Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien remasterit/remaket hyvä vai huono asia?

Pelien remasterit/remaket hyvä vai huono asia?

  • Hyvä

    Äänet: 74 50,0%
  • Huono

    Äänet: 14 9,5%
  • Ei niitä ole pakko ostaa, niin ihan sama jos tulee

    Äänet: 60 40,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    148
Ei kyse nyt olekaan Alan Wakesta. Itsekin pidän sitä klassikkona. Tuskin tuo muuten edes remasterointia saisi. Edelleen silti sitä mieltä että legenda/klassikko status on enemmänkin ansaittua kuin mielipidekysymys. Kukaan tuskin voi kieltää jos sanon että peruna on yksi suomalaisista klassikko ruoista. Mutta jos väitän että Osso buco ja risotto alla milanese kuuluu suomalaisiin klassikko ruokiin niin se ihan paska puhetta vaikka mielestäni näin olisi
Tuossa omalla esimerkilläsi tavallaan alleviivaat sitä mitä minäkin juuri tarkoitan. Eli suomalaisille peruna on klassikko, mutta jossain muussa maassa, vaikkapa Japanissa se ei sitä kuitenkaan ole. Japanissa vastaavasti vaikkapa riisi on todellinen klassinen ruoka. Toki Suomessakin riisiä varsin paljon syödään, mutta tuskin täällä kukaan suomalainen sitä suomalaiseksi klassikkoruoaksi väittää.

Ja jotta tämä tarkoittamani analogia varmasti tulee selväksi, suomalaisen voisi vaikkapa rinnastaa Diablo-tyyppisiä ARPG-pelejä pitkään harrastaneeseen peluriin, jolle Diablo 2 on todellinen klassikko, ja vastaavanlaisesti japanilaisen voisi rinnastaa kauhupainotteisia toimintaseikkailuja pitkään harrastaneeseen peluriin. Tai voidaan toki kansallisuudet kääntää toisinkin päin, jos siltä tuntuu. Pointtini säilyy joka tapauksessa.
Kysyn et pyysikö kukaan pelaaja Alan Wakesta remakee vai tuliko tämä pelistudiolta itseltään. Diablo 2 on pelaajat itse vinkuneet tätä jo vuosia ja kaikenmaailman modeja on tullut iso liuta Diablo 2 liittyen moniin ARPG genren peleihin Grim dawn esim, ja monia muita virityksiä. Myöskin jokainen genren peli on napannut Diablo 2 jotain, no ehkä myös Diablo 3. Path of exilee tai muita genren pelejä ei olis ehkä koskaan tehty ilman Diabloja. Eli aika todella iso vaikutus kyseisellä pelillä on ollut. Jos ei tämä tee Diablosta klassikkoa niin en tie sit mikä.
Olen nähnyt useampaankin kertaan vuosien varrella ihmisten toteavan, että Alan Wake voisi ansaita remasterin tai remaken. Sama on käynyt itsellänikin mielessä, vaikka en itse kovin usein ole remastereiden ja remakejen kannalla. Joissain tapauksissa tekninen kehittyminen saattaa kuitenkin tuoda minunkin mielestäni peliin niin paljon lisäarvoa, että teknisesti paranneltu uusintaversio olisikin mielestäni paikallaan. Alan Wake tuntuu itselleni juuri tällaiselta peliltä. Oikein teknistä kehitystä hyödyntämällä saatetaan pelin jo ennestäänkin upeaa tunnelmaa pystyä parantamaan entisestään ehkä merkittävästikin. Tosin näen tässä myös riskin. On hyvinkin mahdollista, että ehostuksilla nimenomaan menetetäänkin jotain pelin upean tunnelman osalta. Tekninen kehittyminen voi pahimmillaan viedä jotain pois ulkoasun tyylisuunnasta, mikäli alkuperäistä visiota ei ole ymmärretty sillä tavalla mikä teki pelistä alun alkaen monelle tunnelmaltaan kiehtovan. Mielenkintoista silti nähdä miten juuri tämän osalta käy, kun Alan Wake remaster kohta saadaan käsiin. Itse en malta odottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja itselleni KOTOR on yksi parhaista peleistä koskaan ja nimenomaan tuolla taistelusysteemillä. En usko, että olen ainoa. Eikä vuoropohjainen systeemi ole omasta mielestäni mikään "vanhan standardin" muinaisjäänne, vaan ihan siis todellakin haluttu systeemi. Esimerkiksi Yakuzan siirtyminen vuoropohjaiseen taistelusysteemiin teki sarjasta relevantin itselleni.

"Toiminnallisempi" taistelusysteemi ei automaattisesti ole parempi. Vuoropohjainen taistelusysteemi elää ja voi hyvin. Sen osoittaa muun muassa Octopath Traveler, Dragon Quest XI ja uusimpana hieman yllättävänä esimerkkinä Yakuza Like a Dragon.

Pelaan roolipelejä hyvinkin mielelläni vuoropohjaisina. Se on oma taktinen elementtinsä ja tapansa pelata, joka toivottavasti säilyy toiminnallisten tapojen rinnalla jatkossakin. Final Fantasy meni jo ennen FF7 remakea tähän toiminnallisempaan reaaliaikaiseen suuntaan, eikä siinä mitään, tykkäsin kyllä Final Fantasy 15:sta.

KOTOR saisi tosin pysyä vuoropohjaisena. Peli on niin taktinen ja hidastempoinen muutenkin, että D&D:stä lainattu statsipohjainen systeemi toimisi edelleen hyvin. Ongelmana näen vain sen että nuorempi sukupolvi ei välitä tällaisesta. On pakko tehdä niin, että saa rämpyttää lyöntinappulaa ja väistellä reaaliajassa tai muuten ei ole kivaa. KOTORin vahvuus ainakin itselle oli hienon tarinan ja syvällisen StarWars universumiin uppoutumisen lisäksi kaikki se taktisuus mitä keskusteluvalinnat ja pelin taistelusysteemi antoivat. Jos tästä tehdään kolmannen persoonan toimintapeli Jedi: Fallen Orderin vanaveteen, niin mielestäni ei tehdä klassikolle kunniaa. KOTOR on wanha kunnon roolipeli isolla R:llä ja toivottavasti myös remake pitäytyy näissä peruspilareissa.

Kuulostinko nyt vähän vanhalta pierulta, no sellainen myös olen. :D
Niin siis en minä tai kyseiset ihmiset toivoneet vuoropohjaisen taistelun poistumista vaan sitä, että se 2000-luvun vuoropohjainen combat mikä oli tässä pelissä voisi olla pienellä hiomisella entistäkin parempi. Varmaan kumminkin jonkin verran tuon taistelusysteemin standardit ovat kehittyneet vuosikymmenten aikana. Vertaa vaikkapa minkälainen combat alkuperäisessä KOTOR on verrattuna uusimpaan Yakuzaan. Eteenpäin on menty.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa omalla esimerkilläsi tavallaan alleviivaat sitä mitä minäkin juuri tarkoitan. Eli suomalaisille peruna on klassikko, mutta jossain muussa maassa, vaikkapa Japanissa se ei sitä kuitenkaan ole. Japanissa vastaavasti vaikkapa riisi on todellinen klassinen ruoka. Toki Suomessakin riisiä varsin paljon syödään, mutta tuskin täällä kukaan suomalainen sitä suomalaiseksi klassikkoruoaksi väittää.
Mutta eihän se silti ole mielipidekysymys. Eihän Suomalaiset voi sitä kieltää etteikö Japanissa riisi olisi heidän klassikko ruoka ja sama toisinpäin että peruna suomalaisten. Ne ovat faktoja eikä mielipiteitä. Johan tuo tuossa Wikin lainauksessa on mielestäni melkoisen hyvin selitetty mitä klassikko tarkoittaa: Pysyy ajankohtaisena ja tärkeänä vuodesta toiseen. Mielipiteillä ei ole mitään väliä tässä niin kauan kuin tuo ajankohtainen ja tärkeä täyttyy. Omalta osaltani tämä saa olla tässä koska ei ketjuun liity millään tapaa
 
Mutta eihän se silti ole mielipidekysymys. Eihän Suomalaiset voi sitä kieltää etteikö Japanissa riisi olisi heidän klassikko ruoka ja sama toisinpäin että peruna suomalaisten. Ne ovat faktoja eikä mielipiteitä. Johan tuo tuossa Wikin lainauksessa on mielestäni melkoisen hyvin selitetty mitä klassikko tarkoittaa: Pysyy ajankohtaisena ja tärkeänä vuodesta toiseen. Mielipiteillä ei ole mitään väliä tässä niin kauan kuin tuo ajankohtainen ja tärkeä täyttyy. Omalta osaltani tämä saa olla tässä koska ei ketjuun liity millään tapaa
Enhän minäkään väitä etteikö Diablo 2-tyyppisistä peleistä pitäville ja niitä paljon pelaaville Diablo 2 ole klassikkopeli. Minulle se ei sitä silti ole, eikä varmasti monelle sellaiselle, jota genre ei kiinnosta lainkaan. Eivät varmasti sinänsä hekään siis kyseenalaista, etteikö peli ole tietyille pelaajille klassikkopeli.
Niin siis en minä tai kyseiset ihmiset toivoneet vuoropohjaisen taistelun poistumista vaan sitä, että se 2000-luvun vuoropohjainen combat mikä oli tässä pelissä voisi olla pienellä hiomisella entistäkin parempi. Varmaan kumminkin jonkin verran tuon taistelusysteemin standardit ovat kehittyneet vuosikymmenten aikana.
Lähdetkö siis siitä, että ajan myötä kaikki automaattisesti kehittyy paremmaksi? Itse en ainakaan tällaiseen usko, vaan uskon enemminkin sykliseen innovaatioon. Välillä arvostetaan joku muka uudeksi kehitelty asia hienoksi ja hyvin toimivaksi, kunnes jossain vaiheessa mennään taas ”kehityksessä” eteenpäin. Vaikka usein otetaankin käyttöön joku joskus aikaakin sitten käytössä ollut malli vain jotenkin vähän viilattuna ja joltain osin uudistettuna.

Toki kvantatiivisesti mitattavissa olevissa asioissa saatetaan aikaansaada tietynlaista jatkuvaa kehitystäkin. Mutta siinäkin tulevat rajat jossakin vaiheessa vastaan, jolloin yleensä syklinomaisuus tulee vastaan. Eli siirrytäänkin usein johonkin toiseen, usein jo joskus aiemmin ainakin jollakin tapaa käytössä olleeseen, toteutustapaan, jossa ei enää määrällisesti huippunsa saavuttanut asia ole niinkään keskiössä.

Sinun argumentoimasi asia ei kuitenkaan ole edes tällainen kvantatiivisesti mitattavissa oleva asia, joten siinä kehittyminen on hyvin vahvasti mielipideasia. Itselleni vuoropohjaisuus on edelleenkin erittäin toimiva ratkaisu roolipeleihin, enkä ole juuri noiden viimeisimpien Final Fantasyjen taistelusysteemien fani. FF XV on jäänyt hyvin pitkälle juuri siitä syystä kesken, ja FFVII Remakea ei ole edes kunnolla tullut aloitettua aika pitkälle siitä syystä.

Toisaalta FFVII Remakessa minua on aika paljon haitannut sekin, ettei kiinnosta oikein aloittaa peliä, josta en tällä hetkellä tiedä kuinka monen vuoden päästä peliä edes pääsee jatkamaan. Ja minulla on omat suhteellisen vahvat epäilykseni myös siitä, että tällä remake-sapluunalla ei välttämättä koskaan päästä edes koko tarinaa loppuun. Epäilen itse asiassa tätä hyvinkin vahvasti. Niin monivuotisia punnerruksia nuo remaket vaikuttaisivat noin ylipäätäänkin olevan.
 
Viimeksi muokattu:
Minua taas Diablot ei oikein kiinnosta enkä niitä ole pelannut, mutta kyllä on itselleni helppo allekirjoittaa etenkin Diablo 2 klassikkopeliksi kaikki asiat huomioon ottaen tuon pelin ympäriltä. Ei klassikkopelin määritteellä kai pitäisi olla tekemistä sen kanssa tykkääkö itse pelistä.
 
Enhän minäkään väitä etteikö Diablo 2-tyyppisistä peleistä pitäville ja niitä paljon pelaaville Diablo 2 ole klassikkopeli. Minulle se ei sitä silti ole, eikä varmasti monelle sellaiselle, jota genre ei kiinnosta lainkaan. Eivät varmasti sinänsä hekään siis kyseenalaista, etteikö peli ole tietyille pelaajille klassikkopeli.
Eli tässä puhutaan nyt henkilökohtaisista mielipiteistä. Itse puhuin klassikko sanan merkityksestä. Ei minuakaan Diablo 2 kiinnosta pätkääkään, enkä ole ikinä edes kyseistä peliä pelannut mutta silti tiedostan sen olevan klassikko tekele koska tiedän millaista arvostusta ja suosiota tuo edelleen nauttii. Puhumattakaan siitä mitä se oli silloin kuin peli julkaistiin. En voi kieltää sitä etteikö tuo klassikon asemassa olisi vaikka minulle se olisi turhin peli ikinä. Klassikko se on silti
 
Eli tässä puhutaan nyt henkilökohtaisista mielipiteistä. Itse puhuin klassikko sanan merkityksestä. Ei minuakaan Diablo 2 kiinnosta pätkääkään, enkä ole ikinä edes kyseistä peliä pelannut mutta silti tiedostan sen olevan klassikko tekele koska tiedän millaista arvostusta ja suosiota tuo edelleen nauttii. Puhumattakaan siitä mitä se oli silloin kuin peli julkaistiin. En voi kieltää sitä etteikö tuo klassikon asemassa olisi vaikka minulle se olisi turhin peli ikinä. Klassikko se on silti
Minulle se ei siltikään ole klassikko. Sen tunnistan, että joillekin se sitä kuitenkin on.
 
No tällä taas ei ole mitään merkitystä kenellekään. Peli nauttii klassikko statusta ja jos joku Ville Oulusta on eri mieltä niin sitten on
Eipä kuitenkaan nauti kaikkien keskuudessa, vaikka Palle Landeskronasta olisikin sitä mieltä, että niin on. Se onko joku asia klassikko tai onko joku henkilö tai asia legendaarinen on usein paljonkin kiistelty asia. Ja loppuviimeksi kyseessä on subjektiivinen näkemys, vaikka asiassa olisikin se klassikkous jonkun tietyn enemmistönkin näkemys. Riippuu siis aina siitä minkä painoarvon kukakin millekin asialle antaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä kuitenkaan nauti kaikkien keskuudessa, vaikka Palle Landeskronasta olisikin sitä mieltä, että niin on. Se onko joku asia klassikko tai onko joku henkilö tai asia legendaarinen on usein paljonkin kiistelty asia. Ja loppuviimeksi kyseessä on subjektiivinen näkemys, vaikka asiassa olisikin se klassikkous jonkun tietyn enemmistönkin näkemys. Riippuu siis aina siitä minkä painoarvon kukakin millekin asialle antaa.
Kyllä tuo nyt vaan nauttii klassikko statuksesta. Katsoo tätä miltä mittapuulta tahansa. Edelleen se ei ole mielipidekysymys. Se että onko joku eri mieltä onko peli klassikko on eri asia. Ilmeisesti sä et ymmärrä nyt tätä eroa.
 
Kyllä tuo nyt vaan nauttii klassikko statuksesta. Katsoo tätä miltä mittapuulta tahansa. Edelleen se ei ole mielipidekysymys. Se että onko joku eri mieltä onko peli klassikko on eri asia. Ilmeisesti sä et ymmärrä nyt tätä eroa.
Itse et ymmärrä sitä seikkaa, että klassikko-nimitys perustuu kuitenkin aina subjektiiviseen näkemykseen. Se voi olla jopa enemmistön näkemys, mutta absoluuttinen totuus se ei siltikään ole, muuta kuin juuri sille kyseiselle enemmistölle, jonka mielestä joku asia on klassikko.

Klassikkona jotain pitävien ei toki tarvitse välttämättä asiasta pitää, todetakseen asian olevan mielestään klassikko, mutta heidän pitää kuitenkin arvostaa kyseisen asian jotakin ominaisuutta sellaiseksi, joka oikeuttaa mielestään klassikko-nimityksen.

Minulle Diablo 2:ssa ei ole riittävästi sellaisia ominaisuuksia, että voisin sen klassikoksi laskea. Se on ensinnäkin hyvin pitkälle ensimmäistä Diabloa mukaileva tarinan ja pelattavuuden osalta. Suosiokaan ei riitä minulle sinänsä klassikkoperusteeksi.

Sinulla ja joillakin täällä tuntuu olevan se ajatus, että klassikkous on joku absoluuttinen ja universaalinen totuus. Ei ole, vaan se perustuu aina subjektiiviseen näkemykseen, vaikka voikin usein toki perustua tietyn enemmistön näkemykseen ja arvostuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Sinulla ja joillakin täällä tuntuu olevan se ajatus, että klassikkous on joku absoluuttinen totuus. Ei ole, vaan se perustuu aina subjektiiviseen näkemykseen, vaikka voikin usein toki perustua tietyn enemmistön näkemykseen ja arvostuksiin.
Tämä on kyllä itselle aivan tuntematon ajatuksenjuoksu ja pidemälle vietynä tällähän erittäin iso osa muusiikkimaailman klassikoista on oikeastaan muita kuin klassikoita, koska eivät istu just mun musamakuun. Ja jos nykynuoret ei jaksa katsoa mustavalkoisia leffoja, niin hmmm tuolloin mustavalkoiset leffat eivät ole klassikoita koska subjektiivinen näkemys määrittää ja ... okei no ei lähdetä sekoilemaan tällä sen enempää, ei laiteta ajatuksia/sanoja toisen suuhun :D

Lähtisin hakemaan klassikon statusta monenlaisen merkittävyyden ja vaikuttavuuden kautta, joista subjektiivinen oma näkemys on yksi muiden joukossa.
 
Tämä on kyllä itselle aivan tuntematon ajatuksenjuoksu ja pidemälle vietynä tällähän erittäin iso osa muusiikkimaailman klassikoista on oikeastaan muita kuin klassikoita, koska eivät istu just mun musamakuun. Ja jos nykynuoret ei jaksa katsoa mustavalkoisia leffoja, niin hmmm tuolloin mustavalkoiset leffat eivät ole klassikoita koska subjektiivinen näkemys määrittää ja ... okei no ei lähdetä sekoilemaan tällä sen enempää, ei laiteta ajatuksia/sanoja toisen suuhun :D

Lähtisin hakemaan klassikon statusta monenlaisen merkittävyyden ja vaikuttavuuden kautta, joista subjektiivinen oma näkemys on yksi muiden joukossa.
No toki loivennan asiaa itsekin sillä, että on sen subjektiivisen näkemyksen taustalla sellaisia yleisesti tunnustettuja merkittävyyden seikkoja, mutta ne sitten juuri määrittävät sen miten kukakin yksilö tai sitten vaikkapa yksilöistä koottu kollektiivinen enemmistö arvottaa näiden seikkojen merkitystä. Ei se silloinkaan ole mikään universaali ja absoluuttinen totuus, vaan sen enemmistön näkemys heidän arvostuksiensa pohjalta. Mutta eipä tästä nyt osaltani enempää. Toit kuitenkin ihan asiallista näkemystä tähän keskusteluun mielestäni.
 
Saahan sitä olla erimieltä klassikko statuksesta, mutta perusteluna olisi hyvä olla jotain muutakin kuin omat mieltymykset.

"Henkilökohtaiset klassikot" ja pelialalla yleisesti pidettävät klassikot ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.
Niinhän itsekin olen tässä jo todennut. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan pidä enemmistön näkemystä makuasioista kovin merkittävänä asiana. Minua kiinnostaa muutenkin paljon enemmän yksilöt kuin kasvoton massa.

Sinänsä koen, että suuri viisaus sisältyy sanontaan: ”Joukossa tyhmyys tiivistyy”, ja anteeksi kaikki Joukot! Teitä en tarkoita, ellette ole sitten massan mukana makuasioista mielipiteitänne muodostavia… :D
Ipellä oli selvästi jokin agenda nyt taustalla. Ei vaineskaa. Nyt olutta ja re8. Peace
Suosittelen kuuntelemaan oluenjuonnin lomassa Haloo Helsingin uusinta levyä, ja siltä varsinkin ensimmäistä kappaletta! :D Itse keskityn kuitenkin katsomaan Liigakiekkoa jalostettua Pepsi Maxia juoden. Ja ei, en ole Testudo, vaikka joku muu täällä saattaakin olla. :D Sinua en toki tarkoita, mutta kunhan tuli tässä heitettyä…
 
Viimeksi muokattu:
Vertaa vaikkapa minkälainen combat alkuperäisessä KOTOR on verrattuna uusimpaan Yakuzaan. Eteenpäin on menty.

Et itse ollut KOTORia pelannut, mutta Yakuza on tuttu? Itselleni molemmat ovat tuttuja ja uusin Yakuza ei kyllä tosiaan vuoropohjaisen taistelun mikään mittapuu ja benchmark ole omissa silmissäni, kunhan vaan oli sopiva esimerkki pelistä, jossa tuo perinteinen systeemi on tuotu mukaan vasta uusimmassa versiossa - ja se toimii ainakin itselleni huomattavasti paremmin. Yakuza Zero taas jäi kesken kokonaan, syynä taistelusysteemi. Parempia esimerkkejä viime ajoilta olisi esimerkiksi Gears Tactics ja Octopath Traveler, joissa molemmissa on Yakuzaa monipuolisempi
vuoropohjainen taistelusysteemi.

No mutta, jos tosiaan itsekin olet sitä mieltä, että KOTOR:n tulee jatkaa vuoropohjaisella systeemillä, niin tulkitsin väärin tuota alkuperäistä ajatusta.
 
Et itse ollut KOTORia pelannut, mutta Yakuza on tuttu? Itselleni molemmat ovat tuttuja ja uusin Yakuza ei kyllä tosiaan vuoropohjaisen taistelun mikään mittapuu ja benchmark ole omissa silmissäni, kunhan vaan oli sopiva esimerkki pelistä, jossa tuo perinteinen systeemi on tuotu mukaan vasta uusimmassa versiossa - ja se toimii ainakin itselleni huomattavasti paremmin. Yakuza Zero taas jäi kesken kokonaan, syynä taistelusysteemi. Parempia esimerkkejä viime ajoilta olisi esimerkiksi Gears Tactics ja Octopath Traveler, joissa molemmissa on Yakuzaa monipuolisempi
vuoropohjainen taistelusysteemi.

No mutta, jos tosiaan itsekin olet sitä mieltä, että KOTOR:n tulee jatkaa vuoropohjaisella systeemillä, niin tulkitsin väärin tuota alkuperäistä ajatusta.
Vartin verran pelipätkää OG-pelistä tuli katsottua heti tuon remake-julkistuksen jälkeen ja siinä juurikin grafiikat ja taistelun yksinkertaisuus pisti silmään asioina joihin näkisin enemmän kuin mielelläni hienoisia parannuksia. Eivät ole mielestäni kumpikaan niin pyhiä asioita joihin ei saisi koskea, kunhan se tietty identiteetti säilyy taustalla niin kuin FF7R jossa moni asia muuttui, mutta oli silti hyvin samankaltainen kuin OG-peli taistelun suhteen.
 
Eivät ole mielestäni kumpikaan niin pyhiä asioita joihin ei saisi koskea, kunhan se tietty identiteetti säilyy taustalla

Roolipeleissä identiteetin ytimessä on taistelusysteemi ja sen pelimekaanikan isot linjat määritellään vuoropohjainen vs ei-vuoropohjainen välillä. Toki BioWare esimerkiksi on osannut tehdä myös erinomaisesti sekoituksen näiden välillä, joten jos Aspyr tarvitsee jeesiä, niin tietävät ainakin mihin suuntaan katsoa - tässäkin asiassa.

Itse pelistä ei tietenkään osaa vielä sanoa yhtään mitään, joten ei tästä tällä erää muuta sanottavaa ole. Katsotaan pääsevätkö lähdemateriaalin tasolle vai ei.
 
Minua taas Diablot ei oikein kiinnosta enkä niitä ole pelannut, mutta kyllä on itselleni helppo allekirjoittaa etenkin Diablo 2 klassikkopeliksi kaikki asiat huomioon ottaen tuon pelin ympäriltä. Ei klassikkopelin määritteellä kai pitäisi olla tekemistä sen kanssa tykkääkö itse pelistä.
Samaa mieltä. Toisena esimerkkinä: mua ei voisi FPS:t vähempää kiinnostaa, mutta myönnän silti että DOOM ja Halo on peliklassikoita.
Klassikon käsite ei riipu henkilökohtaisista fiiliksistä. Klassikko on teos, joka tunnetaan vaikka sitä ei ole itse kokenut ja jota pelataan vuodesta toiseen.
 
Ylös Bottom