Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Miklu

Active Member
Double Fine toi kovasti näkyvyyttä Kickstarterille. Lyhyessä ajassa DF sai kerättyä tarpeeksi rahaa tehdäkseen pelin jota isot pelistudiot eivät suostusi, ainakaan helpolla, rahoittamaan.
Nyt asialla on lisää pelimaailman konkareita. Wasteland 2 on kerännyt tarpeeksi rahaa/rahoittajia, jotta kys. peli voidaan vihdoinkin tehdä. 900 000$ oli tavoitteena ja nyt plakkarissa on miltisi. Jos 1,5 miltsiä ylittyy niin PC-version lisäksi nähdään MAC ja Linux -versiot. Keräyspäiviä on vielä yli kolmekymmentä jäljellä!

Merkittävän tästä asiasta tekee.. No, antaa Brian Fargon sanoa omin sanoin:
This is a paradigm shift that is way bigger than Wasteland 2. This is the beginning of a new era in gaming where the developer gets to work directly with the fans to build the type of product that the fans want. No focus groups, no pitches to the marketing team, no trying to get an executive committee to group-think their way to a project green-light. Now we just have a developer with a creative idea that resonates and a group of dedicated fans who are willing to lay down their money to buy it.

Vuosia ovat yrittäneet saada julkaisijoita ja sijottajia kiinnostumaan ja samoin fanit ovat vuosia kyselleet että millos tulee Wasteland 2. Ja näin ratkaisu on löytynyt! Pienellä budjetilla voidaan tehdä peli juuri sille kohderyhmälle, joka on aiheesta kiinnostunut. Ja pelintekijät pääsevät toteuttamaan visioitaan, jotka muuten myllerrettäisiin isossa kaupallisessa koneistossa joksikin aivan muuksi kuin alunperin piti. Ja jakelu hoidetaan latauspalveluiden kautta.

Tämä, hyvät herrat ja rouvat, on tulevaisuutta! Ja tulevaisuus on täällä jo tänään!
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Aamen!

Hienoin asia tässä on pelikirjon laajeneminen. Geneeristen ja yllätyksettömien pelien jättijulkaisijat kun haistavat rahan tästä toiminnasta, niin toivon että edes pieni promille siirtyisi siitä kirjosta näiden julkaisijoiden huippukehittäjille, joita ovat vuosien varrella haalineet.
Tämä tosin on ehkä hiukan liian pitkälle vietyä ajattelua (optimistisuudessa ja ajassa).

Suurin huolenaihe tässä on se, että jos kehitystiimi vetää homman ihan plörinäksi niin siinä ei ole enää kenelläkään hauskaa. Tältähän nämä jättijulkaisijat suuressa hyväntekeväisyydessään meitä ainakin suojelevat.

Tarvittaisiin myös uusi kategoria näiden parin miltsin pelien nimittämiseen, ei nämä ihan enää indiepelejä ole. Voisikohan kahden A:n pelit sopia, se kun tuntuisi olevan kovasti olleen muodissa.


Pidin paljon junnuna noista Day of the Tentacleista ja Grim Fandangoista, mutta Wasteland 2 on vasta se juttu, mikä saa mut laittamaan jonkun rasittavan PayPal-tilin pystyyn (tai millä ikinä toi Kickstarter toimiikaan).


Shut up and take my money!
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Sopii varmasti pelien tekijöille mainiosti, ilmaista rahoitusta ilman minkäänlaisia laatuvaatimuksia. Tuskin kukaan sentään kehtaa vain ottaa rahoja ja juosta.
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Pidin paljon junnuna noista Day of the Tentacleista ja Grim Fandangoista, mutta Wasteland 2 on vasta se juttu, mikä saa mut laittamaan jonkun rasittavan PayPal-tilin pystyyn (tai millä ikinä toi Kickstarter toimiikaan).

Toimii ihan vaikka Amazon-tilin kautta toi maksu, eli jos sellainen löytyy niin helppoa oli kuin mikä. Luottokortin kanssa ei ilmeisesti tarvitse lähteä muutenkaan paypal-kikkailuihin Kickstarterissa lähteä ja hyvä niin.

Itse laitoin 15 dollaria Double Finelle kun selvisi että Mac- ja IOS-versiota myös pukkaa, jos jotain Grim Fandangon tasoista tulisi niin mikäs sen mukavampaa. En ehkä ihan usko että samaan taikaan päästäisiin enää, mutta vähempikin kelpaa kyllä.
 
Juu kukaan ei valvo mihinkä rahat menee mutta itellä luottoa riitti 15$:n verran Brian Fargolle. Nämä pelimaailman veteraanit saa tehä niitä pelejä joita itekki haluaisivat pelata. Aivan kuten faninsakin. Riskinhän tässä ottaa kun ei voi tietää mitä shaibaa ulos lopulta pukkaa. Niin ja pukkaako ollenkaan!

En usko että tämä rahotus&pelintekemisen malli välttämättä on tällaisenaan soveltuva muulle kuin hyvin pienelle joukolle projekteja sellaisella tekijäjoukolla jolla jo on meriittejä pelien parista. Tällaiset Wastelandsin tapaiset tarkasti rajatut keissit saattaa hyvinkin toimia. Vähän kuitenkin epäilen ettei tällä rikastumaan pääse mutta lieneekö tarkoituskaan. Games form gamers to gamers.

Toisaalta onhan tässä vähän kapinahenkisyyttä isoja pelijulkaisijoita kohtaan. Toiset pohtii kuinka peleistä saadaan mahdollisimman paljon rahaa mutta ehkä kyse ei ole projektien kasvattamisesta tai kuukausimaksuista tai euron "peliappseista" vaan yhteisöllisyydestä. Suoraan tekijöiltä faneille.
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Make Leisure Suit Larry come again

Kolmas remake tulossa Larrylle. Al Lowe päätti hypätä kickstarterin vanaveteen ja tarkoituksena on kerätä $500,000 joka mahdollistaisi projektin. Ensimmäinen vaihe olisi julkaista Land of the Lounge Lizards ja kysynnän mukaan seuraavat kuusi osaa. Alustana: PC sekä riippuen rahoituksen menestyksestä: XBLA, PSN, Android, iPad, iPhone, Windows Phone, Kindle ja Mac. Tabletti versio jopa hieman kiinnostaisi, valitettavasti uudistunut visuaalinen suuntaus jättää aivan kylmäksi. Ymmärrettävä päätös, mutta omaan makuun pikselimössö olisi ollut mieluisampi ratkaisu.

Näytä liitetiedosto 9050Näytä liitetiedosto 9051
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Make Leisure Suit Larry come again

Kolmas remake tulossa Larrylle. Al Lowe päätti hypätä kickstarterin vanaveteen ja tarkoituksena on kerätä $500,000 joka mahdollistaisi projektin. Ensimmäinen vaihe olisi julkaista Land of the Lounge Lizards ja kysynnän mukaan seuraavat kuusi osaa. Alustana: PC sekä riippuen rahoituksen menestyksestä: XBLA, PSN, Android, iPad, iPhone, Windows Phone, Kindle ja Mac. Tabletti versio jopa hieman kiinnostaisi, valitettavasti uudistunut visuaalinen suuntaus jättää aivan kylmäksi. Ymmärrettävä päätös, mutta omaan makuun pikselimössö olisi ollut mieluisampi ratkaisu.

Näytä liitetiedosto 9050Näytä liitetiedosto 9051

Mulla on vaan sellainen muistikuva että toi peli oli jo julkistettu aiemmin, ja nyt Lowe ja kumppanit on vaan päättänyt kerätä lisää rahoitusta kun Kickstarter-kampanjat on osoittautunut menestyksekkäiksi...
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Mulla on vaan sellainen muistikuva että toi peli oli jo julkistettu aiemmin, ja nyt Lowe ja kumppanit on vaan päättänyt kerätä lisää rahoitusta kun Kickstarter-kampanjat on osoittautunut menestyksekkäiksi...

Sama vika! Aamu kiireiden johdosta en jaksanut tonkia netistä mistä lopulta oli kyse.

E: Eipä siinä minuuttia kauempaa kestänyt :D Elokuu/2011 julkistettiin Leisure Suit Larryn HD-remake: sama ulkokuori, sama kehittäjä, samat suunnitelmat ja Al Lowe messissä.

Replay studio director Paul Trowe told Wired.com that the team is aiming to have the game finished by the fourth quarter of 2012, the 25th anniversary year of the series. Replay plans to bring the games to Windows PC, Mac, iPhone, Android, Xbox Live Arcade and PlayStation Network among other platforms.
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Itse olen bäkännyt jo kolmea eri projektia (Double Fine, Wasteland 2 ja The Banner Saga) ja näen rahoitusmallin erittäin potentiaalisena, vaihtoehtoisena mallina, jossa julkaisija poistetaan kokonaan normaalista ketjusta, pelintekijän tehdessä juuri sitä mitä itse haluaa, ilman että kukaan puuttuu pelin ilmaisuun (esim. taiteellisessa mielessä, ym.). Pelit tehdään faneja silmällä pitäen, heidän omilla rahoilla. Bäkkääjät saavat pelin halvemmalla, ja erinäköisiä perkkejä, sijoitetusta rahamäärästä riippuen. Onkin mielenkiintoista nähdä, tuleeko rahoitusmallista pysyvä perinteisten mallien rinnalle, vai hiipuuko se alkuinnostuksen (tarkennus: Double Finen aloittaman innostuksen) laannuttua. Toinen kysymys on, pitääkö pelinkehittäjän olla lyönyt itsensä läpi suuressa mittakaavassa saadakseen rahaa (esim. vanhan pelin jatko-osalla, ym.), vai onko tässä mahdollisesti uusi rahoituskanava myös esim. pienille indie-kehittäjille (onhan näitä toisaalta jo nähtykin). Mielenkiintoisia projekteja tulee ainakin koko ajan lisää (esim. Shadowrun Returns)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Muita mielenkiintoisia projekteja ovat Jane Jensenin seikkailupelit ja "community supported games" subscription: Jane Jensen's Pinkerton Road: "A Year of Adventure" by Jane Jensen — Kickstarter

sekä Ryan Paytonin (MGS4, Halo 4:n alkuperäinen ohjaaja) uuden firman AAA-iOS-peli Republique:
Republique by Camouflaj + Logan by Camouflaj — Kickstarter

Henkilökohtaisesti melkeinpä toivon ettei Al Lowe saisi rahoitusta kasaan, niin paljon homma haiskahtaa, sekä se fakta että tuo peli on jo niin nähty. Tekisivät ennemmin uuden seikkailupelin, mutta ei niin ei. Tosin siellä kasassa jo melkein 300,000 dollaria joten eiköhän se siitä.
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Tuntuu että Kickstarterissa porisee melkoinen kupla, jonka puhkeamista seuraa väistämätön rahoittajien krapula. Ennen pitkää yhteisörahoitus löytää kyllä varmasti paikkansa peliskenessä.
Kuplasta hyvänä esimerkkinä Echoes of Eternity, pelialaa opiskelevan juniorin oletettavasti iltapäivässä kasaan polkaisema projekti. Mutta ei hätää, nappulaa on kertynyt jo yli 22 000$! Tämä kuva summaa proggiksen aika näppärästi: http://i.imgur.com/UJjGP.jpg
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Tuntuu että Kickstarterissa porisee melkoinen kupla, jonka puhkeamista seuraa väistämätön rahoittajien krapula. Ennen pitkää yhteisörahoitus löytää kyllä varmasti paikkansa peliskenessä.

Täysin samaa mieltä. Kickstarterissa on nyt menossa aikamoinen kuherruskuukausi, mutta kyllä se innostus laantuu kun projektit alkavat valmistumaan. Joko pelaajat eivät saa mitä luvattiin tai eivät saa mitä kuvittelivat saavansa, tai herranjumala jos joku projekti jää jopa valmistumatta!

Mielenkiintoista nähdä millaiseksi tämän tyyppinen rahoitusmalli muodostuu tilanteen hieman rauhoituttua. Pelkään että silloin vain isot nimet saavat massinsa kasaan ja pienillä projekteilla on jälleen vaikeaa.

Lopuksi Tim Schafer näyttää mihin se Kickstarter raha oikein menee:

[video=youtube;Fdq8odshMls]http://www.youtube.com/watch?v=Fdq8odshMls[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Kyllä se innostus laantuu kun projektit alkavat kaatumaan. Rahoittajilla ei ole minkäänlaisia takeita projektien valmistumisista. Yleensä puolet rahoista katoaa jo maksajille luvattuihin lahjoihin ja veroihin. Voi vain kuvitella mitä tapahtuu kun tekijät saavat kerralla satoja tuhansia tai jopa miljoonia dollareita tyyliin: "Tässä rahat, jakakaa tasaisesti koko pelikehityksen ajalle." Ei sellainen rahoitusmalli yksinkertaisesti toimi.
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla


En tiedä olenko sen verran vanha pieru etten jaksa ymmärtää miksi pelaajat haluavat rahoittaa carmageddonille jatkoa herran vuonna 2012. Peli jonka ainoa viehetys pyöri mummojen yliajamisessa ja sen myötä saaduissa kohu otsikoissa. Myönnettäköön että nuorempana tuli kaverin luona ahkerasti jauhettua ensimmäistä & toista osaa, mutta nykypäivänä samankailtainen ultraväkivaltaisuus jaksaa vain haukottaa.

[video=youtube;yqrftlCAic0]http://www.youtube.com/watch?v=yqrftlCAic0[/video]'

Hyvinhän Reincarnationilla pyyhkii: lähes puolet tavoitesummasta koottu muutaman päivän sisällä. Hetkonen, mitä?
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Broken Swordiin tuli tartuttua, mutta kannattaa huomioida myös tämä erinomaiselta vaikuttava strategiaräime: Planetary Annihilation. Jos on joskus aikanaan tykkäillyt Total Annihilationista niin tämä vaikuttaa aika varmalta vedolta. Kaikkien muidenkin strategian ystävien kannattaa vilkaista tuolta löytyvä mainostusvideo. Peliä kehittävä Uber Entertainment on aiemmin tekaissut Monday Night Combatin, joten osaamista pitäisi löytyä.

"Best feature in the game? Annihilating planets."
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Se on kiva että joillakin pelaajilla on optimismia näitä Kickstartereita kohtaan mutta itseä taas mietityttää että meneekö se raha sinne minne sitä oikeasti kannattaisi tai tulisi laittaa. Tuon Double Fine:n olisi mielestäni pitänyt pärjätä omillaan koska siellä oli jo osaavaa porukkaa sekä näitä "merkkihenkilöitä" tekemässä niiden peliä. Sitten taas jää joku oikeasti sitä rahaa tarvitsevaa sekä osaavaa mutta ei kuultua jonka vuoksi heille ei jää mitään mahdollisuutta saada tukia tai saada itseään kuulolle.
Mitäs jos EA:t ja sun muut julkaisijat rupeavat kerämään Kickstarttereilla rahaa pelien tekoa varten?
 
Vastaus: Pelien rahoittaminen Kickstarterin avulla

Se on kiva että joillakin pelaajilla on optimismia näitä Kickstartereita kohtaan mutta itseä taas mietityttää että meneekö se raha sinne minne sitä oikeasti kannattaisi tai tulisi laittaa. Tuon Double Fine:n olisi mielestäni pitänyt pärjätä omillaan koska siellä oli jo osaavaa porukkaa sekä näitä "merkkihenkilöitä" tekemässä niiden peliä. Sitten taas jää joku oikeasti sitä rahaa tarvitsevaa sekä osaavaa mutta ei kuultua jonka vuoksi heille ei jää mitään mahdollisuutta saada tukia tai saada itseään kuulolle.
Mitäs jos EA:t ja sun muut julkaisijat rupeavat kerämään Kickstarttereilla rahaa pelien tekoa varten?
Saahan siellä kuka tahansa yrittää mutta vähän veikkaisin, etteivät EA:n, Activisionin ja Ubin kaltaiset behemotit järin lämmintä vastaanottoa saisi. Double Finen kaltaisilla tekijöillä taasen on toki mainetta ja kannuksia mutta tässä kapitalistisessa maailmassa niillä ei pitkälle potkita. Hyvin voisi kuvitella Schaferin ja Cecilin kaltaisten pykäävän pihalle lisää mainioita graafisia seikkailupelejä vaikka kuinka, jos niillä vain riittävän suurta kysyntää vielä olisi mutta valitettavasti kuluttajien raha tuppaa nykyisin valumaan pääsääntöisesti noille isommille puljuille ja niiden kirkkaan kiiltäville pelisarjoille. Tämän päivän hirmubudjettien rinnalla on milteipä ikävä huomata, että niin uudet tulokkaat kuin vanhat patutkin ovat rahoituksen suhteen samalla viivalla. Kyllä noilla ensiksimainituillakin yhä mahdollisuutensa on mutta pitää hyväksyä se, että apajilla on myös kosolti kulttimaineen saavuttaneita ja rakastettuja mutta kaupallisesti menestymättömiä veteraaneja.
 
Ylös Bottom