Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Peliväkivalta

Vastaus: Peliväkivalta

NHL-peleissä tosiaan ikäraja on ollut perinteisesti korkeampi kuin FIFA:ssa juuri noiden tappeluiden vuoksi. En muista mikä tämä nykyinen tilanne on, mutta jossain välissähän VET Suomessa "ajoi yli" nuo PEGI:n merkinnät ja latasi änärille muita maita alemmat ikärajat. En tiedä, onnistuuko tuo edes enää.
 
Vastaus: Peliväkivalta

NHL-peleissä tosiaan ikäraja on ollut perinteisesti korkeampi kuin FIFA:ssa juuri noiden tappeluiden vuoksi. En muista mikä tämä nykyinen tilanne on, mutta jossain välissähän VET Suomessa "ajoi yli" nuo PEGI:n merkinnät ja latasi änärille muita maita alemmat ikärajat. En tiedä, onnistuuko tuo edes enää.
Joo, toi oli mun muistaakseni NHL 10 kun sitä kantta koristi se VET:in ikärajamerkintä. Tais olla 7. Herätti vähän ihmetystä kun ei kahdeksaan vuoteen ollut tullut nähtyä noitakaan pelien kansissa :rolleyes:
 
Vastaus: Peliväkivalta

Kaivelin noita vanhoja änäreitä tuolta hyllystä. Tosiaan NHL 08 & 09 VET 7 ja 11 VET 11. Mutta esim. Fifa 10:ssä Pegi 3.
 
Vastaus: Peliväkivalta

Aattelin kirjoittaa tänne... Änärin on hyvä olla 12 koska siinä voi vetää jätkää turpaan, fifassa taas ei voi ja muutenkaan hyvin harvoin jalkapallossa syntyy tappelu. Paheksun joskus sitä että alaikäiset ostaa 18k pelejä, muistan kun joskus verkkokaupassa olin, edessä oli nuori kassalla joka ostaa Assassin's Creed III ja saikin sen. Olen tavannut myös jotka omistavat Grand Theft Auto V:n. Onko näillä järkeä? JA, onko vanhemmilla järkeä? Jotkut vanhemmat ostavat lapselleen jonkun 18+ pelin, paheksun sitä myös.
 
Vastaus: Peliväkivalta

Mielenkiintoinen aihe. On melko köyhää ajattelumallia uskoa että virtuaaliväkivaltaviihde aiheuttaisi oikeaa väkivaltaa ainakaan merkityksellisessä mittakaavassa. Tai tavallaan niin voi väittää koska kun on kyseessä henkilö joka omaa heikon impulssikyvyn sekä empatiakyvyn yhdistettynä agressiiviseen ajatusmalliin, epäsosiaalisuuteen tai patoutettuun ahdistukseen niin jotkin pelienkin väkivaltakohtaukset voivat heittää lisää bensaa jo palaviin liekkeihin. Ehkä jopa räjähtävällä lopputuloksella. Saman lopputuloksen toki saa muillakin medioilla mutta ei saa yhtä hyvin myyviä otsikoita koska peliala nykyään isoin raha/markkinat.

Jälleen tulee se ikävä tosiasia että pelit, elokuvat tms. eivät ole eri osa ihmisen yhteiskuntaa/kulttuuria vaan peilaavat sitä. Kaikki kohtaukset mitä peleissä/elokuvissa jne. on pohjautuvat oikeaan elämään, ihmiselämään.

Mistä oikea väkivalta sitten syntyy/tulee on siis järkevämpi kysymys. Yhtä oikeaa vastausta ei ole vaan ihmisen kehittyminen ns. normaaliksi vaatii mm. hyvää kasvatusta, rakastavaa ja huolehtivaa perhettä sekä sosiaalista kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. Hei, mitä koirista tulee kun niitä pidetään neljän seinän sisällä likaisissa oloissa, kohdellaan huonosti/välinpitämättömästi ja hakataan välillä eli pidetään kurissa pelolla, niinpä. Tällaisen "kasvatuksen" kääntäminen on erittäin vaikeaa. Jopa mahdotonta.

Toki myös ihmisen fysiologia/hormonit määrittelee kuinka coreltaan agressiivinen ihminen on kyseessä. Ei toki tarkoita automaattisesti sitä että tietyn hormoonitason tai ominaisuuksien omaava olisi automaattisesti vaarallinen kunhan hän omaa tarvittan tason impulssikykyä sekä empatiakykyä hillitä tunnepuoltaan. Itsenäinen ajattelukykykään ei ole pahitteeksi. Aikojen alusta asti on ollut väkivaltaa jossa ihmiset kohtelee väkivalloin toista ihmistä. Sille ei edelleenkään näy loppua, väkivallan/voiman ihannointi muuttuu suosiossaan aikojen saatossa. Välillä ihannoidaan täysin brutaalia väkivaltaa ja välillä hieman siivotumpaa. Pois sitä ei kaikista ihmisistä saa ennen huomattavaa geneettistä parannusohjelmaa tai evoluution häränpyllyä ihmisten osalta koska se on osa meitä kaikkia.

Mm. väkivaltapeleissä yms. on ikärajat aiheesta. Niitä tulisi lähtökohtaisesti noudattaa mutta myös tässä vanhempien vastuun tulisi olla isoin/viimeinen raja. Jokainen lapsi kun on yksilö ja vanhemman tulisi tuntea missä oman lapsensa raja käsitellä järkevästi esim. väkivaltapeliä tai väkivaltaa yleensäkkin on.
 
Vastaus: Peliväkivalta

Surullista, että vielä nykyäänkin massamurhatapausten yhteydessä näkee otsikoita 'Tekijä pelasi suomalaistenkin suosimaa räiskintäpeliä' yms.



Ei se väkivalta peleissä tai missään muussakaan mediassa tee ihmistä väkivaltaiseksi. Ajatellaanko tässä, että jos henkilö ei ikinä koe/näe väkivaltaa, niin hän ei sitä tiedä olevan olemassakaan? Miten sitten pieni lapsi, jota on kasvatettu kuin kuplassa, osaa purra tai muuten olla väkivaltainen?



Kyllä se väkivalta on sisällä meissä kaikissa. Se on ihmisen temperamentissa, joka ei liity kasvatukseen. Ero on nimenomaan siinä, että miten väkivallan kokee. Nauttiiko siitä vai pitääkö sitä kuvottavana. En usko, että kukaan väkivaltaa vihaava huvikseen haikailee porukkaa turpaan.



Uskon vahvasti siihen, että jotkut vaan ovat syntyjään pahoja ja siihen ei pehmoinen lapsuus tai täydelliset vanhemmat tai videopelit vaikuta.



Itse olen saanut muun muassa GTAn jo lapsena käsiini ja sitä pelannut. Vanhemmat eivät tienneet. En ole väkivaltainen, vaikka olen GTAta alaikäisenä pelannut. Silti olen sitä mieltä, että aikuisten pelit kuuluu aikuisille. Ei niissä ikärajoja huvikseen ole laitettu.
 
Vastaus: Peliväkivalta

Surullista, että vielä nykyäänkin massamurhatapausten yhteydessä näkee otsikoita 'Tekijä pelasi suomalaistenkin suosimaa räiskintäpeliä' yms.



Ei se väkivalta peleissä tai missään muussakaan mediassa tee ihmistä väkivaltaiseksi. Ajatellaanko tässä, että jos henkilö ei ikinä koe/näe väkivaltaa, niin hän ei sitä tiedä olevan olemassakaan? Miten sitten pieni lapsi, jota on kasvatettu kuin kuplassa, osaa purra tai muuten olla väkivaltainen?



Kyllä se väkivalta on sisällä meissä kaikissa. Se on ihmisen temperamentissa, joka ei liity kasvatukseen. Ero on nimenomaan siinä, että miten väkivallan kokee. Nauttiiko siitä vai pitääkö sitä kuvottavana. En usko, että kukaan väkivaltaa vihaava huvikseen haikailee porukkaa turpaan.



Uskon vahvasti siihen, että jotkut vaan ovat syntyjään pahoja ja siihen ei pehmoinen lapsuus tai täydelliset vanhemmat tai videopelit vaikuta.



Itse olen saanut muun muassa GTAn jo lapsena käsiini ja sitä pelannut. Vanhemmat eivät tienneet. En ole väkivaltainen, vaikka olen GTAta alaikäisenä pelannut. Silti olen sitä mieltä, että aikuisten pelit kuuluu aikuisille. Ei niissä ikärajoja huvikseen ole laitettu.

Väkivalta on ihmisen geeneissä ja sitä myöden ihmisen fysiikassa, hormonitoiminta on yksi määrittelijä siihen miten altis tietty henkilö on toimimaan väkivaltaisesti/agressiivisesti. Tempperamentiksikin sitä kait voi nimittää. Agressio on tunnetila, tunteitaan onneksi pystyy hallitsemaan tiettyyn pisteeseen asti varsinkin jos siihen on kasvatettu. Tietyt ihmiset toki enemmän ja toiset vähemmän, hyvällä kasvatuksellakaan ei ihan aina päästä ihannetuloksiin koska ihminen yksilö. Raja tai pikemminkin aika ajatella selkeästi pelkän tunteen/vaiston sijaan ja näin väkivallan tekemättä jättäminen vaihtelee hyvinkin suuresti ihmisten välillä. Toinen toimii ennen kuin ajattelee ja toinen tekee päinvastoin. Kun järkiperäinen ajattelu poistuu kuviosta koska känni, huumeet tms. niin "yllättäen" rupeaa nopeasti tapahtumaan hyvinkin väkivaltaisia asioita joita selvänä ei tapahtuisi. Ehkä siksi suomessa on niin paljon kännitappeluita yms. koska tunteita ei näytetä muuten kuin estottomassa tilassa ja silloin kaikki negatiiviset tunteet purkautuvat pikaisessa agressiivisessa muodossa. Pitää muistaa että väkivallasta/agressiosta saa "hyvänolontunteen" mm. adrenaliiniryöpyn johdosta. Esim. kaikille on varmasti tuttu termi Adrenaline Junkie.
Hyvänolontunne(eli tylsästi sanottuna keskuhermoston välittäjäaineiden toiminta) on addiktoivaa hommaa ja moni asia sitä hyvää/jännittävää fiilistä ihmiselle tuottaakin.

On melko tai jopa hyvin häiritsevää sellainen ajattelumalli että jotkut ihmiset olisivat syntyjään pahoja. Ihmiset ovat syntyjään ihmisiä ja heitä tulisi kohdella sen mukaan eli kuten esim. sinua, minua tai naapurin Maijaa. Täysin tyhjä paperi ihminen ei syntyessään toki ole vaan perintötekijät määrittelevät eri ominaisuuksia mutta ei sitä kuinka väkivaltainen kyseinen ihminen on kasvettuaan. Pahasta taas on huono sanoa mitään koska eri aikakausina pahan yleinen määritelmä aina vaihtuu. Kuten luonnollisesti myös hyvänkin.

Toki saa uskoa että lapsen kasvatus ei vaikuttaisi ihmisen käyttäytymiseen/tunnepuoleen myöhemmällä iällä mutta fakta on että se vaikuttaa suuresti. Kuten moni muukin lapsuuteen liittyvä asia. Tai sitten tuossa teoriassasi kasvatuksesta on aimo annos mustaa huumoria mukana :confused:

Miten tämä kaikki sitten liittyy peliväkivaltaan on se että miten väkivaltaa nykyään käsitellään peleissä. Samalla tavalla tietysti kuin oikeassa elämässäkin eli tupla-standardein, kuten elokuvissakin. On olemassa ns. hyväksyttyä väkivaltaa ja ei-hyväksyttyä väkivaltaa sen sijaan että väkivalta tuomittaisiin. Sankari/sankaritar saa lahdata(tai mitä nyt haluaa näille tehdäkkään) miten monta "pahista" tahansa ja on silti kiiltokuvainen sankari/sankaritar koska tarkoitus pyhittää aina keinot. Se on se keypoint minkä nykyisistä peleistä pääosin oppii. Siksi kait odotan niin kovasti mm. Witcheriä ja sitä harmaidenkin valintojen ihanaa vaikeutta sekä seuraamuksia valinnoistani.
 
Ylös Bottom