanaan.

Onko sama ongelma sillon totta, jos joku toteaa, että odottelee esimerkiksi Deathloopin tarjouksia ennen kuin sen ostaa?

Ja jos joku oikeasti on huolissaan näiden miljardiyritysten jatkuvasti kasvavien tulovirtojen ehtymisestä, niin kannattaa ehdottomasti välttää mitään VPN-kikkoja, tarjouksia ja vaikkapa käytettyjä pelejä, eli ostaa vain konsolin oman kauppapaikan ovh:lla pelinsä, niin pääsee maksamaan maksimaalisen hinnan.
 
Onko sillä lopulta kauheasti merkitystä että odottaako potentiaalinen ostaja pelin Game Passiin vaiko alennuksiin asti? Sellainen tuli ainakin mieleen että Game Passista sen ainakin todennäköisemmin pelaa ja voi toimia positiivisena mainoksena tuttaville ja harkita ehkä jatko-osan ja/tai lisäreiden ostoa kuin siinä että jää alennusta odottelemaan ja unohtuu kokonaan.

Minulla ainakin on kokemuksia tuosta että jotkin pelit sitten vain jää kokonaan ostamatta mutta GP:n kautta niitä on helppo testata. Tämä johtaa usein myös siihen että päädyn ostamaan pelin itsellenikin ja jos maistuu, niin vielä usein lisäritkin päälle. Samoin jatko-osan ostan usein suoraan itselle jos tiedän jo pitäväni jostain pelistä.

Kovin kattavaa tämä info ei tietenkään ole ja kenties ja luultavasti enemmistö toimii toisin, pelaten vain kaiken "ilmaiseksi" GP:n, PS+:, Games with Goldin ja muiden kautta sekä ostaa pelinsäkin käytettynä tai pilkkahintaan alesta.
 
Onko sillä lopulta kauheasti merkitystä että odottaako potentiaalinen ostaja pelin Game Passiin vaiko alennuksiin asti? Sellainen tuli ainakin mieleen että Game Passista sen ainakin todennäköisemmin pelaa ja voi toimia positiivisena mainoksena tuttaville ja harkita ehkä jatko-osan ja/tai lisäreiden ostoa kuin siinä että jää alennusta odottelemaan ja unohtuu kokonaan.

Minulla ainakin on kokemuksia tuosta että jotkin pelit sitten vain jää kokonaan ostamatta mutta GP:n kautta niitä on helppo testata. Tämä johtaa usein myös siihen että päädyn ostamaan pelin itsellenikin ja jos maistuu, niin vielä usein lisäritkin päälle. Samoin jatko-osan ostan usein suoraan itselle jos tiedän jo pitäväni jostain pelistä.

Kovin kattavaa tämä info ei tietenkään ole ja kenties ja luultavasti enemmistö toimii toisin, pelaten vain kaiken "ilmaiseksi" GP:n, PS+:, Games with Goldin ja muiden kautta sekä ostaa pelinsäkin käytettynä tai pilkkahintaan alesta.
Ei minulla kuluttajana ole mikään tarve tai velvollisuus maksaa enemmän, jos voin maksaa vähemmän. Eiköhän suurin osa mielellään maksa vähemmän samasta asiasta. Minulla on Game Passin kautta käynyt sitä, että kun saan pelin "ilmaiseksi" niin olen paljon höveliäämpi ostamaan DLC sisältöä. Enkä tarkoita mitään kosmeettista krääsää, vaan kunnon sisältöä.

Game Pass tarjoaa siinä mielessä myös loistavan digitaalisen alustan, kun yksittäinen tuote(peli palvelun sisällä) ei enää olekaan niin kallis. Näin ollen digiä kammoksuva on helpommin mukana kuin että joutuisi ostamaan yhden digitaalisen pelin kerrallaan kalliilla hinnalla ilman jälleenmyyntiarvoa.

60+ euroa on tuntunut jo pitkään kalliilta hinnalta pelistä kuin pelistä. Jo kauan ennen kuin Game Pass tai vastaavat palvelut olivat olemassa. Hintaa on voinut perustella sillä, että pelin myy käytettynä eteenpäin jolloin pelin todellinen hinta onkin jotain 20-30 euron väliltä. Tätä ei digitaalisen pelin kanssa voi tehdä, jolloin digitaalisen pelin ohjevähittäishinta tuntuu entistä kalliimmalta.

Vastauksena siis ketjun kysymykseen: edelleen suosin fyysistä, mutta Game Pass ja vastaavat palvelut ovat hämärtäneet rajaa valtavasti.
 
Edelleen olen fyysisen median puolella. Digitaalisia on tullut harvemmin ostettua, enimmäkseen ilmaistavaraa, niin kuin Play at home kampanja tarjosi aikoinaan.
 
Itselläni pätee sellainen kirjoittamaton mutta kuitenkin varsin säntillisesti noudattamani sääntö, että digipelin ostopäätökseen tarvitaan erittäin hyvä tarjous (all-time-low -hinta tai lähellä sitä), fyysiseen riittää hyvä tarjous. Poikkeuksena välillä Euroopassa tai maailmanlaajuisesti ilman fyysistä julkaisua jäävät pelit. Ne muutamat uudet julkaisut jotka ostan ilman alennusta, hankin poikkeuksetta fyysisenä. Käytännössä menee aika lailla puoliksi nykyään itselläni digilatausten ja pelihyllyyn päätyvien julkaisujen ostaminen, indie-pelien myötä latauksilla voi olla määrällisesti suurempikin osuus. Fyysisestä en ole silti missään nimessä luopumassa, sillä kyllähän pelihyllyssä hyvässä järjestyksessä olevassa itsensä näköisessä kokoelmassa on aina vaan sitä jotain. :)
 
Fyysinen tietenki sanon ei digipeleille
Fyysinen peli on ainoa vaihtoehto
Kiitos kuukausittaisesta ilmoituksestasi.

Muistutus:
Kaikkien käyttäjien tulee ilmoittaa kalenterikuukausittain oma kantansa digitaalisiin ja fyysisiin peleihin. Mikäli olosuhteissa tapahtuu muutoksia, niistä on ilmoitettava viipymättä. Ilmoituksen laiminlyömisestä seuraa selvityspyyntö, joka saattaa johtaa kielteiseen foorumipoliittiseen lausuntoon ja täten rangaistustoimenpiteisiin.

Tähän viestiin ei voi vastata.
Tämä on minun käsitykseni huumorista, pahoittelut kaikille :(
 
Vaikka edelleen suosin fyysistä niin mulla on selvästi psvr pelit toimineet jonain "portti huumeena" sillä niitä on tullut ostettua digitaalisena yli 200, koska fyysisiä versioita ei ole, tai jos on niin ne on jotain limited run games tuotantoja jolloin 20e peli maksaakin 40e fyysisenä.
Nykyään sitten tuleekin enemmän selattua konsolien omia kauppapaikkoja varsinaisten pelikauppojen sijaan sillä niissä on useammin parempia tarjouksia.

Esim. just aamulla ostin metro exoduksen gold version (sis.lisärit) 13e (xbox live gold tarjous)

Kai tuonkin jostain random kaupasta tuohon hintaan saa, mutta en mä jaksa joka päivä olla kauppoja selaamassa ja nykyään saa odotella välillä ikuisuuden jotta sen pelin saa.
Esim mä laitoin viime sunnuntaina gigantista tilaukseen uuden metroidin kun se oli vielä 45e ja samaan pakettiin dc super hero girls: teen power 28e ja animal crossing x sanrio collection amiibo kortit 10e.
Kaikkia mukamas oli varastossa ja arvioitu toimitus pitäisi olla huomenna.
Maksuna klarnan lasku joka ainakin ennen tuli sähköpostiin silloin kun tavara lähetetään eikä ole laskua näkynyt eikä kuulunut joten noita ei ole lähetetty.

Olin kyllä noiden amiibo korttien kohdalla epäileväinen sillä mun käsityksen mukaan nuo on ollut jatkuvasti loppu ympäri maailmaa ja sitten gigantilla vaan sattuu lojumaan niitä 100+ varastossa.
 
Pitkään ollut vain ja ainoastaan fyysisen kannalla, mutta viime aikoina huomannut yhä useammin että ostohousut jalassa penkoo noita konsoleitten kauppapaikkoja. Syitä lienee useampi. Noita pelikoteloita rupeaa olemaan sellainen määrä että rupeaa säilytystilat loppumaan. Toisalta tulee pohdittua yhä useammin noita iät seisseitä orignaali boksin, ps2, 360 pelejä ja mietittyä että teenkö noilla oikeasti enään mitään. Ei niitä ainakaan tule pelattua, eli säästelenkö niitä jostain notalgia sysitä vaiko miksi? Haluanko miettiä tätä vielä tulevaisuudessa koska yhä harvemassa noin yleensä rupeaa olemaan ne pelit joita huvittaisi pelata useampaan kerraan. Miksi siis kerätä lisää ja lisää "roinaa" seisomaan nurkkiin. Muunmuassa näistä syistä vaihtui levyasemalla olevan ps5 tilaus digi-versioon (toivottavasti saapuu tämän vuiden puolella...)
 
PS2 aikana oli mielestäni fyysinen tuote vielä hyvä, jos mietitään laatua. Oli hienoja koteloita, näyttäviä kansia, hyviä ohjekirjoja ja tuoksut! Sen jälkeen on taso lähtenyt jyrkkään laskuun. Toki tänäpäivänäkin hienoja erikoisversioita löytyy, mutta peruspelit tuntuvat vain muovirihkamalta.

Itselläni ainakin sellainen fiilis, että fyysinen tuote on vain ns. "ladattava koodi" kauppapaikalle. Vaikka eihän tilanne oikeasti ihan noin mene kuin vain tiettyjen pelien kohdalla, jos ne on riippuvaisia servereistä tai päivityksistä.

Todella halvalla on kyllä saanut fyysisiä pelejä viimeisen vuoden aikana uusille konsoleille Suomessa. Pelaajat on kyllä siinä voittanut isosti.

Itse menen onnellisesti PS5 digimalilla.
 
--Gigantista tilanneet tuotteet viipyy--
Se on tuo Gigantti mikä tässä on ongelmana. Nimenomaan pelit on se tuoteryhmä, jossa saa odotella tilaustaan mutta samaa lienee muissakin viikko- ja vastaavissa tarjouksissa. Varasto on jossain Norjassa ja sieltä kestää tuleminen + päälle tämä meidän rakas Postimme, jolla menee joskus pidempään kuljettaa posteja kuin mitä tulee Kiinasta Suomeen.

Asenne kannattaa siis olla oikea kun tuolta tilaa. Jos itse tilaan niin ideana on saada halvalla eikä niinkään tietyssä ajassa tai varsinkaan julkaisussa.
 
En tiiä mutta itse saanut Gigantista roinat aina ajoissa.
Änärikin tuli päivää ennen julkkaria
 
Ilmeisesti näissä on sitten myös vaihtelua. Olen kuitenkin muualtakin lukenut että Gigantista ei kannata tilata jos haluaa julkkariin.
Kyllä itsekkin olen giganttia suosinut pelin julkkarissa ainoastaan silloin, jos peli on ollut heti varattavissa ja noudettavissa liikkeestä.
Tilatuissa peleissä on mennyt aina se n. viikko, kun ne on postilaatikkoon saapuneet.
 
Pitkään ollut vain ja ainoastaan fyysisen kannalla, mutta viime aikoina huomannut yhä useammin että ostohousut jalassa penkoo noita konsoleitten kauppapaikkoja. Syitä lienee useampi. Noita pelikoteloita rupeaa olemaan sellainen määrä että rupeaa säilytystilat loppumaan. Toisalta tulee pohdittua yhä useammin noita iät seisseitä orignaali boksin, ps2, 360 pelejä ja mietittyä että teenkö noilla oikeasti enään mitään. Ei niitä ainakaan tule pelattua, eli säästelenkö niitä jostain notalgia sysitä vaiko miksi?

Itse ainakin säästelen sen takia, että haaveissa on joskus omata niin paljon hyllytilaa, että saan kaikki esille.
Just viikko sitten siirsin hyllystä varmaan 30-40 peliä vaatehuoneen puolelle kun uusia ei saanut enää mahtumaan.

PS2 aikana oli mielestäni fyysinen tuote vielä hyvä, jos mietitään laatua. Oli hienoja koteloita, näyttäviä kansia, hyviä ohjekirjoja ja tuoksut!

Juu kannet oli välillä hienoja, mutta jokaisen kotelon selkämys oli se sama mustavalko teemalla oleva joten oikean pelin sai oikein etsimällä etsiä hyllystä kun taas boxilla löysi yhdellä silmäyksellä haluamansa pelin.
Nyt switchilla on sama ongelma kun jokaisen kotelon selkämys on punainen, tai no labossa on musta ja sekös vasta kivasti "sopiikin" noiden punaisten sekaan.

Se on tuo Gigantti mikä tässä on ongelmana. Nimenomaan pelit on se tuoteryhmä, jossa saa odotella tilaustaan mutta samaa lienee muissakin viikko- ja vastaavissa tarjouksissa. Varasto on jossain Norjassa ja sieltä kestää tuleminen + päälle tämä meidän rakas Postimme, jolla menee joskus pidempään kuljettaa posteja kuin mitä tulee Kiinasta Suomeen.

Asenne kannattaa siis olla oikea kun tuolta tilaa. Jos itse tilaan niin ideana on saada halvalla eikä niinkään tietyssä ajassa tai varsinkaan julkaisussa.

No sen takia ostinkin kun halvalla sai eli mikään kiire ei ole, mutta kun tilaus on tehty 10.10 eikä sitä ole vieläkään lähetetty niin alkaahan tuo ihmetyttää.
Taitaa kyse olla siitä, että jotain tavaraa ei oikeasti ole vaikka metroidin kohdalla oli 100+, dc superhero girlsin kohdalla 28 ja amiibo korttien kohdalla taas 100+ ja vielä ennen tilauksen vahvistusta jokaisen kohdalla luki "varastossa" ja arvioitu toimitus 18.10.
Vai tarkoittaako tuo sitä, että ne arvioi lähettävänsä ne tänään, who knows.
 
-- ja arvioitu toimitus 18.10.
Vai tarkoittaako tuo sitä, että ne arvioi lähettävänsä ne tänään, who knows.
En tiedä miten tuo virallisesti menee ja/tai pitäisi tulkita mutta minä ymmärrän tuon juuri sillä tavalla että lähettävät vasta 18.10.

En vain jotenkin usko että Gigantti haluaa päivälleen ilmoittaa (tai arvioida) toimitusajankohtaa jo senkin takia että jo nyt tukossa olevat asiakaspalvelun resurssit kuormittuisivat entisestään kun jokainen kyselisi ja valittaisi että "nyt on 18.10. mutta ei tuotetta näy".

Pleikkareiden kohdallahan on taas muistaakseni lukenut että "toimitukset viikolla X", jonka senkin ymmärrän niin että silloin saavat lähetettyä tuotteet.

Mutta ehkä olen väärässä ja tuo todella on arvioitu pvm sille, milloin tuote asiakkaalla on. Kyllähän tuotakin näkee että "tilaa nyt ja saat tuotteen X.X." mutta yleensä niissä asian suhteen ei jää tulkinnanvaraa.
 
Ylös Bottom