Horizon-keskustelussa tuli puhetta kiipeilystä, ja koska aihe on ihan mielenkiintoinen, vaikka meneekin hiukan Horizonista ohi, niin ajattelin aloittaa yleisen keskustelun pelimekaniikoista. Eli missä on jokin mekaniikka toteutettu poikkeuksellisen hyvin tai missä olisi petrattavaa?
Tässä lainaus alkuperäisestä keskustelusta:
Hyvä kysymys. Kiipeilystä olisi varmaan mahdollista tehdä mielenkiintoista, mutta itse näkisin mielekkäämpänä yhdistää sen yleisemmin "traversaliin" (jolle olen yrittänyt keksiä hyvää suomenkielistä vastinetta, miltä kuulostaisi "maastonylitys"?)
Eniveis, parhaita esimerkkejä loistavasta maastonylityksestä on Prince of Persia -peleissä. Niissähän täytyy osata hypätä oikea-aikaisesti, juosta seiniä pitkin, kiikkua köysissä tai ketjuissa ja ennen kaikkea yhdistää liikkeet sujuvaksi ketjuksi. Näissä on kivasti haastetta, epäonnistumisen mahdollisuus ja tietysti se riemu, joka syntyy pitkän liikesarjan onnistuneesta suorittamisesta.
Itse asiassa pelkkä kiipeily on suhteellisen hyvin toteutettu Astro's Playroomissa. Siinähän on selkeästi merkatut tarttumiskohdat, mutta niistä täytyy aktiivisesti pitää kiinni. Joissain kohdissa tarttumisen voimakkuudella on merkitystä. Tätä voisi laajentaa lisäämällä käsien liikuttelun osaksi haastetta, ja jos samalla täytyisi myös ottaa huomioon jalkojen sijainti, niin mekaniikasta voisi saada riittävän monipuolisen. Pelkkien käsien tai yhden käden ja yhden jalan varassa roikkuminen voisi kuluttaa energiaa ja sitä pystyisi palauttamaan löytämällä tukevat alustat kaikille raajoille.
Tietysti tämä edellyttäisi todella tarkkaa kenttäsuunnittelua, jotta kiivettävästä pinnasta tulisi riittävän mutta ei liian vaikea. Mutta jotain tämäntyyppistä monipuolisuutta lisäämällä esim. johonkin Unchartedeihin tai miksei vaikka Assassin's Creediin saisi uutta henkeä.
Tässä lainaus alkuperäisestä keskustelusta:
Kuka voi edes sanoa että missään pelissä kiipeily olisi hauskaa pelaamista? Spider-Mania ei lasketa koska tyyppi juoksee seinillä. Itse voin hieman erikoisen vaihtoehdon, sillä Dishonoredeissa olen pitänyt kiipeilystä kattolampuissa ja salareittejä etsien, samoin kuin hyvin samanlaisen pelimekaniikan omaavassa Preyssä. Mutta ei ehkä ole samanlainen kiipeily kyseessä mitä tässä vertaillaan, joten en äkkiä keksi itsekään yhtään mielekästä kiipeilymekaniikkaa.
Hyvä kysymys. Kiipeilystä olisi varmaan mahdollista tehdä mielenkiintoista, mutta itse näkisin mielekkäämpänä yhdistää sen yleisemmin "traversaliin" (jolle olen yrittänyt keksiä hyvää suomenkielistä vastinetta, miltä kuulostaisi "maastonylitys"?)
Eniveis, parhaita esimerkkejä loistavasta maastonylityksestä on Prince of Persia -peleissä. Niissähän täytyy osata hypätä oikea-aikaisesti, juosta seiniä pitkin, kiikkua köysissä tai ketjuissa ja ennen kaikkea yhdistää liikkeet sujuvaksi ketjuksi. Näissä on kivasti haastetta, epäonnistumisen mahdollisuus ja tietysti se riemu, joka syntyy pitkän liikesarjan onnistuneesta suorittamisesta.
Itse asiassa pelkkä kiipeily on suhteellisen hyvin toteutettu Astro's Playroomissa. Siinähän on selkeästi merkatut tarttumiskohdat, mutta niistä täytyy aktiivisesti pitää kiinni. Joissain kohdissa tarttumisen voimakkuudella on merkitystä. Tätä voisi laajentaa lisäämällä käsien liikuttelun osaksi haastetta, ja jos samalla täytyisi myös ottaa huomioon jalkojen sijainti, niin mekaniikasta voisi saada riittävän monipuolisen. Pelkkien käsien tai yhden käden ja yhden jalan varassa roikkuminen voisi kuluttaa energiaa ja sitä pystyisi palauttamaan löytämällä tukevat alustat kaikille raajoille.
Tietysti tämä edellyttäisi todella tarkkaa kenttäsuunnittelua, jotta kiivettävästä pinnasta tulisi riittävän mutta ei liian vaikea. Mutta jotain tämäntyyppistä monipuolisuutta lisäämällä esim. johonkin Unchartedeihin tai miksei vaikka Assassin's Creediin saisi uutta henkeä.