Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Peliväkivalta

Drizl

New Member
Kaikkien kunnon kristittyjen ikuinen vihollinen eli peliväkivalta on taas noussut puheenaiheeksi suomessa. Eihän peliväkivallalla ihan mässäillä pitäisi, mutta ei kaiken kieltäminen ja karsiminenkaan ole oikea tie hoitaa hommaa. Olen sitä mieltä, että peleistä aina hakemalla haetaan syyllistä. Jos joku tappaa 100 koulukaveria ja on pelannut 5 vuotta sitten Doomia niin tietysti tämä kaikki on Doomin vika. Uskon että jos joku on niin hullu, että tappaa sen 100 koulukaveria niin hän tekisi sen jossain vaiheessa kuitenkin vaikka ei olisi ikinä peleihin koskenutkaan. Toiset on herkempiä kuin toiset, mutta ei siksi kannata kaikkea kieltää. Maailma ei ole hirmu kiva paikka aina, mutta turha sitä on kotiin jäädä itkemään.

http://www.kristillisdemokraatit.fi/keskustelu/board1/board2.cgi?action=read&message=4204
 
Jenkkilä fiilikset...

Siis kaikkihan sen tietää, että väkivalta keksittiin peleistä.:D
Varsinkin kun nuorten tekemien väkivaltarikosten määrä on ollut lähes sama (pientä laskua on ollut havaittavissa) jo 20 vuotta. Varmaan se c64:n inhorealistinen grafiikka sekoitti nuorten päät, Pongista nyt puhumattakaan. Aikaisemmin on myös tiedetty, että sarjakuvat aiheuttavat nuorisorikollisuutta, onania (=itsesaastutus, btw) aiheuttaa sokeutta ja ties mitä, ja että maailma on litteä. Aika monet näistä on juuri kristittyjen ideoita. Onkohan tässä joku kuvio havaittavissa.:D


Ilmainen vaalilause:
Kristillisdemokraatit - muista keskiaika!
 
Aina ne jotain koittaa keksiä! Mä luulin että toi peliväkivallan syyttäminen ois menny pois jo muodista, silleen et se ois ollu 90-luvun juttu. Minun mielestäni vastuu on vanhemmilla, ja kuten tiedätte, eivät kaikki voi onnistua, joten aina niitä murhia tehdään. Koko ihmiskunnan historiassa aina on tapettu ja murhattu ihmisiä. Ja aina siitä on syytetty jotain...

ANTAKAA MEIDÄN NAUTTIA PELEISTÄ JA ANTAKAA MEIDÄN OLLA IHMISIÄ!

Vastuu vanhemmille! Maailma olisi tosiaankin todella TYLSÄ paikka elää jos väkivaltaset pelit kiellettäisiin. Mua ainakin alkais vituttaan niin paljon että varmasti menisin kadulle hakkaan jengiä :)
 
Juu, olen täysin samaa mieltä, että vastuu kuuluu aina vanhemmille. Jos 10v sälli ampuu 100 koulukaveria niin kyllä kasvatuksessa on ollut joku TODELLA pahasti pielessä. Mut tää kaikki johtuu taas siitä, että nykypäivänä vanhemmat painaa 20 tuntisia työpäiviä ja lapsille ei jää pahemmin aikaa.

Mut asiaan... Itse tykkään pelata väkivaltapelejä kuten Haloota jne. mutta ei se ihan tyhjästä tempaistu kommentti ole, että pelit vaikuttaa noihin ongelmanuoriin. Varmasti tollanen hörhö saa lisää fiboja pelattuaan pelejä joissa veri ja suolet lentelee pitkin seiniä.
Mutta en mä silti oo sitä mieltä, että väkivaltapelit pitäisi kieltää koska nykymaailmassa näkee väkivaltaa kaikessa muodossa jokapuolella. Jos pelit kielletään niin silloin pitäis tv uutisetkin kieltää.
 
Kyllähän jotkut ottavat vaikutteita peleistä/elokuvista/musiikista.
Pukeutuminen, sanonnat ym.. Pienempiä tai isompia, hyvempiä tai pahempia vaikutteita. Esimerkiks lapset ottavat herkästi vaikutteita, mutta yleensä nekin on jotain tyyliin leikitään muumia.
Muistan kun peruskoulussa meidän luokalla oli eräs poika, joka sitten kaverinsa luona katto jonkun nyrkkeily elokuvan, niin sitten seuraavan päivänä tämä poika oli hutkimassa ympäriinsä (ei se nyt ketään hakannut), ja muutenkin otti vaikutteita siitä.
Mutta se että tappaa toisen ihmisen, ei voi johtua mistään pelistä.
Yksin kertaisesti jotkut on niin sekopoltseja, vaikka ei olisi pelannut mitään peliä ikinä. Perus paska puhetta, kun pitää jollekkin asialle keksiä syy, kun kerran vanhemmissa ja kasvatuksessa ei voi koskaan olla mitään vikaa. Sillon on helppo syyttä jotain väkivaltapeliä.
On myös niitäkin jotka on vinttipöpejä, vaikka perhe ym. asiat on hyvin.
Sitä ei voi koskaan tietää mistä se johtuu.

Niinja, itse tykkään että pelissä on väkivaltaa, verta ja jonkin asteista raakuutta. Olisi aika typerä pelata jotain räiskintä peliä, missä ammuttas saippuakuplilla.

Edit: tekstin parantelu, kun jäi vähän kesken.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miksi näissä viihdeväkivaltakeskusteluissa otetaan aina niin äärimmäisiä esimerkkejä? Tyyliin "hakkasin naapurin mummon, raiskasin kissan ja paloittelin postimiehen". Jiz on oikeilla jäljillä, sillä juuri tuon tyyppiset "pienemmät" purkaukset, tyyliin tuo nyrkkeilyleffa, ovat varmasti paljon yleisempia ja ihan oikeita ongelmia.
Huonon kasvatuksen ja muitten vakavampien ongelmien seurauksena voi olla ties mitä kauheuksia, mutta niissä viihdeväkivalta on korkeintaan innoittajana tai muuten paljon pienemmässä roolissa. Kun taas teinien "vitun homo mä hakkaan sut niiku Stone Cold Austin" kommentit huolestuttavat minua paljon enemmän.
Vastuu on vanhemmilla, joten korjataan me tulevaisuudessa vapaakasvatuksen kaltaisten haihatuksien jättämät aukot.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Käly

Vastuu on vanhemmilla, joten korjataan me tulevaisuudessa vapaakasvatuksen kaltaisten haihatuksien jättämät aukot.

No höpöhöpö mutkin kasvatettiin vapaasti ja oon ihan ok:)
Mutta siis oikeasti vastuu on vanhempien jos ne antaa 9v tenavien kattoa tai pelata jotain sellasta, mikä ei oo niille tarkoitettu! Tottakai lapset ottavat vaikutteita, mutta ei viihdettä silti saisi kokonaan kieltää! Valvontaan paremmin vain nuo ikärajat ja vanhemmat vastuuseen, sanon minä!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jim Profit
Väkivaltaiset pelit eivät aiheuta väkivaltaa, niiden kieltäminen aiheuttaa...:D

Heh.. Verrattavissa legendaariseen "Guns don´t kill people, people do"
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jim Profit
Väkivaltaiset pelit eivät aiheuta väkivaltaa, niiden kieltäminen aiheuttaa...:D

Hyvä, että nyt tiedän tuollaisista taipumuksista... Ei enää parane lainata mitään, ettet vaan ala "tileemään" :)
 
Vastuu on vanhemmilla ja ikärajoja pitäisi edes pyrkiä kunnioittamaan ja valvomaan. Mutta myös muita vastuunkantajia on. Ei pidä unohtaa, että kasvavan nuoren elämän vaikuttajia ovat myös monet yhteiskunnalliset instituutiot kuten esimerkiksi koulu. Koska nuori imee tunnetusti vaikutteita pesusienen lailla, ei pidä unohtaa, etteivät ne vanhemmat ole ainoita aikuisen käytöksen mallin antajia. Myös opettajilla on vastuunsa. Epäreilu ja oppilaisiin puolueellisesti suhtautuva opettajantekele antaa tasan tarkkaan nuorelle sellaisen kuvan, ettei reiluudella ja hyvällä käytöksellä tässä maailmassa ole mitään virkaa. Kaikki koulunsa käyneet varmaan muistavat millainen olo tuli em. opettajan tunneilla. Tämä vain esimerkkinä eri tekijöiden osuudesta nuoren kehittyvään maailmankuvaan. Summa koostuu paljon useammasta osatekijästä kuin mitä nämä kieltohurjastelijat tuntuvat ymmärtävän.

Jälleen tulee ilmi se, että vanhoillisiin kristillisiin arvoihin näyttää kuuluvan tinkimätön kuri ja pienen eliitin nostaminen jalustalle sääntöjä ja kieltoja jakelemaan. Ettei vain herkkä ihmispolo joudu näkemään mitään sellaista, minkä Kerttu Kukkahattutäti on suuressa viisaudessaan todennut kelvottomaksi aineistoksi. Pumpulitynnyriin vain jokainen, siellä on hyvä varttua. Mitä tapahtui "antaa kaikkien kukkien kukkia" -periaatteelle. Todellisuudessahan tällaiset ehdotukset, mitä kristilliset nyt ajavat, ovat vain oman kasvatuskyvyttömyyden peittelyä leimaamalla jokin erillinen tekijä pahaksi. Mikä nyt milloinkin asiaan sopii; Aikoinaan kirjat, radio, kuvaradio, sarjakuvat... Nyt vahvimmin pelit. Naurettavaa.
 
Brittien mielestä jopa pelien mainokset usuttavat väkivaltaan:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/2966725.stm
<snip>
Video game ad 'condoned violence'

A poster for a video game has been found by the UK's advertising watchdog to condone violence.
The Advertising Standards Authority (ASA) ruled that a poster for Mortal Kombat: Deadly Alliance was irresponsible and likely to incite people, especially children, to violence.

The ASA had received 15 complaints about a scene from the poster that showed a hooded black youth wiping his bloodied hand on the shoulder of a white businessman with text stating: 'It's in us all'.

It found that the image confused real-life crime with a game, ruling that the poster was distressing and likely to cause offence.

</snip>
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Oliver
Brittien mielestä jopa pelien mainokset usuttavat väkivaltaan:
Eipä löytynyt mitä etsin, mutta saman sarjan edustaja sattui haaviini. Ei se minusta kuitenkaan kovin provokatiiviselta aineistolta vaikuta.
 
No tällä logiikallahan joku pikkupoika voisi pistää lemmikkikissansa eläintarhaan isän haulikko kädessä ampumaan kolmeatoista karhua ja kahta riikinkukkoa (Fur Fighters).

No okei, ei nyt ehkä ihan. Mutta Jos joku oikeasti ampuu koulussa konepistoolilla koulutovereitaan, ei se voi olla vain pelien vika. Peleistä vain on niin helppo tehdä syyllisiä. Esim. elokuvissahan väkivältä on usein paljon realistisempaa ja luulisi nuorten ottavan niistä paljon enemmän vaikutteita. En nyt lähtisi kuitenkaan mitään elokuvejakaan maailman pahuudesta syyttämään. Kyllä hulluja aina on ollut ja tulee olemaan.
 
Ei kannata sekoittaa pelimainonnan ja pelien sisällön sensuuria toisiinsa.

Peleillä on ikärajat, joilla niiden saatavuutta liian nuorille rajoitetaan ainakin periaatteessa. Mainonta taas pääosin päätyy kenen tahansa nähtäväksi. Johonkin ne rajat on vedettävä. En tiedä onko ko. tapauksessa ollut riittävää syytä, mutta esim. Pelit-lehden (4/02) Pride Fighting Championships mainos ei selvästi olisi lehteen kuulunut.
 
Ylös Bottom