Vastaus: PC-ajosimulaattorit (iRacing, rFactor, Live for Speed jne.)
Spineshank on kyllä ihan uskomaton jätkä. Puheista voisi päätellä että iRacing pyörii 24/7, mutta silti oleskelee foorumilla tuputtamassa tuota propagandaansa. Sitten vielä elvistelee että itsellään on varaa maksaa pelistä kuukausimaksua. Onhan se realistisuudessa ja fysiikoissa montaa muuta peliä edellä, mutta onko sulla ikinä käynytkään mielessä, että ehkäpä se iRacing ei miellytäkkään ihan kaikkia, ja omaa esimerkiksi joitakin rajoitteita, jotka estävät joidenkin kohdalla pelin pelaamisen? Mikään asia kun ei voi olla absoluuttisesti se paras.
Rauhassa nyt vain. Tuon nyt on oma mielipiteeni ja en sitä niin hirveästi ole täällä tuputtanut. Lähinnä näissä Forza ja GT-ketjuissa maininnut, että realistisempaakin ajopelejä on tarjolla, kun hehkututs on mennyt yläilmakehiin. Olihan tuo 100-0 vienti liioittelua, sillä olen itse pelannut live for speediä ekasta alphajulkaisusta saakka, mikä toki kertoo pelin hyvyyden, sillä siitä on jo aikaa. Itsekin hieman hakusessa, mutta onko jo melkein kymmenen vuotta vanha peli? Pelaan sitä silloin tällöin edelleen. rFactor on myös itselläni aktiivikäytössä, johtuen loistavasta modikannasta. Missä muussa pelissä pääsisi ajamaan 70-luvun letukoilla kilpaa, enkä tarkoita näitä kaikkialla nähtyjä mustangeja ja corvetteja. Silti iRacing vie näistä voiton omalla kohdallani, vaikkakin sen pelaaminen on varsinkin kisojen ohella välillä hyvinkin kuluttavaa. Takki on ollut tyhjä monesti kisan jälkeen, kun pitää tasapainoilla lujaa ajamisen ja kolaroinnin varomisen kanssa, tuon levelöintisysteemin vuoksi.
Toki iRacingissa on puutteensa, mutta itse ja näköjään nettiyhteisöissä moni muukin nostaa iRacingin ykköseksi. Omasta mielestäni kilpailijoitaan parampaa siinä on ajomallinnus, ratojen mallinnus ja nettipeli.
Ajomallinnus on yleisestikin ammattilaisten ja arvostelijoiden mukaan myönnetty parhaimmaksi, toki sillä rajauksella, että henkilöjkohtaisia mieltymyksiä on monia.
Radat ovat laserskannattuja, joten gps-pohjaiset kilpailijat eivät mitenkään pääse tarkkuudessa samaan. Monella radalla paras linja ei todellakaan ole paras linja. Silverstonen asfaltti on niin kuoppainen parissa kurvissa, ettei parhaalla ajolinjalla voi ajaa nopeasti. Toki kilpailijat pystyvät nokittamaan modimiesten mielikuvitusradoilla, joista löytyy välillä uskomattomia helmiä. Olenkin sitä mieltä, että uusien F1-ratojen suunnittelu pitäisi siirtää Polyphony digitalille, että sarjaan saataisiin vihdoinkin uudenlaisia, kiinnostavia ratoja. Modien määrästä johtuen helmet saattavat hukkua roskan joukkoon, mikä on oma ongelmansa.
Nettipelin paremmuutta ei omasta mielestäni tarvitse hirveästi hakea. Levelöinti ja rangaistuskäytännöt on sellaisisa, mitkä haluaisin jokaiseen ajosimuun, niin pc-, kuin konsolipuolella. Tuo Drunkn Predatorin mainitsema netti-idiotismi on mielestäni vähäisempää kuin kilpailijoissaan(saati sitten konsolisimuissa) ja vähenee koko ajan ylöspäin menennessä. Silverado-kisat ovat tosielämässäkin aikamoista rymistelyä, ainakin mitä olen Motors-tvstä katsonut. Tärkeintä on kuitenkin, että pahimmat idiootit jäävät alasarjoihin.
Yksinpelin puutetta en koe rajoitteeksi ja onhan konevaatimuksetkin kohtuu kovat. Ymmärrän silti niitä, joille yksinpeli olisi tärkeä lisä. Sitä tuohon ilmeisesti ei ole missään vaiheessa tulossa. Kytkimen toiminta on pelin yksittäinen paha vika. Se ei vastaa todellista, vaan on "vain" ns.pelikytkin. Tuohon on luvattu jo jonkin aikaa parannusta, mutta eräs GT-sarja on opettanut, että autopelien valmistajien lupauksiin kannattaa suhtautua varauksella.
Tässä siis omat mielipiteeni.
Edelleen sanon, että pelaan niin LFS, kuin rFactoria ja jopa RBR ohessa ja riittää aika vielä konsolipeleille, lapselle ja työllekin. Että Nakkilokille tiedoksi, ettei tarvitse henkilökohtaisuuksiin mennä, etenkin kun laskin kuusi viestiä viimeisen vuoden ajalta, joissa mainitsen iRacingin. Jos jotain henk.koht, sanottavaa on vielä ko. henkilöllä, niin laita privana. Turha näitä foorumeita on saastuttaa hermoilullaan.