Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien remasterit/remaket hyvä vai huono asia?

Pelien remasterit/remaket hyvä vai huono asia?

  • Hyvä

    Äänet: 74 50,0%
  • Huono

    Äänet: 14 9,5%
  • Ei niitä ole pakko ostaa, niin ihan sama jos tulee

    Äänet: 60 40,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    148
yms.

VOI HITSI, KUN OLISIKIN MAHDOLLISTA OLLA OSTAMATTA TÄTÄ PELIÄ.

Itsellenihän tämä peli ei tule maksamaan sentin hyrrää, koska en sitä aio ostaa edes alesta, ja olen aika varma, että ihan jokainen pystyy olemaan ostamatta tätä. (En voi vannoa, voihan jollakulla olla vaikka sellainen sairaus, että ihan jokainen peli on pakko ostaa, ja näille voin vain esittää osanottoni.)

Mitä haittaa siitä siis on, että Naughty Dog tällaisen päästelee kauppoihin?

Siitä on se haitta, että se vähemmän kriittinen massa ostaa kuitenkin ja raivaa tietä uusille vastaaville julkaisuille. En ole itse ostamassa peliä edes alelaarista. Mutta pahoittelut tosiaan, ehkä mielipiteet kuuluvat jonnekin muualle kuin tälle foorumille.
 
Siitä on se haitta, että se vähemmän kriittinen massa ostaa kuitenkin ja raivaa tietä uusille vastaavilta julkaisuille.
Jos ihmiset ostavat näitä pelejä niinkö eikö se kieli kiinnostuksesta sitten näitä kohtaan? Ei kai se nyt huono tilanne ole jos studiot tekevät pelejä joita ihmiset haluavat ostaa.

Vai onko jotenkin nähtävissä sitten, että studiot uhraavat resurssejaan uusien pelien kustannuksella? Kuten sanottua niin ND ainakin työstää tällä hetkellä kolmea peliä joista tämä on yksi. Nythän useat studiot ovat pyrkineet kasvattamaan studioidensa kokoa jotta yhtä aikaisesti pystytään työstämään useaa projektia samaan aikaan.

Ymmärrän hyvin sellaisen ajattelun jos ei halua vanhoja pelejä pelailla uudestaan uudessa muotissa - saati maksaa niistä uudestaan, mutta niin kauan kuin nämä ei ole todistetusti muista projekteista pois, niin itse en näe ongelmaa. Ainakaan sellaista joka olisi keneltäkään pois.
 
Siis en missään vaiheessa ole sanonut etteikö saisi olla innoissaan, tulen itsekkin ostamaan Re4 ja Dead Spacen remaket julkaisussa.
Jotka myös maksavat täyden hinnan. Ei Sony ole siis ainoa ahne firma.

Vähän ihmettelen tuota ihmisten suurta vastareaktiota, kun ei tuo Tlou-Remake ole ainoa täyshintainen Remake jostain vanhemmasta pelistä. Remastered toki joo tuli aikoinaan, mutta eipä se kauheasti muuttanut itse peliä. Ja en ymmärrä että kun se on olemassa, niin ei saa tehdä enään remakea.
 
Jotka myös maksavat täyden hinnan. Ei Sony ole siis ainoa ahne firma.

Vähän ihmettelen tuota ihmisten suurta vastareaktiota, kun ei tuo Tlou-Remake ole ainoa täyshintainen Remake jostain vanhemmasta pelistä. Remastered toki joo tuli aikoinaan, mutta eipä se kauheasti muuttanut itse peliä. Ja en ymmärrä että kun se on olemassa, niin ei saa tehdä enään remakea.
Ylihinta 79,90 vai täysi hinta 69,90? Minusta ainakin tuo ensimmäinen on erityisen ahne ratkaisu - varsinkin kun tosiaan puhutaan remakesta, eikä kokonaan alusta asti uutena suunnitellusta pelistä. Ahneita nuo molemmatkin hinnat ovat toki, kun vain remakeista puhutaan.

Voiton liian näkyvä maksimointi on kuitenkin asiakkaiden aliarvioimista, jota Sony nimenomaan harrastaa liikaa. Mm. siksi olen siis tullut niin kriittiseksi Sonya kohtaan.

En toki täysin ole hylännyt pleikkaria, kun sille kuitenkin hyviä pelejä tulee. Mutta aivan liikaa Sony tekee nykyään juuri sen kaltaisia linjauksia, joita en itse näe hyvänä kuluttajia kohtaan. Uskon sen myöskin kostautuvan jossakin vaiheessa, jos eivät ymmärrä arvostaa asiakkaitaan enemmän.
 
Ihan höpöhöpö-mutuilua, että pleikkarin voittokulku mihinkään olisi heikkenemässä niin kauan kuin peleihin panostetaan ja niitä tarjoillaan tasaiseen tahtiin kuten tähänkin asti. Katsokaa nyt vaikka Nintendoa. Yhtiöllä menee paremmin kuin koskaan ja siellä on kumminkin Sonya pienemmällä panostuksella tuotettu ja julkaistu uudelleenjulkaisuja sillä täydellä hintalapulla. Ei paljoa näytä voittokulku heillä olevan heikkenemään päin myöskään.

Ja jos nyt leikitellään ajatuksella sitten, että Sony rahastaa liikaa first party peleillään, niin samaan syssyyn voidaan muistuttaa, että Sony juuri julkaisi tilauspalvelun joka tarjoaa ihmisille roppakaupalla pelattavaa kympin hintalapulla. Eli jos siellä on pientä rahastuksen makua Sonylla heidän uusissa first party peleissä, niin samalla tapaa voidaan sanoa, että kyllä siellä vastapainoksi tarjotaan myös todella reiluja diilejä kuluttajankin kannalta. Ei kaikki ole niin mustaa ja valkoista.
 
Jotka myös maksavat täyden hinnan. Ei Sony ole siis ainoa ahne firma.

Vähän ihmettelen tuota ihmisten suurta vastareaktiota, kun ei tuo Tlou-Remake ole ainoa täyshintainen Remake jostain vanhemmasta pelistä. Remastered toki joo tuli aikoinaan, mutta eipä se kauheasti muuttanut itse peliä. Ja en ymmärrä että kun se on olemassa, niin ei saa tehdä enään remakea.

80 dollaria vs 60 dollaria Remakeista, kuka arvaa julkaisijat?
 
Ne pelit ovat kyllä ihan 70 dollaria pleikkarilla digitaalisessa storessa jenkeissä. Ja Dead Space Remake on EA:n peli joten silläkin on todennäköisesti ihan sama hintalappu kuin TLOU Part 1.

Mutta eivät esim Capcom Remakeista ole itse tommosia hintoja julkkarissa maksanut, aivan sama miten näitä pyöritellään niin kyllä hinnoissa julkaisijoita kohden melkoisia eroja.
 
Heitetään nyt mukaan omakin mielipide. Remaster pelistä täysi hinta ei kuulosta oikein hyvältä mutta remake pelistä olen sen valmis maksamaan. Tuliko last of us remake liian aikaisin? Tulihan se. Tämän jollain tapaa ymmärrän tulevan sarjan takia. Kyllä tämäkin varmasti tulee hankittua mutta en ehkä kuitenkaan julkkarissa. Remaken hinta perustuu mun mielestä aika pitkälle siihen paljonko kehitys on yhtiölle kustantanut. Se olisi jo kolmas kerta kun ostan saman pelin. Kuulostaa kyllä aika koomiselta ostaa sama peli useasti mutta pidän tätä yhtenä kaikkien aikojen parhaana. Jotenkin reaktiot suuntaan tai toiseen ovat mielenkiintoisia. Ne perustuu hyvin pitkälle hintaan mikä on ymmärrettävää mutta eihän itse pelistä olla näytetty juuri muuta kuin välivideoita parin minuutin ajan. Mua kiinnostaa nähdä gameplayta ja tietää enemmän mitä pelissä on muuttunut vai onko mitään, ennen kuin tämän enempää otan kantaa
 
Mutta eivät esim Capcom Remakeista ole itse tommosia hintoja julkkarissa maksanut, aivan sama miten näitä pyöritellään niin kyllä hinnoissa julkaisijoita kohden melkoisia eroja.
Toki on varmasti joitain eroja, mutta itse ainakin fyysisenä pyrin pelit ostamaan. Saa kyllä halvemmalla, jos jaksaa nähdä vaivaa.

Ja sitäpaitsi, kyllähän laadusta voi enemmän maksaa. Capcomin remaket eivät kaikki ole olleet niin laadukkaita, toisinkuin Sonylla.
 
Toki on varmasti joitain eroja, mutta itse ainakin fyysisenä pyrin pelit ostamaan. Saa kyllä halvemmalla, jos jaksaa nähdä vaivaa.

Ja sitäpaitsi, kyllähän laadusta voi enemmän maksaa. Capcomin remaket eivät kaikki ole olleet niin laadukkaita, toisinkuin Sonylla.

Käytetään vaikka Shadow of the Colossuksen Remakea joka maksoi julkkarissa 39e vai 49e ja nyt Last of us part 1 maksaa kymmeniä euroja enemmän aikalailla 70e. Kun taas nyt se Resident Evil 4 Remake tulee varmana maksamaa sen 60e tai jopa vähemmänkin kun fyysisistä puhuttiin.
 
Vähän turhahan tästä on siinä mielessä vääntää että pelin voi joko ostaa tai jättää ostamatta. Eli ei ole keneltäkään mitään pois. Jos siellä jäisi myynnit tavoitteesta se varmasti huomioitaisiin jatkossa. Jos sieltä tulisikin tyyliin joku 90+ keskiarvon tekele jota jengi ostaa kuin hullu puuroa niin varmasti näitä tehtaillaan lisää. Remasterit yleisesti eivät ainakaan vielä näytä laantumisen merkkejä. Tosin remasteroidut pelit varmaan alkavat jäädä taka-alalle koska uudet konsolit ovat mahdollistavat paremman resoluution ja ruudunpäivityksen ihan pelkällä pävityksellä useasti.
 
Viimeksi muokattu:
Käytetään vaikka Shadow of the Colossuksen Remakea joka maksoi julkkarissa 39e vai 49e ja nyt Last of us part 1 maksaa kymmeniä euroja enemmän aikalailla 70e. Kun taas nyt se Resident Evil 4 Remake tulee varmana maksamaa sen 60e tai jopa vähemmänkin kun fyysisistä puhuttiin.
PS5 pelit ovatkin nyt yleensäkin kalliimpia, joten ei se ollut uusi asia. Ja varsinkin kun tuo on ollut alunperin pleikan yksinoikeus. Toki en tietenkään kuluttujana sitä asiaa arvosta, että pelit maksavat enemmän. Mutta se pelien tekeminen on vain kalliimpaa, ja mistä sitä tietää että mitä uutta Tlou-remakessa on.

Ei kannata tuomita ennenkuin tietää ja ei kukaan tosiaan pakota maksamaa 70euroa. Voi vaikka odotella niitä alennuksia, kuten itse todennäköisesti teen. Tai sitten ostan käytettynä.
 
Vähän turhahan tästä on siinä mielessä vääntää että pelin voi joko ostaa tai jättää ostamatta. Eli ei ole keneltäkään mitään pois. Jos siellä jäisi myynnit tavoitteesta se varmasti huomioitaisiin jatkossa. Jos sieltä tulisikin tyyliin joku 90+ keskiarvon tekele jota jengi ostaa kuin hullu puuroa niin varmasti näitä tehtaillaan lisää. Remasterit yleisesti eivät ainakaan vielä näytä laantumisen merkkejä.
Ja kyllä niillä jo oikeasti teknisesti erityisen vanhentuneiden merkkipaalupelien osalta voisikin olla pointtinsa (kunhan hinnat olisivat myös maltillisempia). Mutta TLoU 1 on kuitenkin vielä sen verran uusi peli ja remasterinsa osalta varsinkin niin hyvä peli teknisestikin, ettei tuollaisessa ole ainakaan omasta mielestäni mitään järkeä. Olisivat käyttäneet nuokin resurssit jonkin oikeasti teknisesti vanhentuneen ja suositun pleikkaripelin remakeen, jos remake oli pakko tehdä - tai vielä parempaa, olisivat pyörtäneet typerän päätöksensä pelaajien keskuudessa varsin suositun ja kehutun Days Gonen hyllyttämisestä (tehtiinkö ne pelit pelaajille vai kriitikoille?) ja laittaneet nuo resurssit sittenkin vaikkapa Days Gonen jatko-osan tekemiseen sen sijasta, että tekevät noinkin tuoreesta pelistä taas uudelleenlämmittelyä.
 
PS5 pelit ovatkin nyt yleensäkin kalliimpia, joten ei se ollut uusi asia. Ja varsinkin kun tuo on ollut alunperin pleikan yksinoikeus. Toki en tietenkään kuluttujana sitä asiaa arvosta, että pelit maksavat enemmän. Mutta se pelien tekeminen on vain kalliimpaa, ja mistä sitä tietää että mitä uutta Tlou-remakessa on.

Ei kannata tuomita ennenkuin tietää ja ei kukaan tosiaan pakota maksamaa 70euroa. Voi vaikka odotella niitä alennuksia, kuten itse todennäköisesti teen. Tai sitten ostan käytettynä.

Kehittäminen kyllä maksaa mutta Capcom julkaisee Remaket multiplattarina kuten EA tulee tekemään Dead Spacen kohdalla, voin itsekkin joskus harkita Last of us part I ostoa jos sen käytettynä saan ja halvalla, sillon tiedän että rahat menevät oikeaan osoitteeseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mutta eivät esim Capcom Remakeista ole itse tommosia hintoja julkkarissa maksanut, aivan sama miten näitä pyöritellään niin kyllä hinnoissa julkaisijoita kohden melkoisia eroja.
OK jos oli tosiaan niin, että nuo RE Remaket oli digitaalisenakin julkaisussa sen 59,99 eikä 69,99 niin kuin vaikkapa RE8 tällä hetkellä. Itse en muista niin tarkkaan ja PS Storessakin nuo remaket ovat jo laskeneet hinnassa.

On totta, että eroja näissä remakeissa on aina ja lopultahan se on ihan henkilökohtaista jokaiselle mikä on liikaa maksaa pelistä ja mikä ei. Itseäni ei esimerkiksi 30 euron hintalappu PS1-Medievil remakesta napannut, mutta remaket PS3-aikakauden TLOU, Dead Space ja Demon's Souls-peleistä saavat kyllä ostohousut jalkaan vaikka hintaa olisikin enemmän kuin keskiverto remakella.
 
OK jos oli tosiaan niin, että nuo RE Remaket oli digitaalisenakin julkaisussa sen 59,99 eikä 69,99 niin kuin vaikkapa RE8 tällä hetkellä. Itse en muista niin tarkkaan ja PS Storessakin nuo remaket ovat jo laskeneet hinnassa.

On totta, että eroja näissä remakeissa on aina ja lopultahan se on ihan henkilökohtaista jokaiselle mikä on liikaa maksaa pelistä ja mikä ei. Itseäni ei esimerkiksi 30 euron hintalappu PS1-Medievil remakesta napannut, mutta remaket PS3-aikakauden TLOU, Dead Space ja Demon's Souls-peleistä saavat kyllä ostohousut jalkaan vaikka hintaa olisikin enemmän kuin keskiverto remakella.

 
Täällä ihan vakavalla naamalla sanotaan, että ”Olihan RE2/2 Remake myös täysihintainen eikä kukaan valittanut!” ja verrataan noita tähän rahastukseen? Kyllä vaan Sonyä on pakko puolustaa, vaikka siellä mitä tehtäisiin. Katsokaa miltä alkuperäinen RE2 näyttää ja verratkaa sitä uuteen. Hädin tuskin pystyy sanomaan, että kyseessä on sama peli. Miten ihmeessä voi sanoa vakavalla naamalla, että tämä TLOU remake on millään tavalla saman tasoinen remake tuon RE2:n kanssa? Siihen päälle vielä tämä TLOU maksaa 10e enemmän.

Yleisesti ei ole mitään remastereita ja remakeja vastaan. RE2 remake oli aivan mahtava. Samoin Shadow of Colossus, Crash Trilogy, FF7. Mutta tällainen rahastus sylettää. Alle 40e ostaisin TLOU heti julkaisussa mutta että 80e? Huhhuh. Ja tätä vielä kehdataan puolustella. Tai pystyy pokalla sanomaan, että tämä ”remake” on samalla tasolla esimerkiksi RE2 tai FF7 remaken kanssa, joissa alkuperäinen versio näyttää siltä, kun hahmot olisi kasattu Legoista ja vieläpä rajatuilla palikoilla.
 
No onhan tuo TLOU Remake varmaan hyvä pc pelaajille jotka ei konsoleita omista, tai hemmetin pienelle ryhmälle ihmisiä jotka vasta sarjaan tutustuivat TLOU2 myötä. Ite en tällä hetkellä nää mitään syytä hankkia enää kolmatta versiota pelistä.
 
Ylös Bottom