Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien remasterit/remaket hyvä vai huono asia?

Pelien remasterit/remaket hyvä vai huono asia?

  • Hyvä

    Äänet: 74 50,0%
  • Huono

    Äänet: 14 9,5%
  • Ei niitä ole pakko ostaa, niin ihan sama jos tulee

    Äänet: 60 40,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    148

PuppetMaster

Active Member
Uusia pelejä tekemällä vastataan kuitenkin kaikkien sukupolvien pelitarpeisiin paremmin. Ei noita remakeja voi todellisuudessa oikein muulla perustella kuin sillä, että niiden tekeminen on paljon helpompaa, kun peliin ei tarvitse käyttää paljoakaan ideointi ja suunnittelutyötä, jolloin on helpompaa saada rahastuspotentiaalinen peli aikaan pienehköillä kustannuksilla. Motiivina pelifirmoilla yleensä vain ja ainoastaan saada helpot ja nopeat rahat pois kuleksimasta.
Kyllähän noille remakeille kovaa tilausta on. Monia on toivottu ja huhuiltu pitkään, kuten vaikka Silent Hill, Demon's Souls, Dino Crisis, CTR ja Final Fantasy VII, joista nyt pari viimeisintä jo on toteutunutkin, ja molemmat hyvin arvosteluin. Final Fantasy käytännössä ihan eri peli mitä vanha PS1-versio, ja Crashikin sisältää grafiikoiden lisäksi paljon muita parannuksia esim. nettipeli ja paljon uusia ratoja ym.

Firmojen tavoite nyt yleensä on rahanteko. Jos sillä vielä saadaan aikaiseksi fanien toivomia pelejä niin sehän on win-win. Samalla myös pelikehittäjille lisää resursseja myös niiden uusien pelien tekemiseen. Mielestäni pelkästään hyvä asia.

Sinänsä en ymmärrä mikä tekee vaikeaksi testata niitä 10 vuotta vanhoja klassikoita? Vai ollaanko niin kermaperseitä, että aina pitää peleissä olla grafiikat sitä viimeisintä huutoa, tai muuten ei pysty peliin koskemaan pitkällä tikullakaan? Itse en ainakaan tämän kaltaista hienostelevaa asennetta ymmärrä.
Tuossa jo Lebe vastasikin ettei välttämättä löydy laitteita joilla niitä vanhoja versioita pelata, ja vaikka löytyisikin niin moni ei varmasti halua kovin montaa pelikonetta pitää asenneltuina, ja monesti sitä vanhaa peliä saa myös metsästää kissojen ja koirien kanssa ties mistä, ja hintakin saattaa olla naurettavan korkea. Ja kuten tuossa jo vastailinkin niin monesti niihin klassikoihin on tuotu jotain lisää kuten vaikka se nettipeli.

Lisäksi nuo grafiikat alkavat varsinkin noissa PS1-aikakauden peleissä olemaan oikeasti aika karmeat. Alkuperäinen CTR nelinpelinä jaetulla ruudulla on aikamoista pikselimössöä.
 
Kyllähän noille remakeille kovaa tilausta on. Monia on toivottu ja huhuiltu pitkään, kuten vaikka Silent Hill, Demon's Souls, Dino Crisis, CTR ja Final Fantasy VII, joista nyt pari viimeisintä jo on toteutunutkin, ja molemmat hyvin arvosteluin. Final Fantasy käytännössä ihan eri peli mitä vanha PS1-versio, ja Crashikin sisältää grafiikoiden lisäksi paljon muita parannuksia esim. nettipeli ja paljon uusia ratoja ym.

Firmojen tavoite nyt yleensä on rahanteko. Jos sillä vielä saadaan aikaiseksi fanien toivomia pelejä niin sehän on win-win. Samalla myös pelikehittäjille lisää resursseja myös niiden uusien pelien tekemiseen. Mielestäni pelkästään hyvä asia.


Tuossa jo Lebe vastasikin ettei välttämättä löydy laitteita joilla niitä vanhoja versioita pelata, ja vaikka löytyisikin niin moni ei varmasti halua kovin montaa pelikonetta pitää asenneltuina, ja monesti sitä vanhaa peliä saa myös metsästää kissojen ja koirien kanssa ties mistä, ja hintakin saattaa olla naurettavan korkea. Ja kuten tuossa jo vastailinkin niin monesti niihin klassikoihin on tuotu jotain lisää kuten vaikka se nettipeli.

Lisäksi nuo grafiikat alkavat varsinkin noissa PS1-aikakauden peleissä olemaan oikeasti aika karmeat. Alkuperäinen CTR nelinpelinä jaetulla ruudulla on aikamoista pikselimössöä.
Vastauksesi kuvastaa juuri sitä miksi peliala on mennyt. Suuri yleisö on massaa jolle uppoaa kovin usein mikä vain rahastus, kunhan se on graafisesti näyttävää. Ja tätähän pelifirmat hyödyntävät jatkuvasti tuottamalla koko ajan noita tuotannolllisesti helppoja remakeja toisensa perään. Tänä vuonna esim. on aivan käsittämättömän vähän julkaistu todella hyviä ja mielenkiintoisia uusia pelejä. Eikä niitä kovin paljoa ole tiedossa loppuvuodestakaan, vaikka pari kovaa nimikettä sinne nyt onkin siirtynyt. Aivan hirvittävän heikkotasoinen pelivuosi on tulossa pelien tarjonnan suhteen, kun katsotaan ohi vuoden todennäköisesti parhaiden pelien eli Cyberpunk 2077:n, Ghost of Tshushiman, TLOU2:n sekä Halo: Infiniten. Ja noistakaan eivät ainakaan kaikki välttämättä ilmesty edes tänä vuonna vielä.

Pelialan tulevaisuus näyttää todella synkältä tulevaisuudessa, kun uudet tehokonsolit ja teho-PC:t tulevat ja kasvattavat pelien kokoa nykyisistä giganttisista mittasuhteista entistä suurempiin sfääreihin. Jo nyt todella laadukkaan AAA-pelin tekeminen on käsittämättömän massiivisesti aikaa vievää hommaa ja vaatii aivan valtavat ihmisresurssit, mikäli pelejä halutaan saada valmiiksi nopeammassa aikataulussa. Ja tämä valtavien resurssien tarve tulee vielä mahdollisesti moninkertaistumaan tai vähintään tuplaantumaan seuraavassa konsolisukupolvessa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että todelliset tuoreet AAA-pelit vähenevät entisestään kun pelifirmat tiedostavat tyhmän massan tyytyvän helppoihin remakeihin. Ja remaket joita jo pilvin pimein tehdään ovat sitten resurssien puolesta pois niistä resursseista jotka voisivat olla juuri vahvistamassa noita uusia AAA-pelejä valmistavia tiimejä.

Ja muuten suuren osan parhaista PS1 ja PS2 peleistä saa erittäin edullisina emuloituina alkuperäispeleinä PS4:lle PSN-storesta. Ja vastaavasti Xbonella saa parhaat Xbox- ja Xbox360-pelit Microsoftin kaupasta edullisiin hintoihin. Eikä sitten tee kyllä yhtään tiukkaa pelata loistavasti suunniteltuja erinomaisen tarinan omaavia pelejä vaikka hyvinkin yksinkertaisella grafiikalla. Juuri aloitin PSVitalla alkuperäisen grafiikoilla olevan FFVI:n eikä tee kyllä yhtään heikkoa katsoa tuonkaan grafiikoita, kun peli on muutoin niin hyvin ja erinomaisella tarinalla tehty.

Nykyajan uusista ”pullamössösukupolvista” on vain tainnut tulla niin ”posheja” ja grafiikkariippuvaisia, ettei kelpaa enää kuin aina uudempi ja parempi grafiikka, joka valitettavasti lopulta aiheuttaa pelien tekemiseen paradoksin pelien ohjelmallisen koon jatkuvasti kasvaessa giganttisesti, kun samalla ihmisten koodaustaidot ja kyvyt pysyvät väistämättä tiettyjen inhimillisten rajojen puitteissa, mikä yhtälö sitten tuhoaa pelialan uutta ja innovatiivista luovana viihteen muotona, kun resurssit eivät yksinkertaisesti riitä aidosti uuden luomiseen kuin aina vain harvemmin.

Tai ainakin tulee olemaan jonkin sortin juurille paluu edessä, ja alan uudelleenrakentaminen jossakin vaiheessa. Ihminen on aina sokea kehityksen suhteen ja luulee kehittyvänsä jatkuvasti. Todellisuudessa loputon kehitys ei ole mahdollista (pelikonsoliskenessäkään), vaan rajat tulevat aina jossakin vastaan ja alkavat ohjaamaan ns. kehitystä syklinomaiseen muotoon, jonka kautta palataan myös joltakin osin takaisin joihinkin ennen tiettyä ”kehitystä” hyviksi todettuihin kestävämpiin asioihin ja toimintatapoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoin että tämän Crysis nimisen pelin sais Steamista (20€) kuka tahansa ladattua.

Totta mitä @Ippenator sanoit että niitä oikeasti hyviä UUSIA PELEJÄ tulee nykyisin todella todella vähän. Tämä uusi DOOM Eternal taitaa olla ainoa jonka unohdit. Itseäni myös v.tuttaa se että miten se "suuri massa" joka pelaa tyytyy siihen että peli vaan näyttää hyvältä. Mua on aina kiinnostanu myös se tekniikka siellä pelin takana.

Toinen mikä nykypeleissä ottaa päähän on se että ne usein "pilataan" täysin mitään sanomattomilla mukamas tärkeillä välipomoilla joilla ei ole mitään sidettä aikaisempaan peliin. Esimerkkinä Controlin alusta
kohtauksessa tulee yhtäkkiä vastaan hahmo jolla on sama kyky heittää tavaroita kun pelaajalla.
Ja yksikään aiempi vihollinen ei tätä tee ainakaan vielä.

^^
Control on parasta aikaa kesken mutta tuollaisia mukamas tärkeitä välipomoja on monessa pelissä. En jaksa edes laskea montako peliä on tällaisen turhan pomon takia on jäänyt pelaamatta tai kesken. Mulle kelpais hyvin et pelissä on yks ainoa "pomo" joka pitää tappaa ja se on pelin lopussa.

Itse ostin juuri omasta mielestäni parhaan futispelin (PES 6) VPDeeltä 2€ se ei ole eikä tule olemaankaan graafisesti yhtä hyvä kun nykyiset urheilupelit mutta jokin siinä kyseisessä pelissä vain futispelinä toimii paremmin kun missään sen jälkeen on toiminut. Ei ole ongelma pelata sitä koska grafiikka ei mielytä kun kaikki muu oleellinen vain toimii.

Tuo PES 6 nyt on urheilupeli joita allekirjoittanut pelaa. Joku varmasti keksii jonkun muun genren esimerkki pelin jossa yksinkertaisesti kaikki vain toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle remastered sekä remake uppoo hyvin. Esimerkkinä devil May cry sarja. Sarjan ensimmäinen peli on mun mielestä paras. Uusin on hyvä mutta se tuntui jotenkin ontolta verrattuna ekaan. Jokin taika siinä on. Jos nyt saadaan crysis remake/remastered kokoelma ni kyllä se mulle kelpaa oikein hyvin. Ehkä nykyiset konsolit jaksaa jopa pyörittää niitä pelejä. Ps3:lla jäi vähän ontoksi vaikka kuin sarjasta tykkäsinkin.
 
Katsoin että tämän Crysis nimisen pelin sais Steamista (20€) kuka tahansa ladattua.

Totta mitä @Ippenator sanoit että niitä oikeasti hyviä UUSIA PELEJÄ tulee nykyisin todella todella vähän. Tämä uusi DOOM Eternal taitaa olla ainoa jonka unohdit. Itseäni myös v.tuttaa se että miten se "suuri massa" joka pelaa tyytyy siihen että peli vaan näyttää hyvältä. Mua on aina kiinnostanu myös se tekniikka siellä pelin takana.

Toinen mikä nykypeleissä ottaa päähän on se että ne usein "pilataan" täysin mitään sanomattomilla mukamas tärkeillä välipomoilla joilla ei ole mitään sidettä aikaisempaan peliin. Esimerkkinä Controlin alusta
kohtauksessa tulee yhtäkkiä vastaan hahmo jolla on sama kyky heittää tavaroita kun pelaajalla.
Ja yksikään aiempi vihollinen ei tätä tee ainakaan vielä.

^^
Control on parasta aikaa kesken mutta tuollaisia mukamas tärkeitä välipomoja on monessa pelissä. En jaksa edes laskea montako peliä on tällaisen turhan pomon takia on jäänyt pelaamatta tai kesken. Mulle kelpais hyvin et pelissä on yks ainoa "pomo" joka pitää tappaa ja se on pelin lopussa.

Itse ostin juuri omasta mielestäni parhaan futispelin (PES 6) VPDeeltä 2€ se ei ole eikä tule olemaankaan graafisesti yhtä hyvä kun nykyiset urheilupelit mutta jokin siinä kyseisessä pelissä vain futispelinä toimii paremmin kun missään sen jälkeen on toiminut. Ei ole ongelma pelata sitä koska grafiikka ei mielytä kun kaikki muu oleellinen vain toimii.

Tuo PES 6 nyt on urheilupeli joita allekirjoittanut pelaa. Joku varmasti keksii jonkun muun genren esimerkki pelin jossa yksinkertaisesti kaikki vain toimii.

Tulipas nyt offtopic anteeksi :D
Ehdottomasti kaikesta kirjoittamastasi samaa mieltä. Doom: Eternal jäi minulta tosiaan mainitsematta, vaikka se minultakin jo löytyy ja olen sitä hieman jo alusta testannut, ja vaikuttaa kieltämättä erittäin lupaavalta. En kuitenkaan vielä uskalla varmuudella sitä ihan pilviin hehkuttaa, kun ei ole paljoa vielä tullut pelattua ja se on kuitenkin ”vain” räiskintäpeli, joita minun on yleensä hieman vaikea nostaa aivan ykköskoriin, ellen peliä ole vielä loppuun pelannut ja pysty varmuudella toteamaan sen olevan aivan parasta luokkaa. Todennäköisesti se kuitenkin tulee olemaan itsellenikin sitä, kunhan sen pelaan loppuun.

Ja jotta ei jäisi pelkästään off-topiciksi, niin todettakoon, että kaikki Crysikset on tullut aikoinaan pelattua PC:llä, silloin kun vielä pelasin aktiivisesti PC-pelejä. Olivat jokainen omalla tavallaan erinomaisia pelejä, mutta kaikkein mieluiten ottaisin niiden tarinaa jotenkin uudella tavalla jatkavan täysin uuden Crysis-pelin.

Ei vaan jaksaisi näitä toistuvia remakeja, vaikka kuinka hyvistä peleistä olisi kyse. Eihän niitä toki olekaan minun pakko ostaa, mutta harmittaa vain, mikäli panostus kyseisen pelisarjan uuteen peliin ei onnistu tai viivästyyy siksi, että pitää taas remakeihin laittaa
resursseja helpon ja nopean rahan toivossa.
 
Viimeksi muokattu:
Elikkä tämmöisen ketjun ajattelin aloittaa, kun paljon tuntuu olevan vääntöä näistä remake/remaster peleistä.
 
No remaket on hyvä asia ja kuuluukin olla 60€ jos ne tehdään tyyliin ressu 2, FF 7 tai shadow of the colossus. Sitten jos tehdään remastereita niin se riippuu ihan siitä paljonko siihen on nähty vaivaa minkä hinnan väärti ovat. Sellainen 20-40€ olisi sopiva.

Vanhoja pelejä täytyy tehdä uusiksi jotta ne saadaan nykypäivän standardeille sopiviksi, oli ne ps1 pelit kovia aikoinaan mutta en minä nykyään kovin montaa suostuisi pelaamaan. Ps2 peleissä sama juttu, liian vanhahtavia mekaniikkoja monessa kuten GTA pelit, ei niitä jaksa enään tahkota kun ovat niin kömpelöitä uusiin verrattuna.
 
Pidän erittäin hyvänä asiana, jos alkuperäisen kankeat kontrollit tuodaan myös nykypäivään. Ei pelkkä grafiikkapäivitys riitä.
Monet pelit ostaisin uudelleen tehtyinä, jos kankeat kontrollit olisi edes hieman pyöristettynä tuotu uuteen.
 
Mielestäni vaan hyvä asia, ekana mieleen tulee Crash N-sane trilogy, Spyro Reignited, CTR, FF XII(Switch porttaus), Zelda link's awakening (ja likimain puolet koko Switchin tuotannosta) ja viimeisimpänä FFVII remake. Kaikki pelejä joiden pariin tuskin olisin jaksanut enää vaivautua ilman jonkunlaista grafiikan päivitystä/laajempaa remasterointia/puhumattakaan remake-versioinneista.

Aikansa eläneet grafiikat + kaksin, jopa kolminkertaistuneet telkkarien koot + vanhojen pelien saaminen ylipäänsä nykykonsoleille ovat ajaneet siihen, että kaikki edellämainitut klassikot jäisivät vaan muistoiksi nuoruudesta, joten on vain tervetullutta, että niitä päivitetään tähän päivään.

Nintendo on myös todistanut, että Wii oli vain onneton pelikonsoli, jonka pelitarjonta ja pelit itsessään olivat loistavia, jonka vuoksi niitä kannattaa portata uudelle konsolille pienen grafiikkapäivityksen kera.

Hinnan suhteen en nää myöskään ongelmaa, mielestäni nämä ovat myös useasti vartin maltillisesti hinnoiteltua, esim. Crashit/Spyrot remastereihin kuului kolme ensimmäistä osaa ja hinta oli silti 40e kieppeillä. Näissä ainoastaan Nintendo tuntuu aina keulivan.
 
Kunhan ei johda Hollywoodimaiseen rahastus uusiokierteeseen, jossa laatu kärsii aivan liikaa, niin täysin ok. Mafia 1 ja Max Payne 1 kiitos.
 
Tämä tarkoittaa myös sitä, että todelliset tuoreet AAA-pelit vähenevät entisestään kun pelifirmat tiedostavat tyhmän massan tyytyvän helppoihin remakeihin. Ja remaket joita jo pilvin pimein tehdään ovat sitten resurssien puolesta pois niistä resursseista jotka voisivat olla juuri vahvistamassa noita uusia AAA-pelejä valmistavia tiimejä.
Onko tälle väitteelle antaa mitään lähdettä? Jos pelifirma tekee helppoa rahaa nopeasti porttaamalla jonkun vanhan pelin, niin mikä viittaa siihen että firman lisääntyneet tulot vähentävät resursseja uusilta peleiltä?

Ja muuten suuren osan parhaista PS1 ja PS2 peleistä saa erittäin edullisina emuloituina alkuperäispeleinä PS4:lle PSN-storesta.
Ei muuten saa. Ei yhtään ainoata PS1-peliä, eikä todellakaan "suurta osaa parhaista" PS2-peleistä. Tuo ei ole edes mikään mielipidekysymys; kaiken kaikkiaan löytyy 53 PS2-peliä, puuttuu niin Silent Hillit, God of Warit, Metal Gear Solidit. RE4, Shadow of the Colossus, FFX, Okami, Devil May Cryt... listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin. Rockstarin hittejä löytyy, mutta oikeastaan kaikki muut PS2-huippupelit mitä mieleen tulee puuttuvat.

Eikä sitten tee kyllä yhtään tiukkaa pelata loistavasti suunniteltuja erinomaisen tarinan omaavia pelejä vaikka hyvinkin yksinkertaisella grafiikalla. Juuri aloitin PSVitalla alkuperäisen grafiikoilla olevan FFVI:n eikä tee kyllä yhtään heikkoa katsoa tuonkaan grafiikoita, kun peli on muutoin niin hyvin ja erinomaisella tarinalla tehty.
SNES-pelien grafiikat ovatkin kestäneet aikaa huomattavasti paremmin mitä PS1-kauden 3D-pelit. Toki retropelit myös näyttävät paremmilta Vitan pikkuruudulla kuin isosta televisiosta katseltuna.
 
Onko tälle väitteelle antaa mitään lähdettä? Jos pelifirma tekee helppoa rahaa nopeasti porttaamalla jonkun vanhan pelin, niin mikä viittaa siihen että firman lisääntyneet tulot vähentävät resursseja uusilta peleiltä?


Ei muuten saa. Ei yhtään ainoata PS1-peliä, eikä todellakaan "suurta osaa parhaista" PS2-peleistä. Tuo ei ole edes mikään mielipidekysymys; kaiken kaikkiaan löytyy 53 PS2-peliä, puuttuu niin Silent Hillit, God of Warit, Metal Gear Solidit. RE4, Shadow of the Colossus, FFX, Okami, Devil May Cryt... listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin. Rockstarin hittejä löytyy, mutta oikeastaan kaikki muut PS2-huippupelit mitä mieleen tulee puuttuvat.


SNES-pelien grafiikat ovatkin kestäneet aikaa huomattavasti paremmin mitä PS1-kauden 3D-pelit. Toki retropelit myös näyttävät paremmilta Vitan pikkuruudulla kuin isosta televisiosta katseltuna.
Ensimmäiseen kohtaan vastaukseksi, että en nyt puhunut niinkään remastereista/porteista, vaan nimenomaan remakeista, jotka toki vaativat huomattavasti enemmän resursseja kuin remasterit tai porttaukset. Nimenomaan remaket ovat poissa niistä henkilömääristä, jotka ovat käytettävissä tekemään uusia AAA-pelejä. Kunnollisen AAA-tuotantoarvojen pelin tekeminen alusta loppuun kestää normaalisti vähintään 3 vuotta ja useimmiten selvästi pidempään. Mitenkään erikoista ei ole, että peliä kehitellään viitisen vuotta kaikkine vaiheineen. Remakeja taas tehdään usein parissa vuodessa ja joskus jopa reilu vuosi riittää remaken kehittämiseen.

Kun AAA-pelit kasvavat ohjelmallisesti kooltaan koko ajan grafiikoiden ja yhä suurempien ja yksityiskohtaisempien peliympäristöjen myötä, niin tarve yhä suuremmille pelinkehittäjien määrille yksittäisissä peleissä sen kuin vain kasvaa. Ja eivät nuo pelifirmat niillä remakeista saaduilla euroillaan/dollareillaan niitä AAA-tiimejä kasvattele, vaan niillä euroilla/dollareilla vaan ostetaan aikaa kehitellä AAA-pelejä entistä pidempään. Eihän pelifirmojen kannata ylipäätään julkaista remakeja ja AAA-pelejä samoihin aikoihin tai edes samana vuonna, jolloin remaket nimenomaan ovat isona syynä osaltaan sille, että AAA-pelien kehitykseen annetaankin mennä helposti se 3-6 vuotta.

Me käymme tässä keskustelua, jossa puolin ja toisin kerrotaan omista näkemyksistä ja havainnoista pelimaailmaan, pelikehitykseen ja pelimarkkinoihin liittyen. Aika hedelmätöntä keskustelua, jos näkemyksiään pitäisi koko ajan jollain lähteillä perustella. Yhtä hyvin varmaan minun pitäisi vaatia lähteitä sinun kommentteihisi tai näkemyksiisi liittyen.

Sen voin toki todeta, että olen tehnyt aika paljon havaintoja mm. EDGE-lehden pelien tekemiseen ja markkinoihin liittyvien juttujen ja haastatteluiden pohjalta jo kymmenisen vuotta. Toki seuraan muutenkin paljon pelilehdistöä ja nettiä erityisesti pelialaan ja markkinoihin liittyvien julkaisuiden osalta, en niinkään peliarvosteluiden osalta.

Toiseen kommenttiisi liittyen täytyy nyt toki myöntää, että muistini teki tepposiaan. Eli olet kyllä oikeassa siinä, että PS4:lle ei tosiaan aivan niin paljoa saa noita parhaita PS1- ja PS2-pelejä, kuin aiemmin väitin. Toki joitakin saa, kuten esim. lähes kaikki noille laitteille julkaistut Final Fantasyt ja myös metroidvania pelejä pitäisi löytyä hyvin.

Kyllä noita silti joitakin sinänsä on PS4:llekin, mutta erehdyin kyllä silti muistelemaan tilannetta PS3:n kohdalla. Eli PS3:llehan saa sitten todella hyvin Storesta PS1- ja PS2-pelejä. Unohtui varmaan tuo mikä laite oli kyseessä, siitä syystä, että pelaan edelleen varsin paljon myös PS3:lla. Ja olkkarista löytyvät kaikkiaan PS4 Pro, Xbone X, Switch, PS3 sekä WiiU, eikä ole kyllä ollut ongelmaa, vaikka nuo kaikki laitteet ovat telkkariin parin liittimen avulla samaan aikaan kytkettyinä.

Joka tapauksessa suuri virhe tehdään juuri siinä, että niin voimakkaasti aletaan hyljeksimään aikaisempien sukupolvien laitteita ja pelejä (ilmiö muistuttaa lasten joululahjojen avaamista ja aikaisempiin leluihinsa suhtautumista jouluna ja sen jälkeen), aina kun uutta laitesukupolvea tulee markkinoille. Tämä juuri vääristää pelimarkkinoita samalla tapaa kuin vääristää pelien jatkuvasti suurentuva ohjelmallinen koko sekä niiden kehittämiseen tarvittavien työmäärien ja tarvittavien henkilöresurssien jatkuvasti kasvavat tarpeet.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiseen kohtaan vastaukseksi, että en nyt puhunut niinkään remastereista/porteista, vaan nimenomaan remakeista, jotka toki vaativat huomattavasti enemmän resursseja kuin remasterit tai porttaukset. Nimenomaan remaket ovat poissa niistä henkilömääristä, jotka ovat käytettävissä tekemään uusia AAA-pelejä.
Toki remaket vie enemmän aikaa, mutta kyllähän nyt vaikka nuo Resident Evil 2 ja 3 remaket ja se Final Fantasy VII ovat käytännössä ihan uusia AAA-pelejä, enkä oikein osaa nähdä minään menetyksenä ettei vaikka tuon RE2:n sijasta julkaistu samoilla mekaniikoilla toimivaa uutta RE8:aa jollain uudella höpöhöpö-juonella.

eivät nuo pelifirmat niillä remakeista saaduilla euroillaan/dollareillaan niitä AAA-tiimejä kasvattele, vaan niillä euroilla/dollareilla vaan ostetaan aikaa kehitellä AAA-pelejä entistä pidempään. Eihän pelifirmojen kannata ylipäätään julkaista remakeja ja AAA-pelejä samoihin aikoihin tai edes samana vuonna, jolloin remaket nimenomaan ovat isona syynä osaltaan sille, että AAA-pelien kehitykseen annetaankin mennä helposti se 3-6 vuotta.

Me käymme tässä keskustelua, jossa puolin ja toisin kerrotaan omista näkemyksistä ja havainnoista pelimaailmaan, pelikehitykseen ja pelimarkkinoihin liittyen. Aika hedelmätöntä keskustelua, jos näkemyksiään pitäisi koko ajan jollain lähteillä perustella. Yhtä hyvin varmaan minun pitäisi vaatia lähteitä sinun kommentteihisi tai näkemyksiisi liittyen.
No jos nyt heittää vain jonkun tuollaisen kommentin että remaket on peliteollisuuden syöpä koska vievät resurssit pois muista peleistä ilman mitään lähteitä tai perusteluja niin kyllähän se tosiaan melko hedelmätöntä on.

Minä en ainakaan tiedä miten eri pelifirmat käyttävät mahdollisia voittojaan, ja epäilen että siihen olisi jotain yhtä vastausta mikä joka tilanteessa pitää paikkansa. Tuo toki kuulostaa ihan järkevältä ettei julkaista montaa peliä samaan aikaan, mutten usko tuonkaan nyt loppupelissä mitään isoja hidastuksia uusien pelien julkaisulle aiheuttavan.

Toki joitakin saa, kuten esim. lähes kaikki noille laitteille julkaistut Final Fantasyt ja myös metroidvania pelejä pitäisi löytyä hyvin.
Final Fantasyt taitaa olla pc:ltä käännetty ja ainakin Castlevania Symphony of the Night PSP-portti, ehkä joissain kokoelmissa (Mega Man X?) saattaa olla ihan PS1-versioitakin, mutta ainakin todella vähän noita löytyy.

Saattaa kuulostaa vähän pilkun viilaamiselta, mutta esim. Final Fantasy VII on ymmärtääkseni alkuperäistä paremmalla resoluutiolla ja joillain pikku lisäyksillä kuten pelin nopeuttaminen ym. Eli juurikin tuollainen "remake" tai "remasteri" mikä on vain hyvä että on julkaistu PS4:llekin.

Eli PS3:llehan saa sitten todella hyvin Storesta PS1- ja PS2-pelejä.
PS3:lle noita tosiaan taisi olla enemmän, mutta näissäkin pitää kikkailla jenkkitili tehden ja storekrediittejä metsästäen jollei halua pelata hitaampia euroversioita joita suurin osa noista on. Aika paljon mukavampi pelata jotain paremmalla resoluutiolla ja oikealla pelinopeudella toteutettua remasteria.

Unohtui varmaan tuo mikä laite oli kyseessä, siitä syystä, että pelaan edelleen varsin paljon myös PS3:lla. Ja olkkarista löytyvät kaikkiaan PS4 Pro, Xbone X, Switch, PS3 sekä WiiU, eikä ole kyllä ollut ongelmaa, vaikka nuo kaikki laitteet ovat telkkariin parin liittimen avulla samaan aikaan kytkettyinä.

Joka tapauksessa suuri virhe tehdään juuri siinä, että niin voimakkasti aletaan hyljeksimään aikaisempien sukupolvien laitteita ja pelejä (ilmiö muistuttaa lasten joulahjojen avaamista ja aikaisempiin leluihinsa suhtautumista jouluna ja sen jälkeen), aina kun uutta laitesukupolvea tulee markkinoille. Tämä juuri vääristää pelimarkkinoita samalla tapaa kuin vääristää pelien jatkuvasti suurentuva ohjelmallinen koko sekä niiden kehittämiseen tarvittavien työmäärien ja tarvittavien henkilöresurssien jatkuvasti kasvavat tarpeet.
Tuosta olen ihan samaa mieltä että aiemmista sukupolvista löytyy paljon hyviä pelejä; itsekin toisessa ketjussa toivoin PS5:een PS3-yhteensopivuutta, sehän se paras vaihtoehto olisi että vanhat pelit toimisivat uusilla koneilla.
 
Kyllä klassikot ansaitsee uusinnan, juuri saatiin lasten kanssa shadow of the colossus päätökseen. Oli mukava kokea uudelleen - ja nyt jälkikasvun kanssa.
 
Remaket on itselleni vähän kaksipiippuinen juttu. Toki hyvä jos tehdään vanhasta hyvästä pelistä eheämpi versio ja jos siinä vielä onnistutaan. Esimerkiksi juurikin Re2 on onnistunut tuotos.

Ristiriitaisempi juttu on se sitten, etten ole varma jaksanko pelata sitä vanhaa tuttua peliä läpi. Mieluiten käyttäisin peliajan uusiin pelikokemuksiin.
 
Ehkäpä se Resident Evil 8kin olisi jo ulkona, jos noita remake-pelejä ei olisi tehty. Ehkäpä se seuraava The Elder Scrolls olisi myös lähempänä valmista, jos sitä Skyrimiä ei olisi tarvinnut väkisin julkaista ihan jokaiselle alustalle ja laitesukupolvelle. Kyllähän klassikoiden remasterointi ja uudelleen tekeminen faneja palvelee, mutta aina niihin käytetty aika on pois joltain muulta. Resursseja niihin menee aina väkisinkin. Lisäksi väkisinkin välillä sitä huomaa ajattelevansa, että haluaako osa studioista kierrättää vanhaa siksi, että pääsee sieltä, mistä aita on matalin. Kun ei tarvitse enää panostaa uusiin tarinoihin ja hahmoihin, vaan voi keskittyä melkolailla pelkästään silmäkarkkiin. Kierrättää vain vanhan tarinan lähinnä minimaalisin muutoksin ja lisäyksin sekä iskee päälle "remaster" tai "remake"-leiman, niin voi siitä vanhasta pelistä pyytää taas sen 70 euroa.

Eihän noita toki ole kenenkään pakko ostaa, mutta oltaisiinko me saatu jo tässä vaiheessa vaikka Capcomilta, Bethesdalta tai Square Enixiltä jotain täysin uutta ja mahtavaa, jos esimerkiksi nuo studiot olisivat käyttäneet aikansa ja resurssinsa johonkin oikeasti uuteen? Eipä sillä, kyllä minä RE 2 ja 3 Remaket katselen mukavien striimaajien pelaamana läpi ja mahdollisesti ostan FF 7 Remaken joskus alennuksesta, mutta kaipaisin silti enemmänkin uusia tarinoita pelattavaksi vanhojen kierrättämisen sijaan.
 
Ylös Bottom