Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Patterimuisti

gifu

KonsoliFIN Alumni
Kyselisin tuon patterimuistin kestosta GBA peleissä tai mihin ikinä ne sitten tallentuukaan. Kuinka kestävää sorttia ne ovat? Kuluuko ne joka kerta kun tallennan pelini talteen?

Tuli vasta nyt äskettäin ostettua GBA SP niin ei ole tietoakaan näistä asioista. Roolipelejä tulee käytännössä ainoastaan pelattua kyseisellä konsolilla joten pelottaa muistin loppuminen kesken pelisession.

Mites vanhemmissa gameboy ja gameboy color peleissä?
 
Vastaus: Patterimuisti

Olen aina käsittänyt asian niin, että se paristo pitää sen muistin toiminnassa. Jos paristo pääsee tyhjenemään ei muisti voi enää toimia ennenkuin paristo on vaihdettu.

Luulisi, että GBA-peleissä olisi jo käytössä jonkinlainen flash-muisti??
 
Vastaus: Patterimuisti

Kyselisin tuon patterimuistin kestosta GBA peleissä tai mihin ikinä ne sitten tallentuukaan. Kuinka kestävää sorttia ne ovat? Kuluuko ne joka kerta kun tallennan pelini talteen?

Tuli vasta nyt äskettäin ostettua GBA SP niin ei ole tietoakaan näistä asioista. Roolipelejä tulee käytännössä ainoastaan pelattua kyseisellä konsolilla joten pelottaa muistin loppuminen kesken pelisession.

Mites vanhemmissa gameboy ja gameboy color peleissä?

Niistä sen verran, että tunnetusti ainakin kaikissa Pokémon Gold ja Silver -versioissa tuo sisäinen, tallennuksen mahdollistava ja säilyttävä patteri 'kuolee' noin kuuden - seitsemän vuoden kuluttua pelin ostosta. Tallennetut tiedot menee ja tallentaminen ei ole enää mahdollista sen jälkeen. 8)

En ole kuullut muista samanlaisista tapauksista.
 
Vastaus: Patterimuisti

Juuri kokeilin muuten omaa Pokémon Silveriä vuosien tauon jälkeen ja huomasin että siinä oli vain New Game. Aloitin alustaan tallensin ja se näkyi ihan normaalisti mutta ei enään tunnin päästä. Näköjään päässyt tuo patterimuisti loppumaan. Peli on ostettu melkein julkaisupäivänä, eli olisikos ollut 2000?Kiva... :(
 
Vastaus: Patterimuisti

Ok eli ei kannata pokemoneja sun muita vanhemmille gameboy konsoleille hankkia mutta eikö kellään ole tosiaan tietoa näinkin asiantuntevalla foorumilla noista GBA peleistä?
 
Vastaus: Patterimuisti

Edelleenkin kaikki nippelitieto GBA pelien muistista kiinnostaisi.
 
Vastaus: Patterimuisti

Edelleenkin kaikki nippelitieto GBA pelien muistista kiinnostaisi.

Pariston ehtyminen on vääjäämätöntä, ja oikeastaan ainoa varma tapaa säilyttää talletuksensa on kopioida ne ajoissa turvaan pelimoduulin paristovarmennetusta muistista tietokoneelle. Tähän tarvitaan sopiva flash-muistia sisältävä pelikasetti, josta löytyy oma artikkelinsa Wikipediasta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Game_Boy_Advance_flash_cartridges

Ongelmana noiden käytössä on se, että pelattava peli täytyy kopioida flash-moduulille jotta sen tallennukset saisi talteen. Tämä on luvallista jos teet kopion laillisesti omistamastasi pelistä, mutta ymmärrettävästi tähän sisältyy myös väärinkäytöksen mahdollisuus. Näin ollen ei liene sopivaa antaa aiheesta enempää ohjeistusta Konsolifinissä, vaikka omat käyttötarkoituksesi olisivatkin ihan luvallisia.
 
Vastaus: Patterimuisti

Kaiken lukemani perusteella aidoissa GBA-peleissä on flash-muisti (en ole kertaakaan avannut carttia, mutta uskon muita jotka sanovat näin tehneensä). Flash-muisti toimii käsittääkseni periaatteella X määrä kirjoituksia per chippi, määrästä ei ole havaintoa, mutta puhutaan useista tuhansista (ellei jopa kymmenistä tuhansista). Jokatapauksessa paristomuisteihin verrattuna on menty reilusti eteenpäin ja ainakaan mä en murehtisi GBA/DS -pelien suhteen "muistin loppumisesta", vaikka periaatteessa jokainen kirjoitustoiminto kuluttaakin sen kestoa... tallennuskertojen määrä tuntuu silti niin riittoisalta, että taitaa pelikone hajota ennen flash-muistia. Tietty käytännössä voi mikä tahansa sunnuntaikopio olla pelistä/pelikoneesta.

Kaksi kertaa olen SNES-peliin vaihtanut pariston. Molemmat pelit olivat 10-15v. vanhoja eli paristokin voi toimia kohtalaisen pitkään. Ekalla kertaa pariston vaihto oli vähän pitempi prosessi, mutta toisella kertaa iisimpi. Muistaakseni Nintendon omissa peleissä oli juotettu paristo neljästä kohtaa kiinni niihin johtimiin tms. Muiden valmistajien pelit vain kahdesta kohtaa kiinni. Tokalla kertaa pariston vaihto meni todella iisisti. Tämä siis vain vinkkinä GBA:ta vanhempien pelien kanssa, en tosin tiedä onko paristo kiinni samalla tapaa. Pelejä ei näköjään ennen 2000-lukua vain ollut tarkoitettu pelattavaksi useiden vuosien päästä :).
 
Ylös Bottom