Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Free-to-play, mainokset, mikromaksut ja muut uudet rahastuskeinot

Aphex

Well-Known Member
Eurogamerissa ilmestynyt juttu kertoo karua tarinaa siitä, minkälainen kuluttajakäyttäytyminen ajaa pelialan kehitystä. Niin sanotut valaat käyttävät pelien mikromaksuihin jopa kymmeniä tuhansia euroja/dollareita, mikä varmasti ajaa julkaisijat sijoittamaan peleihin aina vain törkeämpiä rahastuskeinoja. Surullista että hyvin pieni osa pelaajista, joilla on liian löysät kukkaronnyörit, aiheuttaa tällaisen suuntauksen. Tilanne tuskin tulee paranemaan lähitulevaisuudessa.
"You need to understand the amount of money that's at play with microtransactions. I'm not allowed to say the number but I can tell you that when Mass Effect 3 multiplayer came out, those card packs we were selling, the amount of money we made just off those card packs was so significant that's the reason Dragon Age has multiplayer, that's the reason other EA products started getting multiplayer that hadn't really had them before, because we nailed it and brought in a ton of money. It's repeatable income versus one-time income.

"I've seen people literally spend $15,000 on Mass Effect multiplayer cards."

What we're seeing is a "cynical" chasing of the games making big money. "You've seen - what is BioWare's new franchise coming out?" he asked.

"Anthem," the host duly answered.

"Right," Heir said. "It's not a traditional-looking BioWare game, right? If that's what you're seeing from a place like BioWare, owned by EA, a place where I worked for seven years; if that's what you're seeing from Visceral now closing and going to this other Vancouver studio; what it means is that the linear single-player triple-A game at EA is dead for the time being."

Tunnelman keventämiseksi ja edellä linkitetyn jutun aiheena olevaa tahoa sivuten, tässä pieni parodia tulevaisuudesta:

 
Viimeksi muokattu:
Eurogamerissa ilmestynyt juttu kertoo karua tarinaa siitä, minkälainen kuluttajakäyttäytyminen ajaa pelialan kehitystä. Niin sanotut valaat käyttävät pelien mikromaksuihin jopa kymmeniä tuhansia euroja/dollareita, mikä varmasti ajaa julkaisijat sijoittamaan peleihin aina vain törkeämpiä rahastuskeinoja. Surullista että hyvin pieni osa pelaajista, joilla on liian löysät kukkaronnyörit, aiheuttaa tällaisen suuntauksen. Tilanne tuskin tulee paranemaan lähitulevaisuudessa.
Toisaalta markkinat toimivat aina niin, että kun jokin ilmiö lyö voimalla läpi, tarjonta kasvaa niin kauan kuin helppoja voittoja on saatavilla. Lisääntyvä tarjonta lisää myös kysyntää ja hetken aikaa kaikilla on kivaa. Jossain vaiheessa saavutetaan saturaatiopiste, jolloin kilpailu alkaa karsia vähemmän laadukasta tarjontaa ja jäljelle jäävät vain myyvimmät tuotteet. Massat kyllästyvät ja alkavat etsiä jotain muuta ja seuraava ilmiö alkaa nostaa jossain päätään.

Mikromaksuissa ollaan juuri tuossa kuumassa vaiheessa, ja kaiken maailman ryönällekin löytyy ostajia. Kohta aletaan löytää (no, toivottavasti ainakin) jotain rotia toimintaan ja mikromaksuille saa ihan oikeaa katetta. Ja sitten joku keksiikin jonkin uuden tavan "ilahduttaa" pelaajia.
 
Pelialan tulevaisuus näyttää mielestäni melko huolestuttavalta. Ennen mikromaksut sentään oli vain jotain kosmista, mutta nykyään mikromaksut on merkittävä etu esimerkiksi moninpeleissä. Mitä enemmän ostaa mikromaksuja, niin sitä paremmin tulee menestymään moninpelissä.
Jätän nykyään suosiolla mikromaksut ostamatta ja toivoisin mahdollisimman monen jättävän, jotta tästä ei tulisi liian yleinen tapa tehdä moninpelejä.
 
Oli pakko erottaa muutama viesti toisesta ketjusta tähän, koska nämä pelialan uudet bisnesmallit tuntuvat jyräävän varsinkin mobiilipuolella. Nyt viimeksi entinen EA-dirikka John Riccitiello avautui siitä, miten tärkeää on miettiä jo pelinsuunnitteluvaiheessa, miten pelaajaparolta saadaan nyhdettyä kaikki mahdolliset roposet.


Jotenkin tuossa itseä tökkii tosi pahasti tuollainen ajattelutapa, että jos suunnittelet pelin hauskaksi etkä addiktoivaksi, olet idiootti. Ei tämä ole tietysti pelkästään mobiilipelien ongelma, yhtä lailla itse putoan toistuvasti Destiny-kaninkoloon, ja sehän peli on ihan viimeisen päälle tarkkaan viritetty siihen, että jengi houkutellaan päivästä toiseen grindaamaan niitä samoja strikeja ja gambitteja.
 
Ylös Bottom